Feedback en punten bij users in V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb vandaag een mailtje gehad mbt een aantal reakties van mij op bepaalde users die niet op mail reageren. Ik heb een poos geleden iets gezocht (weet niet meer wat) en een aantal users reageerden totaal niet op mail. Toen heb ik op gegeven moment maar feedback en een minpunt bij die users gezet omdat de niet reageren.

Vandaag kreeg ik daar mail over, Tweakers.net is het er blijkbaar niet mee eens geweest dat ik het totaal niet reageren op mail zag als voldoende motivering om minpunten uit te delen. In mijn ogen is het dat uiteraard wel (anders opende ik hier geen topic :P ).

Voor ik koop van een user is het eerste waar ik naar kijk of hij plus of minpunten heeft. Geen punten=niet de moeite waard om verder te checken. Wel punten (met name minpunten) betekent kijken en dan verder beslissen om iets te proberen bij betreffende user. Ik ga er even vanuit dat dit bij veel andere users ook het geval is, maar weet dit niet zeker.

Stel dat je geen minpunten mag geven voor het niet reageren op de eerste mail, dan blijven lui die niet reageren voor het oog even positief beoordeeld als iemand die wel reageert. Pluspunten krijg je bijna nooit dus iemand die nul punten heeft zou het goed moeten doen. Een user die gewoon botweg niet reageert (ook al is er nog geen koop overeenkomst) is in mijn ogen iemand waar je bij weg moet blijven, dus is een minpunt op zijn plaats. Waarom denkt tweakers hier anders over?

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De bedoeling van de user survey is dat men gebruikers kan beoordelen op de uiteindelijke transactie. Onder een transactie verstaan we dat er een afspraak is over het product, de prijs en de levering. Het heen en weer mailen vooraf heeft dan ook weinig met de transactie te maken. Het kan best zijn dat een gebruiker op vakantie is, een foutief of oud mail adres gebruikt heeft, of dat je mailtje als spam gekenmerkt wordt. Het is dan ook een beetje vreemd om een gebruiker te beoordelen op het wel of niet reageren op mail. Waar je natuurlijk wel op mag/moet beoordelen is de uiteindelijke levering. Dus is het product afgeleverd zoals afgesproken, was het het correcte product enz enz.
E.e.a. staat ook verwoord in de V&A FAQ:
Een goede user survey, hoe doe ik dat nou het beste?

Per transactie mag je één beoordeling indienen. De beoordeling dient over de gehele transactie te gaan. Beoordeel dus geen afzonderlijke artikelen. Zorg ervoor dat je altijd netjes blijft met de formulering van je beoordeling; met vloeken en schelden kom je nergens en dit zal dan ook leiden tot het verwijderen van je survey. Zorg ervoor dat je een realistisch cijfer geeft wanneer je een beoordeling afgeeft. Het is bij een correcte levering van een aankoop bijvoorbeeld niet direct nodig om een +2 te geven en hetzelfde geldt natuurlijk ook als je een negatieve beoordeling wil geven: zorg ervoor dat het gegeven cijfer voldoende onderbouwd is. Belangrijk is ook dat de beoordeling in een survey in verhouding staat tot hetgeen is voorgevallen, dat de survey eerlijk is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Vakantie...ja zou kunnen, daar heb je vaak een autoreply voor, maar ok.
Een foutief of oud mailadres heb je maar te checken of anders in te stellen vind ik. Spamfilter kun je ook niet altijd alles aan doen, met name als je provider de mail al tegenhoudt. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat tweakers V&A mail als spam beoordeeld werd trouwens (spam wordt bij mij als ***SPAM***<Subject> afgeleverd), maar dat hoeft bij een ander niet hetzelfde te zijn.

Dat stukje in de FAQ had ik gelezen, ik had het mailen vooraf al als onderdeel van de transactie gezien. Blijkbaar ziet t.net dat anders. Misschien is het handig om dat iets nader toe te lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anderen zien bijvoorbeeld de advertentie al als aanleiding om een beoordeling te plaatsen. Wellicht zie je daarvan de logica wat makkelijker omdat het iets extremer is getrokken. Het gaat om een daadwerkelijke ervaring op basis van afspraken tussen koper en verkoper.

Ook als een transactie uiteindelijk is afgeblazen, maar er wel een serieuze poging tot transactie is geweest is ruimte voor een beoordeling, maar er zijn duidelijke grenzen nodig. Daar waar slechts een e-mail geen enkele garantie geeft op ontvangst, het het goed recht is van een aanbieder om niet verder te reageren indien al een koper is gevonden of als hij een bod niet reëel vindt, is het een ander verhaal waar concreet een afspraak is gemaakt vanuit beide partijen.

Bereiken koper en verkoper in eerste instantie een overeenkomst, of is er een serieuze poging tot overeenstemming te komen, dan is vanaf dat moment sprake van een concrete ervaring. Het voordeel hiervan is tevens dat je een goed beeld krijgt van de daadwerkelijke betrouwbaarheid van kopers / verkopers daar waar het om geld / goederen gaat. Met het idee dat al op basis van reageren op mail een beoordeling op zijn plaats is, kan iemand die voordelig wat aanbiedt en de éérste koper kiest en het verder goed afhandelt erop afgerekend worden dat alle andere 50 gegadigden die te laat waren niet een respons hebben mogen ontvangen. Score in feedback: +2 versus -100.
Is dat dan reëel ten opzichte van iemand die zijn concrete afspraken volledig is nagekomen? Kan je verwachten dat iemand 50 mails gaat beantwoorden na een V&A die toch al meer geplaatst is om iemand anders een plezier te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ok ik snap het inmiddels. Nu mbt mijn suggestie om de FAQ wat uit te breiden: Kan evt extra toegelicht dat punten geven nav niet reageren op de eerste mail niet de bedoeling is? Het was mij in elk geval niet duidelijk nav de FAQ en de mail die ik kreeg suggereerde dat er op "mijn type" beoordelingen gescand wordt. Ik ben dus niet de enige die het niet snapte.

[ Voor 34% gewijzigd door VROEM! op 08-01-2007 20:39 ]