Toon posts:

Hoya circulair pola filter

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond kreeg ik mijn nieuwe filter in de bus. Het gaat om een Hoya 58mm circulair polarisatie filter uit de HMC serie.
Het is de tweede die ik ontvang, de eerste heb ik terug gestuurd in verband met een defect.
Dit is een foto van het eerste filter:

Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/9805/img2691ls6.jpg

Zoals je ziet is de veerring die het frontelement vasthoudt gebroken. Tenminste, dat was mijn conclusie.
Ik heb het filter teruggestuurd naar de leverancier, en heb een gloednieuwe ontvangen. In een geseald doosje. Tot zover geen probleem.

Echter, deze heeft hetzelfde "probleem" 8)7
Moet ik hem weer terugsturen of is dit normaal? Bezitters van Hoya filters: verlos mij uit mijn onwetendheid :)

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:32
Je bedoelt dat donkergrijze rubbertje, dat precies in het midden van het rubbertje een beetje omhoog komt (lijken wel wat minuscule pinnetjes achter te zitten)? Aan de achterkant (lijkt bij jou de voorkant?), dus hetgeen wat "tegen" het frontelement komt?

Viel mij laatst ook op; Niks aan de hand lijkt me dus.....

Praat overigens over een 77mm S-HMC Pro1 UV, kan verschil uitmaken...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

De veerring is niet gebroken, dit hoort zo. Die ruimte is er juist zodat je de veerring net wat kleiner kunt maken dan de ring van je lens. Anders zou de veerring er nooit in passen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 21:02 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Afbeeldingslocatie: http://www.fs-techniek.nl/postmap/DSC_7831.jpg

Ik weet niet 100% zeker wat je bedoeld, dus heb er zelf even een foto van gemaakt bij mij.
Ik heb de 67mm Hoya pro1 HMC pola bla bla....zelfde dus maar dan wat groter :)

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 08-01-2007 21:04 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Je plaatje doet het (nog) niet, maar het lijkt er dus op dat dit zo hoort. Mooi, dat scheelt nog eens 7 euro voor een aangetekende verzending.
Wel netjes dat ik zonder morren een nieuwe kreeg, misschien weten ze bij Factory Prices ook niet dat het zo hoort :)

Edit: precies, dat ringetje. Met frontelement bedoelde ik trouwens het voorste element van het filter, niet het frontelement van de lens. Tralala ik kan gerustgesteld slapen vanavond :p

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 21:08 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ook van mijn kant nog even wat bevestiging, is ook bij mijn Hoya pola's zo (58mm en meerdere keren 77mm). :)

Verwijderd

Dit is normaal, het is het ding wat het glas tegenhoudt :)

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 16:56

RBH

Heb zelf ook de 58mm Hoya Pola blaat blaat filter en bij mij is het precies hetzelfde, zal wel kloppen dus... Zat laatst ook precies aan het zelfde probleem te denken... :)

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Is normaal, al m'n Hoya's hebben dat. bij sommige vliegt ie er wel eens uit, das vervelender.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Begrijp nou goed dat er een totale onderbreking in het schroefdraad zit??

Ik weet wel dat er vaak een uitsparing gemaakt wordt om grip op de ring te krijgen om hem los/vast te draaien. (zoals op de tweede foto te zien is)
Maar zoals op de eerste foto heb ik het nog niet eerder gezien...

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hilbren schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:02:
Begrijp nou goed dat er een totale onderbreking in het schroefdraad zit??

Ik weet wel dat er vaak een uitsparing gemaakt wordt om grip op de ring te krijgen om hem los/vast te draaien. (zoals op de tweede foto te zien is)
Maar zoals op de eerste foto heb ik het nog niet eerder gezien...
geen totale onderbreking. Het schroefdraad is gewoon heel. Het veertje eronder dat het glas vast houd is onderbroken, zo kan je hem er ook uitwippen mocht dat nodig zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 20:45:
Zoals je ziet is de veerring die het frontelement vasthoudt gebroken.
Kom nou toch man, heb je uberhaupt wel eens een veerring gezien? Zie HOREN zo, anders is het geen veerring maar een ring. |:(

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 16:44
Vergelijk het maar met een halogeen-armatuur. Daarvoor zit ook altijd zo'n ijzeren ringetje om het lanpje tegen te houden...
Voorbeeld 1: http://www.admo.to/Html/Images/wit%2035mm%20kantel1.jpg
Voorbeeld 2: http://www.zyx.be/upl/i19.jpg
zelfde principe dus :-)

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 19:44

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Dit hoort zo.
Die (onderbroken)ring houdt de lens vast in de vatting. Aan de buitenkant van de 'lens-vast-houdt-ring' zit schroefdraad. Soms zitten er (2) inkepingen in, dit is om met een passende (schijf)'schroevendraaier' de ring te monteren. Bij een onderbroken ring is het uitgevoerd als veerring met buitendraad. Als je hem los maakt, veert hij terug in de ongespannen stand.
Er is speciaal gereedschap nodig in de ringen te (de)monteren.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Pagina: 1