Toon posts:

[Mobo] Bios Crashed continu..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Gister heb ik alle nieuwe bestelde computer onderdelen in elkaar kunnen zetten, om tot een geheel nieuw systeem te komen.

Alles is vlekkeloos verlopen, totdat de pc wordt opgestart.

De pc gaat aan, maar daarna doorloopt hij de bios niet goed, hangt vaak op het bios splash screen (pc hangt dus, kan niet tabben en/of dellen om te kijken of om in setup te komen) Wanneer ik een keertje wel in de bios kan komen, kan ik hooguit misschien 1 minuutje rond kijken, waarna hij soms gewoon freezed of het beeld springt gewoon op zwart , en de pc is dus ook gecrashed. Dit gebeurt continu. Na een stuk of 4x rebooten, kan ik weer wel in het bios setup komen, maar dan crashed hij na een aantal seconde gewoon weer.

Nu heb ik op de ASUS site het volgende gelezen voor mijn type moederbord:

http://event.asus.com/2006/mb/P5W_DH_DELUXE_faq.htm

(even de link, anders wordt het hier teveel tekst)

Waar het kort op neer komt is dat wanneer je een oude bios versie hebt, deze niet goed overweg kan met de duo core processoren. Het probleem is dan te verhelpen door er een nieuwe bios op te flashen, dit kan (volgens de site) alleen met een "single" processor.

Verder staat daar dat dit geld voor de versies die gelanceerd zijn voor: 0604
nu heb ik in de tijd dat mijn bios eventjes werkt snel kunnen checken wat mijn versie is, en daarbij zag ik twee versies (waarvan ik niet weet, wat wat is) ik zie het volgende qua versies staan:

1305 Revision (Amibios: 1305)
v02.58

wanneer er met 0604 bedoeld wordt de revision, dan moet ik daar geen last van hebben.. maar dat heb ik dus wel.

Ik ben vandaag bij 2 mycoms geweest (toch een grote asus leverancier) en die willen mijn bios niet flashen (omdat ze geen garantie kunnen geven dat het goed gaat) naar een nieuwere versie (aangezien hun denk ik wel een single 775 processor hebben) Ik weet dus niet wat ik nu moet doen, of hoe ik dit anders kan verhelpen.

Ik hoorde ook dat het mogelijk was om 1 core uit te schakelen, zodat het moederbord 1 processor ziet, en dan kan ik wel gewoon flashen (zonder dat de bios crashed enzo) maar deze heb ik nog niet kunnen vinden.

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is (voordat ik uiteindelijk contact op ga nemen met ASUS , als er geen oplossing is) , of heeft iemand dit vaker gehoord? Ik heb namelijk wel wat berichten op fora's gelezen, maar daarin blijkt dat sommige gebruikers wel netjes kunnen runnen met 1305 en duo core processoren, en bij sommige is het weer heel onstabiel...

Het gaat om de volgende setup:

Zalman HP cooled 600W voeding
Asus P5W DH Deluxe Mobo
Intel Duo Core E6600
Corsair DDR2 XMS2 Dual channel 2x1024GB PC6400 @ 800 MHZ
Seagate 7200rpm 320GB Sata2 HD.

Alvast bedankt!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is veel waarschijnlijker dat er iets mis is met je CPU, videokaart of CPU koeler. Weet je zeker dat dit het niet is?

Overigens staat er in de FAQ dat het BIOS niet boot; bij jouw crasht het.

[ Voor 24% gewijzigd door TweakerNummer op 08-01-2007 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dat het is,

Ik sta open voor elke idee wat het zou kunnen zijn,

Ik heb een boxed E6600, die heb ik er volgens de beschrijving opgelikt. er zat al netjes 3 streepjes pasta op, dus dat heb ik niet gedaan...

De videokaart komt uit een gebruikte pc, en heeft altijd gewerkt..

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee?
:(

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 13:27
Mijn pc viel toen ik hem net in elkaar had gestoken ook zonder enige reden uit op verschillende tijdstippen, soms kon ik zelf de instalatie beginnen vooraleer hij uitsloeg. reden, de koeler stond niet 100 procent vast, blijkbaar zit er daar een sensor of zoiets dat detecteerd of alles wel goed vast zit. (was een asus p5n32sli se deluxe)

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn ondertussen wat tests gedaan met andere hardware / voedingen / hd's / geheugen / dvd spelers / videokaarten. de problemen blijven het zelfde, enkel op de een of andere manier komt ie nu wel door de BIOS POST met alle originele hardware.

maar de volgende bijzonderheden zijn opgevallen:

- de hdd / power on led werken niet (terwijl de ledjes van mijn kast 100% goed werken (is getest)
- De bios is nog steeds van slag (gekke tekens erin) en crashed nog vaak
- De bios post geeft pc5300 geheugen aan terwijl er 6400 inzit (dit was naar mijn weten in te stellen dus misschien is dit niet zo'n groot probleem)
- De bios geeft steeds andere meldingen, keyboard niet aangesloten > resetten > doet het keyboard het wel is het weer intruder detection > resetten doet alles het weer > telt ie ineens maar 512 mb geheugen etc...

- Windows wilt niet installeren , wanneer ik ben bij copying files to hd, restart ie bij 100%, en begint hij overnieuw , het lijkt dus alsof hij geen data schrijft naar de hd. (er zijn 3 hd's getest)

Het gekke is: linux (via cd-rom draait goed), heeft 1 nacht stabiel gedraaid , dus daaruit kan ik opmaken dat de CPU gewoon goed werkt.

Vanochtend is er linux geinstalleerd op de HD, en dit is ook goed verlopen...

Heeft iemand enig idee wat het nu zou kunnen zijn,? ik heb een heel sterk vermoeden dat het moederbord gewoon niet juist is..

sowieso moeten de powerledjes branden, en dat doet het al niet..

Iemand nog een idee / opmerking ?

Alvast bedankt

• Orion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 05:20
Ik heb precies dezelfde problemen met mijn asus p5n32 sli premium moederbord waaronder ook de ledjes van mijn kast die uitgaan. De fans en het ledje van mijn moederbord werken nog wel. Ik heb mijn moederbord en mijn cpu teruggebracht naar alternate om deze te laten testen. Ik heb alle andere zaken ook geprobeerd zoals voeding/videokaart/geheugen maar niets maakte verschil. Wel heb ik windows kunnen installeren in het begin toen de pc nog even fatsoenlijk wilde werken. Maar 8 van de 10 keer kom ik daar niet in en gaat mijn beeld op zwart voordat alles geladen is.
Mijn verwachting is dat het dus een moederbord probleem is.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion op 11-01-2007 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een biosupdate gedaan naar laatste verise 1707. Dit heeft alles verholpen..
bios 1305 was bij mij zwaar onstabiel.

dus misschien kan je dat eens proberen...
Pagina: 1