Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

STOP errors door kapotte hardware?

Pagina: 1
Acties:
  • 463 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-10 17:24
Ik heb sinds ik mijn pc heb last van BSOD met stop errors. Ik heb bijgehouden welke stop errors ik heb gekregen de afgelopen twee maanden. Het zijn de volgende:

0x0000001A: MEMORY_MANAGEMENT
This memory management error is usually hardware related. See the General Troubleshooting of STOP Messages checklist above. If this occurs while installing Windows, also check the Windows system requirements including the amount of RAM and disk space required to load the operating system.

0x0000004E: PFN_LIST_CORRUPT
This indicates that the memory management Page File Number list is corrupted. Can be caused by corrupt physical RAM, or by drivers passing bad memory descriptor lists.

0x00000050: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Requested data was not in memory. An invalid system memory address was referenced. Defective memory (including main memory, L2 RAM cache, video RAM) or incompatible software (including remote control and antivirus software) might cause this Stop message, as may other hardware problems (e.g., incorrect SCSI termination or a flawed PCI card). Use the General Troubleshooting of STOP Messages checklist above.

0x000000D1: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
The system attempted to access pageable memory using a kernel process IRQL that was too high. The most typical cause is a bad device driver (one that uses improper addresses). It can also be caused by caused by faulty or mismatched RAM, or a damaged pagefile.

Ik heb ze allemaal minimaal twee keer ontvangen. De 0x00000050: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA melding misschien wel 20x.

Memtest en vergelijkbare programmas geven geen errors aan op mijn geheugen. Ik heb Memtest laatst 20 uur gedraaid en deze vind geen errors. Ik heb sterk het vermoeden dat er defecte hardware in mijn pc aanwezig is alleen ik heb geen flauw idee hoe ik daar achter kan komen. De bovenstaande meldingen duidden allemaal op kapot geheugen maar Memtest geeft geen fouten aan.

Ik heb het volgende systeem:

GigaByte 965P-DS4 moederbord
Intel Core 2 DUO E6600
Coolmaster iGreen Power 500W ATX2
Geil DDR-2 800 PC6400 4-4-4 geheugen
3x Seagate Barracuda 7200.10
Creative Soundblaster X-Fi
Club 3D NVIDIA GeForce 7900GS
Sitecom Wireless Network PCI card WL151
2x NEC 18x AD7173 DVD-brander

Ik draai Windows XP Professional. Ik heb na een maand al een keer een helemaal schone installatie gedaan maar ook dit heeft niet geholpen. Vorige week de Driver Verifier gedraaid die met 1 driver kwam, AegisP.sys die de kernel deed crashen. Dit wireless protocol heb ik verwijderd en de driver ook maar ik krijg nog steeds BSOD foutmeldingen.

Een leuke bijkomstigheid is dat de foutmeldingen zich heel onvoorspelbaar voordoen. Het opstarten gaat in 100% van de gevallen gewoon goed. De foutmelding doet zich altijd pas in Windows XP voor. Vaak tijdens ofwel videobewerken maar ook tijdens het kopieren van bestanden. Ook wil het nog weleens gebeuren dat bij het afsluiten van de PC de foutmelding komt, maar ook al meerdere keren als mijn PC gewoon helemaal idle was en er geen programma's draaiden.

Ik weet nu ook niet meer wat ik er aan kan doen maar ik zou wel graag dit probleem oplossen. Misschien dat iemand een dergelijke situatie zelf ook heeft meegemaakt of is tegengekomen en mij van handig advies kan voorzien want ik wordt er echt helemaal gek van. Ik heb geen geheugen bij de hand om mijn huidige geheugen te vervangen. Zouden de geheugenproblemen ook op het moederbord betrekking kunnen hebben? Ik heb nl. ook 1x meegemaakt dat mijn systeem in een bootloop was belandt en het moederbord een error geluid gaf.

Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven. Ik ben echt ten einde raad.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik draai Windows XP Professional. Ik heb na een maand al een keer een helemaal schone installatie gedaan maar ook dit heeft niet geholpen. Vorige week de Driver Verifier gedraaid die met 1 driver kwam, AegisP.sys die de kernel deed crashen. Dit wireless protocol heb ik verwijderd en de driver ook maar ik krijg nog steeds BSOD foutmeldingen.
Aegis is toch zo'n Physics kaart ter ondersteuning van de videokaart?

Doe anders eens een update van je bios en haal alle kaarten eruit die je niet gebruikt (geluid etc).

