PC (Office, Download, Films, etc.) budget ong. € 750

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 17:47

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe PC... ik verkoop m'n laptop en oude PC en wil alles nieuw (behalve speakers, want ik sluit 'm aan op m'n home cinema).

Ik heb me vooral laten beïnvloeden door de BBG van januari, maar daar heb ik wat aanpassingen op gedaan...

Laat ik even aangeven waarom ik een nieuwe PC wil...
Ik erger me af en toe aan het trage opstarten van m'n huidige PC, ook heb bezoeken van sommige websites wil niet echt opschieten... ook wil ik gewoon filmpjes zonder problemen kunnen afspelen, als ik nu een trailer bekijk van een nieuwe film bijvoorbeeld gaat dat met horten en stoten.
Ik wil dus gewoon een snelle PC voor allround werk (geen games) waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan.

Dit is wat ik tot nu toe heb samengesteld bij Salland:

Kast:
Antec Behuizing Solution SLK1650B Zwart, 350 Watt, 1 X 120 Mm €59,61

Processor:
AMD CPU Athlon 64 X2 3800+ 65 Watt 2.0 GHz, 1000 MHz, Boxed €112,11

Mobo:
MSI Moederbord K9N NEO-F €57,14

Geheugen:
Corsair TWIN2X 1024-5400C4 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4, Kit Of 2 €84,41

Video:
Asus VGA GeForce 7300GS 256 MB €51,26

Harddisk:
WD Caviar Special Edition 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 €59,66

Drives:
Samsung DVD-RW SH-S182M Bulk, Zwart €27,73
Sony 3,5 Inch Diskette Station Zwart €9,24
OEM 13 In 1 Cardreader Zwart €8,39

Muis + Tobo:
Logitech Desktop Cordless EX 110 Draadloos, Zwart / Zilver €21,85

Scherm:
Acer TFT AL1916WAs 19 Inch, 5 Ms, Geen Speakers, Zilver / Zwart €161,34

Dat lijkt me wel wat... totaal inclusief verzenden: € 785,41

Vragen:
Is 350Watt voeding voldoende? Een vriend van me zegt dat ik 450Watt moet nemen... hij beweert dat het stabieler is en dat ik daardoor problemen kan voorkomen. Maar het is wel weer 100Watt meer, dus een hogere energierekening en een hogere aanschafprijs. Maar mocht ik nog eens willen uitbreiden... extra HD, etc... kan dat dan?

De processor heb ik gekozen omdat deze AMD's best prijsgunstig zijn atm, of doe ik er toch beter aan om een c2d te nemen van Intel? Dan zal ik moeten besparen op andere onderdelen...

Geheugen? 1GB lijkt me voorlopig zat, maar welke snelheid? Beter een hogere snelheid of een lagere latency? (PC6400 CL5?) Dit scheelt qua prijs niet veel namelijk... wat is sneller?

Gaming doe ik nu absoluut niet, simpelweg omdat het niet gaat op m'n huidige PC... maar mocht ik toch af en toe een spelletje willen spelen kan dat dan met de gekozen videokaart?

Qua scherm leek me 19" wel prettig, en die Acer die ik nu heb gekozen is behoorlijk prijsgunstig... of moet ik een ander scherm kiezen? Ik zal er af en toe eens een film op kijken, dus dan is 19" (breedbeeld) wel prettiger dan 17" (simpelweg omdat ik wel op de bank wil zitten met m'n vriendin, en niet op m'n bureaustoel) en DVI/D-sub? Welke moet ik kiezen? DVI monitoren zijn duurder... merk ik dat verschil?

Ik hoop dat jullie nuttige tips voor me hebben... :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het wattage zegt helemaal niks over de stabiliteit van de voeding. Wat die vriend van je zegt is dus onzin. Een extra hdd vreet niet zoveel stroom, ik denk dat die er prima bijkan.
In hoeverre je spelletjes kan spelen... check even wat benchmarks op bijvoorbeeld Tom's Hardware. Verwacht in ieder geval geen topprestaties.
Ik denk trouwens niet dat je het verschil gaat zien tussen wel/niet DVI. Er zijn wel eens onderzoekjes naar geweest.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
internetten zal echt niet sneller gaan met een nieuwe pc.
Een Pentium 3 is net zo snel als een ultra-snelle C2D.

