verschil cas2 en cas3 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:33
HAllo, tweakers.
dit is waarschijnlijk een vrij domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen wat cas betekend en wat het verschil is tussen cas2 en cas3? kwa snelheid..
tnkx..

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Cas 2 is sneller, het heb iets te maken met de latency ofzo, hoe lang ie wacht tussen bepaalde handelingen.
Of het klopt weeknie, zoeits dacht ik, iemand anders moet het maar zeggen die er meer van af weet, cas 2 is iig wel sneller

specs

Verwijderd

Van Tom's Hardware Guide:

"This is the amount of clock cycles it shall take for the Collom Access Strobe to follow the Row Access Strobe"

Voor een PC100cl2 DIMM is dit dus gedefinieerd op 2, anders op 3. Uiteraard is 2 sneller want dit zijn minder clocktikken om te wachten.
Naar mijn ervaring is Cas2 ongeveer 5 of 6 procent sneller dan Cas3. Als je je FSB dus 4% hoger kunt krijgen maar je CAS van 2 op 3 moet zetten levert dit geen winst op.
Als je bijvoorbeeld van 112MHz naar 124MHz kunt komen door die CAS2 op CAS3 te zetten is dit weer wel de moeite waard.

Dit is niet het hele verhaal. Voor geheugenchips is deze waarde 2 of 3 ook geldig voor bijvoorbeeld precharge-time en nog 1 andere waarde (even ontschoten). Deze modules worden dan aangeduid als PC100-222 of PC100-333 waarbij
Ik heb zelf een PC133-333 module die het op 103MHz ook doet op 232 (Helaas dus niet op 222). Hierbij staan die 2, 3 en 2 dus voor het aantal clocktikken voor die respectievelijke eigenschap. (Ik weet even niet meer uit mijn hoofd welk cijfertje voor welke eigenschap staat maar op mijn moederbord (Abit ZM6) kan ik die afzonderlijk instellen).

Algemene regel is in dit geval: hoe lager hoe beter. Even goed kijken in jouw BIOS wat je in kunt stellen en dan grondig testen.
De meeste PC100-222 modules komen een heel eind richting 124 of zelfs 133MHz met gewoon 222, alleen mijn module dus weer niet (goedkoop blijkt weer eens duurkoop :-)

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:33
bedankt voor de replyŽs!!!