Toon posts:

Laptop accu moe

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik heb vorige week de oude laptop van mijn tante gekregen, hij doet het perfect. Alleen de accu is heel moe, meestal is hij na 5 minuten al leeg terwijl hij op 100% staat.

Nu heb ik ergens gelezen dat het zou helpen als je de accu een paar uur in de vriezer doet, kunnen julllie dit bevestigen? En zijn er nog andere methodes?

Alvast bedankt, de laptop is zon 5 jaar oud.

Groeten doen we toch niet meer O-)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Wat voor een accu is het? Li-ion, NiMH of NiCd? NiCd kan je nog 'reanimeren' door veelvuldig op te laden/ontladen met een lage belasting, de andere zijn na zoveel jaar gewoon dood dacht ik :).

Verwijderd

Topicstarter
Pff dat weet ik zo 123 niet. Het is een toshiba laptop.. Waar kan ik dat zien?

Verwijderd

Accu eruit trekken en kijken wat er op staat.

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-01 16:11
Je zou je laptop misschien kunnen calibreren.

Verwijderd

Topicstarter
NiMH staat erop. En wat is calibreren? En hoe zit het met dat vriezer verhaal? ;) :)

En zijn er accus te koop? En passen die in deze oude laptop dan?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 11:51 ]

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-01 16:11
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 11:49:
NiMH staat erop. En wat is calibreren? En hoe zit het met dat vriezer verhaal? ;) :)

Tik calibreren maar eens in google, accu's zijn te koop, maar dan moet je wel op het modelnummer van je accu zoeken. En dat vriezer verhaal, zoek maar eens beter op GoT, daar is ook genoeg over te vinden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zelf aan het zoeken gaan? Er zijn zat laptopaccu-topics te vinden. En nieuwe accu's zijn te koop, al zal dat moeilijk te voorspellen zijn omdat je nog steeds niet gezegd welk type laptop het is. Kom op, beetje meer moeite doen, en zelf aan de slag gaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Toshiba S1730

Het liefst wil ik deze accu natuurlijk weer bruikbaar maken. ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk is het ding gewoon versleten, op, kapot. Nimh-accu's worden voor zover ik weet ook al jaren niet meer standaard gebruikt in laptops, dus ws. is het ding al heel wat jaartjes oud en dan ontkom je niet aan dit soort problemen. Bij veel laptops die ik heb meegemaakt begint de accu na +- 2-3 jaar al zulke kuren te vertonen en dan wordt het langzamerhand steeds erger totdat ie zoals bij jou na een paar minuten al uitvalt.
Ik zou een nieuwe proberen te scoren en anders gewoon op netstroom blijven werken...

[edit] ik zie dat je hebt gepost dat je een Toshiba S1730 hebt. Ik heb zelf een 1800 en daar heb ik onlangs via marktplaats nog een nieuwe accu voor gevonden voor 25 euro oid. Ik weet niet of bij jou dezelfde accu erin gaat (die van mij was wel li-ion), maar dan heb je wel redelijke kans om een nieuwe te vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 07-01-2007 12:01 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GoT search op nimh+accu+vriezer. Veel leesplezier.

(en verkeerde forumdeel? Dit heeft niets met een compleet systeem te maken, meer met overige hardware)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:26

Dat vriezer-verhaal werkt bij Ni-MH, daarin worden bij een van de elektroden gasbellen (waterstofgas als ik me niet vergis) opgewekt na verloop van tijd, waardoor er steeds minder elektrisch contact is met de chemicaliën in de batterij, en deze minder en minder goed gaat. Door de batterij een nachtje in de diepvriezer te leggen, kan het gas gedeeltelijk weer in de chemicaliën opgenomen worden, waardoor je batterij weer wat beter zou moeten werken.
Probeer dat niet met Li-Ion batterijen, daarbij helpt dat niet (die worden voornamelijk slechter door warmte (gaan zowiezo kapot na verloop van tijd), en de achteruitgang wordt versneld door opladen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je kunt doen is ook de accu uit elkaar halen en de cellen die daarin zitten vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt, dus als ik hem nu in de vriezer -18 leg en ik hala hem er vanavond rond 9 uur uit, heb ik kans op slagen :) ? Hartstikke bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:02:
Okee bedankt, dus als ik hem nu in de vriezer -18 leg en ik hala hem er vanavond rond 9 uur uit, heb ik kans op slagen :) ? Hartstikke bedankt!
ja, maar verwacht geen wonderen. Het zal niet zo zijn dat je accu ineens weer 2 uur meegaat :)

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Daarbij áls het vriezerverhaal lukt, zal hij heel erg snel weer slijten. (lees binnen enkele weken tot een maand zal hij het weer als nu doen). In de vriezer leggen zal daarna steeds minder nut hebben.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Lullig als straks die "oude" laptop niet meer werkt vanwege het geknoei met een oude accu. Waarschijnlijk heeft die oude accu er altijd in gezeten bij gebruik en is daardoor gewoon op en die ga je echt niet meer aan de praat krijgen met een vriezer ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:15:
Lullig als straks die "oude" laptop niet meer werkt vanwege het geknoei met een oude accu. Waarschijnlijk heeft die oude accu er altijd in gezeten bij gebruik en is daardoor gewoon op en die ga je echt niet meer aan de praat krijgen met een vriezer ;)
Een laptop werkt ook wel zonder accu hoor :P Die accu doet het toch al niet meer, dus weinig te verliezen met het 'geknoei' ;) (tenzij je het ding dusdanig molesteert dat ie gaat kortsluiten ofzo :X)

Als je dat vriezer-verhaal gaat proberen zou ik de accu ook eerst even op kamertemperaturu laten komen en niet stijfbevroren in de laptop doen ivm. condens enzo...

