[Crash] PC crashed tijdens gamen.

Pagina: 1
Acties:

• Brian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 11:13
Sinds kort heb ik last van crashes tijden het gamen. Het beeld wordt dan plotseling zwart en de PC start opnieuw op. Ik heb dus echt totaal geen idee waar dit aan zou kunnen liggen. Misschien GPU temp te hoog?

System Specs:
Mobo: Asus A8V Deluxe (5 PCI, 1 AGP, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
CPU: AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3200+
Geheugen: 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Videokaart: NVIDIA GeForce 6600 GT (256 MB)
Geluidskaart: Creative Audigy ES 5.1 (SB0162) Sound Card
Hdisk: Maxtor 6L160P0 (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Edit:
Voeding: ATX-500 400W
Temp:
Mobo: 37
CPU: 44
GPU: 62

PS: Dit is toch wel het goede forum heh? :+

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-12-2025
die GPU temperatuur valt wel mee

EDIT: welke voeding gebruik je?

[ Voor 36% gewijzigd door Muscrerior op 07-01-2007 14:28 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Welke voeding heb je? En heb je al gekeken of de lijnen (3.3V, 5V en 12V' genoeg spanning afgeven?

• TheZeroorez
  • Niet online
Je GPU temperatuur is zeker niet te hoog.

Test je geheugen eens met Memtest86, en je processor+geheugen eens flink met SP2004. Heb je trouwens de nieuwste videodrivers en chipset-drivers? Bij welke games gebeurt het allemaal? Ook bij legale? :) Welke voeding heb je?

Zie je trouwens geen blauw beeld voorbij flitsen? Zet dat automatisch opnieuw opstarten even uit in het boot-menu..

EDIT: Zie ook dit.
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:39:
ik heb toevalig verleden week een nieuwe a8v-deluxe gekocht.
was toen een hele avond bezig om alleen maar windows er op te zetten.
hij brak de installatie af, bij het kijken naar geinstaleerde apparaten.
tot ik er achter kwam dan mijn creative sound blaster de boosdoener was.
geluid is goed van die onboard geluid chip.
dus ik zou zeggen haal even die geluidskaart er uit en kijk dan even.
Geen problemen hier hoor. Gewoon even de drivers die Windows aanbiedt gebruiken.

Verder zit er echt wel een merkbaar verschil tussen SB128 en AC97 hoor.. :X

[ Voor 54% gewijzigd door TheZeroorez op 07-01-2007 14:42 ]

Verwijderd

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Of je disabled je onboard geluidskaart in je BIOS :+

Tenslotte: Jij vind de kwaliteit van de onboard chip wel goed, maar de TS kan er anders over denken ;)

[ Voor 0% gewijzigd door DaMarcus op 07-01-2007 14:47 . Reden: typo ]

Verwijderd

ja hij zal ongetwijfeld beter geluid in zitten
maar in mijn geval kon ik windows er niet op zetten tot ik mijn sblive 1024 er uit haalde.
ik bedoel je kan het op zijn minst even proberen zo veel tijd en moeite kost het niet.
ik heb die geluidskaart niet meer terug gezet vond het geluid best wel goed _/-\o_

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

2 geluidskaarten tegelijk installeren levert meestal wel problemen op.

Maar de onboard disablen in het BIOS en de SB Live! installeren werkte ook niet?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:55:
[...]

ja hij zal ongetwijfeld beter geluid in zitten
maar in mijn geval kon ik windows er niet op zetten tot ik mijn sblive 1024 er uit haalde.
ik bedoel je kan het op zijn minst even proberen zo veel tijd en moeite kost het niet.
ik heb die geluidskaart niet meer terug gezet vond het geluid best wel goed _/-\o_
Geluid op moederborden is zeker verbeterd overtijd. De AC97 crappo chipsetjes zijn gelukkig bijna alleen nog maar te vinden op budget modellen!

