[XP] Werkgroep verdeeld over twee subnetten - kan dat?*

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Zie het onderstaande schema.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
            internet
               |
               |
      +-----------------+
      |   ADSL-router   |
      |   192.168.1.x   |
      +-----------------+
        |             |
        |             |
 +-------------+      |
 | WLAN-router |      |
 |   10.0.0.x  |      |
 +-------------+      |
        |             |
        |             |
      laptop       desktop
De laptop en de desktopcomputer zijn allebei met het internet verbonden. De desktopcomputer hangt direct aan de ADSL-router, terwijl de laptop via een WLAN-router verbonden is met de ADSL-router. Er hangen dus twee routers achter elkaar, die elk hun eigen subnet hebben.

De vraag is eenvoudig: kunnen de laptop en de desktopcomputer in dit schema in dezelfde werkgroep worden aangemeld, ondanks dat ze in twee verschillende subnetten hangen? Het is de bedoeling dat laptop kan printen op de printer die aan de desktop hangt en dat ze in elkaars shared folders kunnen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit kan wel, alleen zal je elkaar niet meer zien in de 'Network neighborhood' en misschien zelfs elkaar niet meer kunnen vinden op naam.

Ook qua routering maak je het jezelf niet gemakkelijk - maar het kan opzich wel :)

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

waarom maak je geen IP range op de wireless die overlap heeft met de range voor de desktop?

je zou de eerste 20 adressen voor wireless kunnen houden en dan boven de 20 voor de desktop omgeving. dan zien ze elkaar en kunnen ze gewoon communiceren...

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:29
waarom niet gewoon de wlan router instellen als accesspoint-only?
of wil je dit juist niet?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kan toch DHCP op de WAP uitzetten, en de clients die connecten krijgen dan een IP van de ADSL Router toegewezen? (Wilde gok, zelf niet geprobeerd, router hier heeft zelf wireless)

Ey!! Macarena \o/

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zijn access-points en switches taboe? In de vele topics zie ik WLAN-routers en routers.

Stel je WLAN-router als access-point/bridge in, extra poortjes voor bedrade netwerken bereik je door switches te gebruiken. Zo heb je alles in 1 subnet dat de routing- en werkgroepproblemen uitsluit.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 16:32
Ik heb hier thuis een exact dezelfde opstelling draaien!

Ik heb het WLAN Accespoint gewoon als bridge ingesteld, dus alles qua DHCP staat uit. Het is daarom dus puur een doorgeefluik. Dus als je op dit accespoint zit kan je gewoon de desktop zien en andersom, omdat ze immers met dezelfde gateway verbinden.

Snap alleen niet waarom je een apart Subnet heb. Gooi ze toch gewoon in hetzelfde Subnet!

[ Voor 13% gewijzigd door Jassy op 08-01-2007 12:29 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Tomatoman
  • Laatst online: 23:45

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
orca schreef op maandag 08 januari 2007 @ 11:54:
waarom maak je geen IP range op de wireless die overlap heeft met de range voor de desktop?

je zou de eerste 20 adressen voor wireless kunnen houden en dan boven de 20 voor de desktop omgeving. dan zien ze elkaar en kunnen ze gewoon communiceren...
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, alleen moet ik dan handmatig IP-adressen gaan toewijzen. Dat is voor mij niet zo'n probleem, maar gaat hier om de situatie bij mijn ouders. Driemaal raden wie ze bellen als er eens iets niet werkt zoals verwacht...
edit:
Handmatig IP-adressen toekennen is natuurlijk niet nodig als op beide routers IP-pools worden ingesteld die elkaar niet overlappen.

Voor wat betreft een wireless access point: dat is zeker voldoende, zolang de draadloze verbinding maar voldoende beveiligd is. De ADSL-router is er al, het access point moet ik nog kopen. Bij mijn eigen WLAN-router zie ik echter niet hoe ik hem kan configureren als wireless access point zonder routerfunctionaliteit. Is dit bij vrijwel iedere WLAN-router mogelijk of moet ik naar specifieke modellen kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 08-01-2007 13:49 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je op je wlan router naar de wireless config gaat, zou je daar ergens moeten kunnen instellen dat het als AP moet functioneren. Ik heb nu ook zo even niet mijn router voor mij neus, maar het staat er wel degelijk. Goed zoeken is dus het motto :).

Commandline FTW

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik misschien even mag inhaken op dit topic (anders open ik wel een nieuwe):

Ik heb internet direct uit de muur. Als ik een switch aan de internetaansluiting hang en daarop twee pc's zet, krijgen beide pc's een eigen extern ip-adres. Wat nou als ik tussen die twee pc's een werkgroep wil verkrijgen? Is dat een kwestie van de zelfde werkgroep naam geven? Dit omdat beide pc's dus een Extern ip krijgen en geen Intern.
Pagina: 1