Welke makkelijke, gratis forumsoftware?

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:23
Ik wil graag een forum opzetten op een server met PHP en MySQL. Er loopt nu nog een contract bij een hostingprovider, waar straks een aantal maanden niets meer mee gedaan zal worden. (de site wordt komende week verhuisd).

Nu vraag ik mij af, welke software is het meest geschikt? Het hoeft niet een heel ingewikkeld forum te worden. Ik verwacht dat er in de eerste periode zo'n 100 mensen gebruik van zullen maken.

De voorwaarden zijn dat het forum makkelijk te onderhouden is, en dat de software gratis is. Het zou ook mooi zijn als er een 'private' gedeelte ingezet kan worden. Wat kan ik het beste gebruiken?

Ik heb wat basis ervaring met het onderhoud van een website en (mail)server. Is dit dan voor mij te doen?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waar heb je zelf al naar gezocht? Er zijn talloze gratis forum pakketen zoals bv het over bekende phpbb. Welke eisen stel je aan het forum wat betreft functionaliteit? Met de search moet echt meer dan voldoende zijn te vinden. Deze vraag is al heel erg vaak gesteld namelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Bor op 07-01-2007 12:18 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[search=forum software] zegt genoeg denk ik zo :)

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Heb je uberhaupt gezocht? Zoek anders eens naar PHPBB

• buddow
bedankt!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
Ik heb wat basis ervaring met het onderhoud van een website en (mail)server. Is dit dan voor mij te doen?
phpbb is een van de populairste forum software. dus ook de populairste onder hackers. ik hoop dan maar, dat je ook een beetje verstand hebt van hardening, anders ben je in no time ook slachtoffer.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
van react is ook een gratis versie. GoT draait ook op react, dus dat is iig goede software

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:14
BasieP, goed spul idd, alleen komt 't niet echt met 'n fantastisch theme, wat wel 'n nadeel is. Zelf vind ik MyBB wel mooi spul, lijkt erg veel op vBulletin (maar is gratis, ook 't AJAX loopt 'n beetje achter, maar dat lopen ze aardig in).

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BasieP schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:29:
van react is ook een gratis versie. GoT draait ook op react, dus dat is iig goede software
maar myreact is nu niet echt bepaald een eenvoudig (te installeren) pakket, daarnaast draait het op de meeste hostingpakketten niet eens. Ik zou eerder kijken naar SMF erg eenvoudig te installeren en biedt ook tal van features die je verwacht van forumsoftware :)

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 22:32

Surkow

$µr|{0w

Voor zo'n klein forum is het denk ik het beste om gebruik te maken van punbb.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• buddow
Heel wat keuze dus :)

Welke software is het handigste als je zelf de themes wil aanpassen? Zodat het aansluit bij de website. In de PHP admin demo zag ik een speciale module voor het aanpassen van het uiterlijk, dat zag er wel handig uit.

PHPBB lijkt me dus wel wat, maar is de beveiliging echt zo'n probleem?

SMF ziet er ook goed uit, maar is het niet verstandig om voor de populairste vorm te kiezen (uitgebreide ondersteuning en meer mogelijkheden)?

[ Voor 17% gewijzigd door buddow op 07-01-2007 12:49 ]

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

buddow schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:48:
Heel wat keuze dus :)

Welke software is het handigste als je zelf de themes wil aanpassen? Zodat het aansluit bij de website. In de PHP admin demo zag ik een speciale module voor het aanpassen van het uiterlijk, dat zag er wel handig uit.

SMF ziet er ook goed uit, maar is het niet verstandig om voor de populairste vorm te kiezen (uitgebreide ondersteuning en meer mogelijkheden)?
De populairste forum software is niet per se de beste keuze. Met phpBB is niet echt iets mis...maar door de bekendheid krijg je sneller last van beveiliginggaten. Wanneer je niet veel ervaring hebt met forums kun je beter kiezen voor eenvoudigere forum software.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

• Bor

Bor

Surkow schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:58:
[...]

Wanneer je niet veel ervaring hebt met forums kun je beter kiezen voor eenvoudigere forum software.
PhpBB IS eenvoudige forum software. Dat is ook grotendeels de reden van zijn populariteit.

