Voeding beïnvloedt performance?

Pagina: 1
Acties:

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb rondgezocht en rondgevraagd op andere forums maar ik heb geen duidelijk antwoord kunnen krijgen. Ik weet dat als een voeding te weinig stroom kan leveren voor bijv. je videokaart dat je game crashed, of je computer spontaan herstart.
Nu komt mijn vraag:
Kan een beperkte voeding er ook voor zorgen dat je minder FPS in je games hebt?
Of is dit onzin en zou een beperkte voeding je game doen crashen, indien dit niet het geval is is dus je voeding gewoon goed?
Ik heb namelijk een XFX GeForce 7800GS Extreme met een IP4 3,2Ghz processor en de stock voeding (350Watt) en in de meeste games slechte prestaties...
Op verzoek specs:

IP4 3,2Ghz processor
XFX 7800GS Extreme
1GB werkgeheugen
Een goedkoop MSI mobo geleverd bij microstar pc
Ik heb 5032 3DMarks 2005 :( Klopt toch niks van?

Bijvoorbeeld in Battlefield 2142 heb ik alles op low (maar dan ook alles), res 800x600 en dan nog met 15-25 fps. FEAR daarentegen kon ik draaien met alles high, average fps 44.

Bedankt voor het lezen en hopelijk voor een (correct) antwoord :)

[ Voor 20% gewijzigd door Jedi_Pimp op 08-01-2007 23:30 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kan je meer specs geven over je systeem, ik zou eerder het tekort aan geheugenbandbreedte verdenken, kan je de mobo/chipset vermelden? Een voeding met te weinig vermogen zal je pas merken als je een game start. De grafische kaart begint volledige vermogen te vragen en de spanningen zakken in elkaar, je computer crasht/slaat vast.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op maandag 08 januari 2007 @ 14:58:
Ik heb rondgezocht en rondgevraagd op andere forums maar ik heb geen duidelijk antwoord kunnen krijgen. Ik weet dat als een voeding te weinig stroom kan leveren voor bijv. je videokaart dat je game crashed, of je computer spontaan herstart.
Nu komt mijn vraag:
Kan een beperkte voeding er ook voor zorgen dat je minder FPS in je games hebt?
Of is dit onzin en zou een beperkte voeding je game doen crashen, indien dit niet het geval is is dus je voeding gewoon goed?
Ik heb namelijk een XFX GeForce 7800GS Extreme met een IP4 3,2Ghz processor en de stock voeding (350Watt) en in de meeste games slechte prestaties...

Bedankt voor het lezen en hopelijk voor een (correct) antwoord :)
Het kan zijn dat ie terug clockt doordat ie niet genoeg stroom krijgt. Dit zie je wel vaker en vooral met kaarten die een PCI-e aansluiting hebben. Echter krijg je dan wel een melding. En in welke spellen haal je lage FPS dan? Een 7800GS is niet echt een high-end kaart hé. 350 watt moet wel voldoende zijn overigens als het een A-merk is.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

GeForce 7800GS is ietsje trager dan een GeForce 7600GT en is 50% sneller dan een GeForce 6600GT volgens de GPU-specs-tabellen.

• Jedi_Pimp
Bedankt voor de reacties, maar laten we het maar over de voeding blijven houden anders wordt dit misschien gesloten. TeamIKKE, je zegt dat de kaart kan terugclocken als hij geen genoeg stroom heeft, en dat het vooral bij PCI-e kaarten gebeurt. Ik heb (zoals je kan zien) een AGP kaart, komt het uberhaupt ook bij AGP voor? Mijn voeding is de stock voeding van een Microstar computer, merk is "Foxtron".
Overigens weet ik dat een 7800GS geen uber kaart is, maar zo slecht is hij ook weer niet. Hij is overgeclocked (door XFX), want ik heb de Extreme edition.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

ik had een 300 w psu nu een oude 235 w omdat die van 300 w te weinig (en te korte) kabels had
maar ik merk egt (nog) geen verschil tijdens het gamen of in windows pc is : intel p4 1.5 ghz
256mb ram 40 + 20 gb hdd 2 cd-rom drives nvidia riva tnt2 m64

• Armando15
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-03-2025
waarschijnlijk ligt dit aan je hoeveelheid ram, als je die even uitgebreid zou kunnen vermelden (hoeveelheid, snelheid etc.) en oja, de spellen die je dan zoal speelt.

[ Voor 17% gewijzigd door Armando15 op 08-01-2007 16:44 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:12:
Bedankt voor de reacties, maar laten we het maar over de voeding blijven houden anders wordt dit misschien gesloten. TeamIKKE, je zegt dat de kaart kan terugclocken als hij geen genoeg stroom heeft, en dat het vooral bij PCI-e kaarten gebeurt. Ik heb (zoals je kan zien) een AGP kaart, komt het uberhaupt ook bij AGP voor? Mijn voeding is de stock voeding van een Microstar computer, merk is "Foxtron".
Overigens weet ik dat een 7800GS geen uber kaart is, maar zo slecht is hij ook weer niet. Hij is overgeclocked (door XFX), want ik heb de Extreme edition.
Met PCI-e doelde ik meer op de stroomaansluiting. Weet echter niet of die daar ook op zit maar goed. Zit vast wel een molex op. Als deze te weinig power krijgt krijg je die melding ja en clockt hij zich terug. Ik had dat ook met mijn 6600GT AGP. Foxtron is opzich wel een goed merk. Iig geen B-merk :)
De rest van je specs. zijn wel handig idd.

• Jedi_Pimp
Ik heb de specificaties van mijn systeem in startpost gezet.

