Toon posts:

uitleg gevraagd: spel maken als MCF..*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Wie kan mij helpen,

Ik wil al heel lang een spelletje maken wat iets weg heeft van mystery case file..
Het hoeft dus geen ingewikkeld 3d spel te zijn.
Het is zeg maar een plaatje met allemaal objecten erin verborgen,en een lijstje met de objecten die je moet vinden.
ALs je er dan een vind, klik je erop, en het woord verdwijnt van de lijst..

-Weet iemand waar ik dat het beste mee kan maken?
-Weet iemand een site met tutorials hoe ik zo'n soort spel kan maken?

Ik heb al verschillende programmas geprobeert,maar ik kom er geen wijs uit.
Ik wil er best moeite voor doen om het te leren,als ik maar weet WAARMEE ik het kan maken, want ik heb het idee dat ik door de bomen het bos niet meer zie..

Ik hoop dat er iemand is die mij wil helpen,

groetjes joy

Hieronder een plaatje van wat ik bedoel,
nogmaals, het gaat er niet om dat het zo mooi word,als ik maar weet waar ik zoiets mee kan...
http://m.boonty.com/gamesimages/1255_us_sc3.jpg

Ik wacht met smart op hulp... _/-\o_ _/-\o_

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Pak een plaatje, gooi er hotspots overheen en vervolgens bij het klikken gebeurd er een actie? Afaik moet je dat in de meeste talen wel kunnen maken, van Flash tot en met .Net :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
dus zo moeilijk zou het niet moeten zijn??
Misschien niet zo'n hele slime opmerking hoor,maar je zegt "gooi der hotsopts overheen", ik snap wel wat je daar mee bedoelt,maar kan je daarmee ook dat object weg halen dan?
Ik dacht namelijk dat ik dat niet van een plaatje kan maken,want dan kan je er geen object meer uithalen toch..het is wel de bedoeling dat het object verwijnt nadat je hem hebt gevonden...
Dan moet ik toch een plaatje maken wat uit verschillende lagen bestaat?? of niet??
Tja, misscchien zit ik het in mijn hoofd veel ingewikkelder te maken dan dat nodig is.....

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je zelf de foto wil maken, moet je inderdaad bijv een statief pakken. Vervolgens neem je een foto, haal je het object weg en neem je nog een foto. Dan snijd je uit de eerste foto de omgeving weg, zodat je alleen het object over hebt; die plaats je op je 2e foto.

Vervolgens pak je Flash, geeft elke foto een layer en je hebt 99% van het werk gedaan :)

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Je kunt inderdaad met dat principe afbeeldingen op de achtergrondafbeelding plakken die dan verdwijnen als je erop klikt, of wat u maar wilt. Of animaties/filmpjes erop leggen kan ook.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 13:08
Ik denk dat Game Maker wel wat voor jou is.

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:09:
dus zo moeilijk zou het niet moeten zijn??
Misschien niet zo'n hele slime opmerking hoor,maar je zegt "gooi der hotsopts overheen", ik snap wel wat je daar mee bedoelt,maar kan je daarmee ook dat object weg halen dan?
Ik dacht namelijk dat ik dat niet van een plaatje kan maken,want dan kan je er geen object meer uithalen toch..het is wel de bedoeling dat het object verwijnt nadat je hem hebt gevonden...
Dan moet ik toch een plaatje maken wat uit verschillende lagen bestaat?? of niet??
Tja, misscchien zit ik het in mijn hoofd veel ingewikkelder te maken dan dat nodig is.....
Je kan het ook andersom doen; plaatjes op bepaalde plaatsen plakken :) Maar in principe kan je 'lagen' over elkaar heen gaan leggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Okey, dat met die lagen dat snap ik denk ik wel,dat werkt gewoon zo als photoshop en paintshop pro he'.
Maar dan...met welk programma maak ik er dan daadwerkelijk een spel van.
Dat je dus op een object klikt,dat daardoor het object verdwijnt, en dat het woord van de lijst met objecten verdwijnt...

@brehloi ..dat programma heb ik hier ook.Het probleem waar ik de heletijd tegen aan loop is dus dat ik waarschijnlijk juist allemaal van dat soort programmas probeer,maar ik heb het idee dat die programmas meer bedoelt zijn voor ander soort spellen;waar poppetjes moeten lopen enz.

Heb je zelf ervaring met gamemaker?

