Foto inlijsten: hoe kreukelen / bobbelen voorkomen?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hele hele stomme vraag, maar ik kan er geen fatsoenlijk antwoord op vinden met de zoekfunctie: ik druk graag foto's af op de wat grotere formaten (min A4, max 75x50). Met name het papier van de afdrukcentrales (Hema e.d.) is wat dunner dan het PR101 papier wat ik door de Pixma haal. Na verloop van tijd begint het papier dan ook wat te bobbelen wanneer ik de foto inlijst.

Nou heb ik al wel fotolijm in huis gehaald, dat is van die lijm die je ook weer vlekloos kunt verwijderen. Is het voldoende om op de hoeken wat van die lijm te gebruiken en de foto dan in te plakken? Tweede vraagje: hoe houdt de PR101 zich na verloop van tijd in een lijst, bobbelt deze ook op A4-formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 16:43

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Voor inlijsten kun je dat zelfklevende karton goed gebruiken, ik heb foto's oningelijst staan die al twee jaar goed zijn en blijven.

Voor inplakken is dat karton wel te dik, mogelijk bestaan er dunnere versies?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:28
Wat je zegt tukk, zelfklevend karton (voor inlijsten altijd goed, neographikal wil het niet inplakken.)
Als er glas voor de foto komt is het helemaal makkelijk om het strak te zetten (daar heb ik er een paar van.)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Doe eens navraag bij een inlijsterij. Ik heb jaren geleden een A0 of A1 afdruk laten maken vanuit een kleurenplotter. Dit soort ongeijn word op een wat dikker karton geplakt, waarna dit geheel ingelijst word. De experts gebruiken hiervoor een bepaalde karton soort en ook de juiste lijmen die het bron materiaal (datgene wat je wilt inlijsten) niet aantasten.

Overigens is het lijmen een apparte techniek. De gehele achterkant word van lijm voorzien, daarnaast word er gezorgd dat er tussen beelddrager en achterkant absoluut geen lucht meer zit. Als je het echt goed en permanent wilt doen kun je zoiets beter uitbesteden. Prijzen zijn afhankelijk van afmetingen en zullen tussen de € 10,- en € 50,- (?) liggen op de met name grotere formaten. Jouw A4 formaat zal ongetwijfeld niet zo duur zijn.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205325

nee, fotolijm smeer je over het HELE vlak. Dat werkt het beste. Dat spul smeer je erop, met een kwast, in een gelijkmatige laag. Wedden dat het dan strak geplakt is? Wel goed laten drogen. als het goed is, kun je hem daarna inlijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 22:18

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

PR101-afdrukken van anderhalf jaar oud houden zich hier nog prima. Ik heb hier een afdruk staan die mis was gegaan (vergeten te verkleinen) en die staat expres op de vensterbank in de volle zon. Nog altijd niks aan te zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:53

Sabbi

je denkt aan mij.

Spuitlijm, lijm in een spuitbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-04 21:54
Wil je echt kreukels voorkomen? Neem dan een elektronische fotolijst, wel zo handig. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Anoniem: 205325 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:55:
nee, fotolijm smeer je over het HELE vlak. Dat werkt het beste. Dat spul smeer je erop, met een kwast, in een gelijkmatige laag. Wedden dat het dan strak geplakt is? Wel goed laten drogen. als het goed is, kun je hem daarna inlijsten.
Als je het gehele vlak pakt zit het idd goed vast. Wel een goeie trouwens. Helaas werkt zo'n kwast alleen goed als je zo'n grote pot foto lijm hebt. Ik werk alleen maar met van die kleine tubes. En daar doe ik al jaaaren mee.
MartijnGizmo schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:51:
PR101-afdrukken van anderhalf jaar oud houden zich hier nog prima. Ik heb hier een afdruk staan die mis was gegaan (vergeten te verkleinen) en die staat expres op de vensterbank in de volle zon. Nog altijd niks aan te zien! :)
Goed om te weten, sinds kort ook in't bezit van een betere Canon foto printer, met een bak aan pr101 papier :Y)
appies schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:32:
Wil je echt kreukels voorkomen? Neem dan een elektronische fotolijst, wel zo handig. :o
De HK is een paar deuren verder ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jules schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 14:10:
[...]

