Crashen met koud zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-05 11:23
Hallo,

Allereerst ben ik nieuw op dit forum dus bij deze.

Ik heb een probleem met mijn PC maar kom niet echt uit de oplossing.
Ik zal eerst het probleem uitleggen zo ver ik hem opmerk.

Met een koude start start hij goed totdat hij bij het bureaublad komt, dan loopt als de start balk of iets anders aan het laden is gewoon de pc VAST (muis komt stil te staan en doet verder niks meer)

Na een reset of 1 , 2 soms 3 of meer is hij dan eidenlijk doorgeladen en kan ik er mee werken (in een zekere zin)

Ook bij bepaalde programma's of taken uitvoeren loopt hij weer vast (1x resetten is weer genoeg, begint dus niet helemaal opnieuw).
Bij deze dingen loopt hij geheidt vast en meer kan ik zo niet bedenken even :

-Office 2007 opstarten (word, excel etc) opstarten doet hij, maar zodra je met de muis in het programma komt o.i.d loopt de pc vast.
-MSN op afwezig zetten (msn plus, klinkt héél raar maar het is zo)

-Ik heb al een nieuwe voeding gekocht (zat een oude 300watter in en nu een nieuwe 400 watter)
-Mem test overheen geflikkert maar ook geen problemen.

Specs:

-AMD 1800XP
-512 geheugen
-GeForce FX 5200 videokaart
-Asus k7s8x Mobo
-4 maand oud 160gb maxtor hd
-en een iets oudere (jaar ofzo) 80gb WDC hd

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:23
Ik zou zeggen je geheugen... misschien ns testen

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Klinkt als een rotte elco probleem.
Aangezien asus meestal goede elco's gebruikt kan het toch voorkomen dat er een paar misschien bolstaan of nog erger, roest achtig spul op de bovenkant.
Kun je ook zien wat voor merk erop staat?

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 08:26
Bolle of lekkende Elco's was mijn eerste gedachte ook.

• Herr Flicker
Ok, bedankt voor de reacties.
Ik zal het straks even bekijken en als er nieuwe elco's opzitten laat ik jullie meer weten of dit het was

Verwijderd

Als het alleen in Windows voorkomt: heb je ook al Windows opnieuw geinstalleerd? En misschien een Linux Live cd geprobeerd om te kijken of het probleem zich ook daar voordoet?

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Ik heb een tijdje geleden iets soortgelijks gehad met mijn oude PC (ook met een AMD Athlon XP 1800+): willekeurige vastlopers, waarbij de muispijl niet meer te bewegen was, en het enige wat je nog kon doen was op de resetknop drukken of uit- en aanzetten. Ik heb dit geprobeerd:

- Windows XP opnieuw installeren: dat hielp niet.

- Computer open, alle insteekkaarten en het geheugen eruit, afgestoft, alles weer in elkaar gezet: dat leek even te helpen maar het probleem kwam al snel weer terug.

Uiteindelijk heb ik de harddisk vervangen, en sindsdien treedt het probleem niet meer op.

Het is moeilijk te zeggen waar het bij jou aan ligt, maar als het vastlopen op zulke willekeurige momenten gebeurt dan is de kans groot dat het een hardware probleem is en geen software probleem. Probeer verdachte hardwarecomponenten één voor één te vervangen en kijk of het helpt.

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
Lijkt op een probleem dat ik met mijn oude laptop-hdd had, crashte ook tijdens booten, moest ook meerdere malen proberen voor het werkte. Download een maxtor applicatie en scan hier je harddisk eens mee, misschien dat je uit komt op een corrupte disk (http://maxtor.com/portal/...port/Software%20Downloads) .

Probeer als daar niets uit komt eens je system logs door te kijken, misschien staat er ergens iets wat je een indicatie kan geven van wat de crashes veroorzaakt.

(run -> eventvwr.msc)

[ Voor 56% gewijzigd door PeterSelie op 09-01-2007 13:27 ]

• Herr Flicker
Ok, ik heb mijn PC mee genomen naar mijn stage plek en heb iemand anders er naar laten kijken.
We hebben van alles geprobeert met nog steeds geen succes.

-Bios flash gedaan
-Memtest 2x laten doorlopen
-HDtest kwam goed uit

We hebben ook naar de elco'tjes gekeken maar die zagen er nog re-de-lijk uit.
Er waren 8 elcotjes die bol stonden en 1 erop met een bruin puntje.

