AGP Geforce 7300

Pagina: 1
Acties:

• Zenow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-06 17:57
Zie dit nieuws: nieuws: Leadtek brengt agp-versie van GeForce 7300

Dat klinkt erg fijn, zeker met een prijskaartje van 80 euro. Maar wanneer komt die kaart?

Ik speel zelf nog maar zelden spellen, maar houd toch wel van prettige graphics als ik Oblivion of Need for Speed speel. Maar ik heb dus nog een oude Radeon 9500, 128mb en een Asus P4PE moederbord - dat trekt maximaal 4x agp (de radeon max. 2keer, geloof ik). Misschien dat ik ook daarom minder speel.

Maar wat te doen? Trekt mijn moederbord die nieuwe Geforce wel? Het is normaal wel leuk om een kaart te hebben die nog mee kan groeien als ik eenmaal aan een nieuw moederbord toe ben, maar dan zal het toch een PCI-E worden. Bovendien zit ik met zo'n beperkt budget, dat elke tientje drie keer wordt omgedraaid.

Of kan ik toch beter een goedkoop PCI-E moederbord kopen met een goedkope 256mb PCI-E kaart? Lukt me dat onder de 100 euro? Met betere prestaties dan de radeon?

Het moeilijke is dat de radeon niet meer voorkomt in vergelijkingen met nieuwe kaarten, dus ik weet niet welke nu betere, en welke slechtere prestaties leveren. Suggesties zijn dus heel erg welkom!
_/-\o_

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Admin General Chat
Ligt eraan wat voor moederbord je hebt en wanneer hij uitkomt is mij ook nog niet bekend :)
Als je een klein budget hebt kan je hem aanschaffen, maar hou er rekening mee dat binnen een jaar je systeem volledig out-of-date is.

Wauw, een sig!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:50
Voor 80 euro heb je een veel betere en veel snelere videokaart op de tweedehands markt. Dit omdat het relatief snel gaat in videokaartland. Je koopt nu een 7300GT, is retetraag en na aanschaf is het amper 30 euro waard.

Met tweedehands heb je altijd nog de optie dat je het van te voren werkend kan zien, loop je niet snel tegen DOA aan. Veelal, als je een nette verkoper treft, nog een gratis bakkie koffie tijdens het testen.

Uiteraard hoef je geen zorgen te maken betreft garantie, dit is ook prima zonder aankoopbon te doen. Al moet ik direct een tip mee geven dat Asus heel erg moeilijk kan gaan doen mbt RMA.

Wil je mee groeien, zal ik ten alle tijden afraden ene NIEUWE AGP kaart te kopen. En ja, je moederbord trekt een Radeon 9500, dus ook de 7300GT. Voor 100 euro heb je prima een moederbord met een PCI-E vidoekaart, maar of het je CPU ondersteund is te bezien. Je kan de lat anders leggen, veel hedendaagse onboard videochippies zijn snel sneller dan je Radeon 9500. Je kan dan verkiezen eev een CPU/moederbord upgrade uit te voeren, je onboard video gebruiken en later een snellere PCI-E vidoekaart aanschaffen.

[ Voor 29% gewijzigd door Hardware Junk op 08-01-2007 13:46 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23
Voor elf euro meer kun je nieuw al een 7600GS krijgen, welke stukken beter presteerd.
Tweedehands zou je in theorie een 7600GS al voor zo'n zestig euro moeten kunnen krijgen.

Advies is dan ook om nieuw in ieder geval geen low-end kaart te kopen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:50
NitroX infinity schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:49:
Voor elf euro meer kun je nieuw al een 7600GS krijgen, welke stukken beter presteerd.
Tweedehands zou je in theorie een 7600GS al voor zo'n zestig euro moeten kunnen krijgen.

Advies is dan ook om nieuw in ieder geval geen low-end kaart te kopen.
Wie zegt dat een 7600GS sneller is? Dit is een gecastreerde 7600. De 7300GT is een opgevoerde 7300. Geheugenbusje evenveel bitjes, waarschijnlijk liggen de clocksnelheden ook nog eens bij elkaar. Voor PCI-E zou ik je wel 100% gelijk geven, dan zou een 7600GS een stuk efficiënter zijn dan een 7300GT, betreft de prestatie per Watjes (is stock ook passief gekoeld).

Dat het zonde is te investeren in een low-end kaart, is duidelijk. Maar ik vraag me überhaupt af of het verschil van 11 euro het al waard is tussen de 7600GS en 7300GT, buiten dat dit lichterlijk off-topic is. De topic starter wil een upgrade en heeft waarschijnlijk geen zin om te wachten. Gezien de 7600GS wel al leverbaar is..... Zou het verschil in prijs naar de topic starter goed dunken.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Zenow schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:33:
maar houd toch wel van prettige graphics als ik Oblivion of Need for Speed speel.
Als je Oblivion wilt doen moet je geen GeForce 7300 hebben. Dan mag je van geluk spreken als je het intro filmpje zonder lag kunt 'renderen' :P. Als je niet vaak gamed maar wel een beetje medium graphics zou je een 7600GT moeten nemen.

• Zenow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-06 17:57
Tja, wat is low-end? Met radeon 9500 kan ik Oblivion ook spelen (zelfs uitgespeeld, heb nu de expansion), maar dus wel in 640x480, maar 2 x AA en geen gras. Dat zou ik dus wel willen. Over DOA en RMA maak ik me geen zorgen, ik heb altijd al asus, maar nog nooit problemen gehad.

Dat ik met een midrange meer kan is logisch, maar zoals ik al zei, het gaat mij om een tijdelijk upgrade, die me wat meer geeft tot ik overstap op PCI-E - of, als dat net zo goedkoop kan, een PCI-E mobo en kaart, maarja, het budget is erg krap. Mijn CPU zal het wel trekken, voorlopig, dat is een 2.6 Ghz P4, mobo is Asus P4PE.
Ik ga eens kijken naar wat specs van die 7600GT.
Pagina: 1