Als je het gehele vlak pakt zit het idd goed vast. Wel een goeie trouwens. Helaas werkt zo'n kwast alleen goed als je zo'n grote pot foto lijm hebt. Ik werk alleen maar met van die kleine tubes. En daar doe ik al jaaaren mee.

[...]

Goed om te weten, sinds kort ook in't bezit van een betere Canon foto printer, met een bak aan pr101 papier :Y)

[...]

De HK is een paar deuren verder ;)
die tubes werken ook inderdaad, ik had ze van de hema, werkte prima! Die potten lijm kon ik via school bestellen, als je etalages in elkaar moet zetten werkt het ook, want het spul lijmt ook strak papier enzo.

de spuitlijm is troep!! Alleen leuk als je het buiten kunt gebruiken, anders spuit je je bureau onder. Het resultaat mag je bij mij komen bekijken (lees: aan elkaar geplakte spullen op je bureau en beschadigd blad) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 21:54
Spuitlijm is _geweldig_ juist. Gewoon een flink blad eronder dat wél vies mag worden, en je hebt nog nooit zo egaal (en permanent) iets opgeplakt. Ik gebruik het op mijn werk om dubbelzijdig gelamineerde A0's op foamboard te plakken, en dat houdt echt geweldig.

Je moet inderdaad wel oppassen dat het niet met andere voorwerpen in aanraking komt, want het plakt gewoon té hard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou, en dan haak ik af ;) ik wil dingen kunnen verplaatsen als het niet goed zit. En als je fotoboeken moet maken ofzo, dan is het wel fijn als je de scheve foto's nog opnieuw kunt plakken. Bij spuitlijm kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 205325 schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:52:
nou, en dan haak ik af ;) ik wil dingen kunnen verplaatsen als het niet goed zit. En als je fotoboeken moet maken ofzo, dan is het wel fijn als je de scheve foto's nog opnieuw kunt plakken. Bij spuitlijm kan dat niet.
Hangt van je spuitlijm af :) we hebben op mijn werk ook 2 types, permanent en replaceable, en die laatste kan je dus netjes weer loshalen (met wat moeite, want het zou waardeloos zijn als lijm als de poster er gelijk weer af zou komen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oh, dat wist ík zelfs niet :P dat is echt handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
RedXraD schreef op zondag 21 januari 2007 @ 01:28:
we hebben op mijn werk ook 2 types, permanent en replaceable,
voor foto's zou ik echter het derde type gebruiken; foto spuit lijm, want met die andere twee (iig met de permanent, met de replaceable weet ik het niet zeker) los je je foto's op. zelf vind ik voor dit soort dingen spuitlijm ook ideaal werken, maar om het op je nette bureau te doen is idd niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Waarom niet opplakken? Je kan het op een mm dik PVC laten plakken, gebeurd er helemaal niks meer mee. Ook t wat dunnere papier. Zorg wel dat t goed droog is anders pel je de bovenlaag er van af. Ik werk in een fotozaak en daar doen we alles op PVC, ik ook voor prive. Erg netjes en niet zo dik dat t niet meer in te lijsten is.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:46:
[...]
voor foto's zou ik echter het derde type gebruiken; foto spuit lijm, want met die andere twee (iig met de permanent, met de replaceable weet ik het niet zeker) los je je foto's op. zelf vind ik voor dit soort dingen spuitlijm ook ideaal werken, maar om het op je nette bureau te doen is idd niet aan te raden.
Dat hangt ook weer van je spuitlijm af. We hebben namelijk ook vaak zat maquettes te plakken, en als er dan inderdaad een bepaalde stof in zit (shoot me welke, ben ik even vergeten), wordt je maquette weggevroten :P

:) Dus wellicht dat mijn spuitlijm wel heel dicht bij jouw fotospuitlijm in de buurt komt, maar het net even anders heet ;)
Pagina: 1