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 20:42
Kun je zelfs met wat HTML en een beetje JavaScript doen... :) Je maakt een foto van de ruimte, neemt die als onderste laag (divje met een z-index:0; ) en daar plak je transparante gif's of png's overheen; de omgeving rond het 'toegevoegde' object maak je dan transparant met een goed beeldbewerkingsprogramma. Als onclick van die DIVjes kun je dan iets van this.style.display='none'; doen ofzo :) succes!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MisterData schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:34:
Kun je zelfs met wat HTML en een beetje JavaScript doen... :) Je maakt een foto van de ruimte, neemt die als onderste laag (divje met een z-index:0; ) en daar plak je transparante gif's of png's overheen; de omgeving rond het 'toegevoegde' object maak je dan transparant met een goed beeldbewerkingsprogramma. Als onclick van die DIVjes kun je dan iets van this.style.display='none'; doen ofzo :) succes!
Gebruik dan een imagemap ;)

Anyway; @TS: We verwachten hier wel een beetje zelfwerkzaamheid en dat mis ik nogal in je topic. Ik zou dan ook graag zien dat je zelf eerst wat meer uitzoekt en je evt. ergens in verdiept voordat je met (meer) vragen op de proppen komt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 08-01-2007 21:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 13:08
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:34:
Okey, dat met die lagen dat snap ik denk ik wel,dat werkt gewoon zo als photoshop en paintshop pro he'.
Dat je dus op een object klikt,dat daardoor het object verdwijnt, en dat het woord van de lijst met objecten verdwijnt...

@brehloi ..dat programma heb ik hier ook.Het probleem waar ik de heletijd tegen aan loop is dus dat ik waarschijnlijk juist allemaal van dat soort programmas probeer,maar ik heb het idee dat die programmas meer bedoelt zijn voor ander soort spellen;waar poppetjes moeten lopen enz.

Heb je zelf ervaring met gamemaker?
Ik kan me niet voorstellen dat er een programma is waarmee precies dit type spel maakt, dat zou ook betekenen dat enige creativiteit is uitgesloten, je zal dergelijke functies toch echt zelf moeten coden/scripten oid. Game Maker maakt het je wat dit betreft gemakkelijk, functies kunnen in een grafische interface bij elkaar worden gezocht, in volgorde worden gezet, etc. Makkelijker dan dit zal het echt niet worden... probeer anders eerst tutorial 2 (Your First Game) en 3 (Creating a Scrolling Shooter), deze helpen je echt op gang. Het maken van jouw spel is daarna een eitje.

En kort door de bocht: plaatjes toevoegen aan speelveld, event 'click' toevoegen, en plaatje laten verdwijnen (action). met een tellertje kan je nog bijhouden... etc

het 'coden' ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.gamemaker.nl/doc/html/images/form_event_panel.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door brehloi op 08-01-2007 21:46 . Reden: plaatje ]

• gorgi_19
  • Nu online

gorgi_19

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:34:
Dat heb ik ook al genoemd; kies er een :) Je kan van een .Net taal (VB.Net, C#, etc. mbv Visual Developer via Flash (www.macromedia.com) tot en met een pure HTML oplossing gaan) :) Er zijn vrij veel wegen die naar rome leiden :)

nofi, maar het spel wat je wil maken zal waarschijnlijk minder valkuilen hebben dan je denkt :)

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 08-01-2007 21:43 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
MisterData schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:34:
Hoe dacht jij dan ooit een div laten passen op een gekromd figuur? Dat lukt je dus nooit, omdat (standaard) div (en uberhaupt alle html elementen) rechthoekig zijn ;)
edit:
Het kan dus wel met ImageMaps :z

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 08-01-2007 21:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
@RobIII ,
sorry als het zo overkomt alsof ik er niks zelf voor wil doen,maar dat is voor mijn gevoel echt niet he geval.
Ik heb wel degelijk verschillende programmas geprobeert,boeken gekocht enz.
Ik wil het juist ook zelf doen,het probleem is dat ik dus niet meer met welk programma ik wat moet doen.Dus dat is lastig proberen.Ik heb boeken van visual basic, php,photoshop en flash mx gekocht...maar omdaar uit eindelijk een stappenplan van te maken,dat lukt me dus niet...vandaar dat ik niet verder kom.....

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:00:
@RobIII ,
sorry als het zo overkomt alsof ik er niks zelf voor wil doen,maar dat is voor mijn gevoel echt niet he geval.
Ik heb wel degelijk verschillende programmas geprobeert,boeken gekocht enz.
Ik wil het juist ook zelf doen,het probleem is dat ik dus niet meer met welk programma ik wat moet doen.Dus dat is lastig proberen.Ik heb boeken van visual basic, php,photoshop en flash mx gekocht...maar omdaar uit eindelijk een stappenplan van te maken,dat lukt me dus niet...vandaar dat ik niet verder kom.....
Zoals al vaker is gezegd in dit topic; het kan met VB, PHP (HTML), Flash enzovoorts; je zult gewoon wat moeite moeten doen en je erin moeten verdiepen. Beter nog: Begin er al aan als een soort test-project en zet het opnieuw op als je de truuk onder de knie hebt. Welke taal je dan kiest is aan jezelf. Je bent hier welkom met concrete vragen, maar met de (behoorlijk basic en globale) vragen die je nu stelt kunnen we je in PRG niet helpen.

Als je boeken (zeker voor Flash, maar dat geldt ook voor andere voorgenoemde talen) hebt gekocht maak je mij niet wijs dat je niet eens een fatsoenlijk beginnetje kunt maken.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 08-01-2007 22:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1