Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Climate Prediction] En waarom jij eraan mee zou moeten doen

Pagina: 1
Acties:

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 15:50
Het doel van climateprediction.net is onderzoek naar de benaderingen die men moet maken in state-of-the-art modellen. Door het model duizenden keren te laten lopen (een 'grote set'), hopen we te ontdekken hoe het model reageert op kleine veranderingen van de benaderingen - klein genoeg om ervoor te zorgen dat de benaderingen niet minder realistisch zijn.
Dit zal ons in staat stellen om onze kennis te verbeteren over hoe gevoelig onze modellen zijn voor minieme veranderingen en voor dingen zoals verandering van koolstofdioxide en van de zwavelcyclus. Dit zal ons in staat stellen om te onderzoeken hoe het klimaat zou kunnen veranderen in de volgende eeuw krachtens een uitgebreid aantal verschillende scenario's. In het verleden moesten schattingen van klimaatverandering gemaakt worden met één, of in het beste geval, een heel kleine set (tientallen i.p.v. duizenden) van model-uitdraaien. Dankzij het gebruik van jullie computers, zullen we onze kennis van, en ons vertrouwen in klimaatsverandering voorspellingen kunnen optimaliseren, en dit méér dan dat ooit mogelijk zou zijn door het gebruik van supercomputers die heden ten dage beschikbaar zijn voor wetenschappers.

Het climateprediction.net experiment zou moeten bijdragen tot het "verbeteren van methodes om onzekerheden van klimaatprojecties en scenario's te kwantificeren, inclusief gehelen van lange-termijn simulaties die gebruik maken van complexe modellen", bepaald door het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) in 2001als zijnde een hoge prioriteit. Hopelijk zal het experiment de besluitmakers een betere wetenschappelijke basis geven om één van de grootste potentiële problemen van de 21e eeuw aan te pakken. De resultaten van het climateprediction.net experiment zullen gebruikt worden als input voor het werk van het Quantifying Uncertainty in Model Predictions (QUMP*) team in the Met Office, en zullen deel uitmaken van de Britse bijdrage tot het Vierde Assessment Rapport van het IPCC.

Klimaatverandering, en hoe we er op reageren, zijn zaken van globaal belang, het beïnvloedt voedselproductie, waterbronnen, ecosystemen, energievraag, verzekeringskosten en vele andere zaken. Er is een brede wetenschappelijke consensus dat de Aarde hoogstwaarschijnlijk de komende eeuw zal opwarmen, maar schattingen van hoeveel deze opwarming zal zijn variëren sterk. Door deel te nemen aan het climateprediction.net experiment kan je helpen om de wetenschappelijke voorspellingen van het klimaat van de 21e eeuw te verbeteren.

We willen dat je een klimaatmodel draait als een achtergrondproces op je computer (zoals het gelijkaardige succesvolle SETI@HOME project) Normaal gezien heeft dit geen invloed op andere taken waarvoor je je computer gebruikt. Als je beslist om het model te downloaden, zal je een eigen, unieke versie van het model krijgen. Naarmate het model vordert, kan je de evolutie van de weerspatronen van de gehele wereldbol bekijken. De resultaten worden via het internet terug naar ons gestuurd. Bovendien zijn we bezig met het ontwikkelen van een interactieve portaal om er voor te zorgen dat je je resultaten kan vergelijken met die van anderen naarmate het experiment vordert en om de deelnemers meer te laten leren over wat hun model hun vertelt. . De Open Universiteit zal een korte cursus aanbieden gebaseerd op dit project, en er zullen ook mogelijkheden zijn om scholen te betrekken in het project.

Als je betrokken bent bij de klimaatonderzoek community en geïnteresseerd bent in de wetenschappelijke achtergrond van het project, bieden de onderzoek pagina's (engels) wat achtergrond informatie.

*Kwantificeren van Onzekerheden in Model Voorspellingen

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
We nemen het mee in onze overwegingen. Het geeft duidelijk weer wat het project is, jullie horen binnenkort of er stats mogen komen.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 22:13

ScSi

Belg.

Mochten er stats komen, dan zal ik zeker overwegen om dit project te draaien.. Het lijkt me een van de nuttigere projecten op dit moment en de veranderingen van het klimaat gaan ons allen aan.

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-11 15:43

Bio1ogics

Logisch toch?

Ieder zijn ding natuurlijk, maar als er ergens veel supercomputers al op staan te rekenen, dan is het wel op het klimaat.

Natuurlijk snap ik wel dat lange termijn klimaat predictie belangrijk is, maar de moed zakt me een beetje in de schoenen als je bedenkt dat de huidige rekenkracht die bv de KNMI of die de MET Office in Engeland tot hun beschikking hebben, gebruikt worden om hooguit een week vooruit te kijken.

Maar misschien ben ik te pessimistisch gestemd (komt vast door het sombere weer :P )

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Verwijderd

Bio1ogics schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:00:
Maar misschien ben ik te pessimistisch gestemd (komt vast door het sombere weer :P )
Somber weer????
Nee joh de lente komt eraan heb je het niet gevoeld???
Het is al 9 maart .... en het was 15 graden buiten.
....
/me checkt de kalender... nop toch 9 januari, oops hoog tijd om Climateprediction te starten