Toon posts:

Taalgebruik (alweer)

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er hier in lieve adjes al vaker topics zijn geweest over het taalgebruik.

Echter de laatste tijd zie ik steeds meer topics die compleet onleesbaar zijn.
Geen leestekens, hoofdletters en worden die worden ingekort en zelfs hier en daar worden die worden weg gelaten. Dan melden mensen vaak in de reacties dat het niet te lezen is en vervolgens doet de topic starter daar niks mee. Ik zie wel regelmatig dat modjes hier iets over zeggen, maar het is de laatste zo erg, dat er mischien wat harder opgetreden moet worden.
Ik ga dan ook stoppen met reageren op zulke gevallen omdat ik het zat wordt.

Ik weet dat in bepaalde documenten hier op gewezen wordt, maar schijnbaar is het niet duidelijk genoeg.

Ik heb zelf dyslexie en schrijf ook niet fantastisch nederlands, maar ik lees mijn post zeker 3 a 4 keer door om foutern op te sporen, en hier iets aan te doen. Ik weet vrijwel zeker dat deze post ook fouten zitten, maar ik gebruik wel leestekens en probeer zoveel mogelijk me best te doen om het duidelijker te maken.

Mischien gooien jullie dit topipc meteen op slot, maar ik zie op het forum dat ik niet de enigste ben die zich op dit moment hier aan ergert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:05:
Ik ga dan ook stoppen met reageren op zulke gevallen omdat ik het zat wordt.
Da's mooi, want het is ook niet de bedoeling dat je in topics hier op in gaat. Maak gewoon een topicreport aan (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif) en laat het aan de moderators over om de user hier op te wijzen. Onduidelijk taalgebruik is irritant, bewust of onbewust, maar het is nog irritanter dat users elkaar daar offtopic op gaan wijzen en zo een topic vernueken...
Ik weet dat in bepaalde documenten hier op gewezen wordt, maar schijnbaar is het niet duidelijk genoeg.
Welke maatregelen stel je voor? Hoe dient er strenger tegen worden opgetreden? Welke straffen dienen ze in te voeren? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Mja, meer dan een TR kan je toch niet doen, verder is het aan de modjes, maar die gaan er over het algemeen volgens mij wel prima mee om. :)

Overigens is het taalgebruik, zonder de spatie. :+

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Han schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:11:
[...]

Da's mooi, want het is ook niet de bedoeling dat je in topics hier op in gaat. Maak gewoon een topicreport aan ([afbeelding]) en laat het aan de moderators over om de user hier op te wijzen. Onduidelijk taalgebruik is irritant, bewust of onbewust, maar het is nog irritanter dat users elkaar daar offtopic op gaan wijzen en zo een topic vernueken...
[...]
Welke maatregelen stel je voor? Hoe dient er strenger tegen worden opgetreden? Welke straffen dienen ze in te voeren? :)
Nou om mischien bij het registreren duidelijk/opvallender vermelden over correct taalgebruik.
En mischien per subforum (in de faqs) dit ook vermelden. Verder weet ik ook niet zo goed wat hier aan gedaan kan worden.

Spellings check toevoegen aan het forum?? :P
kamstra schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:13:

Overigens is het taalgebruik, zonder de spatie. :+
lol :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Simpel voorstel, gooi de topic op slot, waarbij slechts de TS een edit kan doen op zijn post. Tot hij zijn post tot een normaal leesbare topic heeft omgebouwd en hij mag weer open.

Toch merk ik dat er een aantal zijn die als 'excuus' dyslexie gebruiken, maar eigelijk te lui zijn enigzins normaal nederlands te typen - nofi @ ts

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 16:56
Ik heb zelf dyslexie en schrijf ook niet fantastisch nederlands, maar ik lees mijn post zeker 3 a 4 keer door om foutern op te sporen, en hier iets aan te doen. Ik weet vrijwel zeker dat deze post ook fouten zitten, maar ik gebruik wel leestekens en probeer zoveel mogelijk me best te doen om het duidelijker te maken.
Er zitten idd in jouw TS een paar fouten (worden moet woorden zijn en het woordje tijd mist in de zin "maar het is de laatste zo erg"), maar daar heb jij dus een aanwijzbare reden voor. Maar het valt me idd vaak op dat er in zinnen woorden missen, of de opbouw nergens op slaat. Mensen die zo typen/schrijven neem ik dan doorgaans ook minder serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:14:
Simpel voorstel, gooi de topic op slot, waarbij slechts de TS een edit kan doen op zijn post. Tot hij zijn post tot een normaal leesbare topic heeft omgebouwd en hij mag weer open.

Toch merk ik dat er een aantal zijn die als 'excuus' dyslexie gebruiken, maar eigelijk te lui zijn enigzins normaal nederlands te typen - nofi @ ts
Op slote gooien en ediiten en dan weer openen is mischien teveel werk voor de modjes

Btw ik gebruik mijn dyslexie echt niet als excuus, en ik doe er ook alles aan om zo min mogelijk fouten te maken. Dat sommige dit als excuus gebruiken terwijl ze het niet hebben is natuurlijk lame. Maar wie echt dyslexie heeft zoals mij kan opzicht ook best wel een duidelijk verhaal neer zetten, dat kost gewoon wat moeite, en hier doe ik ook altijd mijn best voor. Dus ook met dyslexie kan je goed schrijven mits je gewoon wat extra je best doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Daar kan ik me ook zwaar aan irriteren. Geen leestekens, enter geven bij het einde van een invoerscherm, zodat maar 3/4 van de ruimte wordt gebruikt, geen alinea's. Leest heel erg verrot. Iedereen maakt wel eens een tikfoutje, daar stoor ik me niet aan, ik ben zelf ook niet perfect :P

Spellingscontrole op het forum? Dan tik je het maar lekker eerst in Word ofzo..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ach, ik vetrouw op het zelfreinigend vermogen van het forum. Een paar opmerkingen, offtopic, over deze kwestie in elk draadje kan toch geen kwaad, als je ziet hoe je elkaar zo kunt opvoeden heeft eenieder daar baat bij :)

overigens, iets irriteert je óf je ergert je aan iets :+

[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 08-01-2007 12:22 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:17:
[...]

