Toon posts:

Backup mbv 2 externe schrijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Ik wil dagelijks een backup draaien mbv de backupmogelijkheid van w2k. Het mooiste is om dit incrementeel te doen, dat scheelt een hoop gekopieer.

Nu hebben wij hier 2 externe schijven. De ene week worden de backups op de ene schijf gezet (dagelijks, incrementeel) en op vrijdag wordt de ene schijf verwisseld met de andere.

Het probleem is nu, dat wanneer ik op bijvoorbeeld vrijdag de nieuwe schijf aan de pc hang, deze oude backup die dan aanwezig is op die schijf, niet geheel bijwerkt omdat de gewijzigde bestanden op de pc al zijn geflagged als gebackupped (is dat te begrijpen :) ?).

Ik heb hier inmiddels verschillende tutorials voor doorgenomen, maar geen van deze tutorials dekt het gebruik van 2 externe schijven. Iemand die mij hiermee kan helpen?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als ik bovenstaande dus lees, maak je nooit een full backup? Hoe wil je dan restoren?

Een restore van incremental back-ups bestaat uit het terugzetten van je laatste full backup + alle incremental backups die sinds je full back-up gemaakt zijn. Hoe wil jij dit realiseren zonder full backup???

Je kunt beter op maandag een full backup draaien (als je backup-window dit toelaat) en de overige werkdagen een incremental (of differential).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Als je backuptijd het toestaat is het mooiste om dagelijks een fullbackup te draaien. Incrementeel zou ik alleen doen als je in tijdproblemen komt (oftewel teveel data hebt om buiten kantoortijden een full backup te draaien). En inderdaad dan nog liever een differentiele backup. Dat scheelt weer restore tijd iig.

Backup naar externe schijven en niet op tape is natuurlijk een stuk risicovoller, maar of je dat acceptabel vind moet je zelf maar weten...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
iis5_rulez schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:02:
Als je backuptijd het toestaat is het mooiste om dagelijks een fullbackup te draaien. Incrementeel zou ik alleen doen als je in tijdproblemen komt (oftewel teveel data hebt om buiten kantoortijden een full backup te draaien). En inderdaad dan nog liever een differentiele backup. Dat scheelt weer restore tijd iig.
Dit deed ik eigenlijk tot voor kort en dan is het geen probleem. Echter schijnt zo'n dagelijkse fullbackup niet erg goed te zijn voor de externe schijf (koppen slijten etc.)
Backup naar externe schijven en niet op tape is natuurlijk een stuk risicovoller, maar of je dat acceptabel vind moet je zelf maar weten...
Wat is er risicovoller aan dan?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meer bewegende delen aan je medium en dus een grotere kans op een defect....

In een backup-tape zit praktisch niets (een grote rol op een spindel and that's it). Alle bewegende delen en logica zit in je tape-drive. Gaat de drive defect, dan vervang ik deze en klaar. Gaat een harddisk defect dan heb je toch echt een probleem...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Idd, een harddisk is en blijft een stuk crashgevoeliger dan een tape.
Daarbij zijn de kosten voor een tape ook een stukje lager.
Mijn standaard backup voorstel voor zakelijke klanten, met behulp van een tapedrive, is als volgt:
Voor een situatie van 5 werkdagen:
5 "dag-tapes" gelabeled: Maandag t/m vrijdag. Deze worden dus per dag gewisseld, op maandag de maandag tape enz...
Dan 1 tape als weekbackup, meestal gebruik ik hiervoor 2 verschillende vrijdag tapes, omdat er anders iemand op vrijdag de 2e tape er in moet doen, en dus langer moet blijven.

Op deze manier heb je iedere dag een goede backup, en kun je altijd een dag terugstappen. De weekbackup is gewoon voor wat extra zekerheid (net zoals je zelf de externe HDD iedere week omruilt). Als je echt het zekere voor het onzekere wilt nemen, kun je ook nog met maand/kwartaalbackups gaan werken, echter vind ik de kosten hiervan niet opwegen tegen de tijd die het je kost om werk van een maand dat verloren is gegaan, weer in te halen.
Pagina: 1