Verwijderd

mss als je de admin's lief aankijkt dat je het foldertje tweakers mag kopieeeren :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En PhpBB is open source, daardoor kun je echt alles aanpassen wat je wilt. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld React, daar ben je afhankelijk van de features welke ingebakken zitten :P

🌞🍃

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

buddow schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:48:
Zolang je maar goed de updates in de gaten houdt, en deze ook direct installeerd is er geen probleem natuurlijk. Echter moet je ook goed opletten als je eventuele mods gebruikt. Vergeet niet dat het erg veel werk kan zijn om die software secure te houden.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf E107, is meer een CMS, maar het forum dat erbij zit werkt erg netjes. Zijn aardig wat mods voor te krijgen (niet nodig ofzo), enigzins wel wat beperkt qua extra features. Maar is wel erg makkelijk in onderhoud en heeft 'prive' opties.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bbpress (www.bbpress.org) is wel geinig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

DirectTopics is ook een leuke software en ziet goed uit

Helaas loopt ie wel wat dood, ma is er nog steeds

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het is een feit dat phpBB veruit het meest populair is. En het is dusdanig populair dat bij een gat in de code, waardoor je dus gehacked kan worden, of last kan krijgen van spam in het forum ook groter wordt.

Als je dus kiest voor OpenSource software, en zeker phpBB, moet je wel regelmatig de security bulletins/patches in de gaten houden.

Voor phpBB is het wel zo dat er heel veel hacks/modules zijn waarmee de functionaliteit erg uit te breiden zijn. Mocht je je ook daarmee willen bezighouden. Bijvoorbeeld een file upload functionaliteit willen, moet je je ook daarvan op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Elke extra functionaliteit is ook weer een vergroting van eventuele onveiligheid.

De hackers/spammers die het op phpBB hebben voorzien zoeken gewoon sites dmv een zoekopdracht in google te tikken. Als je je forum dus niet uptodate houd, ben je een potentieel slachtoffer.

Als je dus geen zin hebt om zeg 1 keer per 1 a 2 weken te checken voor updates van phpBB, zou ik phpBB afraden, en dan een minder populair forum te gebruiken.

Ey!! Macarena \o/

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Bor de Wollef schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:04:
[...]

PhpBB IS eenvoudige forum software. Dat is ook grotendeels de reden van zijn populariteit.
Dat hangt er van af wat je bedoelt met eenvoudig. Misschien makkelijk op te zetten..maar niet makkelijk te onderhouden. Ik pas templates aan en installeer mods op mijn phpBB forums wat ervoor zorgt dat het updaten naar nieuwere versies erg veel moeite kost.

Albert Einstein

• Bor

Bor

Surkow schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:02:
[...]

Dat hangt er van af wat je bedoelt met eenvoudig. Misschien makkelijk op te zetten..maar niet makkelijk te onderhouden. Ik pas templates aan en installeer mods op mijn phpBB forums wat ervoor zorgt dat het updaten naar nieuwere versies erg veel moeite kost.
Mwah, ik draai al tijden een Phpbb forum met custom templates (nosebleed) en updaten is altijd een eitje geweest. Af en toe een klein compatibiliteitsprobleem maar altijd makkelijk en snel op te lossen. Mods hoeven geen probleem te zijn bij updaten.

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Bor de Wollef schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:04:
[...]

Mwah, ik draai al tijden een Phpbb forum met custom templates (nosebleed) en updaten is altijd een eitje geweest. Af en toe een klein compatibiliteitsprobleem maar altijd makkelijk en snel op te lossen. Mods hoeven geen probleem te zijn bij updaten.
Toevallig is dat bij mij wel altijd een probleem geweest. Ik gebruik nu sinds kort ook nosebleed als template en heb daar nog geen problemen mee gehad. Het hangt dus sterk af welke configuratie je gebruikt.

Albert Einstein

• jellebelle
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:16:
DirectTopics is ook een leuke software en ziet goed uit

Helaas loopt ie wel wat dood, ma is er nog steeds
Hier heb ik ook goede ervaringen mee!
Makkelijk te installeren en een strakke layout, veel beter dan phpBB als je het mij vraagt!
www.directtopics.nl

• Bor

Bor

jellebelle schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:26:
[...]
Hier heb ik ook goede ervaringen mee!
Makkelijk te installeren en een strakke layout, veel beter dan phpBB als je het mij vraagt!
www.directtopics.nl
Gezien de opmerking "loop ie wel wat dood" weet ik niet of het een goed idee is een nieuwe omgeving hiermee in te richten. Support op de langere termijn lijkt me ook handig namelijk.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als aanvulling op mijn post, en die van anderen, over phpBB.

Dit kan er dus gebeuren als je phpBB gaat draaien: Php gehackt, graag advies

Het is makkelijk en gratis software, maar garantie tot aan de deur. Dat er wel eens een foutje in de code kan zitten, tjah, can happen. Het is dus voor iemand die de keus maakt om gratis software te gebruiken, en zeker een pakket als deze, dat je uptodate blijft.