Er zitten idd in jouw TS een paar fouten (worden moet woorden zijn en het woordje tijd mist in de zin "maar het is de laatste zo erg"), maar daar heb jij dus een aanwijzbare reden voor. Maar het valt me idd vaak op dat er in zinnen woorden missen, of de opbouw nergens op slaat. Mensen die zo typen/schrijven neem ik dan doorgaands ook minder serieus.
Kijk dit vind ik een reactie met respect.
Ja ik maak ook daardoor wel eens foutjes, maar ik probeer wel het zo goed mogelijk te doen.

Ja precies in een hoop berichten zijn woorden weggelaten, en dat is voor mensen zonder dyslexie al lastig om te lezen laat staan als je dyslexie hebt.

Maar goed dit topic moet niet over dyslexie gaan, maar over het taalgebruik en wat er tegen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firefox bevat tegenwoordig een spellingschecker :)

Maar tikfoutjes zijn de grootste ramp niet. Sterker nog, mensen die over tikfoutjes gaan mekkeren zijn niet minder vervelend.
Wat wel irritant is, is dat mensen soms de moeite niet nemen om hoofdletters, punten, komma's en andere leestekens te gebruiken. Of dat mensen grote lappen tekst niet even opdelen in alinea's. Een andere bron van irritatie is dat er soms topics in plat Vlaams worden geopend. Dat leest alles behalve makkelijk.

Dat men zo nu en dan een lettertje vergeet of een grammaticaregel verkeerd toepast, daar kan ik dan niet wakker van liggen. Het is immers geen wetenschappelijk artikel of een sollicitatiebrief. Dat betekend echter niet dat men geen moeite hoeft te doen om iets leesbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:17:
[...]

Op slote gooien en ediiten en dan weer openen is mischien teveel werk voor de modjes
Laat dan ook juist de TS zijn post editen. Slotje laat merken dat zo'n post niet op prijs wordt gesteld, een 'luie' poster zal hier ook verder geen gehoor aan geven en dus heb je die ook meteen te pakken. Een dyslect die het echt probeert wordt zo alsnog in de gelegenheid gesteld zijn 'fouten' te herstellen, om zo een vlaag van 'miereneukers' te voorkomen.

Voor een Mod is dit slechts een 'extra' slotje die eventueel (na een DM) weer open kan.

Pak gemiddeld forum als Fok! of GS, schrijftaal is daar echt om te janken (met name dus geen enters - of teveel, geen hoofdletters of punten). Om in iedergeval de 'lat' een beetje hoog te houden hier, maar ook toekomstig te meiden, lijkt me dit niet eens zo'n slechte oplossing.

@hieronder, er is een grootverschil tussen taalfout-bevattende post en een onleesbare post. NG heeft daar reclame over btw :P

En Word helpt jou amper om een hoofdletter/taalkundig foute tekst volledig te laten herstellen - probeer zelf maar.

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 08-01-2007 12:25 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Er zijn inderdaad al vaker topics geweest hier over taalgebruik; dus waarom denk je dat jouw topic verschil gaat brengen in de discussie? Dat je even komt melden dat jij niet meer gaat reageren in de betreffende topics moet je zelf weten, maar daar hebben wij vrij weinig aan.
Wil je behalve jezelf ook nog GoT een beetje helpen, doe dan zoals Han al zei een Topic Report; daar hebben we veel meer aan.

offtopic:
En ik vind het eigenlijk ook een beetje schijnheilig om een topic als deze te starten terwijl je zelf dyslexie hebt en ook ontzettend veel fouten in je TS hebt staan. Jij zou toch zeker begrip moeten hebben voor mensen die de Nederlandse taal wat minder beheersen.
En jij meent dat je je topicstart 3 à 4 keer hebt gelezen? Echt niet.. De eerste keer schrijf je netjes topic maar op het eind schrijf je topipc. Maar daar heb je zeker overheen gekeken, 3 à 4 keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:18:

Kijk dit vind ik nu een goed idee. Zowel voor mijzelf als anderen. Kost de modjes geen extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daar kan ik me ook zwaar aan irriteren. Geen leestekens, enter geven bij het einde van een invoerscherm, zodat maar 3/4 van de ruimte wordt gebruikt, geen alinea's. Leest heel erg verrot. Iedereen maakt wel eens een tikfoutje, daar stoor ik me niet aan, ik ben zelf ook niet perfect :P

Of gebruik een browser als Firefox 2.0 die al ingebouwde spellingcontrole heeft, dan haal je ook een groot deel eruit.

Verder kan ik me ook kapot ergeren aan mensen die gewoon geen duidelijk verhaal kunnen tikken. Dat er af en toe een spelfoutje staat of een zin een beetje krom is is goed mee te leven, als het maar duidelijk is. Maar geen alinea's, alles achter elkaar zonder enters of leestekens. Dat is zeer irritant.

Het hoeft denk ik ook geen literair hoogstandje te zijn, maar leesbaar is toch wel prettig. En dyslectie is ook een non-argument vind ik. Kijk naar deze TS, die is prima leesbaar en die paar foutjes die erin zitten, daar zal niemand over vallen.

Ik ben dan ook wel voorstander van het topics gewoon op slot gooien als het totaal onleesbaar is (wat ook genoeg gebeurd in de subfora waar ik veel rondhang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 20:47

hamsteg

Species 5618

Spellingcontrole op het forum? Dan tik je het maar lekker eerst in Word ofzo..
Zijn genoeg tooltjes voor ... Opera - Rechter Muis - Spell Check. Als dyslectisch persoon gebruik ik die inderdaad regelmatig, zeker bij TS of grote posts.

