Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Printer ombouwen tot robot

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me leuk om een printer (ik heb er nog een paar liggen) om te bouwen tot een robot. Zodat ik iig een horizontaal bewegend onderstel heb dat later uitgebouwd kan worden. Ik heb eigenlijk geen idee waar te beginnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of waar moet ik (los van het printerverhaal) beginnen als ik iets via de pc wil besturen?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Denthi welkom op dit forum, maar het is niet de bedoeling om gewoon je vraag te stellen.

Graag zien we in een startpost wat eigen inzet, en wat je zelf al gedaan hebt om tot de oplossing van je vraag te komen.

Waarschijnlijk indien een admin dit bericht zo ziet, zal hij het afsluiten...

[ Voor 16% gewijzigd door rdfeij op 07-01-2007 20:31 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:42
Kan je niet beter beginnen met een bepaalde interface? Denk aan een simple interface voor je paralelle poort o.i.d. De electronica in een printer zal wel wat ingewikkelder zijn dan een simpele interface. Er zit tenminste geen overbodige zaken op.

Verwijderd

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Dit had je zelf ook wel kunnen vinden via de search...maargoed..

Trouwens...welkom @GoT

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb even in de signing-branche gewerkt en toen het idee geopperd om een printer 'binnenstebuiten' te keren om op uiteenlopende materialen te kunnen printen.

Dus niet meer een substraat (papier, kunststof) door de printer voeren, en daarna op een paneel plakken of transferen op textiel. In plaats daarvan de printer zo ombouwen dat je het paneel of het textiel vlak op een werktafel kunt leggen, dat je de printer er bovenop zet, en dat ie om het beeld te printen heen en weer rijdt over de tafel. In principe blijft de aansturing hetzelfde, je zou alleen de papier- en printkoptransport moeten ombouwen tot een x- en y as verplaatsing op wieltjes of zoiets.

Misschien dat er inmiddels al bedrijven zijn die zoiets op de markt hebben gezet.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

benoni schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:40:
Ik heb even in de signing-branche gewerkt en toen het idee geopperd om een printer 'binnenstebuiten' te keren om op uiteenlopende materialen te kunnen printen.

Dus niet meer een substraat (papier, kunststof) door de printer voeren, en daarna op een paneel plakken of transferen op textiel. In plaats daarvan de printer zo ombouwen dat je het paneel of het textiel vlak op een werktafel kunt leggen, dat je de printer er bovenop zet, en dat ie om het beeld te printen heen en weer rijdt over de tafel. In principe blijft de aansturing hetzelfde, je zou alleen de papier- en printkoptransport moeten ombouwen tot een x- en y as verplaatsing op wieltjes of zoiets.

Misschien dat er inmiddels al bedrijven zijn die zoiets op de markt hebben gezet.
LOL. Wat jij beschrijft is inmiddels al lang doorgevoerd in bijvoorbeeld de HP Designjets en in de grotere plotters. Alleen voert men daar simpelweg het papier door. Neemt wat minder plaats in ;)

@TS: Welkom op GoT :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:52:
LOL. Wat jij beschrijft is inmiddels al lang doorgevoerd in bijvoorbeeld de HP Designjets en in de grotere plotters. Alleen voert men daar simpelweg het papier door. Neemt wat minder plaats in ;)
Nee, andersom dus. Bijvoorbeeld een deur kun je niet door een DesignJet heen krijgen.
M'goed, ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat een Nederlands bedrijfje zo'n printer had bedacht die op materialen van alle diktes kon printen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Een interessant startpunt kan de elektronica FAQ zijn, ook het "robot voor bewonderaars"-topic geeft je een hoop informatie.
In je printers zitten stappenmotoren, er zijn talloze site's waar vermeld staat hoe je deze kan aansturen, zowel vanuit de PC als vanuit een losstaande µC (die eventueel nog commando's krijgt van een PC). Ook zal je eens moeten bekijken welke programmeertaal op PC je het handigste vind, visual basic vind ik persoonlijk nog te doen (andere talen vind ik te moeilijk voor het weinige wat ik ermee wil doen). Onderschat daarnaast zeker de mechanische kant niet, al te vaak lopen dergerlijke projecten mis hierop.

Kortom: je hebt nog een hele hoop zoekwerk voor de boeg. Ik raad je aan om met kleine "simpele" stappen te beginnen, bijvoorbeeld een ledje met de PC in en uit te schakelen, proberen te lopen voor je kan stappen lukt doorgaans niet.

Aangezien dit topic dus tot je je zoekwerk goed hebt uitgevoerd geen nut meer heeft, gaat deze dicht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.