Tuurlijk is voor gamers een audigy X-fi nogwat met ingebouwde versnelling..etc..etc de betere keus maar kwa geluid uit normale standaard PC boxjes..maakt het niets uit! PC boxjes zijn gewoon slecht...Zelfs de duurdere modellen leggen het af tegen de goedkopere studio modellen!

En een sblive 1024 heeft tegenwoordig zelfs nadelen tegenover een bepaalde onboard chipsets..want de de oudere kaarten van creative nemen het niet zo met bepaalde standaarden!

There is no place like ::1

• Brian
Ik speel eigenlijk alleen spellen die de source engine gebruiken. En die zijn allemaal legaal. Het lijkt me sterk dat het probleem bij mijn moederbord of geluidskaart ligt. Heb nog nooit eerder problemen gehad met mobo/geluidskaart, en ik gebruik dezelfde geluidskaart ook in een andere PC. Zonder problemen. Ik heb Windows een dag geleden nog geherinstalleerd, maar dit hielp ook niks. Ik zal even kijken wat voor voeding erin zit, ik edit mijn post wel als ik het weet.

Ik kom er dus nu achter dat de GPU temp oploopt tot 95 graden, is dit wel gezond?

PS:
En heb je al gekeken of de lijnen (3.3V, 5V en 12V' genoeg spanning afgeven?
Hoe kan ik dit controleren?

Edit: Voeding: ATX-500 400W
Edit2: Voor MemTest heb je toch een floppydisk nodig? Heb geen floppy-drive meer in m'n PC :X Ik probeer het wel op een USB disk...

[ Voor 10% gewijzigd door Brian op 07-01-2007 15:13 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

NukerNL schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:05:
Ik speel eigenlijk alleen spellen die de source engine gebruiken. En die zijn allemaal legaal. Het lijkt me sterk dat het probleem bij mijn moederbord of geluidskaart ligt. Heb nog nooit eerder problemen gehad met mobo/geluidskaart, en ik gebruik dezelfde geluidskaart ook in een andere PC. Zonder problemen. Ik heb Windows een dag geleden nog geherinstalleerd, maar dit hielp ook niks. Ik zal even kijken wat voor voeding erin zit, ik edit mijn post wel als ik het weet.

Ik kom er dus nu achter dat de GPU temp oploopt tot 95 graden, is dit wel gezond?

PS:

[...]
Hoe kan ik dit controleren?

Edit: Voeding: ATX-500 400W
95 graden is wat heet maar...het zou moeten werken op die temperatuur. Draait de fan van je videokaart nog wel ? Misschien moet je die een schoonmaken :)

En Wattage maakt niets uit..amperelage maakt uit..hoeveel AMPS er op een voltlijn zitten. Dus hoeveel AMPS je van de 12volt lijn kan trekken, van de tweede 12volt lijn bij een ATX2.01 voeding. je 5v lijn..je 3 volt lijn etc! Er zijn nogal wat..erm.. Qtecs verkocht onder de noemer 550W terwijl als je de voltlijnen bij elkaar optelde..het geen eens in de buurt van daar kwam!

Omdat het normaal wel werkte denk ik niet dat het je voeding is, maar dat de koeler van je videokaart nogal vies kan zijn!

There is no place like ::1

Verwijderd

Heb je een AOpen 6600 GT?

• TheZeroorez
  • Niet online
swampy schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:01:
[...]

