Toon posts:

Temperatuuruitlezing CPU tov Core1 en Core2

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn notebook met dualcore processor (aspire 5602 WLMi) laat ik de temperaturen uitlezen door Notebook Hardware Control én Everest 3.5
Allebei de progjes hebben voor de processor-temperatuur wél exact dezelfde uitlezing en die bedraagt gedurende wat internetten, tekstverwerken en muziek luisteren zo gemiddeld een 46°.... Niet echt dramatisch voor een notebook dacht ik zo...
Everest -en daar gaat mijn vraag over- geeft naast de processor temperatuur ook nog eens de temps aan van core1 en core2, waaruit mijn cpu (T2300) bestaat en die liggen toch ietwat lager: zo gemiddeld 38° en 40° voor respectievelijk core1 en core2.
Mijn concrete vraag is, wat er met de aanduiding "processor temperatuur" van 46°, nu eigenlijk wordt bedoeld.
Kijk,.. core 1 en core 2 snap ik nog wel, en omdat beide kernen hun eigen temperatuur hebben, doe ik dáár ook niet moeilijk over...
Een kort gebruik van de hersenmassa laat zien dat -in rekenkundig opzicht- de processor temperatuur in elk geval niet het gemiddelde van beide cores kan zijn, maar wat er nou wel mee wordt aangeduid is mij nog niet helemaal duidelijk.
Hopelijk komt daar zometeen verandering in!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 02:15

PKN

Powered by cosmic energy

De software is wellicht niet geheel betrouwbaar, dat kan voorkomen in het geval dat de software verouderd is, en een bepaalde sensor gewoon niet juist uitleest, of om wat voor andere reden dan ook de sensor niet correct uitleest. in het eerste geval word slechts 1 core uitgelezen, of in ieder geval, er word 'iets' uitgelezen, wat dat is, wie weet het, dat laat dus ruimte voor fouten.

Dost thou even hoist?

Verwijderd

misschien een losse sensor onder de socket van de cpu
2xcore is iets anders dan complete cpu behuizing

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik sluit mij aan bij Suijkerbuijk, waarschijnlijk wordt bij de core-temperatuur echt de temperatuur door de core zelf uitgelezen en doorgegeven, en is de CPU temperatuur de temp die door het moederbord (vaak idd onder de socket) wordt uitgelezen. En tja, als jij 2 van die hittebronnen vlak bij elkaar hebt zitten, zal de temperatuur logischerwijs hoger uitvallen dan het gemiddelde van die 2 hittebronnen...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties...

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:14
ik heb het hier precies andersom in mn desktopje. core 1 en 2 zijn rond de 45 graden (6600 conroe op 3 gighz) maar de CPU temp is lager, rond de 30 meestal...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

heb exact zelfde als TS bij everest op me toshiba satellite a100-683
- cpu temp
- core1 temp
- core2 temp

echter géén graka (mobility x1600) temp :?

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 10-01-2007 10:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

rlKoekie schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:23:
ik heb het hier precies andersom in mn desktopje. core 1 en 2 zijn rond de 45 graden (6600 conroe op 3 gighz) maar de CPU temp is lager, rond de 30 meestal...
Tja dan klopt de sensr 3 niet namelijk (misschien iets verder verwijdert va de cpu core of cpu socket)
Pagina: 1