Toon posts:

Load balancing beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Er zijn heel wat topics te vinden over load balance maar er worden niet echt duidelijke oplossingen gegeven, vandaar dat ik jullie advies vraag.

Ik wil het volgende doen:

Samen met mijn buurman (1 huis tussen) willen we een gezamelijke server opzetten waar we bestanden kunnen plaatsen etc.
Beide beschikken we over een zelfde internet aansluiting (10 mb speedxs) en beide hebben we een eigen wifi netwerk.

Nu willen we de server bij hem neerzetten en laten verbinden met onze beide netwerken, naast dit willen we het internetverkeer van deze server over beide internet verbindingen laten lopen en is load balance dus noodzakelijk.

De volgende opstelling heb ik in mijn hoofd:
Afbeeldingslocatie: http://www.watchingyourass.nl/upload/loadbalance.jpg

De stippellijnen staan voor een draadloze verbinding en de vaste lijn voor een UTP verbinding.
Nu wil ik de server dus over 2 lijnen laten lopen maar ik wil de pc's gewoon over hun eigen verbinding laten gaan, is dit mogelijk? (de server beschikt over 2 NIC's, 1 UTP en 1 Wireless)

Ik heb in het forum al gezocht naar de beste oplossingen en kwam bij vicomsoft intergate policy manager, dit heb ik geinstalleerd maar kom er nog niet helemaal uit. Software geeft ook aan dat het niet verstandig is om 2 NIC's in het zlefde netwerk te gebruiken etc.

Kan iemand mij adviseren wat het beste is? Software matig of misschien toch hardware matig load balancen?

Wat technische informatie:
wireless routers:
netwerk A:
Linksys WAG200G
192.168.1.1
255.255.255.0

netwerk B:
Linksys WRT54G
192.168.1.1
255.255.255.0

Ik neem aan dat beide netwerken op een ander segment moeten gaan zitten, dit kan ik eventueel nog aanpassen.

Server:
Windows XP (misschien win2003 beter?)
NIC1: interne lan kaart
NIC2: dell wireless kaart

Als mensen kunnen en willen adviseren, graag! Ondertussen zal ik ook blijven zoeken op het forum!

Alvast bedankt!

Verwijderd

Als jij alleen via jouw i-net verbinding naar de server verbind, en je buurman alleen via de zijne, dan hoef je alleen een appart subnet aan elke NIC toe te wijzen en packet forwarding tussen de twee uitschakelen. Op die manier lijkt de server een normale machine op jouw netwerk en hetzelfde geld ook voor je buurman. Als je dus geen fratsen uithaald met routering e.d. op de server, zijn jouw netwerk en het zijne verder ook prima gescheiden.

Als je de verbindingen wilt gaan bundelen dan wordt het een ander verhaal. Als je linux draait op de server, dan kun je eens kijken naar shorewall. Daarmee wordt het inrichten van de firewall regels en sommige routerings regels (waaronder loadbalancing) op je linux bak een stuk makkelijker. Maar als je bij windows wil blijven, dan kan het ook. Windows 2003 heeft als ik me niet vergis ook voorzieningen aanwezig voor het bundelen (loadbalancing).

Je kunt een TCP verbinding overigens niet zomaar over twee lijnen tegelijk laten lopen, daarvoor zul je ook een eigen DNS server moeten draaien, zodat deze de requests verdeeld over de twee lijnen en dan nog loopt een enkele verbinding maar over één lijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 20:33 . Reden: En weer een edit... ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:52

lier

MikroTik nerd

Wat wil je precies met het load balancen bereiken ?
Wordt de server nog door andere mensen dan jullie extern benaderd ?
Moeten jullie op elkaars netwerk kunnen komen ?

Op basis van de huidige instellingen, liggen beide netwerken in hetzelfde subnet. Je kan (bijvoorbeeld) niet multiple gateways opgeven. Is deze keuze bewust gedaan ?

De oplossing is prima overigens (maar wel afhankelijk van het doel) !

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 08-01-2007 20:39 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Het doel dat wij willen bereiken is een centrale plek om bestanden met elkaar te delen.
We hoeven niet op elkaars netwerk te komen, want straks staan alle benodigde bestanden op de centrale server.

