Toon posts:

[XP] Gebruikers account

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een klein probleempje.

2 weken terug had ik een Maxtor HD van 120GB in mijn computer zitten met daarop Windows XP. Van het een op het ander moment begon de harde schijf regelmatig tikkende geluiden te maken en de volgende ochtend toen ik mijn computer weer wilde opstarten kreeg ik het bericht dat de 'primary master', oftewel de harde schijf waar ik mijn Windows XP op had staan, niet meer kon vinden. Na alles te hebben geprobeerd heb ik de moed opgegeven en heb ik er een andere HD in geplaatst.

Na de nieuwe HD erin te hebben gestopt en daar opnieuw Windows XP te hebben geinstalleerd, heb ik die oude HD aan de computer aangesloten als 'Slave'. Op mijn oude schijf stonden namelijk nog al mijn bestanden/documenten die ik graag terug wil hebben.

Nu heb ik dus de oude HD in de computer zitten als 'Slave' en die harde schijf werkt nu gewoon. Hij staat aangegeven als 'Lokaal Station F'. Op die schijf staan al mijn bestanden in mijn persoonlijke map van mijn eigen gebruikers account destijds. Dus in de map 'F:/Documents and Settings/M de Rooij'. Nu is het probleem dat mijn gebruikers account van de Windows XP op die oude schijf was beveiligd met een wachtwoord en al mijn persoonlijke mappen in de map '../M de Rooij' dus ook beveiligd zijn, met als gevolg dat ik die nu niet kan openen omdat de toegang is geweigerd.

Nu ben ik al de hele middag bezig geweest om een oplossing te vinden voor dit probleem, maar het enige wat ik kan vinden is om gebruikers accounts te 'hacken' van de Windows XP die op je eigen schijf draaien.
Ik kom er nu werkelijk niet meer uit. Hoe kan ik dit omzeilen? Ik beschik wel over het wachtwoord van die account, maar daar heb ik nu weinig aan want daar word niet eens naar gevraagd. (was dat maar zo, dan was het probleem meteen opgelost)

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:16

Entity

9000rpm

Kun je het niet via "Take Ownership" doen? Rechtsklik op de map van het profiel, kies voor Properties -> Tabblad Security -> Knop "Advanced" -> tabblad Owner en dan je huidige account selecteren. Ook het vinkje onderaan zetten om ook subobjecten over te nemen.

Overigens moet je "Simple file sharing" uit hebben staan hiervoor in explorer (Tools -> Folder Options -> Views -> Simple File Sharing).

Bovenstaand uiteraard gebaseerd op een Engelstalige XP.

Verwijderd

Topicstarter
Mja die informatie zag ik al staan op de site van Microsoft maar dat werkt niet bij mij omdat bij mij de tablad 'Security' niet te vinden is.

Ik heb ff een capture gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://img347.imageshack.us/img347/3713/1axv1.jpg

En dit geeft ie dus aan wanneer ik de map wil openen:
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/773/1bac7.jpg

• Entity
  • Laatst online: 07:16

Entity

9000rpm

Als het tabblad security er niet is, moet je Simple file sharing uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat lukt mij ook niet.
Ik klik op 'Extra' -> 'MapOpties' en zie vervolgens maar 3 tabladen staan 'Algemeen' / 'Weergave' / 'Bestandstypen'. Ik klik dan op 'Weergave' maar zie verder niets staan over het delen van documenten.

• Mordeth
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Mordeth

jaja tis wat

Je hebt denk ik windows XP home?
Tabblad security staat er dan inderdaad niet standaar bij. Als je in veilige modus boot dan zie je dat wel staan :).

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt. Ik heb Windows XP Home Edition.
Dus ik moet nu de computer opnieuw opstarten in Veilige Modus en dan vervolgens alle handelingen die hierboven zijn benoemd uitvoeren en daarna Windows weer op normale wijze opstarten?

Ik ga het eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben al een heel klein stapje verder.

Ik heb Windows XP in beveiligde modus opgestart. Echter zag ik de tablad Security nog steeds niet staan. Wel kwam ik iets anders tegen. Ik drukte op 'Eigenschappen' op de map 'M de Rooy' en vervolgens kwam ik bij de Tablad 'Delen' waar ik dus de mogelijkheid had om andere gebruikers toegang te verlenen tot deze beveiligde map. Dit is echter maar deels gelukt.

Ik kan de map 'M de Rooij' nu openen, maar alle andere mappen die erin staan zijn wel nog steeds beveiligd. (Zie capture)

Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/3842/1cvu3.jpg

Ook heb ik geprobeerd om gewoon meteen de hele beveiliging op te heffen, door alle gebruikers die in het lijstje stonden te verwijderen, maar dat ging ook niet.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het kan aan mij liggen, maar als de oude schijf op dit moment weer werkt, is het dan niet mogelijk die schijf even weer als master aan te koppelen, je nieuwe als slave er bij te hangen (of even tijdelijk afkoppelen), en gewoon vanuit je oude windows installatie het wachtwoord te verwijderen?
Eventueel kun je, als je je nieuwe schijf als slave er bij aan hangt, de gegevens ook gewoon kopieren dan...

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik natuurlijk al als eerste geprobeerd :)

Maar wanneer ik de oude schijf instel als Master en vanuit daar de computer opstart met de desbetreffende Windows XP die ook op die HD staat dan krijg ik vlak voor het opstarten weer de vermelding dat hij de Primary Master niet kan vinden en begint dat ding weer te tikken.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ah, OK. Ben niet helderziend, kon dus niet weten dat je dat al had geprobeerd...

Aantal andere tips dan:
Start je nieuwe Windows op in veilige modus, gooi die easy file share uit, als je die nog niet uit had staan. Rechtsklik op de map die je wilt toe-eigenen, dan heb je wel het tabblad beveiliging.
Klik op de knop geavanceerd onderaan dat scherm. Ga dan naar het tabblad eigenaar.
Selecteer daar de gebruiker waarmee je weer bij die bestanden wilt komen, zet een vinkje bij eigenaar van subcontainers en objecten vervangen, en klik op toepassen.
Als het een beetje meezit, zou je dan weer bij al je bestanden moeten kunnen komen.

@ Andere tweakers die willen helpen, als ik nog wat heb gemist, voel je vrij om me aan te vullen...

Verwijderd

Topicstarter
Ok het is gelukt. Er ging toenstraks iets mis, vandaar dat het niet helemaal lukte.

Ik heb de Computer opnieuw opgestart in beveiligde modus. Vervolgens heb ik mij aangemeld als Administrator en heb ik alle stappen volgens 'Take Ownership' gedaan (wat nu dus wel lukte), en nu heb ik volledige toegang tot alle mappen.

Probleem opgelost. Gelukkig.
Bedankt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En dit kan je ook letterlijk in de FAQ vinden.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.