[CSS]Kolommen in IE

Pagina: 1
Acties:

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik heb een ontwerp gemaakt met twee kolommen. Maar IE maakt weer eens een rotzooi van mijn pagina. :'( Hij voegt veel te veel padding toe. Nou heb ik best wel wat ervaring met css, maar het is me nog niet gelukt om het probleem op de volgende site op te lossen. Als je de site in FF bekijkt zie je zoals de site zou moeten worden.

http://test.svdoorndriebergen.nl/kolomlayout.html

(CSS en HTML zitten in 1 bestand)

Verwijderd

• Zet een complete doctype declaration bovenaan. Strict, en compleet.
  • Voorkom dat je width én padding tegelijkertijd op 1 element opgeeft.

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 09:17
In IE7 ziet het er goed uit. Het ligt waarschijnlijk aan het boxmodelprobleem, IE6 handelt dit verkeerd af. Google er maar eens op.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
IE telt je padding geloof ik bij je width op, zoals het dus niet hoort. Probeer de beide attributen niet tegelijk te gebruiken op een element.
edit:
En je hebt inderdaad een halve doctype

[ Voor 14% gewijzigd door mithras op 07-01-2007 14:55 ]

• Waster
Bedankt.

Ik heb idd getest met IE6. IE7 heb ik nog niet :\

Maar width en padding worden toch altijd bij elkaar opgeteld? En als ik geen padding en width mag gebruiken in 1 element, moet ik dan altijd margin gebruiken?

EDIT: met doctype plaatst hij de rechterkolom er half onder??

[ Voor 12% gewijzigd door Waster op 07-01-2007 15:07 ]

Verwijderd

Je had toch best wel wat ervaring met CSS? Moet een fluitje van een cent zijn om dat nu op te lossen natuurlijk.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Of het hoort zo en IE doet het niet, of het moet er wel bij opgeteld worden en IE doet dát weer niet. Ik weet het niet precies, maar IE luistert in ieder geval niet naar wat je wil :)

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 09:17
Normaal moet je dus de padding bij de width optellen. Elke browser behalve IE6 doet dat, IE6 gaat de padding aftrekken van de eigenlijke grootte van je box.

Verwijderd

lullebakman schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:16:
Normaal moet je dus de padding bij de width optellen. Elke browser behalve IE6 doet dat, IE6 gaat de padding aftrekken van de eigenlijke grootte van je box.
Niet elke browser behalve IE 6 doet dat. Ten eerste doet IE 6 dat in standards compliance mode (strict DTD) wel goed. IE 5.5 en eerder niet. En daarom moet je geen padding + width tegelijkertijd gebruiken. Opera en Gecko-based browsers doen het standaard al volgens de standaard.

• Waster
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:08:
Je had toch best wel wat ervaring met CSS? Moet een fluitje van een cent zijn om dat nu op te lossen natuurlijk.
Ja, maar IE blijft lastig en onvoorspelbaar. En zelfs nu ik mijn site heb aangepast zonder padding heeft IE 3 hele pixels meer nodig om die kolommen naast elkaar te krijgen. Of een witte streep in FF of een verminkte layout in IE :/

• Waster
Ik heb nu maar een conditional comment voor IE gebruikt. Het maakt de container 3px breder als in FF:

<!--[if IE]><style>#top, #container {width: 523px;}</style><![endif]-->

Alleen nou weet ik niet wat er gebeurd in IE7 en of het daar nou wel of niet voor moet gelden?
Pagina: 1