Er zijn genoeg andere tools ... waar een wil is is een weg. Ben het met TS eens.
edit:
dyslectisch (toch maar even nieuwe spell dBase opgehaald)

[ Voor 8% gewijzigd door hamsteg op 08-01-2007 12:33 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

...

Ik heb gewoon spellingscontrole op mijn Firefox zitten hoor. Als ik iets typ op GoT, worden alle foute woorden met zo'n rood kringeltje onderstreept en ik kan met 1 klik switchen tussen Nederlands, Engels of een andere taal.

Over een tijdje zal dit in elke browser standaard worden vermoed ik, dus hopelijk wordt het probleem dan minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Invisible_man schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:17:
[...]

Er zitten idd in jouw TS een paar fouten (worden moet woorden zijn en het woordje tijd mist in de zin "maar het is de laatste zo erg"), maar daar heb jij dus een aanwijzbare reden voor. Maar het valt me idd vaak op dat er in zinnen woorden missen, of de opbouw nergens op slaat. Mensen die zo typen/schrijven neem ik dan doorgaands ook minder serieus.
:')
Daar kan ik me ook zwaar aan irriteren.
Je ergert je ergens aan, je kunt je niet ergens 'aan' irriteren :P

Woei Woei, spellingspolitie 8)

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-01-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je vergat idd.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Niemand is perfect :)

Ik lees overigens wel vaak mijn posts nog eens door terwijl ik ze al gepost hebt en haal er idd nog wel eens zulke foutjes er uit. Maar het gaat hier niet zozeer om een typ-foutje (die ik idd wel eens maak) maar om mensen die een post maken alsof ze tegen iemand aan het msn-en zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Invisible_man op 08-01-2007 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HyperioN. schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:22:
Er zijn inderdaad al vaker topics geweest hier over taalgebruik; dus waarom denk je dat jouw topic verschil gaat brengen in de discussie? Dat je even komt melden dat jij niet meer gaat reageren in de betreffende topics moet je zelf weten, maar daar hebben wij vrij weinig aan.
Wil je behalve jezelf ook nog GoT een beetje helpen, doe dan zoals Han al zei een Topic Report; daar hebben we veel meer aan.

En ik vind het eigenlijk ook een beetje schijnheilig om een topic als deze te starten terwijl je zelf dyslexie hebt en ook ontzettend veel fouten in je TS hebt staan. Jij zou toch zeker begrip moeten hebben voor mensen die de Nederlandse taal wat minder beheersen.
En jij meent dat je je topicstart 3 à 4 keer hebt gelezen? Echt niet.. De eerste keer schrijf je netjes topic maar op het eind schrijf je topipc. Maar daar heb je zeker overheen gekeken, 3 à 4 keer?
Dat vind ik nogal kort door de bocht, want ik mag doodvallen als ik lieg, want ik doe echt wel mijn best om het zo goed mogelijk te doen. En wie ben jij om te oordelen dat ik dit niet doe?
Ik val dan ook niet over kleine foutjes, maar wel over topics waar geen touw aan vast te knopen is.
Natuurlijk heb ik begrip voor het feit dat niet iedereen de taal goed beheerst, maar wel over complete onleesbare topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 22:38
Het gaat hem hier niet over mensen die de Nederlandse taal minder goed beheersen. Het gaat hem over mensen die niet eens de moeite doen om hoofdletters en leestekens te gebruiken! Meestal zie je wel het verschil in een topicstart van iemand die moeite heeft met Nederlands maar wel zijn best doet en iemand die gewoon geen moeite doet om een degelijke lap tekst te tikken. Jammergenoeg wordt dit door sommigen door elkaar gehaald en worden beiden dikwijls verweten. Jammer.
Gemakkelijk praten natuurlijk voor iemand die geen dyslexie heeft. Verdiep je eens in wat dyslexie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:29:
[...]

Dat vind ik nogal kort door de bocht, want ik mag doodvallen als ik lieg, want ik doe echt wel mijn best om het zo goed mogelijk te doen. En wie ben jij om te oordelen dat ik dit niet doe?
Ik val dan ook niet over kleine foutjes, maar wel over topics waar geen touw aan vast te knopen is.
Natuurlijk heb ik begrip dat niet iedereen de taal goed beheerst, maar wel over complete onleesbare topics.
Ja oké, daar ben ik het wel met je over eens. Maar ik kom dagelijks op dit forum en lees ik gok een tiental topics per dag maar ik kan niet echt zeggen dat ik écht onleesbare topics zo vaak tegenkom. En in die gevallen doe ik een TR en dan is mijn bijdrage weer geleverd, vind ik. Ik vind het totaal niet nodig om voor die paar gevalletjes de drastische maatregelen te nemen zoals die in dit topic worden aangedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigen fouten zijn altijd het moeilijkst om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Dat kan echt wel. Het is mij ook vaak genoeg overkomen. Dan maak ik een post, lees 'm een aantal keer door (waardoor het grootste gedeelte van de spelfouten eruit is) en vervolgens post ik 'm. En soms, als ik mijn post na een paar minuten/uur/dagen terug lees, zie ik een aantal grove spelfouten erin staan of dan ontbreken er gewoon hele woorden die ik tijdens het doorlezen gewoonweg niet opmerkte. Dus het kan zeker wel.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Oké, oké. Die opmerking van mij over de topicstart was misschien niet helemaal terecht maar zullen we daar over ophouden? Stond immers in small-tags en inmiddels in offtopic-tags..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HyperioN. schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:33:
[...]