Met loadbalance wil ik het volgende bereiken:
Op de server zullen we ook gaan downloaden, ik wil dat de server dan kijkt welk netwerk op het moment van request naar buiten (bijvoorbeeld een download of surfen) rustig is en daar de request (sessie) over stuurt. Als ik aan het downloaden ben en mijn buurman wilt ook gaan downloaden dan selecteerd de server automatisch de rustige lijn. (dit is ook het hele idee van loadbalance naar buiten toe zoals ik het tot nog toe begrepen heb.)

Momenteel draaien de 2 netwerken inderdaad nog onder de zelfde ipranges, alleen zijn het 2 hele losse netwerken (er is nog geen enkele verbinding). Ik zal deze wel aanpassen zodat er met 2 verschillende netwerken gewerkt gaat worden

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me even verder verdiept in laod balance en teaming.
En ik denk eerder dat ik teaming nodig heb ipv load balance.

http://www.vicomsoft.com/...e/bondteam.html#conteam_1

Wat ik wil (meer bandbreedte, dus geen dubbele snelheid) is goed mogelijk door teaming aangezien er dan wordt gekeken welke verbinding het rustigst is.

Hebben mensen ervating met teaming? En zal software hier een goede oplossing voor zijn? (zoals vicomsoft bijvoorbeeld)

Als mensen ervaringen hebben, graag hoor ik ze!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:05:
Ik heb me even verder verdiept in laod balance en teaming.
En ik denk eerder dat ik teaming nodig heb ipv load balance.

http://www.vicomsoft.com/...e/bondteam.html#conteam_1

Wat ik wil (meer bandbreedte, dus geen dubbele snelheid) is goed mogelijk door teaming aangezien er dan wordt gekeken welke verbinding het rustigst is.

Hebben mensen ervating met teaming? En zal software hier een goede oplossing voor zijn? (zoals vicomsoft bijvoorbeeld)

Als mensen ervaringen hebben, graag hoor ik ze!
"Teaming" zolas je het noemt is een vorm van load balancing, wellicht niet de optimaalste, maar je hebt weinig keus. Sterker nog, gezien je werkt met consumenten lijnen kun je niet aan bonding (dubbele snelheid en bandbreedte) doen, daarvoor moet je ISP namelijk ook een aantal instellingen verichten (wat ze volgens mij alleen met zakelijke abbonementen doen, als ze al zover bereid zijn). Je opstelling word dan zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/8970/loadbalanceoy1.jpg
Je laat op deze manier de server al het internet verkeer afhandelen inclusief het verkeer van wireless clients die het internet willen benaderen. Het buiten de server om toegnag verlenen tot de router (zoals je in je eigen schema doet) is niet aan te bevelen, gezien de server geen weet heeft wat er zich op de router afspeelt en dus het loadbalancing gebeuren niet goed werkt.

Als je router en modem twee apparte aparaten zijn, dan hoef je zelfs geen extra spul te kopen. Hang in dat geval geweoon de modems direct aan de PC en gebruik een van de routers als switch en accesspoint.

Verwijderd

Ik hoopte eigenlijk wat geavanceerde software te vinden dan die ik al eerder gebruikt had.

Mijn idee was toen om 2 verbindingen te gebruiken en zo met 1 nieuwsserver programma van 2 lijnen te gebruiken. Helaas blijft software gewoon op 1 ip en zo ook games. Dus als er op lijn1 wordt gegamed en mijn broer download kan ik niet auto switchen op mijn private lijn.

Wel kon ik via het surfen en downloaden van beide lijnen gebruik maken. Verder weet ik dat de software de routing table van windows op een hoop gooit. Dit houd dan tergelijk in dat windows het zelf niet meer af (kan) handelen maar de software dit doet. Het switches van uninstall en install is niet echt fijn. Dit gaat in linux kennelijk wat beter.