Is dit genoeg voor een onstabiel systeem?

Ook heb ik bijde hardeschijven afgesloten en 1 schijf van 20gb aangesloten, hier XP op geinstalleerd en verder niks.
Heb ik office2007 (vista look) op geinstalleerd + msn (met msn plus) waar hij bij deze 2 dingen dus vast liep.

En jawel hoor, bij deze 2 dingen liep hij ook vast, het ligt dus niet aan de windows installatie, niet de hd.

Bol geslagen elcotjes en 1 erop met een puntje kan dit niet veroorzaken toch?

Verwijderd

Misschien een foto posten van de elcootjes.

Verwijderd

Ik ben nu de zoveelste die ook denkt dat het een moederbord probleem is.
Er zijn drie dingen die vaak defect gaan in een PC.
1) Voeding
2) Harde schijf
3) Moederbord
Voeding merk je gauw genoeg, schijf ook. Moederbord minder snel, maar die blijft nu over. Wel vaak de lastigste om snel te checken.

Verwijderd

Jumpers op je HD's staan ook op Master & Slave (als ze op dezelfde kabel zitten, wat ik aanneem)?

• Herr Flicker
ja zeker, anders doet hij heel wat anders lijkt mij ?
en niet een soort "onstabiel systeem" zoals ik het nu ervaar.

Vanmiddag maak ik wel ff fototjes van de Elcootjes

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
Herr Flicker schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:29:

Ja, volgens mij is dat genoeg voor een onstabiel systeem...

Heb dit 1 maal voorgehad, en toen stonden er zelfs geen 8 bol. Ander mb gebruikt, 2e hands maar dat doet er eigenlijk niet toe, en alles werkte terug perfect... Dus ik verdenk de elco's

[ Voor 20% gewijzigd door c00kie op 12-01-2007 15:02 ]

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Herr Flicker schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:29:
Ok, ik heb mijn PC mee genomen naar mijn stage plek en heb iemand anders er naar laten kijken.
We hebben van alles geprobeert met nog steeds geen succes.

-Bios flash gedaan
-Memtest 2x laten doorlopen
-HDtest kwam goed uit

Ook heb ik bijde hardeschijven afgesloten en 1 schijf van 20gb aangesloten, hier XP op geinstalleerd en verder niks.
Heb ik office2007 (vista look) op geinstalleerd + msn (met msn plus) waar hij bij deze 2 dingen dus vast liep.

En jawel hoor, bij deze 2 dingen liep hij ook vast, het ligt dus niet aan de windows installatie, niet de hd.

Bol geslagen elcotjes en 1 erop met een puntje kan dit niet veroorzaken toch?
ja je moet eens kijken of er aan de onderkant tss de printplaat en de elco al spul (zuur) is uitgelopen, als dit het geval is dan heb je een erg grote kans dat het mobo niet stabiel meer werkt. Bolle condensatoren op zich is al een zéér slecht teken.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Herr Flicker
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:31:
Misschien een foto posten van de elcootjes.
Heb me best gedaan om zulke goed mogelijke fotos te maken,

http://www.mijnalbum.nl/Album=R7ZQK4U4 (neem aan dat de meeste wel weten hoe mijn album werkt, op de midsize fotos klikken voor real-size 1600x1200)

het zijn ongeveer 8 die een beetje bol staan + 1 waar een bruin puntje op zit

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:36

ScSi

Belg.

Sowieso moet je dat moederbord vervangen.. Vroeg of laat ga je de toch in de miserie zitten. Eens ze lekken, zijn die niet meer te stoppen en zullen de problemen alleen maar verergeren. Ik heb laatst een Socket A moederbord gekocht voor 15 euro (2dehands). Let wel even op of je huidgige geheugen op het nieuw moederbord past!

Verwijderd

En Socket A moederborden zijn gelukkig ook nog nieuw te koop kijk hier maar http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GJER25. Veel succes.

• Herr Flicker
ah hartstikke bedankt voor die link.
ipv nieuw moederboardje zijn nieuwe elcootjes erop solderen ook een optie?