De TS zegt: volgensmij was het uptodate. En zeker met phpBB moet je niet denken, maar zeker weten dat je uptodate bent. Ga je 3rd partij modules gebruiken, moet je die ook in de gaten houden. Zeker als er bekend wordt dat er ergens een fout zit, is het voor sommige figuren een sport om daar zo snel mogenlijk misbruik van te maken.

Het is in 9 van de 10 gevallen de eigen nalatigheid van de gebruiker die z'n systeem niet uptodate houd.

Ey!! Macarena \o/

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik gebruik Simple Machines Forum (SMF). Zeer fijne software. Niet TE ingewikkeld, maar heeft wel alle mogelijkheden die je nodig hebt. Tevens lekker gebruiksvriendelijk, makkelijk te installeren en up--to-date.

• Bor

Bor

RaZ schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:41:
Als aanvulling op mijn post, en die van anderen, over phpBB.

Dit kan er dus gebeuren als je phpBB gaat draaien:
Dat kan met ALLE software gebeuren. Niet direct een issue dus.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op het moment dat je iets download is het per definitie uptodate :P Maar als er vandaag een patch uitkomt van een veiligheids lek, is jouw forum direct niet meer uptodate, tot je het zelf uptodate maakt.
Bor de Wollef schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:53:
[...]

Dat kan met ALLE software gebeuren. Niet direct een issue dus.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar met een pakket als phpBB, juist doordat het zo populair is, bij zowel gebruikers, alsmede de idioten die het leuk vinden om lekken te misbruiken, ben je eigenlijk als gebruiker van de software verplicht om dagelijks bijna te checken voor patches/update.

Toen ik op m'n CMS een forum had, daar bleek dus een lek in te zitten. Can happen. Aangezien het een fork van phpBB was, gold dat voor mijn forum ook. 1 dag na dat het bekend was zag ik in m'n referers al dat er figuren op m'n site waren die zochten op de software. Ik stond met mijn site op pagina tussen de 80-90.

phpBB is perfect veilig, als je maar goed op de hoogte blijft van de ontwikkelingen, en patches direct uitvoert en uptodate blijft. Het is dus de gebruiker die uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor het niet dichten van lekken als ze gevonden worden. Hoe populairder een pakket, en populairder bij hackers/exploiters. En ja phpBB is dusdanig populair dat je goed op de hoogte moet blijven.

Ey!! Macarena \o/

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Jottum (www.jotti.org) ook wel :Y)
Staat niet meer op de site trouwens, voor de lief hebber heb ik ergens nog wel een back-upje liggen.

edit:

Eens met Erkens though..

[ Voor 7% gewijzigd door weijl op 07-01-2007 17:14 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

weijl schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:53:
Jottum (www.jotti.org) ook wel :Y)
Staat niet meer op de site trouwens, voor de lief hebber heb ik ergens nog wel een back-upje liggen.
en om die reden moet je jottum ook niet meer gebruiken (wel jammer, was leuke software)

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

RaZ schreef op zondag 07 januari 2007 @ 16:03:
[...]

Op het moment dat je iets download is het per definitie uptodate :P Maar als er vandaag een patch uitkomt van een veiligheids lek, is jouw forum direct niet meer uptodate, tot je het zelf uptodate maakt.
Je kan ook out-dated software downloaden. Maar ik bedoel met up-to date dat er een actieve ontwikkeling is, meer regelmatig updates.

Verwijderd

www.php-fusion.co.uk is erg relaxed :)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat raar dat http://www.myreact.nl/ nog niet genoemd is. :?

@ hieronder: Hm overheen gelezen. Ik hou me wel weer stil dan. :P

[ Voor 36% gewijzigd door Beekforel op 07-01-2007 18:06 ]

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Albert Einstein

• buddow
Jk_W schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:45:
Ik gebruik Simple Machines Forum (SMF). Zeer fijne software. Niet TE ingewikkeld, maar heeft wel alle mogelijkheden die je nodig hebt. Tevens lekker gebruiksvriendelijk, makkelijk te installeren en up--to-date.
Ik denk dat ik voor SMF kies. Ik heb net de handleiding eens doorgenomen en het ziet er uit alsof het precies is wat ik zoek.

Is het makkelijk om de kleuren van het forum aan te passen en een standaard balk (image) boven in te zetten?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

buddow schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:58:
Is het makkelijk om de kleuren van het forum aan te passen en een standaard balk (image) boven in te zetten?
dat is erg eenvoudig, hoewel wel basiskennis van html/css gewenst is natuurlijk. op hun site is hierover voldoende informatie te vinden.
Pagina: 1