Mocht iemand de perfect alles kunnen software gevonden hebben laat mij het weten. Volgens mij moet het theoretisch allemaal mogelijk zijn. Ik doel dan eigenlijk meer op het opdelen van een pakket in 2 stukken. Waarom zou een internet server moeilijk doen als je maar de helft van de pakketen aan vraagt. Als hij er 1 mist vraagt je pc ook enkel dat pakket opnieuw aan.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat je zoekt is dus een oplossing waarmee je met 1 server over 2 lijnen 1 bestand kan downloaden. Dus dat je gebruik maakt van een soort van resume functie om telkens delen van een bestand binnen te halen en deze dan later weer aan elkaar te plakken, maar dan verspreid over 2 verbindingen.

Opzich is het niet zo moeilijk om een download manager te schrijven die downloads opdeelt in stukjes en die verspreid over meerdere verbindingen download. Hetzelfde geldt voor bv bittorrent waar je download zowieso al uit meerdere blokjes bestaat.

Wat betreft het trafficshapen, dat staat los van je download verhaal. Dus als je broertje online wil gamen, dan zal je je download verkeer de laagste prioriteit moeten geven en flink moeten afknijpen om te zorgen dat hij lag-vrij kan spelen.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Zelf heb ik al wat load balancing onder Linux opgezet. Samengevat:
  • 2 internet verbindingen
  • één subnet voor LAN
Wat je als server/firewall inzet, wordt voorzien van 3 netwerkkaarten: 2 voor iedere internet verbinding en één voor de LAN.

Hoe je één en ander regelt (gezien het om 2 verschillende woonsten gaat) is weer een ander praktisch probleem.
Dan lijkt het mij de bedoeling dat er vanaf uw modem een netwerkkabel vertrekt naar uw buurman, dewele op de firewall aangesloten wordt.
De modem van de buurman zel wordt op de andere netwerkkaart aangesloten.

En tenslotte is er de LAN, die op het lokale netwerk komt te staan. Die moet dan in principe ook nog terug tot aan uw netwerk kunnen geraken.

Verwijderd

Sorry voor mijn brakke verhaal had geen idee dat er nog leven in zou komen en had mijn laatste puf gedaan. Na ruim 20 uur gespendeerd aan lezen en testen had ik het opgegeven.

De software die ik gebruikte was Midpoint, ik meen dat het bedrijf al jaren geleden gestopt is met dit programma en het werkt om de load te verdelen.

Wat ik wil is een programma dat als ik een game start en deze na 30min een hoge ping krijgt deze veranderd van connectie. Games en software doen dit zelf niet en Midpoint is hier ook niet voor bedoeld.

Wat ik nu heb is het volgende

2 ADSL lijnen: 1 prive 1 gezamenlijk

Windows neemt de gezamenlijke lijn vrij wel altijd. Dit door dat warschijnlijk de ping net iets lager is.

Probleem gamen kan hoge ping geven. Oplossing: netwerkkaart uitschakelen.

Op dit moment lopende nieuws group downloads dus via mijn prive verbinding aangezien de andere uit staat.

Nu is de gezamenlijke lijn voorzien van een goede nieuwsserver (geleverd door die ISP). Als ik hier van wil downloaden zet ik de netwerkkaard weer aan en mijn prive kaart uit (windows forceren alternatieve internetverbindingen te gebruiken) en kan ik weer downloaden.

Nou je ziet het al, het zou heel mooi zijn te gamen op mijn prive verbinding and tegelijkertijd te downloaden (dvds dus duurt uren/dag).

Simpel zou zijn 2 pc's maar daar heb ik geen zin in, deze geeft al genoeg warmte in mijn kamer :P

De techniek staat tot alles alleen waar is de techniek :P

PS Tom_G, het is de bedoeling dat mijn eigen lijn niet door andere gebruikt wordt :)

Bedankt voor de reacties!

Ow en voor ik het vergeet. Download limmits helpen ook al niet aan het lag probleem. Deze halen de snelheid naar benden maaarrrr wat ze doen is heel even fullspeed even stoppen even fullspeed. Dit vormt dus lag pieken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 01:43 ]

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Dit probleem ik heb ook ongeveer. Ik zou ook willen dan mijn pc download via de ene netwerkkaart, en dat ik andere dingen kan doen via de andere netwerkkaart. Is er software die dit kan?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Pagina: 1