Externe HDD spint altijd

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Van een vriend heb ik enkele dagen geleden een mooie aluminium no name HDD-behuizing gekregen.
Ik heb er een 40GB harddiskje ingezet en hem via usb aan mijn KPN experiabox aangesloten.
Die Experiabox van KPN (Adsl/voip) dient dus nu ook als fileserver. Kan ik mooi met alle pctjes in huis die HDD benaderen.

Maar: Het valt mij op dat ik die harddisk in die externe behuizing ALTIJD hoor spinnen.
Niet op volle snelheid, maar ik haar gewoon die harde schijf altijd draaien.
Hoort dit? Want de harddisks in mijn pc zijn toch ook stil zolang ze niet benaderd worden?
Ik vraag dit om twee redenen:
- Als die hdd nou altijd, 24 uur per dag draaid, gaat ie dan niet vreselijk snel kapot?
- Als die hdd nou altijd, 24 uur per dag draaid, vreet ie dan niet stiekem toch veel stroom op jaarbasis?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Harde schijven spinnen zolang ze stroom krijgen. En aangezien jouw Experia geen power-saving kent, schakelt 'ie de schijf dus ook niet uit. Stroomverbruik kan je zelf berekenen; hetzij de USB-spanning hetzij de adapter van de voeding even doorrekenen.

En levensduur; een schijf kan sneller defect gaan bij 24/7 draaien. Gezien de grootte van de HDD is 'ie niet al te recent meer, dus de kans dat 'ie overlijdt is misschien iets groter.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Je hd's in je pc draaien ook op het moment dat ze niet benaderd worden hoor. Tenzij je via de energiebeheerinstellingen een inactiviteits-timeout hebt ingesteld: bijv: 30min geen activiteit, dan jezelf uitschakelen. Je pc stuurt dan dit commando naar je hd en deze spint down wanneer er 30min niks gebeurt.

Wanneer je experiabox niet zo'n spin-down commando naar je hd stuurt, dan blijft deze gewoon stand-by. Dat kost meer stroom maar heeft niet zo'n invloed op de levensduur denk ik, zolang de hd niet oververhit raakt. Veelvuldig up- en downspinnen zal meer mechanische slijtage veroorzaken.

_██_
(ಠ_ృ)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Gewoon de schijf er 's nachts afhalen? Of benader jij je files terwijl je slaapt?

Goedkoop bellen via VoIP