Toon posts:

Nieuw geplaatste video kaart geeft problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een NVidia GeForce2 GTS geplaatst in mijn pc, maar het geeft problemen. Zodra ik het NVidia control center wil openen herstart mijn pc zonder foutmelding en drivers installeren lukt niet want dan krijg ik de foutmelding dat er geen hardware voor driver is gevonden.

Bij de eigenschappen van de adapter is alles blanco, en deze foutmeldingen staan bij de bronnen:

Invoer-/uitvoerbereik 03B0 - 03BB wordt gebruikt door:
Intel(R) 82845G/GL/GE/PE/GV Processor to AGP Controller - 2561
Invoer-/uitvoerbereik 03C0 - 03DF wordt gebruikt door:
Geheugenbereik 000A0000 - 000BFFFF wordt gebruikt door:

Ook draait nu VgaSave, wat iets als een veilige modus is?

Wat kan hier het probleem zijn?

Verwijderd

Wat was je vorige videokaart?
Heb je de drivers verwijderd?
Zat je vorige onboard en heb je die wel uitgezet?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:15

Outerspace

Admin General Chat
Download eens een Driver Cleaner, en zorg dat al je oude drivers weg zijn :)
Installeer dan eens de boel opnieuw :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

sommige oude grakaarten werken niet met de nieuwe drivers had het zelfde met een gf4mx 440
instaleerde oude drivers en werken maar met nieuwe drivers no way

Verwijderd

Topicstarter
Ok de vorige was een NVidia GeForce 420MX
Drivers heb ik inmiddels weggehaald, maar dat is dus misschien niet goed gegaan. Ik zal eens testen met de Driver Cleaner.

Wat bedoel je precies met onboard? Het was iig gewoon een videokaart en die heb ik er uitgetrokken ne vervangen.

Thx so far... Ik ga ff testen met de driver cleaner

Verwijderd

Topicstarter
Nou het ziet er naar uit dat de driver niet geschikt is voor de kaart... Terwijl het toch wel zo vermeld staat. Heeft oudere drivers installeren dan nut?

Verwijderd

Intel(R) 82845G/GL/GE/PE/GV wat er staat is een onboard videochip volgens mij.
Die gebruikt die bronnen nou.

Verwijderd

Topicstarter
Ok en die moet ik nu dus uitschakelen?

Verwijderd

Als je hem toch niet gebruikt kun je hem uitschakelen ja.
In de bios dan he niet in windows.

Verwijderd

Topicstarter
Heb in de BIOS gekeken maar daar heb je twee mogelijkheden: AGP en AUTO, en hij stond op AGP.

Lijkt me toch de goede stand, maar ik heb toch even AUTO geprobeerd maar dat maakte geen verschil.

Daarna heb ik geprobeerd om de VgaSave uit te schakelen in Windows zelf maar toen kwam ik niet verder dan zwart beeld na een reboot. Waarschijnlijk kwam dit ook doordat ik de drivers van de AGP kaart nog niet geïnstalleerd hed (lukte nog niet).

Zal het nut hebben om een nieuwe BIOS versie te installeren? Heb nu 05, en volgens mij is die best oud...

Alvast bedankt voor de hulp mannen...

• Ultraman
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Speel eens met de optie "PNP Capable OS" in je BIOS.
Ik denk dat het weinig uit zal maken, maar je kunt het proberen.

Verder kun je proberen om dat conflicterende apparaat uit het apparaatbeheer te verwijderen als de drivers voor je GeForce er op staan. Het apparaat wordt dan na reboot weer geïnstalleerd en mogelijk lost dat de bronconflicten automatisch op.
Anders zou je altijd nog gewoon handmatig de bronnen in kunnen stellen.
Hoewel ik denk dat een herinstallatie van Windows net zo goed zal helpen. Iets wat eigenlijk altijd aan te raden is na een videokaartwissel.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

