[2003] Geen intern email tussen 2 Exchange servers

Pagina: 1
Acties:

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-02 14:50
Ik heb sinds kort een 2e exchange 2003 server toegevoegd aan onze domein. Externe mail ontvangen/verzenden voor beide servers is geen probleem. Intern tussen beide servers versturen wel. Beide servers zijn uitgerust met SP2 en tussen de mailservers ligt een IpSec verbinding. Replicaties tussen de DC's werkt prima. In reciepient policy staan 2 mailadressen. De ene wordt op de 1e exchange server gebruikt de andere op de 2e exhange server.Geen routinggroup aangemaakt (wel al geprobeerd maar geen resultaat) dus 1 master en 1 member server. Berichten blijven in de que staan en wat me opvalt dat de que geen mailadres is maar de naam van de 2e exchange server (srv1.test.nl ipv test.nl)). Ik heb de logging aangemaakt en krijg hieronder het volgende:

SMTP GetNextHop returned hr=0xc0040388 in 0ms.
DestAddr=<srv1.test.nll>
DestType=<SMTP>
MsgType=0x2

Deze gaat wel goed:
SMTP GetNextHop returned hr=0x0 in 0ms.
DestAddr=<contoso.nl>, Type=<SMTP>
MsgType=0x2, NextHopType=OTHER_ROUTING_GROUP
Type=<SMTP>, Class=<contoso.nl>, SchedId=0xffffffff
RouteAddr=<contoso.nl>
Connector=<DNS>

Ik zie dus dat bij de eerste de servernaam wordt weergegeven zonder type smtp. Bij de 2e staat dus gewoon een adres en het type SMTP.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn en hoe kan ik dit oplossen

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Krijg je nog foutmeldingen in je logs (evt binnen exchange relevante items wat meer logging aanzetten)?
Lijkt me dat je het hier over twee aparte Active Directory forests met dus ook aparte Exchange organisaties hebt?
Hoe heb je e-mail precies geforward tussen de twee servers?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• hopiconjo
Ik krijg eventid 4006 en 955 waarbij ze zeggen dat de remote server dropped connection. Wij gebruiken een smarthost namelijk Mailmarshal. Geen 2 aparte forest maar gewoon 1 domain waarbij 2e server (tevens DC) via IpSec staat verbonden. Extern naar de beide mailadressen gaat prima. We hebben zelfs de smarthost Mailmarshal uitgezet en weer extern prima maar tussen de beide servers onderling niet, Best Practice Analyzer geeft geen rare zaken aan. Mailboxen aanmaken via AD gaat prima op beide servers

Verwijderd

Mail Flow Analyzer ook al eens geprobeerd? Kun je wel via telnet een mailtje van de ene naar de andere server sturen? Wat zegt message tracking?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 21:39 ]

• hopiconjo
Mail flow analyzer geeft volgende aan:

Smart host is set on smtp instance. (dit klopt dat is mailmarshal via smart host)

SMTP not on standard port. (klopt omdat MM op dezelfde server zit als Exchange en die gebruikt poort 25 en Exchange gaat dan op op poort 97)

Als ik smarthost weghaal op op virtual smtp routeert hij dan gewoon via internet naar buiten of probeert hij nog steeds intern te routeren?. Dit omdat externe mails naar beide mailadressen wel werkt

Ik krijg trouwens in analyzer tool open relay test failed op beide servers. Heb relay geheel open gezet maar helpt niet

[ Voor 11% gewijzigd door hopiconjo op 09-01-2007 09:39 ]

Verwijderd

Die setup is zowiezo niet supported tussen 2 servers in dezelfde org.

Routing status information is not propagated correctly to all servers in Exchange 2000 Server or in Exchange Server 2003
Remove all non-Exchange SMTP smart hosts that exist as hops between servers that are running Exchange in the same organization.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 10:19 ]

• hopiconjo
Thanx voor de info die had ik nog jiet. Echter op support van Mailmarshal zegt men dat het wel mogelijk is http://marshal.com/kb/art...6&query=multiple+exchange

Ondertussen de logging van 2e server bekeken en krijg eventid 952 Slave routing node failed to connect to its master

Heb ondertussen ook in Winroute bekeken en idd rode kruis met not connected. Na doorspitten internet kom ik hierop http://support.microsoft.com/kb/924173 en hierop http://www.microsoft.com/...81a2479717a.mspx?mfr=true

De vraag is nu of ik nu moet gaan zoeken in mijn smarthost (mailmarshal), firewall issue of de server(s) zelf

[ Voor 59% gewijzigd door hopiconjo op 09-01-2007 16:25 ]

Pagina: 1