Toon posts:

[XP] Opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Hierbij wil ik even een probleem(pje) posten.

Na een uptime van ongeveer 2 weken is mijn pc uitgegaan door middel van een stroomstoring. Geen probleem zou je zeggen, echter is het zo. Dat de pc nu niet meer voorbij het windows laad scherm kan komen. Je weet wel, windows logotje, en zenuwachtig blauw balkje.

Nu heb ik verschillende dingen geprobeerd:

C(systeem) Schijf omgewisseld met een andere PC (identieke Hardware/OS)
Resultaat: bijde PC's werken.

Vervolgens zet ik de boel weer terug en het probleem is weer ook weer terug. Daarnaa heb ik alle schijven van bijde pc's omgezet en het resultaat is dat de donorpc werkt en mijn pc nog steeds niets doet.

Ik heb met CCleaner gezocht naar kapotte dll's, en gerepareerd. Zonder reslutaat (lees: probleem blijft)

PC opgestart en doormiddel van F8 (opstartopties) de meest recente instellingen die werken. Zonder reslutaat (lees: probleem blijft)

Opstarten in veilige modus werkt overigens wel (hiermee heb ik dus ook CCleaner gedraaid, en heb ik een beroep gedaan op systeemherstel). Zonder reslutaat (lees: probleem blijft)

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen??

Bij voorbaat dank,
Luke Dekker

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:01
ik heb een hoop meegemaakt, maar dit vind ik toch wel raar.
ik zal je een simpele oplossing geven: schijven omwisselen zodat beide pc's werken en dan de pc's omwisselen (aangezien ze toch identieke Hardware / OS hebben)

en BVD-jes doen we hier niet aan ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus je installatie werkt op die andere computer en die installatie werkt op jouw computer. Heel vreemd. Op deze manier zou ik toch denken aan een mogelijke herinstall oid. Het is wat grof, maar ik kan zo niet even zien wat er precies mis mee zou zijn. Kijk anders eens in je logboeken of er fouten staan.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dat de data niet 100% identiek is, en aangezien het om zo'n 1.2 terrabyte aan dierenfoto's is dat lastig, dus dat zal m'n laatste oplossing zijn, een na laatste is windows herinstalleren.

en inderdaad, zoiets heb ik nog noooooit meegemaakt

Kennis van mij vertelde me dat het ook nog wel eens kan helpen om windows via veilige modus te opdaten. Ik heb in die afgelopen 2 wkn namelijk Adobe Acrobat 7.0 geinstalleerd en het kan dus zijn dat dit programma misschien enkele dlltjes van windows zoekt die er nu dus niet zijn.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het identieke hardware betreft, moet het ook in die hardware zitten he ;) Dikke kans dat er iets niet helemaal lekker werkt met de BIOS-instellingen. DIe kunnen door de stroomstoring weer naar default zijn gegaan. Met name in geval van ACPI wil er dan nog wel eens iets mis gaan. Dus ik zou even de BIOS-instellingen even naast elkaar leggen. Dikke kans dat je dan wel vooruitgang boekt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net ff gecontroleerd, maar BIOS instellingen zijn dus ook identiek.

En windowsupdate wil niet lukken vanaf veilige modus :/

Verwijderd

ff systeem fix doen met windows xp cd wil wel eens werken. Eerst computer opstarten met xp cd tijdens laden dan op F6 drukken geloof ik. Dan kun je dmv van het commando help zien welke commandos je kan doen en dan de fix commandos uitvoeren. Ik heb hiermee soort gelijke problemen opgelosd. Dit is trouwens niet geheel zonder risico.

Verwijderd

Topicstarter
Deze ochtend haal ik een van mijn (data) schijven eruit om ruimte te maken voor een dvd drive en zo windows opnieuw te installeren, en tot mijn grote verbazing start de PC gewoon op.

Nu zal je denken dat dat misschien de Windows CD hiervoor zorgt maar dat lijkt me sterk, dze stond namelijk nog helemaal niet in de boot volgorde.

PC doet het weer, maar probleem is dus nog steeds niet opgelost (lees: ik weet nog steeds niet wat het probleem nou eigenlijk was)

iemand een helder idee?

• Mieze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 12:16
Ik heb het zelf wel eens gehad dat zodra er een windows xp cd in mijn cdrom zat mijn pc gewoon opstartte vanaf de harddisk als ik niet op een toets drukte. Zat er geen cd in dat had ik hetzelfde probleem. Bij mij bleek het toch een usb harddisk te zijn die boven mijn normale hd stond in de bios. Ik had 2 opties in mijn bios, de volgorde van de opstart apparaten en de volgorde van de hd's. Heb je deze laatste optie ook in het bios en staat deze goed? Ik weet dat andere dit al aangekaart hebben maar het lijkt er toch erg veel op.

Verwijderd

Topicstarter
mja, bois zijn hetzelfde, maar USB device staat nu 3e, achter de HD weliswaar. Ik kan proberen de USB device uit dit rijtje te halen

Ik ga hem nu iig proberen op te starten zonder cdrom weer

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om windows update te draaien in Veilige Modus moet je starten met netwerkmogelijkheden. Weet niet precies of het werkt, maar je hebt dan wel internet mogelijkheden (tenzij je via een usb modem oid het net op gaat, maar welke tweaker heeft dat nu nog?).

Heb je je logboeken nog nagekeken?

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Logboeken heb ik inderdaad nagekeken, en het enige wat eruit kwam was dat ie bepaalde toepassingen niet kon starten in veilige modus.

Bij windows update had ik inderdaad veilige modus gestart met netwerkmogenlijkheden. Ik denk dat het kwam omdat ik wat geheugen had verwisseld en windows daarom een nieuwe activatie nodig had. En daarom dus windows update geblokkeerd had

Al met al draait de pc nu in de (zo goed als) originele staat. Alle schijven + geheugen werkt nu op de mobo en processor van de donor-pc, die nu vanzelfsprekend met de mobo+cpu van mijn pc draait. Dus dat is mooi.

Volgende probleem was de activatie van windows, dit was niet de eerste crash met als gevolg dat de originele key niet meer werkt (dat stopt na 5 herinstallaties geloof ik). Maar gelukkig na een telefoontje met een uiterst vriendelijke helpdeskmedewerker van windows was alles opgelost.

Vreemd vind ik wel dat deze medewerker op je woord gelooft wat je zegt, nu was in mijn geval het verhaal waar. Maar ik zou dit verhaal bij zo'n beetje elk willekeurige pc kunnen ophangen.

In ieder geval bedankt voor de oplossingen. Eigenlijk zonder dat ik wist wat de problemen waren en waar ze uit voortkwamen zijn ze nu weer opgelost, gelukkig !!

Bedankt!!
Pagina: 1