Geluid op moederborden is zeker verbeterd overtijd. De AC97 crappo chipsetjes zijn gelukkig bijna alleen nog maar te vinden op budget modellen!
Wat dacht je van elk NF4-bord? Niets budget, gewoon wat ouder.
Tuurlijk is voor gamers een audigy X-fi nogwat met ingebouwde versnelling..etc..etc de betere keus maar kwa geluid uit normale standaard PC boxjes..maakt het niets uit! PC boxjes zijn gewoon slecht...Zelfs de duurdere modellen leggen het af tegen de goedkopere studio modellen!
Helemaal niet. Je merkt het verschil echt, als je slechte speakers hebt klinkt het anders, als je goede hebt klinkt het standaard beter. Echt.
En een sblive 1024 heeft tegenwoordig zelfs nadelen tegenover een bepaalde onboard chipsets..want de de oudere kaarten van creative nemen het niet zo met bepaalde standaarden!
SBlive 1024 is niet echt oud hoor. Verder heeft de TS een a8v deluxe, en geen s775-bord ofzo.
Maarten L schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:20:
Ik denk ook dat je videokaart te heet wordt. Zal eerst eens kijken wat er gebeurd als je kast openhaalt, goed laat afkoelen, stof in de kast weghaalt (stofzuigen?) en daarna nog een keer probeerd.
62 graden is peanuts.

[ Voor 13% gewijzigd door TheZeroorez op 07-01-2007 15:24 ]

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik denk ook dat je videokaart te heet wordt. Zal eerst eens kijken wat er gebeurd als je kast openhaalt, goed laat afkoelen, stof in de kast weghaalt (stofzuigen?) en daarna nog een keer probeerd.

Mijn laptop valt ook uit als ik game en er zit wat stof in waardoor hij dus uitvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten L op 07-01-2007 15:20 ]

www.maartenlangelo.nl

• Brian
Dit is het enige wat ik kan vinden over mijn voeding:
+3,3V 30A
+5 32A
+12 16A
-12 0,8A

Tijdens de test van Sp2004 komt de tempratuur van m'n CPU niet boven de 55 graden. En mijn GPU fan draait gewoon, en veel stof zit er niet op. Maar ik zal hem binnenkort wel even schoonmaken.

• TheZeroorez
  • Niet online
NukerNL schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:31:
Dit is het enige wat ik kan vinden over mijn voeding:
+3,3V 30A
+5 32A
+12 16A
-12 0,8A
Zit er geen sticker op? Trek je kast even open, of kijk anders even met Everest. Merk en wattage zijn nl. best belangrijk. Als je hier geen mogelijkheid tot hebt, haal dan _alles_ wat je niet nodig hebt eraf, en ga dan eens gamen..
Tijdens de test van Sp2004 komt de tempratuur van m'n CPU niet boven de 55 graden. En mijn GPU fan draait gewoon, en veel stof zit er niet op. Maar ik zal hem binnenkort wel even schoonmaken.
Dat is niet de reden dat je PC uitvalt in ieder geval. Echt lekker zijn de temps niet, dat moet ik wel zeggen..

Wat doet Memtest86?

• Brian
Die info komt van de sticker van mijn voeding. Ik zie nu nog wel iets staan:

AC I/P Vol: 115/230V -- Cur: 8/4, 5A, MAX PREO 50-60Hz
+3.3V & +5.5V combined load 240W
+3.3V & +5.5V & +12V combined load 380W
Output Max Power 400W

En over memtest, zie mijn edit2
Edit2: Voor MemTest heb je toch een floppydisk nodig? Heb geen floppy-drive meer in m'n PC Ik probeer het wel op een USB stick...
Maar USB stick werkte niet, zoals ik al verwachtte.

[ Voor 6% gewijzigd door Brian op 07-01-2007 15:44 ]

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 16:13

hbsJR

All rounder

Je heb usb stick die kunnen worden ingesteld als USB-floppy.. heb je dat niet.. pech

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je kan ook eventjes de UBCD downloaden.
Die brandt je op een CDtje, en daar staat ook memtest op, evenals een aantal andere diagnose tools voor je computer...

• TheZeroorez
  • Niet online
Wat dacht je van op 'n CD/DVD-r(w) flikkeren? Of een willekeurige Linux live-cd erin stouwen? ;)

Nogmaals: Trek zoveel mogelijk hardware los, en ga het dan nog eens proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door TheZeroorez op 07-01-2007 21:29 ]

Pagina: 1