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:31
Herr Flicker schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 10:15:
ah hartstikke bedankt voor die link.
ipv nieuw moederboardje zijn nieuwe elcootjes erop solderen ook een optie?
Dat is inderdaad een optie (zelf een dual P3 MSI moederbord bijna alle elco's vervangen), maar het is niet de garantie voor een stabiel systeem. Ik heb inmiddels de dual P3 niet meer draaien omdat deze nog steeds af en toe spontaan reboot of gekke dingen doet.
Het veiligste en makkelijkste zal echt het kopen van een nieuwmoederbordje zijn, en zeker met de huidige prijzen is dat waarschijnlijk ook niet eens zo duur ;)

Maakt soms wel eens een foto ...

Verwijderd

tja als hij een nieuwe bord moet gaan kopen is misschien ook een idee
Om een bord te nemen van asrock en een anderen cpu (als zijn budget dat aan kan)
voor socket 775 met een celleron-d (neem wel een combo bordje waar ddr1 en ddr2 en agp en pci-eop zit)
Met zo bordje kan later alle kanten uit voor langzame upgrade

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 12:26 ]

Verwijderd

Ook http://www.robkiens.nl/ heeft ze nog wel

Verwijderd

Of je naar rob kiens wil gaan, zou ik dit nog een keer bedenken.... Hij is gewoon duur, en service is soms ver te zoeken.

Mijn avies:
Probeer een leuk Socket A bordje te vinden op tweakers (leuk nForce 2 met soundstorm e.d.) of probeer een upgradesetje naar A64 of P4 te vinden.

• Artikel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05-2023
[half off-topic] je zei dat hij office2007 ook niet trok maar daar moet je niet verbaasd over zijn. Mijn PC (zie sig) start hem ook relatief 'traag' dus van jouw PC verwacht ik ook niet dattie (lekker) loopt...

Acer Aspire 5930G-734G32MN

• Herr Flicker
2007 start gewoon goed op, maar crasht gewoon met bepaalde dingen.
muis blijft stil staan en doet verder niks. als hij lang moest laden had ik er nog begrip voor.

Ik heb inderdaad echt heel weinig budget op dit moment (jammer genoeg, ouders gescheiden bla die bla die bla)

Dus een nieuw mobotje + processor + geheugen zit er ook even niet.

Weet wel bijna zeker dat het de mobo is dus ga denk ik maar op zoek naar een andere mobo.

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-05 20:46

Quintus

Eg wel! Dus....

Nu alleen de beloofde foto's nog :D

Unknown

• Phenos2
Waar woon je precies?
Anders kan ik er misschien ook wel nieuwe elco'tjes opzetten.
Desnoods kan ik je er een paar opsturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Phenos2 op 15-01-2007 22:21 ]

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 18:47
Quintus schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:44:
Nu alleen de beloofde foto's nog :D
Herr Flicker schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 09:23:
[...]

Heb me best gedaan om zulke goed mogelijke fotos te maken,

http://www.mijnalbum.nl/Album=R7ZQK4U4 (neem aan dat de meeste wel weten hoe mijn album werkt, op de midsize fotos klikken voor real-size 1600x1200)

het zijn ongeveer 8 die een beetje bol staan + 1 waar een bruin puntje op zit
Je bedoeld die foto's ? :P

Ik ben dus die "iemand anders op de stage plek" die naar Herr Flicker zijn pc heeft gekeken , en ik heb vaak zat defecte elco's gezien en vervangen , maar deze elco's staan amper bol , is er nog geen 1 open geknapt en er is er eigelijk maar 1 die een heel klein beetje lekt (amper de moeite waard IMHO) dus heb het vermoeden dat elco's vervangen weinig gaat helpen

• Phenos2
Een elco hoeft niet persé helemaal open te staan om problemen te veroorzaken, Sommige elco's drogen van binnen uit op. (Teapo en chhsi bijvoorbeeld)
Dan neemt de interne weerstand teveel toe waardoor ze te langzaam hun capaciteit vrijgeven.
Het hangt dan helemaal van het ontwerp van het moederbord af hoe het systeem gaat reageren, Sommige moederborden blijven nog maanden goed werken met bolle elco's.
Op dit moederbord zitten volgens mij Tayeh Elco's.

Hier staat een lijst met slechte merken. (Engels)
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=388

[ Voor 11% gewijzigd door Phenos2 op 16-01-2007 12:27 ]

Pagina: 1