Wat heb je nu voor systeem? (ik vind eigenlijk dat dit als eis gesteld moet worden als je een nieuw draadje opstart: dat adviseert een stuk prettiger)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Vragen:
Is 350Watt voeding voldoende? Een vriend van me zegt dat ik 450Watt moet nemen... hij beweert dat het stabieler is en dat ik daardoor problemen kan voorkomen. Maar het is wel weer 100Watt meer, dus een hogere energierekening en een hogere aanschafprijs. Maar mocht ik nog eens willen uitbreiden... extra HD, etc... kan dat dan?
Dat klopt niet, het wattage van de voeding geeft aan hoeveel ie max kan leveren. De voeding haalt alleen uit het stopcontact wat gevraagt word door je hardware.
De processor heb ik gekozen omdat deze AMD's best prijsgunstig zijn atm, of doe ik er toch beter aan om een c2d te nemen van Intel? Dan zal ik moeten besparen op andere onderdelen...
Intel is beter, maar je betaalt er ook weer meer voor. Je moet wat benchmarks gaan zoeken, en de prestaties vergelijken. Is die extra preformance jou die euro's waard?
Geheugen? 1GB lijkt me voorlopig zat, maar welke snelheid? Beter een hogere snelheid of een lagere latency? (PC6400 CL5?) Dit scheelt qua prijs niet veel namelijk... wat is sneller?
Hier is al heel veel over gescheven. Amd werkt met hypertransport, 200mhz en een multiplier van 5. Het begint dus allemaal met 200mhz en dat moet ook de snelheid van je geheugen zijn (minimaal), maar omdat het ddr geheugen is (double data rate) wat dus een effectieve snelheid van 200*2=400 opleverd. Je moet dus minimaal geheugen hebben van 400mhz dus pc3200. Bij intel werken ze met fsb, die uiteindelijk neer komt op 266mhz (*2=533) je zal dus op zoek moeten gaan naar pc4300 geheugen of sneller natuurlijk. Echt uitgebreid is dit niet, maar dit is ook eigenlijk zoek werkt.

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 17:47

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Quacka schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:11:
internetten zal echt niet sneller gaan met een nieuwe pc.
Een Pentium 3 is net zo snel als een ultra-snelle C2D.

Wat heb je nu voor systeem? (ik vind eigenlijk dat dit als eis gesteld moet worden als je een nieuw draadje opstart: dat adviseert een stuk prettiger)
Met sneller internetten bedoel ik meer dat er meer sites tegelijk open kunnen zijn, en daarnaast nog een aantal andere applicalties (denk aan skype/msn/etc.). Ook heb je tegenwoordig websites die nogal wat van je computer vereisen... bijvoorbeeld de Yahoo beta webmail. Op m'n huidige PC's wil dat niet echt soepel werken. Zeker niet als ik tegelijk aan het downloaden ben via Shareaza (veel verschillende bronnen/downloads) en m'n vriendin voor haar studie een PDF bestand van 50 MB open heeft.

Dit soort applicaties (die elk afzonderlijk niet al te gek zijn) moeten probleemloos samen actief kunnen zijn.

Nog even helemaal vergeten dat ik ook regelmatig met photoshop in de weer ben en af en toe wat muziek/geluid moet editten. Soms ook nog wat video conversie voor op m'n PDA en m'n vriendin doet een ontwerp-studie, dus die zal soms een 3D modelling programma gebruiken.

Mijn huidige PC:
PIII, 500 MHz, 128 MB Ram, Nvidia Riva Tnt 16 MB

Mijn huidige Laptop:
PIII, 1000 MHz, 608 MB Ram, shared video

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of de gekozen videokaart voldoende is of dat ik voor een (paar) tientje(s) meer een veeeeel betere koop. Ik heb wel enigszins verstand van computers, maar videokaarten heb ik absoluut geen kaas van gegeten... simpelweg omdat ik ze nooit nodig heb gehad. Nu wil ik een nieuw systeem aanschaffen, en dat moet dan wel voldoen...

Ook heb ik een tijdje zitten kijken naar de aanbiedingen van Dell, wat vinden Tweakers daarvan? Je krijgt namelijk best veel voor een redelijk budget... alleen die videokaarten schijnen bijna allemaal "turbocache" of "hypermemory" kaarten te zijn, en dus gebruik te maken van het RAM. Minder ideaal heb ik begrepen.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
kijk daarom dat ik vroeg om je huidige systeem.
Dit is wel aan vervanging toe...

Videokaart:
7300GT is weer een stukkie beter, voor niet veel duurder.
7600GS is weer een stukkie beter dan die kaart, voor weer niet veel duurder (maar wel 2x zo duur als die 7300gs)
enz enz... maar daar wil je denk ik niet voor kiezen.

Toevallig alleen nvidia-kaarten. Ik ben niet zo erg goed in ati-kaarten uit die prijsklasse. Ik ben bij alle naamswijzigingen de weg kwijt geraakt... |:(

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1