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 07-01-2007 18:55 ]

• sohus
Nee, AegisP.sys is een wireless protocol driver:

COMPANY NAME: Meetinghouse Data Communications
FILE ATTRIBUTES: Archive
FILE DESCRIPTION: IEEE 802.1X Protocol Driver
FILE FOLDER: %SYSTEM%\drivers
FILE NAME: aegisp.sys
FILE SIZE: 17,801 KB
FILE VERSION: 3.2.0.3
INTERNAL NAME: aegisp.sys

Ik ga mijn PC sowieso laten nakijken bij een PC winkel morgen. Ik heb gisteren nl. twee Raptors toegevoegd en nu worden al mijn harde schijven te warm. Volgens mij komt dit doordat de fan voor in mijn systeem niet draait. Ik ben echter niet van het hele technische verhaal dus laat ik dat morgen allemaal even heel goed nakijken. Hiervoor had ik echter ook al continu deze meldingen en toen waren mijn harde schijven altijd netjes 35 graden dus ik denk niet dat het hiermee te maken heeft.

Ik zit te denken of het misschien de geheugencontroller op mijn moederbord is of misschien zelfs wel mijn video RAM. Ik heb ook begrepen dat zelfs als Memtest geen fouten aangeeft dat het intern geheugen ook nog steeds kapot kan zijn dus dat is ook nog een mogelijkheid.

Hoe dan ook baal ik er flink van. Valt gewoon niet mee te werken met dat systeem zo, en het is niet makkelijk om te testen of iets het oplost omdat het soms wel een dag duurt voordat die melding zich weer voordoet en dat schiet niet echt op als je dingen 1 voor 1 moet testen.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:22
die page fault in nonpaged area heb ik een keer bij een klant gehad op het bedrijf waar ik werk, bleek aan een gare printerdriver te liggen (voor een printer die al jaren niet meer in dienst was :X).
Ik zou dus ook driverproblemen niet uitsluiten. Wat daarnaast nog *KAN* helpen, is het verhogen van het voltage op je diverse onderdelen vanuit je BIOS.

Ik ben niet bekend met je moederbord, maar het voltage van je geheugen verhogen zou moeten kunnen, alsmede voltage van je cpu, misschien ook voltage van north- en/of southbridge.

Daarnaast zou ik eventuele warmteproblemen hardhandig vermijden (tijdelijk) door een tafelventilator op de ingewanden van je pc te laten blazen.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• sohus
Het moederbord heeft gewoon een award bios. Maar ik weet niet welke instellingen ik dan precies moet veranderen de mogelijkheid is er in ieder geval wel.

Manual van mijn moerderbord:
http://europe.giga-byte.c..._manual_ga-965p-ds4_e.pdf

Ik heb wel gekeken bij die instellingen maar ik begrijp niet helemaal goed hoe die formules/ratios werken dus vandaar dat ik daar niks heb aangepast. Ik zie wel ergens 553mhz staan waar mijn geheugen volgens mij op 800mhz loopt. Maar ik weet niet of dat weer verband houdt met mijn processor etc. dus ik vind het risicovol om die instellingen zonder kennis van zaken te wijzigen.

De volgende instellingen kan ik wijzigen in het MB Intelligent Tweaker menu:

CPU Clock Ratio
C.A.M.
CPU Host Clock Control
CPU Host Frequency (Mhz)
PCI Express Frequency
C.I.A. 2
System Memory Multiplier
Memory Frequency (Mhz)
Dimm OverVoltage Control
PCI-E OverVoltage Control
(G)MCH OverVoltage Control
FSB OverVoltage Control
CPU Voltage Control
Normal CPU Vcore

De italic items zijn niet te wijzigen. Mijn memory frequency staat op 533 Mhz, dit zijn de default instellingen als je daarvoor kiest, en dat heeft de winkel waar ik hem heb gekocht gedaan. Zoals ik al eerder zei, ik heb in deze menu's nog niks aangepast omdat ik er verder geen verstand van heb. Ik neem aan dat mijn memory frequency 800mhz moet zijn (DDR2-800 geheugen)? Maar deze instellingen is een formule: memory frequency = host clock x .... Het houdt dus verband met de CPU Host Frequency (Mhz). Ik neem dus aan dat dit gewoon op 800mhz moet uitkomen?

Wat betreft het voltage van mijn geheugen. Ik kan onder DIMM OverVoltage Control kiezen voor normal of het aanpassen met +0.025v tot +0.775v maar ik heb hier dus totaal geen verstand van. Ik geloof dat de standaardwaarde 1.8v is (manual zegt: supports 1.8V DDR II DIMMs)

Maar goed, als er hier iets te verbeteren is hoor ik het graag.

