Toon posts:

Onregelmatig BSOD

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Samenvatting:

Mijn computer valt soms zonder duidelijke aanleiding zomaar uit. Het BSOD heeft het over "PFN_LIST_CORRUPT". Het lijkt een hardware probleem, maar het is mij niet duidelijk welk onderdeel.
Waar denken jullie dat het probleem ligt?

1. Allereerst mijn systeem:

* AMD XP3000+
* nVidea nForce 2 chipset
* 1 Gig geheugen (2x 512)
* 360 Gig HD (1x 160, 1x 200)
* ATI Radeon 9700 AIW
* Windows XP SP2
* (3,5 jaar geleden Lidl-aanbieding)

2. Het Probleem:

Al maanden lang loopt mijn computer zonder duidelijke aanleiding vast. Ik krijg dan een blauw scherm, waar ik voorheen nooit naar heb gekeken. Eerst heb ik gewoon geprobeerd Windows opnieuw te installeren. Inmiddels heb ik minstens 3x mijn computer geformatteerd, en verschillende Windows-versies erop gezet (legitiem, illegaal, SP1, SP2), maar altijd bleef het blauwe scherm random terug komen. Ook zonder dat ik zware programma's run.
Direct op mijn processor zit wel een heatsink, maar daarop geen fan. In mijn kast zit een airtube met daarin een grote fan. Deze zat vol met stof, dus ik hoopte hiermee de oorzaak te hebben gevonden. Echter bleef na het uitzuigen het probleem terugkeren.
Vorige keer gaf het systeem alleen een blauw scherm, zonder foutmelding, maar vandaag stond er dan eindelijk een code:
PFN_LIST_CORRUPT
(...)
***STOP: 0x0000004E (4 parameters)
(...)
Fysieke geheugendump

Ik hoopte er met de HOWTO: Windows XP en 2000 BSOD Guide wel uit te komen, maar deze rept geen woord over 'mijn' foutcode.

3. Potentiele oorzaken:

Googlen dan maar. Daarmee kwam ik terecht bij deze site van Microsoft. Ze hebben het daar over Windows 2000, maar ik neem aan dat het ook op mijn XP van toepassing is. Hier staat te lezen:
Dit probleem doet zich voor omdat een stuurprogramma of een ander probleem de I/O-stuurprogrammastructuren (Input/Output) heeft beschadigd.
Als mogelijke oplossing staat er onder andere:
Als dit foutbericht onverwacht of bij het starten van een programma wordt weergegeven, moet u extra geheugen verwijderen of het RAM-geheugen (Random Access Memory) op uw computer laten testen. Dit probleem kan optreden als het RAM is beschadigd.
Ik heb Memtest 86 v3.2 gedownload en gerund, bijna 17 uur lang, 32 tests pass, (iedere test dus minimaal 3x) en 0 errors. Mijn geheugen lijkt goed te werken (alle 1024M).

4. Mijn vraag:

Microsoft komt met het idee om mijn firewall en virusscanner uit te schakelen. Misschien heb ik dan geen last meer van het probleem, maar ik vind het niet echt een oplossing. Het lijkt erop dat ik mijn computer uit elkaar moet gaan halen, wat ik natuurlijk niet graag doe. Volgens mij zou het probleem kunnen liggen bij één van de volgende onderdelen:
* Mijn videokaart
* Mijn CPU (cooling?)
* Mijn geheugen (zijn 2 verschillende merken)
* Mijn HD

- In welke volgorde zal ik gaan testen / de hardware proberen te vervangen?
- Waar denken jullie dat het probleem most likely ligt?

Bij voorbaat dank,

Niek

Verwijderd

Topicstarter
Kleine toevoeging: Hoewel het systeem ook uitvalt zonder echte zware opdrachten te hoeven doen, lijkt het erop dat de kans op uitval veel groter is als ik een spel speel of met videorendering bezig ben. Geld om een nieuw systeem te kopen, heb ik komend half jaar helaas nog niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

- In welke volgorde zal ik gaan testen / de hardware proberen te vervangen?
Juist voor die vraag hebben we de: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En ja, daarvoor zul je wel vrijwel je hele pc uit elkaar moeten halen, maar dat is wel de manier om fatsoenlijk te kunnen troubleshooten :)

Verwijderd

Ik heb zoiets ook een keer gehad als ik me niet vergis (zelfde foutmelding).

Een vervanging van een brakke SATA kabel en een herinstallatie later was alles in orde.

Je zou het eens kunnen proberen wie weet...

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE 11-01:

(mochten mensen het interessant vinden)

Inmiddels heb ik meerdere BSODs gehad, waarvan een aantal helemaal blauw, zonder tekst, en één met een nieuwe foutmelding:
Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen
(...)
***STOP: 0x0000008E(4 parameters)

*** atinxsxx.sys - Address B841980 base at B841980 Datestamp (...)

Ik heb even vlug gegoogled, leek een probleem met de videokaart, maar verder weinig aandacht aan besteed.

Wat ik wél heb gedaan:
  1. 200gb HD losgekoppeld
  2. ATA-kabel vervangen
  3. HeavyLoad.exe 3 uur gedraaid zonder uitval
  4. Hot CPU Tester Pro 4 6 uur gedraaid, met 1 error:
    Error:CPU 0: MFC QuickSort: Checksums do not match; a[1453679] = 15881, a[1453679] = 15880
  5. Voeding vervangen door een degelijke 300Watt (mjah 300 is denk ik te weinig)
  6. Fatsoenlijke koeler
Door de koeler is de CPU temp gegaan van:
IDLE: 55graden STRESSED: 75graden
naar:
IDLE: 45graden STRESSED: 55graden

Echter: nogsteeds BSODs

Wat ik nu nog wil doen:

- 400Watt voeding proberen
- 160gb HD eruit (windows op andere HD installeren)
- Geheugen eruit halen

Ik laat mn resultaten wel weten voor mensen met hetzelfde probleem.