Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fout in boek "Elektronica echt niet moeilijk" of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op pagina 73 van Deel 1,2 en 3 (4e druk)

Fig. 71 Beweert dat de spanning terugvalt naar minimum 0,5 V en dat deze niet lager kan terugvallen mits de opstelling van figuur 72 te gebruiken.
Als ik de testopstelling maak van fig. 71 meet ik wel degelijk 0 V over de weerstand R1 na de LDR volldeig te verduisteren !!!!????
Zie ik iets over het hoofd of ben ik nu echt zo dom dat ik zelfs dat niet begrijp? Aan mijn multimeter denk ik niet dat het ligt, het is een nieuwe Ohmeron MT488B...

Verwijderd

Wellicht handig om het schema dan ook even te posten. Niet iedereen heeft dat boek namelijk.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Teken idd het schema even na (inscannen liever niet ivm copyrights enzo), dan kunnen we er meer over zeggen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Ik ken het schema niet, maar als ik het verhaal zo hoor is er vast een transistor gebruikt, waar altijd +/- 0,5 volt over blijft staan...

Verwijderd

Topicstarter
Sprite_tm schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:24:
Teken idd het schema even na (inscannen liever niet ivm copyrights enzo), dan kunnen we er meer over zeggen.
Figuur 71 Belichtingsmeter met LDR:
Afbeeldingslocatie: http://www.donotforget.be/img/dynamic/Image/examples/fig71.jpg

De deelverhouding van de spanningsdeler R1-LDR is afhan-
kelijk van de hoeveelheid licht. In het licht, dus als de LDR
laagohmig is, is de spanning op de meter relatief groot, in
het donker zakt deze echter tot ca. 0,5 V terug.
Het nadeel dat de meter niet tot nul teruggaat, laat zich om-
zeilen door de plusaansluiting van de multimeter niet aan de
pluspool van de batterij te leggen, maar aan een voorspan-
ning, die met een tweede spanningsdeler wordt opgewekt.

Figuur 72 Belichtingsmeter met twee spanningsdelers:
Afbeeldingslocatie: http://www.donotforget.be/img/dynamic/Image/examples/fig72.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 21:45 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dan heb je blijkbaar een betere LDR dan de schrijvers van het (al redelijk oude) boek hadden :) Een gemiddelde moderne LDR heeft bij volledige duisternis in mijn ervaring een weerstand van iets als 1 mega-ohm. Dat betekent dat er door r1/ldr ongeveer 4.5V/(1000000+1000)=4.5uA gaat lopen, wat betekent dat er over r1 1kohm*4.5uA=4.5mV zal staan. Meet je iets in die range, dan zal het wel goed zijn.

Knoop anders je LDR eens direct aan je multimeter, in de weerstands-meet-stand, en meet de weerstand van het beesie als je 'm compleet verduistert. Als je die weerstand weet, kan je berekenen (op de bovenstaande manier) wat de spanning zou moeten wezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sprite_tm op 07-01-2007 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ga dat boek gewoon bij het oud papier doen, is veel te verwarrend op die manier.
Zal mijn sources wel van het net halen en leren via trial en error. (En GoT lastigvallen met mijn vragen en onwetendheid...)
De LDR gaat tot over de 200M als ik hem volledig verduister en mijn multimeter kan niet verder dan dat... dus zal idd een zéér goede ldr zijn.

Thnx voor de feedback

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:02:
Ga dat boek gewoon bij het oud papier doen, is veel te verwarrend op die manier.
Zal mijn sources wel van het net halen en leren via trial en error. (En GoT lastigvallen met mijn vragen en onwetendheid...)
De LDR gaat tot over de 200M als ik hem volledig verduister en mijn multimeter kan niet verder dan dat... dus zal idd een zéér goede ldr zijn.

Thnx voor de feedback
Dat zou ik niet doen, behalve dat het boek wat oud is is het verder nog redelijk geschikt om het uit te leren. Je kunt het iig eens doorlezen om de theoretische kennis op te doen, en dan in het achterhoofd houden dat de techniek sinds het uitbrengen van het boek flink is bijgetrokken; dat versterkingsfactoren beter zijn geworden, onderdelen goedkoper (voorbeeldje: vroegah was er nog een groot prijsverschil tussen enkelzijdig of dubbelzijdig gelijkrichten van een wisselspanning en was het echt nog een keuze die je moest maken, tegenwoordig gooien we er mindless een bruggelijkrichter tussen en een veel te grote condo omdat 't toch geen metrische tiet kost) en dat soort zaken. De logica achter de componenten is nooit veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het idd niet weggesmeten, zal ferme brok worden om te leren maar moeilijk gaat ook he...

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:53:
[...](voorbeeldje: vroegah was er nog een groot prijsverschil tussen enkelzijdig of dubbelzijdig gelijkrichten van een wisselspanning en was het echt nog een keuze die je moest maken, tegenwoordig gooien we er mindless een bruggelijkrichter tussen en een veel te grote condo omdat 't toch geen metrische tiet kost)
In massaproductie is dat nog steeds een issue hoor, zeker wanneer het één of ander niet-kritisch hulpspanninkje is. Een paar cent maal een paar miljoen stuks is nog steeds de moeite waard in productieland. ;)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
je kunt volgende keer ook gewoon een e-mail sturen naar de schrijver. Die mensen vinden het vaak leuk feedback op hun boek te krijgen.

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1