[ Voor 50% gewijzigd door sohus op 07-01-2007 20:29 ]

• sohus
Ik heb gisteren het moederbord laten vervangen voor een Asus Commando moederbord. Alles weer netjes opnieuw geinstalleerd en wederom last van blauwe schermen.

Dit keer betreft het herhaaldelijk deze melding:

0x0000004E: PFN_LIST_CORRUPT
This indicates that the memory management Page File Number list is corrupted. Can be caused by corrupt physical RAM, or by drivers passing bad memory descriptor lists.

Ik heb de Windows driver verifier gedraait en die vind geen problemen. Ook heb ik memtest en memcheck gedraaid en beiden vinden geen errors.

Heeft er iemand nog enig idee wat ik kan proberen/testen? Ik ben nu al 3 maanden bezig om die PC op gang te krijgen (=foutvrij) maar het wil maar niet lukken.

Voor de volledigheid:

- Moederbord is vervangen voor een Asus commando moederbord
- Voltage/geheugen instellingen staan nu wel correct
- Hitteproblemen zijn opgelost (Alternate had fans niet goed aangesloten, daar koop ik dus ook nooit meer in heel mijn leven een systeem of een product)
- OS schijf is helemaal schoon geinstalleerd

[ Voor 19% gewijzigd door sohus op 11-01-2007 01:44 ]

Verwijderd

draait je geheugen 1.8 v a 1.9voor GEIL

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 00:54 ]

• Kurticy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 22:41
Sohus, jouw probleem lijkt als twee druppels water op die van mijn nieuwe systeem. We zijn door dezelfde checks heen gelopen en hebben dezelfde aannames gemaakt. Helaas eindigt jouw verhaal zonder oplossing op 11 januari 2007. Heb je het systeem het raam uitgesmeten of heb je een oplossing gevonden die de tweakergemeenschap inclusief mijzelf dagen frustratie kan besparen? Ik hoop het laatste :D Zo ja, wil je het alsnog met ons delen? Alvast bedankt voor je hulp! _/-\o_

• MrVegeta
  • Laatst online: 28-11 19:45

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wellicht niet de reactie waar je op zit te wachten maar mijn tip voor een geval als dit is vervang je hardware één voor één. Dus probeer een 2e GPU, moederbord etc te regelen. Op deze manier kan je dingen gaan uitsluiten en wellicht oplossen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik heb zelf ook een soortgelijk probleem gehad, uiteindelijk mijn moederbord vervangen waardoor alles was opgelost.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:13
Kan ook een van de kaarten zijn (wifi / geluidskaart), probeer deze ook eens in een ander slot te steken, kijk in de hardware-manager of je niet een paar kaarten hebt die dezelfde IRQ gebruiken, kan ook veel rare problemen opleveren.

Succes

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Moederbord is goed? cpu ga ik van uit dat deze goed werkt, dus zoveel mogelijk loskoppelen van hardware(printer, usb hub etc, in de bios zoveel mogelijk uitzetten, zoals wireless 2e netwerkkaart etc).

Dan windows opnieuw installeren.
1 alle drivers van de moederbord firma downloaden, en andere hardware.
2 windows installeren
3 chipset driver installeren(moderbord)
4 videokaart installeren
5 netwerkkaart installeren
6 andere hardware indien dit gebruikt wordt.

Voor de rest niks installeren, en nu testen, dan weet je dat het geen andere software is.
Indien het nu werkt dan langzaam 1 voor 1 software installeren, en weer testen.

• Kurticy
Dank voor jullie reacties MrVegeta, roches en jan99999. Fijn om te zien dat je steun van de tweakerscommunity krijgt, als je er ff helemaal doorheen zit qua oplossingen! Ben al dagen bezig om het probleem te 'pinpointen' maar zonder enig succes.

Inmiddels heb ik de memtest x386 in plaats van 2 uur een hele nacht laten draaien en jawel nu regende het ineens wel fouten. Dit heb ik aan de leverancier doorgegeven en die kwam direct met de suggestie om het voltage van het gebruikte geheugen (OCZ3RPX1333EB4GK) met 0.3 V te verhogen omdat dit benodigd is in combinatie met het moederbord (Gigabyte X48T-DQ6) dat standaard 1.5V afgeeft. Moet je ook maar net weten... Ik dus met volle moed het voltage verhoogd en hopen dat de BSOD's tot het verleden zouden behoren, maar kwam al snel van een koude kermis thuis toen de opstart bleef steken bij de melding 'Verifying DMI pool data .....'.