Ja oké, daar ben ik het wel met je over eens. Maar ik kom dagelijks op dit forum en lees ik gok een tiental topics per dag maar ik kan niet echt zeggen dat ik écht onleesbare topics zo vaak tegenkom. En in die gevallen doe ik een TR en dan is mijn bijdrage weer geleverd, vind ik. Ik vind het totaal niet nodig om voor die paar gevalletjes de drastische maatregelen te nemen zoals die in dit topic worden aangedragen.
Fijn dat je hier op terugkomt, want ik vond je eerste reactie niet zo leuk, omdat ik echt wel me best doe. Dyslexie is geen excuus om maar een rommelig verhaal neer te zetten. Daarom met wat extra werk wordt het goed leesbaar ondanks een paar kleine foutjes.
Het probleem is dat sommige mensen gewoon niet de tijd nemen en/of een best doen om het zo duidelijk mogelijk te maken.
Oké, oké. Die opmerking van mij over de topicstart was misschien niet helemaal terecht maar zullen we daar over ophouden? Stond immers in small-tags en inmiddels in offtopic-tags..
ok :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 07:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:34:
Eigen fouten zijn altijd het moeilijkst om te zien.
En nóg moeilijker toe te geven :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Veel fouten in constructies komen omdat je tijden het typen vaak al weer herschrijft.Onze hersenen zijn sneller als onze vingers :) Daardoor denk je bij herlezen te lezen wat er staat maar vaak staat het er niet. Een spell-checker standaard op Tweakers vind ik niet slecht, het haalt veel foutjes, verwisselingen van letters er uit (desnoods optioneel via profiling). Omgekeerd is dit ook een beetje de verantwoording van de poster.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hamsteg schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:43:
Veel fouten in constructies komen omdat je tijden het typen vaak al weer herschrijft.Onze hersenen zijn sneller als onze vingers :) Daardoor denk je bij herlezen te lezen wat er staat maar vaak staat het er niet. Een spell-checker standaard op Tweakers vind ik niet slecht, het haalt veel foutjes, verwisselingen van letters er uit (desnoods optioneel via profiling). Omgekeerd is dit ook een beetje de verantwoording van de poster.
Ja het is inderdaad de verantwoording van de poster. Maar voor mensen die moeite hebben met de nederlandse taal, zou het wel een steuntje in de rug zijn. Mischien moeten we hier een soort balans in vinden Nou werdt er ook al gezegd om je verhaal eerst in word te typen, maar dit helpt ook maar gedeeltelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

offtopic:
Ik heb de titel eventjes aangepast: 'taal gebruik' > 'Taalgebruik' ;)
Met dank daarvoor overigens aan degene die daarover een TR indiende, meestal werken ook Moderatoren op basis daarvan en gaan niet zo snel uit eigen beweging topicstarts aanpassen.

[ Voor 57% gewijzigd door RM-rf op 08-01-2007 12:49 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Ik denk dat we het allemaal eens zijn over het feit dat echt onleesbare topics behoorlijk irritant zijn en vaak voortkomen uit laksheid van de TS zelf. Het discussiepunt is echter de vraag of hiervoor drastische maatregelen nodig zijn, zoals het sluiten van het topic om de TS de mogelijkheid te gunnen zijn post te verbeteren.

Ik denk van niet.. Zoals ik al eerder zei; als ik een dergelijk topic tegenkom dan plaats ik een topicreport met daarin "taalgebruik ts" of iets dergelijks. Hoeft maar erg kort te zijn en is een heel erg kleine moeite. Als een modje dit vervolgens ziet ga ik ervan uit dat deze de juiste acties onderneemt. Hierbij vertrouw ik totaal op het beoordelingsvermogen van de mod. Vaak wordt de TS er op gewezen en ik neem aan dat wanneer hij dit herhaaldelijk vertoont, hij er nogmaals steviger op gewezen wordt middels een Pushmessage of iets dergelijks. Dat is voor zover ik weet het beleid dat momenteel gehanteerd wordt en daar is wat mij betreft niks mis mee.
Het enige wat dan wel nodig is, is dat zoveel mogelijk lezers van het betreffende topic ook daadwerkelijk die topicreport doen. Want twintig topicreports trekken natuurlijk veel meer aandacht dan eentje. En volgens mij gebeurd dat helaas nog niet zo vaak..

Edit:
Over de eventuele spellingschecker: dit is natuurlijk geen slecht plan maar ik betwijfel of het zal helpen in de gevallen waar wij het over hebben. Als je geen interpunctie en hoofdletters gebruikt zal een spellingschecker daar weinig aan kunnen veranderen ben ik bang. De spellingschecker ziet natuurlijk wel kleine typ- en spelfouten maar ik denk dat die niet zo heel erg storend zijn; zoals eerder al door de TS werd aangegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperioN op 08-01-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Eerlijkgezegd denk ik dat er over het algemeen wel in voldoende mate tegen wordt opgetreden, en dat een TR effect genoeg zal hebben :) . Het moet natuurlijk niet zo zijn dat er echt gemodereerd gaat worden op spelfouten, dat zou een gevalletje baby met het badwater weggooien zijn. Ook denk ik dat het niet goed is om in topics te reageren op dat soort dingen, aangezien dat het topic een stuk in het negatieve trekt.

Maar als het het begrip van de inhoud gaat verstoren, dan is het een ander verhaal. [b]Wat mij betreft[b] zijn dan behulpzame opmerkingen wat dat aangaat geen probleem, net als bijvoorbeeld de suggestie om [code][/code] tags te gebruiken. En ook dan is moderatie / sturing denk ik ook een goede zaak.

Ik ben met je eens dat er soms niet wordt ingegrepen terwijl dat wel nodig is, bijvoorbeeld in het geval van users die elke zin op een nieuwe regel zetten. Dat soort dingen slippen er nu eenmaal helaas door. Je kan natuurlijk altijd een TR doen of een Schop een Modje topic openen.

edit:
Met betrekking tot zwaardere maatregelen: Als het in zo'n mate onleesbaar wordt dat de TS niet meer fatsoenlijk begrepen kan worden, dan lijkt mij dat het topic dan wel tijdelijk dicht kan. Maar in alle andere gevallen is meer 'onzichtbare' moderatie / sturing denk ik een beter idee :) .