• Jedi_Pimp
Bedankt voor alle reacties. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn voeding goed genoeg is voor mijn systeem en dat er dus blijkbaar iets anders aan de hand is.

Deze mag van mij dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Jedi_Pimp op 09-01-2007 16:44 ]

Verwijderd

He Hallo,

Even direct ter zake. Het is je voeding. Ik heb deze week een hele correspondentie met BFG gehad over mijn 7800GS. BFG hanteerd een 20A minimum voeding op je 12V lijn. Dit is proportineel erg veel. Ik had een 12V lijn met 15A. Te weinig zegt BFG. Ik heb dit opgelost door mijn koeler op de 7800GS op 50% te laten draaien in 3D modus. Dit gedaan met Riva Tuner. De fan slurpt abnormaal veel vermogen voor deze kaart. GPU temp blijft rond de 50 gr Celcius hangen, en dat is acceptabel. En hij werkt top. Minimum FPS rond de 36-40 in GTR2. Hoop dat je hier wat aan hebt.

My System: Chieftech Casing with 400W power supply, Asrock 939dual-Sata2. Bios ver. 2.2, AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core processor 4200+ 2,2GHz, BFG 7800GS 256Mb AGP, 1024 Mb Twinmos Memory. (2x512Mb) DDR400 PC3200, Nvdia driver ver. 93.71 WHQL, Running Windows XP X86 PRO SP2

Edit: 20/01 Power supply is goed. (Zalman ZM600-HP 600W ingebouwd, 42A op de 12V line) Probleem zit waarschijnlijk in de temp v/d GPU. Zodra deze onder de 38C komt gaat 3/4 van de prestatie verloren. Heel vreemd. Als ik de GPU opstook naar 40C door met riva tuner de fanspeed settings op 25/35/45 te zetten werkt alles weer normaal. Eens kijken wat BFG hierop te zeggen heeft. Heb nu Vista Ultimate draaien, kan met Riva tuner de Fanspeed setting niet meer veranderen??

@Jedi_Pimp
Voor als je overgaat op Visa:
http://gathering.tweakers.../1//cold%2Cbug%2Copgelost

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 13:03 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:59
Wat ik denk is dat het allemaal geen zak uitmaakt. Een pentium 4 op 3.4 GHz is niet echt bijzonder snel, en een 7800gs is ook niet het snelste wat er is. Ik denk dat een score van 5k in 3dmark05 precies goed is, en dat je niet hoger hoort te hebben met dit systeem. Met 7900gt en je huidige cpu zou je mischien 7k hebben, en met een snellere cpu en een 7900gt zo'n 8k/9k.

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:05
leonpwner1 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:54:
Wat ik denk is dat het allemaal geen zak uitmaakt. Een pentium 4 op 3.4 GHz is niet echt bijzonder snel, en een 7800gs is ook niet het snelste wat er is. Ik denk dat een score van 5k in 3dmark05 precies goed is, en dat je niet hoger hoort te hebben met dit systeem. Met 7900gt en je huidige cpu zou je mischien 7k hebben, en met een snellere cpu en een 7900gt zo'n 8k/9k.
Rustig aan hé en niet iemands pc zo afzeiken, want dit systeem valt opzich wel mee. O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:49:
He Hallo,

Even direct ter zake. Het is je voeding. Ik heb deze week een hele correspondentie met BFG gehad over mijn 7800GS. BFG hanteerd een 20A minimum voeding op je 12V lijn. Dit is proportineel erg veel. Ik had een 12V lijn met 15A. Te weinig zegt BFG. Ik heb dit opgelost door mijn koeler op de 7800GS op 50% te laten draaien in 3D modus. Dit gedaan met Riva Tuner. De fan slurpt abnormaal veel vermogen voor deze kaart. GPU temp blijft rond de 50 gr Celcius hangen, en dat is acceptabel. En hij werkt top. Minimum FPS rond de 36-40 in GTR2. Hoop dat je hier wat aan hebt.

My System: Chieftech Casing with 400W power supply, Asrock 939dual-Sata2. Bios ver. 2.2, AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core processor 4200+ 2,2GHz, BFG 7800GS 256Mb AGP, 1024 Mb Twinmos Memory. (2x512Mb) DDR400 PC3200, Nvdia driver ver. 93.71 WHQL, Running Windows XP X86 PRO SP2
Edit: Power supply is goed. Probleem zit waarschijnlijk in de temp v/d GPU. Zodra deze onder de 38C komt gaat 3/4 van de prestatie verloren. Heel vreemd. Als ik de GPU opstook naar 40C door met riva tuner de fanspeed settings op 25/35/45 te zetten werkt alles weer normaal. Eens kijken wat BFG hierop te zeggen heeft.

• Jedi_Pimp
leonpwner1 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:54:
Ik heb heel lang het 7800GS topic meegevolg voordat ik deze kaart ging kopen. Er waren veel mensen met processoren die nog een stapje trager waren, denk aan AMD 3200+ of een Intel 3,0Ghz die 6000+ behaalden in 3DMark.

@ Tanja72,

bedankt, ik zal het gelijk gaan proberen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:59
Ok je hebt gelijk, ik bedoelde m'n vorige post niet in de zin van je pc af te kraken, maar ik bedoel dat je geen wonderen kunt verwachten, dat je opeens 7 of 8k ofzo haalt. Mischien haal je wel 600 punten minder dan normaal, en dat zou goed kunnen liggen aan je windows install. Ik had ook een keer opeens 700 punten minder in 3dmark05 omdat mijn windows install een beetje vervuild was. Bovendien: als het in games gewoon goed loopt dan moet je je maar niet te druk maken over zo'n score.
Pagina: 1