SiGNe schreef op maandag 08 januari 2007 @ 02:30:
Softwarematige portmapping heb ik ook wel interesse in, ik draai een webmailserver en ik zou graag willen dat ik mail.domein.nl:3000 en mail.domein.nl:443 zou kunnen doormappen naar gewoon mail.domein.nl, of is dat dan weer teveel gevraagd?
Daar gaan ze toch al heen? mail.domein.nl == mail.domein.nl == IP-adres.
De hele wereld stuurt zijn mail naar poort 25, daar valt het dus sowieso niet te veranderen. Wat 3000 en 443 zouden moeten zijn (pop3 (eigenlijk 110) en https ofzo?). HTTPS gaat uit zichzelf al naar 443 dus daar hoef je niets aan te doen, en pop3 kun je afaik overal op draaien zolang je de clients die er naartoe connecten maar kan vertellen dat het op een afwijkende poort moet.
Mag ik vragen waarom je ze zou willen verzetten?
2 poorten naar hetzelfde domein verwijzen zal denk ik niet werken...
Ha. Een domein (of eigenlijk: ip-adres) kan wel 65536 poorten hebben, als je echter op al die poorten iets hebt luisteren houd je er geen meer over voor je eigen connecties
Wat wil je precies, want je haalt nu wat dingen door elkaar zeg maar
Edjaah: Bestandstypen een poort laten gebruiken? Bestandstypen worden door programma's gebruikt (zie de instellingen van Explorer). Die programma's kunnen mogelijk netwerkfunctionaliteit hebben, en in de meeste programma's kun je weer instellen met welke poort dat moet. Dat is echter 100% afhankelijk van dat programma
Ik kan in µTorrent instellen welke poort hij moet gebruiken voor inkomende connecties. Deze poort moet echter bereikbaar zijn op een publiek IP, en dus in je firewall doorgelaten worden en, als je NAT gebruikt, in je router geforward worden naar je interne ip.