Met betrekking tot de spellingschecker: Je kan mensen maar moeilijk verplichten dat te gebruiken, je kan moeilijk posts niet toelaten als ze niet voldoen aan de spelcheckregels, het is denk i.v.m. de load ook nog wel een probleem en als laatste is dat vooral iets wat mensen zelf moeten doen. Dus ik denk niet dat dat een heel goed plan is :) .

[ Voor 23% gewijzigd door JHS op 08-01-2007 12:55 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HyperioN. schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:50:
Over de eventuele spellingschecker: dit is natuurlijk geen slecht plan maar ik betwijfel of het zal helpen in de gevallen waar wij het over hebben. Als je geen interpunctie en hoofdletters gebruikt zal een spellingschecker daar weinig aan kunnen veranderen ben ik bang. De spellingschecker ziet natuurlijk wel kleine typ- en spelfouten maar ik denk dat die niet zo heel erg storend zijn; zoals eerder al door de TS werd aangegeven.
Hier ben ik het wel mee eens. De mensen die echt geen moeite doen zullen hier niks aan hebben. Dus ja het is handig voor kleine spellingsfoutjes, en dat is niet zon groot probleem.

Mischien is er een minder drastische oplossing. Wat je zegt over een topic report te maken is een goed punt, en waarschijnlijk wordt dat inderdaad niet vaak genoeg gedaan, maar dat weten de modjes natuurlijk beter als mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 22:26

Just_I

What did you just say?

Zoals ik het begrijp gaat het vooral om irritaties in een topic start. Zou er dan niet een soort van topic warning achtig iets gebruikt worden wanneer er een nieuwe topic word gestart?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Just_I schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:58:
Zoals ik het begrijp gaat het vooral om irritaties in een topic start. Zou er dan niet een soort van topic warning achtig iets gebruikt worden wanneer er een nieuwe topic word gestart?
lijkt me een goed plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Zoals je kan zien is er een dergelijke topicwarning bij het openen van een nieuw topic :) . Maar misschien is het wel een idee om het daar aan toe te voegen, net als aan de policy.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Die worden toch als behang gezien ... niet gelezen dus. In Word zit een tooltje dat de leesbaarheid test ... misschien dat we aan de hand van zo iets een waarschuwing kunnen gegeven ?
edit:
Dus als de leesbaarheid volgens dat tooltje onder de X komt dat er een pop-up wordt getoond.

[ Voor 10% gewijzigd door hamsteg op 08-01-2007 13:04 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat geen overregulering?

In feite verpest je het voor jezelf. Wanneer je topicstart vermoeiend is om te lezen, lezen weinig mensen je topicstart. Dat kan niet je doel zijn. Uiteindelijk snijden die mensen zich in hun eigen vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

JHS schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:00:
Zoals je kan zien is er een dergelijke topicwarning bij het openen van een nieuw topic :) . Maar misschien is het wel een idee om het daar aan toe te voegen, net als aan de policy.
Ja, dat weet ik wel, maar misschien is het een idee om het wat duidelijker naar voren te brengen. Nu is het gewoon een tekst die niet erg opvalt, zo'n rood kader met blauwe letters valt veel meer op.
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:01:
In feite verpest je het voor jezelf. Wanneer je topicstart vermoeiend is om te lezen, lezen weinig mensen je topicstart. Dat kan niet je doel zijn. Uiteindelijk snijden die mensen zich in hun eigen vingers.
Ik denk dat het grote gedeelte van de topicstarts waar we het over hebben gemaakt wordt door beginnende users die hier maar weinig komen. Het zal hun waarschijnlijk niet zoveel schelen of het leesbaar is, zolang ze maar snel een antwoord krijgen. Er zijn namelijk toch altijd wel mensen die in dat soort topics gaan reageren.
Alleen als we hier op GoT massaal dat soort topics gaan negeren zou de TS zich in zijn eigen vingers snijden. Maar er zijn meestal toch nog wel GoT-ters die ondanks de 'onleesbaarheid' van de TS reageren.

[ Voor 43% gewijzigd door Just_I op 08-01-2007 13:12 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
hamsteg schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:00:
[...]
Die worden toch als behang gezien ... niet gelezen dus. In Word zit een tooltje dat de leesbaarheid test ... misschien dat we aan de hand van zo iets een waarschuwing kunnen gegeven ?
edit:
Dus als de leesbaarheid volgens dat tooltje onder de X komt dat er een pop-up wordt getoond.
Mja, dit tooltje zit in Word en niet in React. Dus daar zouden de dev'ers vrij veel tijd in moeten gaan steken lijkt me, en het zal bovendien ook weer nadelige effecten hebben voor de load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Just_I schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:08:
[...]

Ja, dat weet ik wel, maar misschien is het een idee om het wat duidelijker naar voren te brengen. Nu is het gewoon een tekst die niet erg opvalt, zo'n rood kader met blauwe letters valt veel meer op.

[...]