Na overleg met de PC leverancier is het geheugen geretourneerd en zal na ongeveer 2 weken nieuw geheugen krijgen. Da's voor mij veel te lang omdat ik zowel voor het werk als privé zeer intensief gebruik maak van mijn PC. Mijn (voorbarige?) conclusie was dus dat het geheugen corrupt is. Dus vandaag een nieuwe set van 2 x 2GB Geil PC3 10660 1333MHz gekocht. Helaas ook hier dezelfde melding; 'Verifying DMI pool data .....'. Nu krijg ik toch echt het vermoeden dat er instellingen in de Bios niet goed staan, maar gezien mijn beperkte kennis ben ik zeer terughoudend in het doorvoeren van wjzigingen. Ik heb de BIOS vorige wel geflashed naar versie F5, maar ook dat mocht niet baten. Heb de leverancier nu een mailtje verstuurd of ik met PC en al even bij ze lang mag komen om de instellingen te controleren.

Even voor de volledigheid bij de BSOD's die ik tot op heden heb gehad op het OS VISTA 32-bit:
MEMORY_MANAGEMENT
PFN_LIST_CORRUPT
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
BAD_POOL_CALLER

En de volledige configuratie:

Moederbord: Gigabyte GA-X48T-DQ6 s775/iX48/ddr3
CPU: Intel BX80570E8600 Core 2 Duo E8600 3.33GHz 1333MHz
Geheugen: OCZ OCZ3RPX1333EB4GK OCZ DDR3 PC3-10666 / 1333
CPU koeler: Scythe SCINF-1000 Mugen (Infinity)
Cardreader: Enlight Card Reader 26in1 Internal
DVD writer: 2 x Samsung SH-S223F/BEBE 22xDVD±RW SATA bulk black
Harddisks: 2 x Western Digital WD3000GLFS Velociraptor 300GB 16MB in Raid0
Harddisks: 2 x Samsung HD103UJ SpinPoint F1 1TB 7200RPM 32MB Serial 2
Videokaart: Sapphire ATI RADEON HD 4870 X2 2GB DDR5 PCIe
Geluidskaart: Asus Xonar D2X audio card 7.1 channel (niet geinstalleerd i.v.m. DOA)
Voeding: Antec TPQ-850 TruePower Quattro 850 Watt
Casing: Antec P182 Advanced Super Mid Tower

Wellicht kun je je voorstellen wat een hard gelach het is om bovenstaande configuratie niet aan de praat te krijgen en verder te moeten met je oude (maar wel trouwe) bak van 5 jaar oud :'( .

Zodra er enige voortgang / nieuws is zal ik het in dit topic posten, zodat andere tweakers er wellicht profijt van kunnen hebben. Mochten jullie intussen nog suggesties hebben dan houd ik me aanbevolen. Ik wacht even de reactie van de PC leverancier af alvorens ik verder ga met jullie suggesties.

• Kurticy
Op aanraden van de leverancier heb ik de CMOS geschoond door de batterij 3 minuten te verwijderen, helaas blijft de opstart nog steeds hangen op de melding 'Verifying DMI Pool Data ....'. Deze week zal ik langsgaan bij de levernacier. Kost me dan wel een halve vrije dag, maar als dat een werkend systeem tot gevolg heeft is het me dat dubbel en dwars waard.

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Is hier nog wat uit gekomen? Ik ben wel benieuwd naar de bevindingen omdat ik dezelfde mobo/memory combi heb:

Case: AOpen H600B
Mobo: Gigabyte GA-X48T-DQ6
Memory: 4GB (2x 2GB) DDR3 PC3-10600 (DDR3-1333) (OCZ OCZ3RPX1333EB4GK)
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
CPU cooler: Arctic Cooling Alpine 7 Pro (775)
Graphic: Gigabyte GV-NX96T512HP, GeForce 9600 GT 512MB GDDR3
Disk: 2x Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm @ RAID0
Optical: NEC ND-2510 8x
Power: Zalman ZM600-HP

Geen BSODs met Vista HP 64 bits, maar zo nu en dan een hanger. Voeding paar minuten uit, weer aan en weer weken werken......

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• Kurticy
Het geheugen was de oorzaak. Had in de tussentijd ook mijn BIOS bijgewerkt waarmee ik mijn RAID0 om zeep had geholpen. Vandaar dat de PC bleef hangen op 'Verifying DMI pool data .....'. Nadat het nieuwe geheugen geplaatst was, de Raid0 weer herstelt was en Vista opnieuw geinstalleerd, krijg ik géén BSOD's meer.

Heb wel geleerd dat je memtest x386 langer dan een uurtje moet draaien. Een nachtje (8 uur) geeft een veel betrouwbaarder beeld.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

RAM vervangen door exact hetzelfde merk & type RAM of een ander ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1