NVidia GeForce2 GTS ddr geheugen
NVidia GeForce 420MX ddr of heeft deze sdr? (als sdr is deze kaart slomer)
Zijn de zelfde chip
dus je mag er geen probleem mee hebben

Kan je de NVidia GeForce 420MX niet overklokken zodat deze de zelfde prestatie neer zet als de geforce2 gts?
of is de NVidia GeForce 420MX kapot? en dat je die daarom vervangt

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 01:01:
t overklokken zodat deze de zelfde prestatie neer zet als de geforce2 gts?
Ook al deed je dat dan haal je nooit de performence van de GTS.
De MX heeft de helft van de pipelines en de helft van de geheugenbandbreedte, dat is gewoon niet bij te clocken.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb je de optie "fastwrite" in je bios staan bij de AGP instellingen? Zo ja, uitschakelen.

En niet voor het een of het ander, maar je hebt de VGA kabel toch wel aan de geforce aangesloten en niet op de onboard VGA?

[ Voor 41% gewijzigd door hardware-lover op 08-01-2007 01:52 ]

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties!

Overklokken zit er voor mij niet in, ben niet zo'n pc techneut...

Ik zal vanavond als ik weer thuis ben kijken in de BIOS of ik die instellingen kan wijzigen.

Om eerlijk te zijn heb ik gewoon de oude kaart eruit gehaald en de nieuwe erin geplaatst, maar ik heb geen VGA kabel gezien om eerlijk te zijn (zat dus ook niet in de oude).

Ook dat zal ik dus vanavond ff kijken, best kans dat ik met mn stomme kop niet in de gaten heb gehad dat deze kaart meer aansluitingen nodig heeft...

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-07 12:47

_fool

Helemaal zo gek nog niet

De VGA-kabel is gewoon de kabel naar je monitor he? Aangezien je aangeeft dat je wel steeds (even) in Windows komt ga ik ervan uit dat je die wel hebt :)

En: stel bij de eigenschappen van Mijn Computer->Geavanceerd->Opstart- en Herstel-instellingen even in dat de pc bij een fout (blauw scherm) niet automatisch herstart. Dan krijg je de melding te zien waarop het misging (vaak een .dll en/of een hardware-adres), wie weet kan je daar iets mee.

[ Voor 49% gewijzigd door _fool op 08-01-2007 09:25 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, ja, die is wel aangesloten hoor :)

Ik zal je suggestie vanavond uitproberen!

Verwijderd

Topicstarter
Zowel "PNP Capable OS" als "fastwrite is niet terug te vinden in mijn BIOS...
Verder kun je proberen om dat conflicterende apparaat uit het apparaatbeheer te verwijderen als de drivers voor je GeForce er op staan. Het apparaat wordt dan na reboot weer geïnstalleerd en mogelijk lost dat de bronconflicten automatisch op.
Het probleem is hierbij dat ik de drivers niet geïnstalleerd krijg. Het NVidia installatieprogramma geeft dan aan dat er geen hardware is gevonden die compitabel is met het stuurprogramma....
Anders zou je altijd nog gewoon handmatig de bronnen in kunnen stellen.
Hoe kan ik dit doen?
En: stel bij de eigenschappen van Mijn Computer->Geavanceerd->Opstart- en Herstel-instellingen even in dat de pc bij een fout (blauw scherm) niet automatisch herstart. Dan krijg je de melding te zien waarop het misging (vaak een .dll en/of een hardware-adres), wie weet kan je daar iets mee.
Helaas of gelukkig is sinds ik de oude drivers heb verwijderd de pc niet meer gecrasht... Dat gebeurde alleen als ik het NVidia control center (of zoiets) wilde openen...

Ik hoop echt dat ik mn windows niet opnieuw hoef te installeren, want dat is echt iets waar ik nu geen zin in heb (zeker omdat ik deze kaart eerst ga testen voordat ik em echt koop)

Verder zie ik bij de stuurprogramma eigenschappen van VGASave een onderdeel Opstarten staan waarbij uit meerdere types gekozen kan worden:
Automatisch - opstarten - op verzoek systeem - uitschakelen

Nu staat het op Systeem. Heeft het nut om dit te veranderen? Ben bang dat ik dalijk niet meer terug in mn pc kom...