Ik denk dat het grote gedeelte van de topicstarts waar we het over hebben gemaakt wordt door beginnende users die hier maar weinig komen. Het zal hun waarschijnlijk niet zoveel schelen of het leesbaar is, zolang ze maar snel een antwoord krijgen. Er zijn namelijk toch altijd wel mensen die in dat soort topics gaan reageren.
Alleen als we hier op GoT massaal dat soort topics gaan negeren zou de TS zich in zijn eigen vingers snijden. Maar er zijn meestal toch nog wel GoT-ters die ondanks de 'onleesbaarheid' van de TS reageren.
Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Just_I schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:08:
wel...mijn allereerste post hier (in 2002 geloof ik) werd ook direct gesloten met de welgekende "welkom op GoT, je post werd gesloten om de volgende reden" boodschap, wat in mijn ogen veel zinniger is dan massaal de post te negeren. Door mensen te gaan negeren gaan ze niet bijleren. Sommige mensen hebben gewoon een duwtje in de juiste richting nodig ;)

Dat gezegd zijnde: correct taalgebruik vind ik een van dé positieve punten van GoT (hoewel er hier opvallend veel dislectische personen lijken te zitten, maar dat is een verhaal apart). Zelf kan ik het niet altijd laten om dt-fouten te verbeteren :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Voor de gene die mij quotte, en het op eigen op de spellingcontrole ingaan. De spelling vind ik niet zo zeer het probleem. Die MSN/SMS slang achtige shit, of totaal geen leestekens gebruiken.

dus dat ik bv zon berig typ zonder kommas of leestekens s n slegte mniet van
comm dat je ni weet wa de zin stopt omdat er geen punten worden gebruikt ipv
dat ze dat ff doen ensjow vooral het gebr van vaak op enter te drukken valt dr
geen tou aan vast te knopen dus dit hele stuk is eg wel niet goe leesbaar dus
heeft nog ni ins met spelling te maken

GoT my point :P

Dat stuk lijkt dus gewoon meer op een mislukte limmerick/gedicht dat iets duidelijk maken 8)7

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:32
offtopic:
Excuses voor mijn kutpost hierboven, blijkbaar kan mijn laptop niet 5 minuten in een werkgroep op school liggen met klasgenoten erbij.

Ik vind et ook irritant als mensen geen tijd en moeite in de posts die ze maken steken, als het een topic is waarbij degene die dit doet een vraag stelt negeer ik hem express.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In ieder geval: degene die SMS/MSN taal heeft uitgevonden moesten ze vierendelen...

Ik zie zelf ook nog wel eens vreemde zinnen in de eigen posts na het versturen, en dan is het editen maar. Maar correct gebruik van interpunctie en spaarzaam gebruik van hoofdletters is wel prettig

(en spellingscontrole gaat bij mij gelijk uit.... ;) )

Edit: wel humor is de usernaam die ik net zag, namelijk MiskentTalent :+

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 08-01-2007 20:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:53

McBoom

Broem

RaZ schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:32:
Voor de gene die mij quotte, en het op eigen op de spellingcontrole ingaan. De spelling vind ik niet zo zeer het probleem. Die MSN/SMS slang achtige shit, of totaal geen leestekens gebruiken.

dus dat ik bv zon berig typ zonder kommas of leestekens s n slegte mniet van
comm dat je ni weet wa de zin stopt omdat er geen punten worden gebruikt ipv
dat ze dat ff doen ensjow vooral het gebr van vaak op enter te drukken valt dr
geen tou aan vast te knopen dus dit hele stuk is eg wel niet goe leesbaar dus
heeft nog ni ins met spelling te maken

GoT my point :P

Dat stuk lijkt dus gewoon meer op een mislukte limmerick/gedicht dat iets duidelijk maken 8)7
^^^^ Met slim.

Een post hoeft van mij echt niet een hoogstaand stukje literatuur te zijn. Iedereen maakt wel eens een tikfoutje of een spelfout, maar sms/msn-taal is één grote spelfout. Het is totaal niet te lezen, maar misschien heeft dat ook te maken met een generatiekloof. GoT is een nederlands (ok, ook wel een beetje vlaams ;)) forum en ik vind dat je mag verwachten dat een lid van dit forum de nederlandse taal machtig is en hier ook gepaste aandacht aan besteedt.

Iemand die een post tikt op de manier zoals RaZ beschrijft mag van mij een PM krijgen net zolang de post leesbaar is. Wil iemand hier geen moeite voor doen kan hij (of zij :P) een ban krijgen van 24 uur en als iemand daarna niet meer terug wil komen hier wegens het strenge beleid en weigert zijn postgedrag aan te passen is het echt geen verlies voor het forum.

Mijn post zal ook wel niet vrij zijn van foutjes, maar het is wel leesbaar

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik denk dat er ook wel een stukje sociale controle mag zijn.
Wat is er mis om in een TS aan te geven dat "we je best willen helpen maar dat het taalgebruik voortaan wel iets beter kan". Of iets in die strekking.
Ik denk als hier nog ruimer op wordt ingezet vanuit de organisatie zelf, het nog hoogdrempeliger lijkt waardoor de mensen die zelf al wat moeite hebben met het posten in "correct" nederlands minder snel een topic zullen starten.
Daarnaast zie je dat, indien men een richtlijn niet helemaal volgt, er altijd al mensen zijn die reageren vanuit het oogpunt van beleid zonder dat zij een mod o.i.d. zijn, waarom zou dat hier ook niet kunnen? Laat ze maar hun best doen maar gelijk een PM als een soort van sanctie inzetten vind ik persoonlijk wel het laatste wat je moet doen. Maar ja just my 2 cents..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien ook eens tijd om stil te staan bij de nodeloze verkleinwoorden: modjes, adjes, typ-foutje, systeempje...... en ga zo maar door.

[ Voor 9% gewijzigd door OgWok op 09-01-2007 10:53 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ook mij valt het op dat er steeds minder hoofdletters en leestekens worden gebruikt. Ook zijn er users die na elke regel een regel wit inlassen. Erg irritant vind ik dat. Tot nu toe heb ik altijd een TR ingestuurd waar ik nooit iets op terug hoor.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

OgWok schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:51:
Misschien ook eens tijd om stil te staan bij de nodeloze verkleinwoorden: modjes, adjes, typ-foutje, systeempje...... en ga zo maar door.
Je kunt ook te ver gaan...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Inderdaad :z

Kom op zeg, waar gaat het dan heen? Dit is een techforum, geen forum der Nederlandse taal. In mijn ogen:
Ja, er mag een user worden aangesproken op zijn MSN taal of onduidelijke manier van posten.
Nee, het mag geen reden zijn om daarom een topic dicht te zetten wanneer er geen sprake is van herhaardelijk slecht taalgebruik.

