[usb storage] filesystem autodetect

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik wil een ext3 bestandssysteem op een usb storage apparaat zetten. Dat is nogal simpel, maar ik zou ook willen dat gnome dat ding automatisch mount, en dat doet hij dus niet.
Uit /var/log/messages bleek dat ubuntu/gnome een fat32 systeem veronderstelt en zijn kont tegen de krib gooit als hij iets anders te zien krijgt. Hoe kan ik dit aanpassen? Na wat zoeken denk ik te weten dat het mounten geregeld wordt door hal, maar ik heb nog niet gevonden hoe. Weet iemand hoe dit geregeld is?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Sir Isaac schreef op maandag 08 januari 2007 @ 17:29:
Ik wil een ext3 bestandssysteem op een usb storage apparaat zetten. Dat is nogal simpel, maar ik zou ook willen dat gnome dat ding automatisch mount, en dat doet hij dus niet.
Uit /var/log/messages bleek dat ubuntu/gnome een fat32 systeem veronderstelt en zijn kont tegen de krib gooit als hij iets anders te zien krijgt. Hoe kan ik dit aanpassen? Na wat zoeken denk ik te weten dat het mounten geregeld wordt door hal, maar ik heb nog niet gevonden hoe. Weet iemand hoe dit geregeld is?
gnome-volume-manager regelt dit (gebruikmakend van HAL en Dbus).

0.0

• Sir Isaac
In de gnome-volume-manager properties dialoog kan je niets instellen mbt het type bestandssysteem dat ubuntu probeert. Ook in de gconf-editor heb niets meer kunnen vinden dan er in het dialoogvenster in te stellen is.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Sir Isaac schreef op maandag 08 januari 2007 @ 20:15:
In de gnome-volume-manager properties dialoog kan je niets instellen mbt het type bestandssysteem dat ubuntu probeert. Ook in de gconf-editor heb niets meer kunnen vinden dan er in het dialoogvenster in te stellen is.
Toen ik Gnome gebruikte had ik dagelijks 2 ReiserFS (3) harde schijven aan mijn laptop hangen, die volautomatisch gemount werden (nu nog steeds trouwens). Weet je zeker dat je USB-apparaat al ingedeeld is in ext3 (probeer hem anders even handig te mounten) ?

0.0

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:23

Sjonny

Fratser

moet je in je /etc/fstab niet gewoon 'auto' invullen bij het fs type, ipv vfat?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
ik heb in mijn /etc/fstab het volgende staan aangaande USB-sticks:
code:
1
2
# USBSTICK
/dev/sdb1 /media/flash auto noauto,users,exec,rw,umask=000 0 0

En vervolgens kan ik als gewone user gewoon
mount /media/flash

doen

Bij mij is sdb1 mijn usb-stick... sda is mijn harddisk.

[ Voor 16% gewijzigd door capedro op 09-01-2007 15:08 ]

My weblog

• Sir Isaac
Configureren van /etc/fstab is niet het idee achter de gnome-volume-manager. Op dit moment staat er ook niets in fstab en werkt het prima met een fat32 bestandssysteem, maar niet met een ander. Dat wil ik zien te regelen, dus zonder fstab. Als je 2 usb sticks gebruikt, moet het ook werken, en die flexibiliteit heeft fstab niet.
Pagina: 1