Verwijderd

volgens http://www.nvidia.com/object/93.71_winxp_32_supported.html is de GF2 GTS inderdaad niet meer supported.

en hier zijn de laatste drivers die de GF2 GTS ondersteunen:
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_71.89.html

hoop dat je hier wat aan hebt

Verwijderd

Allereerst gaat het hele probleem hier om een IRQ sharing als je de logs in Startpost leest. Dingen veranderen zoals AGP fastwrites aan of uit, maakt bij deze kaarten geen drol uit. Zo te lezen heb je een vrij oud bios. Waar het om gaat is dat Of de bios of Windows de IRQ's verdeelt. Als de bios dit doet, kan Windows weinig meer dan melden dat er een conflict is. Als windows dit wel doet lost dit ook gelijk je probleem op. Je moet even kijken voor je onboard video in de bios , om die uit te zetten, of het systeem te laten starten van AGP (als eerst, en niet PCI / Onboard). Tevens is het uitzoeken van PNP OS wel nodig overigens.. het zal vast verstopt staan onder een kleine optie of naamsverandering.

Hoe je handmatig de IRQ's instelt , ga je als volgt naar properties van My computer (eigenschappen dus), en klik je belangrijke zaken zoals soundcard, video, HDD controller etc aan, daar kan je zien welke "Bronnen" (ook wel IRQ's) die gebruikt. Thing is dat je
nvoer-/uitvoerbereik 03B0 - 03BB wordt gebruikt door:
een andere bron moet toewijzen dan die de AGP kaart gebruikt. Success :)

Verwijderd

Topicstarter
BAH! Blijkt dit hele verhaal toch aan de drivers te liggen...

Ik had twee versies geprobeerd de nieuwste en 81.67 (waarbij deze kaart toch echt vermeld stond), maar het moest dus nog een oudere zijn...

Nog matiger is dat de prestaties me maar tegenvallen na een korte test (Heroes of Might and Magic V draait er bijvoorbeeld niet op)

Dus het kan best zijn dat ik nog wat verder moet gaan zoeken, en dat dit alles dus voor niks is geweest :(

Anyway, hartstikke bedankt iedereen, zonder jullie hulp had het nog veel langer geduurd voordat ik er uit was gekomen...

Verwijderd

ik had jou ook wel kunnen vertellen dat HOMM5 niet zou draaien... met alles vol open wil zelfs mijn 7900GTX512MB het nog wel eens moeilijk krijgen....

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:36:
Nog matiger is dat de prestaties me maar tegenvallen na een korte test (Heroes of Might and Magic V draait er bijvoorbeeld niet op)
Dat ligt niet aan je kaart. Die kan goed prima functioneren.
Een GeForce2 is DirectX7 compliant. Daarop DirectX9 games die Pixel Shaders vereisen draaien kun je vergeten. HoMMV heeft niet voor niet als minimum eis een GeForce3 en zegt daar speciaal bij dat de GeForce4MX niet ondersteunt wordt. GF4MXen zijn in wezen opgekietelde GeForce2's, DirectX7 kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:24:
[...]

Dat ligt niet aan je kaart. Die kan goed prima functioneren.
Een GeForce2 is DirectX7 compliant. Daarop DirectX9 games die Pixel Shaders vereisen draaien kun je vergeten. HoMMV heeft niet voor niet als minimum eis een GeForce3 en zegt daar speciaal bij dat de GeForce4MX niet ondersteunt wordt. GF4MXen zijn in wezen opgekietelde GeForce2's, DirectX7 kaarten.
Dan ligt het toch aan de kaart? ;) Anyway, vanavond es kijken wat ik voor budget heb en ga dan rondkijken voor betere (lees nieuwere) kaarten.
Pagina: 1