Zaken als juiste grammatica of verbastering van woorden zijn nou niet echt punten waarop gemod moet gaan worden op een techforum, daarmee haal je je te veel onnodig werk op de hals voor moderators en verpest in mijn ogen ook de losse sfeer van een forum.

Waar wel tegen mag worden opgetreden is users die menen andere users in een topic te gaan wijzen op hun taalgebruik dan spelfouten. Met zoiets verkracht je namelijk wel een topic. Als de topicstarter onduidelijk post omdat deze geen leestekens gebruikt om MSN taal gebruikt dan mag in mijn ogen wel op een normale manier worden gevraagt of de topicstarter zijn post wil toelichten in een duidelijke bewoording. Maar mierenneuken over spelfouten, grammatica en verbastering van woorden? Niet op een techforum.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo te horen zijn we het eens dat topics in sms taal, geen leestekens en heel slecht taal gebruik, niet kunnen. TR is dan een goed idee, dus niet posten in het topic en iemand wijzen op zijn taalgebruik.(Ik heb dit wel eens gedaan en stop daar nu ook mee) Een melding bij een nieuwe topic start met een waarschuwing op taalgebruik is ook een idee.

En dan verder zijn we er over eens dat we niet moeten gaan miereneuken over kleine spelfouten en kliene fouten in de grammatica. Want dat verziekt de sfeer. Zoals je zegt het is een tech forum en kleine foutjes moeten kunnen. Zolang er maar leestekens zijn en het verhaal duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Precies :)

Maar dat is hoe het in mijn ogen zou moeten zijn. Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spraken, helemaal al niet voor de crew :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

SMS/MSN taal moet inderdaad zo min mogelijk gebruikt worden, in ieder geval buiten de HK/ A61 (if it excists). Ik vind niet dat er verder straffen of iets dergelijks op gezet moeten worden, misschien hooguit een PM van een mod met het verzoek om zoveel mogelijk ABN in de tech topics te gebruiken.
Han schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:01:
Precies :)

Maar dat is hoe het in mijn ogen zou moeten zijn. Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spraken, helemaal al niet voor de crew :)
Ik houd me in, ik houd me in ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een topicwaarschuwing incl. opmerking over spelling vind ik niet handig. Laten we eerst eens zorgen dat men ze leest vwnb eigen inbreng etc. Kan spelling daarna nog wel eens. Als er te veel tekst staat, leest niemand het.

Maar inderdaad, ik zeg er ook meestal wel wat van als er sms taal / *-juh, geen leestekens en/of geen hoofdletters zijn. En dan geldt hetzelfde als dat voor "gewone" slechte topics geldt: het 'replies in slechte topics'-regeltje. In wezen is het dan niet anders dan "heb je wel gezocht?" Als iemand een ontopic reply geeft en er dan [ot] bij zegt dat het veel beter te begrijpen zou zijn als het beter was geschreven, kan ik dat niet erg vinden.

Maar zeuren over gewone spelfouten, dtdtdjes, etc. is zwaar overdreven. Van mods maar vooral van users. Van 'ik loopte gister op straat' wordt een tekst niet minder begrijpelijk en dat is waar het om gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

F_J_K schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:24:
Maar zeuren over gewone spelfouten, dtdtdjes, etc. is zwaar overdreven. Van mods maar vooral van users. Van 'ik loopte gister op straat' wordt een tekst niet minder begrijpelijk en dat is waar het om gaat.
Sorry maar dat soort posts ("ik loopte") krommen echt mijn tenen. Het is zo overduidelijk fout dat men daar best op gewezen mag worden mits men ook ontopic reageert.Een beetje zelf regulering is toch niet verkeerd? Mensen die dit soort zaken posten maken eigenlijk altijd continu van dit soort fouten waardoor de gehele post niet echt leesbaar word.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Bor de Wollef schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:45:

Het is zo overduidelijk fout dat men daar best op gewezen mag worden mits men ook ontopic reageert.Een beetje zelf regulering is toch niet verkeerd?
Ikzelf ben sterk de mening dat op een forum het juist heel belangrijk is dat ook de gebruikers zichzelf verantwoordelijk en betrokken voelen en dan kun je moeilijk een probleem ervan maken als iemand ook een ander op zijn taalgebruik wijst...

het is echter wel zo dat dit gewoon altijd dan met mate en niet verstorend mag zijn.
natuurlijk mag je iemand wel op een storende spelfout wijzen of aangeven dat er wat mis is aan zijn post, maar altijd dan op een respectvolle manier en laat dit dan niet het 'hoofddeel van je post uitmaken...

persoonlijk vind ik het wel altijd erg net als iemand zelf gewoon antwoord geeft en de vrager ook helpt, maar eveneens hem netjes aangeeft waar hij eventueel fouten maakt die hij zou kunnen verbeteren...

Vreemd genoeg is het juist zo dat waar er werkelijk opzichtige fouten spelen in een beginpost, het juist dan prettiger is om hier niet in de thread over te beginnen, omdat dat een groot risico heeft de thread helemaal te 'killen'.
Juist dan kan het zinniger zijn eventjes een TR in te dienen, en de mods het te laten opknappen: die zullen en echt onleesbaar geschreven post veelal afsluiten met de opdracht het opnieuw te doen en dan wat zorgvuldiger te schrijven... dat heeft meestal meer zin dan in een thread een scheldpartij te laten ontstaan over de schrijfwijze van een Topicstarter.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-08 23:52
@ Michael Hill:

Het valt mij op dat je al twee keer misschien met één 's' geschreven.
Dus als volgt: mischien.

