Overstap systeem met Vista, backup ja/nee

Pagina: 1
Acties:

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-03 22:57
Beste tweakers,
Het is wellicht een overbodige vraag, maar tentijde van Windows XP kon men gemiddeld genomen niet zomaar overstappen met een geinstalleerde OS op andere hardware. Maar is dit misschien met Vista wel mogelijk? Mijn bedoeling (overstap) is van een Amd64/3200 naar een e6600 dualcore met andere chipset en moederbord. De schijven en overige (videokaart/scsi/andere uitbreidingskaarten) blijven hetzelfde. Dit wil ik zo snel mogelijk doen en heb geen tijd meer om alles te backuppen.

Mocht het niet kunnen, is het dan mogelijk om een schijf waarop Vista geinstalleerd is vanaf een andere partitie te bereiken? Of is deze afgegrendeld? Ik hoop dat iemand mij hier wat inlichtingen over kan verschaffen.

Kort: andere hardware vereist een reinstall van het OS? Of is dat met Vista enigszinds opgelost... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door appies op 07-01-2007 15:30 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De vraag is imho een beetje onzinnig. Je moet ALTIJD backups maken van belangrijke dingen. verder is het zo dat ook met Vista er de kans bestaat dat overstappen van de ene naar een andere chipset gewoon problemen kan geven. Dus het beste is gewoon een schone install van Vista te doen om problemen te voorkomen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Dat tweede kan wel, want ik kan vanuit XP bijna in elke map komen van de Vista partitie (heb dualboot). Dat eerste kan ik niet zeggen, maar ik weet bijna zeker van niet.

• appies
Terw_Dan schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:34:
De vraag is imho een beetje onzinnig. Je moet ALTIJD backups maken van belangrijke dingen. verder is het zo dat ook met Vista er de kans bestaat dat overstappen van de ene naar een andere chipset gewoon problemen kan geven. Dus het beste is gewoon een schone install van Vista te doen om problemen te voorkomen.
Nee, ik ben het volkomen met je eens. Documenten worden altijd gebackupped. Maar het ging er meer over dat de overstap vrij snel gebeurd en om alles netjes te backuppen is te weinig tijd (bijv. mappen van emails/favorietenlijsten/etc)

The__Virus: okay, dat stelt me gerust ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

appies schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:29:
[...]
Kort: andere hardware vereist een reinstall van het OS? Of is dat met Vista enigszinds opgelost... O-)
Ga maar eens kijken op wat voor principes de activatie is gebaseerd: een soort van checksum van vaste componenten als processor, moederbord, videokaart, etc. Als die checksum te erg afwijkt dan wordt er om een heractivatie gevraagd. Dat is deel 1 van de software kant, maar belangrijker zijn natuurlijk de drivers. Die zijn compleet verschillend van mobo 1 naar mobo 2, en kunnen zware conflicten geven.

En je kunt toch ook niet zomaar het chassis en de motor van je auto wisselen, en verwachten dat alles gewoon precies past en verder loopt zonder problemen?

Dus ja, een beetje overbodige vraag is het eigenlijk wel ;)

Enne, backupen: altijd doen. Ook als je niets aan je PC veranderd.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 07-01-2007 15:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• appies
Fnx zover voor de reacties... ga het even bekijken.

Verwijderd

Maar wat is dan eigenlijk het nut van de hardware profielen die zowel in zp als in 2000 zitten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:45:
Maar wat is dan eigenlijk het nut van de hardware profielen die zowel in zp als in 2000 zitten?
Die kun je gebruiken als je op 1 locatie de ene netwerkadapter nodig hebt en op een andere locatie weer een andere. Meestal kan dit gewoon naast elkaar werken natuurlijk, maar er bestaat ook de mogelijkheid dit netjes in profielen te zetten (al ken ikz elf niemand die het ook daadwerkelijk gebruikt).
Het kan natuurlijk wel zijn als je met wat hardware zit die niet lekker samen wilt werken, dat je ze gewoon uitschakelt in het ene profiel zodat er dan geen conflicten optreden. Maar dat is natuurlijk weer iets heel anders.
Pagina: 1