Toon posts:

Asus P5B Dual Channel

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mede-tweakers,

Ik heb een Asus P5B moederbord aangeschaft en nu wil ik graag 2 keer 1GB aan geheugen plaatsen en dan graag in Dual Channel.

Maar nu staat er in de manual een QVL (Quality Vendor List). Nu is mijn vraag of het geheugen per se op die lijst moet staan, of dat dit de voorkeur is vanuit de leverancier?

Ik zat namelijk zelf te denken aan de 2 x 1GB Corsair 1GB Value Select PC4200 DDR2 (die dus niet op de lijst staat), maar gaat het dan in Dual Channel werken?

En zijn er eventueel andere mensen, met andere suggesties? Mijn budget voor het geheugen is max. 250 euro.

Alvast bedankt.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 09:37

mvds

Totally awesome!

Nee hoor, je geheugen hoeft niet perse voor te komen op die lijst. Maar als het erop staat dan weet je zeker dat het door de fabrikant gegarandeerd word dat het erop werkt. Maar ik denk dat in 99% van de gevallen een willekeurig merk ook gewoon zal werken. Al zitten er soms wel kieskeurige moederborden bij.

[edit1] En Corsair is ook een goed merk, dus dat zal vast wel werken. Die 1% zijn meestal OEM (merkloos) reepjes

[edit2] Als je budget 250 euro is, waarom ga je dan niet voor PC6400 geheugen? Bijvoorbeeld 1GB x 2 PC6400 TwinMos geheugen kan je ook al voor minder dan 250 euro kopen. En Kingston ook wel. Dan zit je voor een toekomstige upgrade al wat beter. Zonde als je nu PC4200 geheugen koopt die je voor je volgende PC al niet meer kan gebruiken. En je hebt wat meer bandbreedte ter beschikking.

[edit3] Even 1GB x 2 van gemaakt ipv x 1 :P

[ Voor 49% gewijzigd door mvds op 08-01-2007 16:25 ]

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:45
Hoeft zeker niet persé, kijk of er ander ram van Corsair opstaat met vergelijkbare specificaties.. Dan heb je wel een grotere kans.. Maar mijn ram (Corsair DDR2 PC6400 op P5B Deluxe) stond ook niet op de QVL. Draait perfect, krijg het 'zelfs' met gemak op 950MHz :)

Je moet gewoon proberen, of een afspraak met de leverancier maken.. Of ze het misschien kunnen testen ofzo? ;) Maar meestal werkt het wel zoals hierboven wordt gezegd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FlorisB op 08-01-2007 16:22 ]

Verwijderd

ik heb hetzelfde moederbord gekocht al dan wel met kingston geheugen.

Nu wil ik ook dual channel toepassen. Maakt het dan nog uit op dit moederbord waar je de geheugen balken inplaatst? Het viel me in de manual namelijk op dat er onderscheid wordt gemaakt in dimm A1 en A2 en B1 en B2 sloten. Moet je de dual channel opstelling persee alles in A of B plaatsen?

Graag je reactie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 10:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nl_age1, bij de QVL staat duidelijk wat het aangeeft: die DIMMs zijn getest en werken gegarandeerd. Het zegt niets over andere DIMMs. Misschien werken ze, misschien niet. Asus is notoir kieskeurig, dus als je toch al een Asus bord hebt kun je je beter aan de QVL houden. Maar goed, bovenstaande is iets wat je makkelijk met wat zoekwerk (en het lezen van de PMG FAQ) had kunnen uitzoeken.

robbrug: wat je hier doet is topickaping. Post on-topic of post niet. In dit geval kun je beter gewoon de handleiding van het moederbord lezen. Daar staat je antwoord namelijk.
Edit: in dit geval blijkt Asus een steekje te hebben laten vallen en staat het niet in de handleiding. Dan nog is er geen reden om andermans topic met je vrag te kapen.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 11-01-2007 17:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.