[Het Laptop Project]Wat is er allmaal mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo mede tweakers,

Dit is misschien een wat minder algemene vraag. Ik nu een laptop met een P4 en ATI 9000 video kaart en ik wil er eigenlijk een klein projectje mee uitvoeren, ik wil deze laptop ombouwen naar een PM laptop. Vandaar de volgende vraag:

Is het mogelijk om een laptop moederbord volledig te vervangen en er vervolgens een ander moederbord met CPU en GPU in te gooien??

Ik stel deze vraag omdat ik weet dat het bij laptops in principe onmogelijk is een nieuwe GPU in te doen omdat alles onboard is.

Ik heb zelf al een beetje zitten nadenken en googelen over dit onderwerp maar ik kan helaas geen goede site vinden waarbij ze adviezen geven over custom laptops bouwen.

Dus misschien dat jullie iets weten of een mogelijkheid hiertoe kennen?

Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als eerste, wat is een PM laptop? een laptop waarmee je push messages kan versturen??
Is het mogelijk om een laptop moederbord volledig te vervangen en er vervolgens een ander moederbord met CPU en GPU in te gooien??
In theorie natuurlijk wel, maar de aansluitingen moeten dan wel precies uitkomen.
Ik stel deze vraag omdat ik weet dat het bij laptops in principe onmogelijk is een nieuwe GPU in te doen omdat alles onboard is.
Dan moet je een notebook pakken met verwisselbare gpu, ze zijn er wel, maar aardig duur.
Ik heb zelf al een beetje zitten nadenken en googelen over dit onderwerp maar ik kan helaas geen goede site vinden waarbij ze adviezen geven over custom laptops bouwen.

Dus misschien dat jullie iets weten of een mogelijkheid hiertoe kennen?
Dan kom je uit op desknotes (die ECS een tidjje heeft gehad) of op barebone notebookjes, zoals bijvoorbeeld de MSIs zoals ALB computer ze levert (zo heb ik ook m'n eigen notebook gebouwd).

• illstid
@terw dan

Bedankt voor de snelle reactie
Als eerste, wat is een PM laptop? een laptop waarmee je push messages kan versturen??
Pentium Mobile van P4 naar PM ;) sorry niet echt duidelijk misschien.
Dan kom je uit op desknotes (die ECS een tidjje heeft gehad) of op barebone notebookjes, zoals bijvoorbeeld de MSIs zoals ALB computer ze levert (zo heb ik ook m'n eigen notebook gebouwd).
Ok maar het is dus wel mogelijke om moederborden te kopen die in een laptop passen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ok maar het is dus wel mogelijke om moederborden te kopen die in een laptop passen?
Als je een behuizing hebt die precies past dan wel, maar ga er maar vanuit dat je dat niet vind. Vaak zijn het hooguti een paar modellen die onderling uitwisselbaar zijn.
Het mobo uit een MSI S262 zou nog in mijn S260 passen. En ook die uit een S270 lijkt te passen, maar dat is allemaal 1 serie notebooks.
Het enige dat je dus kunt doen is kijken of er in dezelfde serie als jouw notebook nog snellere modellen zijn en kijken in hoeverre de mobos overeen komen (en denk dan ook aan de interne aansluitingen van bijvoorbeeld keyboard/touchpad/scherm).

• illstid
Terw_Dan schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:02:
[...]

Als je een behuizing hebt die precies past dan wel, maar ga er maar vanuit dat je dat niet vind. Vaak zijn het hooguti een paar modellen die onderling uitwisselbaar zijn.
Het mobo uit een MSI S262 zou nog in mijn S260 passen. En ook die uit een S270 lijkt te passen, maar dat is allemaal 1 serie notebooks.
Het enige dat je dus kunt doen is kijken of er in dezelfde serie als jouw notebook nog snellere modellen zijn en kijken in hoeverre de mobos overeen komen (en denk dan ook aan de interne aansluitingen van bijvoorbeeld keyboard/touchpad/scherm).
Ok bedankt, niet zo'n makkelijke zaak dus.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41
Vergeet het maar...

1) een P4 heeft een andere socket dan een P4 mobile
2) een notebook is voor een bepaalde TDP ontworpen, dus zomaar een snellere CPU erin zetten zal niet altijd gaan vanwege de hitte
3) notebook mainboards zijn op maat gemaakt voor de casing, dus het is extreem moeilijk om zomaar een ander mainboard erin te zetten. Wel als ze voor dezelfde serie zijn gemaakt, maar dit komt niet zo veel voor
4) Hoe ga je aan een mainboard komen? Deze zijn enkel als sparepart verkrijgbaar, en extreem duur als los onderdeel.
5) een ATI 9000 chip is den ik een onboard chip, dus niet te upgraden.
6) zoals al aangegeven zijn in theorie enkel MXM vga kaarten te upgraden en die heb je gegarandeerd NIET. Echter is dit ook BS, want de koeling, je heatpipe die over CPU en VGA gaat die is niet gemaakt voor de nieuwe MXM die je er eventueel in zou zetten.

Dus in het kort, vergeet het maar...

Goedkoper om een nieuwe en snellere laptop te kopen.

• illstid
En is een mini-ITX moederbord ook niet mogelijk? Die dingen zijn zo klein die moeten toch wel in een laptop passen?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:55

Theo

moederbord

mini itx wil wel passen, alleen zijn de coolers te hoog. Je moet an dus wel een custon cooler hebben en ook is het de vraag of het geheugen (welke vaak rechtop staat) wel past in de laptop.

En als je eenmaal past loop je nog te rommelen met de aansluitingen, want dee aansluitingen achterop een laptop zitten niet op de standaard plaatste (zoals dat wel is met atx).

Ik zou er neit aan beginnen, een moederbord vervangen voor een ander exemplaar is gewoon niet te doen, er zijn namelijk geen enkele normen voor vormen, aansluitingen, afmetingen en gaatjes van een laptop mobo...

Nu met WP, PV, EV en PC

• illstid
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties. Ik pass dan denk ik maar op voor dit projectje :)
Pagina: 1