Ik irriteer mij soms ook aan het taalgebruik, maar dan meer aan de afkortingen die mensen gebruiken.

Michael Hill, het maakt mij niet uit hoor, dat je misschien verkeerd typt (?) . Vooral omdat je dyslexie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dyslexie is ook geen excuus om een warrig onduidelijk verhaal neer te zetten en dan maar zeggen dat het daar aan ligt.Want door het vaak herlezen van je post kun je er al een hoop fouten in ontdekken, en deze dan aanpassen.

Die spel fouten zijn het probleem ook niet hier, het zijn de topics zonder leestekens, sms taal en hoofdletters, die gewoon compleet onduidelijk zijn of niet te begrijpen.

Kortom een TS waar je geen wijs uit kan worden
de_harde_kern schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 18:55:
@ Michael Hill:

Het valt mij op dat je al twee keer misschien met één 's' geschreven.
Dus als volgt: mischien.

Ik irriteer mij soms ook aan het taalgebruik, maar dan meer aan de afkortingen die mensen gebruiken.

Michael Hill, het maakt mij niet uit hoor, dat je misschien verkeerd typt (?) . Vooral omdat je dyslexie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
srr dat ik zolang niet heb geantwoordt men internet was een weekje kapot dus kon ik niet antwoorden...

ik heb ondertussen een dremel gekoght voor de fan holes uit te freze maar dit is heel moeilijk omdat de plak eigenlijk te dik is ik ben er volop mee bezig mischien ga ik het uit alu maken.....

p.s: mijn vader heeft nieuwe video cart gekoght Asus en7300gt .... 125 euro _/-\o_

als ik de koffer uit alu maak wordt hij kleiner......(ik zou normaal de pc al moeten hebben)
Dit is dus het soort post waar de TS op doelt (de rest van dat topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Invisible_man schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 22:54:
[...]

Dit is dus het soort post waar de TS op doelt (de rest van dat topic)
precies, dit is vrij erg, maar ik heb het ook wel eens erger gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 23:34
Ik lees mijn posts nooit door alvorens Vestuur bericht te klikken, want dat kost teveel tijd, en ik wil natuurlijk als 1e posten om geen spuit 11 te zijn }).

Maar ik lees goed terwijl ik wat typ (ik kijk niet naar mijn toetsenbord, maar naar mijn scherm tijdens het typen), en als ik gepost heb dan lees ik het meestal nog even snel na. Zouden meer mensen moeten doen :Y).

offtopic:
het is schrikbarend om te zien hoeveel mensen hier over de spelling van andere beginnen en zelf ook grammaticaal incorrecte zinnen formuleren xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
leonpwner1 schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 19:14:
[...]

offtopic:
het is schrikbarend om te zien hoeveel mensen hier over de spelling van andere beginnen en zelf ook grammaticaal incorrecte zinnen formuleren xD
offtopic:
Het gaat er dan ook niet zozeer over spellingsfoutjes en dergelijke, maar om mensen die in msn-taal en zonder leestekens posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 23:34
Nog zo iets:

pc heeft geen beeld!!!

om even 2 posts te quoten:
jaah werk ook niet nu heb die pc bij mij thuis liggen zod at ik het uitgebreid kan testen heb met mij beeldscherm getest nog steed niks
voeding dit in de kast maar ikd nek nietd athet aan de veoding light ik kan het ook fout hebben hoor
Ik dacht echt: steek alsjeblieft iets meer tijd aan het doorlezen van je post ofzo :')
Het is zwaar onbegrijpelijk zonder interpunctie en allemaal 'woorden' die niet eens bestaan. Hoofdletters is blijkbaar ook teveel gevraagd, want dan moet je Shift eerst helemaal indrukken en daar wordt je nog moe van. Op msn is het taalgebruik over het algemeen zelfs nog beter :X.

Als je dislectie (dislexy ??) hebt, dat kan. Maar lees dan tenminste nog je post eens door (net zoals de TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Maak gewoon een topicreport aan i.p.v. dit topic elke keer omhoog te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooz
  • Laatst online: 03-03-2023
offtopic
Wisten jullie dat als je woorden schrijft waarvan de begin en eindletter kloppen alswel de hoeveelheid letters in de text je het toch goed kunt lezen voorbeeldje:

Dit is een sutkje tkest gshrvecen wbariaj de lttres neit zo geod op zjin paltas saatn tcoh kun je dit znedor meotie rdelejik lzeen

leuk feitje ^^

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jooz schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:08:
offtopic
Wisten jullie dat als je woorden schrijft waarvan de begin en eindletter kloppen alswel de hoeveelheid letters in de text je het toch goed kunt lezen voorbeeldje:

Dit is een sutkje tkest gshrvecen wbariaj de lttres neit zo geod op zjin paltas saatn tcoh kun je dit znedor meotie rdelejik lzeen

leuk feitje ^^
offtopic:
Ja dat feitje is al best oud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
offtopic

leuk feitje ^^
Cool! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

offtopic

leuk feitje ^^
offtopic:
Wist je ook dat ondanks dat het nog leesbaar is, veel langzamer leest en irritant leest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

[small]offtopic
Wisten jullie dat als je woorden schrijft waarvan de begin en eindletter kloppen alswel de hoeveelheid letters in de text je het toch goed kunt lezen
Zelfs wanneer je bepaalde woorden overslaat zou je de context nog wel volgen, probeer maar eens met een andere taal die je op zich wel machtig bent maar waarvan je sommige woorden niet kent :)

Hoe dan ook, het is natuurlijk niet de bedoeling dat er zo gelezen zou moeten worden. Is uit een woord echt niets zinnigs te halen, dan is dat op een normale manier best te vragen. Irl vraag je immers toch ook of iemand zich even kan herhalen als je hem niet verstaat? :)
Pagina: 1