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

Lees je eerst maar eens goed in in deze materie!

verder als je die vriezer truc gaat proberen: de accu moet meer dan 24 uur erin om echt diep te bevriezen en daarna nog wel veel langer ontdooien.

als je de nog deels koele/bevroren accu in de laptop doet krijg je namelijk condens...

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:02:
Wat je kunt doen is ook de accu uit elkaar halen en de cellen die daarin zitten vervangen.
Ken iemand die dat heeft gedaan, en de accutijd bleef exact gelijk. Waarschijnlijk omdat er een IC inzit dat bijhoudt hoeveel mAh er nog in de accus zit, en dat die niet begrijpt dat zijn capaciteit kan toenemen. Zolang het niet lukt om die te resetten schiet je er dan dus niks mee op.

Verwijderd

in de vriezer? volgesmij doet een warme batterij het beter en batterijen verslijten ook na een tijdje

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:34:
in de vriezer? volgesmij doet een warme batterij het beter en batterijen verslijten ook na een tijdje
Je moet hem ook op laten warmen voordat je hem weer gaat gebruiken. De vriezer stopt namelijk het chemisch proces, zoals je overigens ook al hierboven wel kunt lezen.

@naftebakje, achteruitgang van Li-ion gaat sneller als je hem veel oplaad? Wat bedoel je hier precies mee? Ont- en opladen of gewoon aan de netstroom houden? Overigens lees ik ook wel dat je hem nou juist weer NIET te veel aan de netstroom moet houden ivm dat de accu moe/lui wordt...

• naftebakje
Alex3305 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:02:
[...]@naftebakje, achteruitgang van Li-ion gaat sneller als je hem veel oplaad? Wat bedoel je hier precies mee? Ont- en opladen of gewoon aan de netstroom houden? Overigens lees ik ook wel dat je hem nou juist weer NIET te veel aan de netstroom moet houden ivm dat de accu moe/lui wordt...
Het opladen doet een Li-ion batterij verslijten, en dit is afhankelijk van de diepte van ontladen (hoe dieper ontladen, hoe meer de batterij verslijt van het opladen).
Doorgaans rekenen ze 500 ont- en oplaadcycli, dus na 500 keer volledig leeg laten lopen en weer volladen is hij "op" (ik weet niet exact hoeveel % van de oorspronkelijke capaciteit als "op" wordt gerekend), als je nu echter em maar 50% laat leeglopen en dan weer vollaad, kan je niet zoals je mss zou verwachten 1000 cycli halen, maar een flinke tik meer (1500 ofzo).

Wat met aan de spanning houden, wel, dan zal hij constant op 100% lading blijven, en moet er nauwelijks bijgeladen worden (in praktijk zal er dan om de X minuten een heel klein beetje bijgeladen worden), dus verslijt de batterij het minste terwijl je nog gemakkelijk de laptop op volledige batterijlading kan gebruiken (als je de batterij langdurig los wil bewaren doe je dat beter op 70% lading, maar dan ben je beperkt in tijd als je em zo wil gebruiken, onhandig dus), dit is dus erg gunstig.
Het nadeel van de batterij er constant in houden op netstroom, is dat je laptop wel eens flink warm kan worden, en dat de batterij daarvan verslijt, vandaar dat er vaak afgeraden wordt om de batterij in de laptop te houden als je op netstroom werkt, mijn persoonlijke mening is dat je daar een afweging in moet maken, ga je uren aan een stuk zware applicatie's uitvoeren (als je een richtlijn wil: langer dan je op een batterijlading kan werken) kan je beter de batterij er uit halen, en eenmaal je de laptop weer uitschakeld steek je gewoon de batterij weer terug en prik je de laptop weer in op het stopcontact.

Ik heb hier een oude 2e hands laptop liggen, PIII 1gHz, die ligt constant aan de netspanning, gemiddeld eens per maand ofzo wordt ie eens op batterij gebruikt, en die gaat nog altijd met gemak 3 uur mee op een batterijlading. Er zijn natuurlijk ook verschillen in kwaliteit tussen batterijen, maar blijkbaar heeft ie geen enkele last van constant aan de netspanning te hangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

naftebakje schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:05:
[...]
Het opladen doet een Li-ion batterij verslijten, en dit is afhankelijk van de diepte van ontladen (hoe dieper ontladen, hoe meer de batterij verslijt van het opladen).
Doorgaans rekenen ze 500 ont- en oplaadcycli, dus na 500 keer volledig leeg laten lopen en weer volladen is hij "op" (ik weet niet exact hoeveel % van de oorspronkelijke capaciteit als "op" wordt gerekend), als je nu echter em maar 50% laat leeglopen en dan weer vollaad, kan je niet zoals je mss zou verwachten 1000 cycli halen, maar een flinke tik meer (1500 ofzo).
Dus je kan hem beter zoveel mogelijk in de oplader hebben?

Ik heb in mijn S620 telefoon een Li-ion accu, en dacht dat je hem steeds zoveel mogelijk leeg moest laten gaan, alvorens op te laden.

• naftebakje
PWM schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:27:
[...]Dus je kan hem beter zoveel mogelijk in de oplader hebben?

Ik heb in mijn S620 telefoon een Li-ion accu, en dacht dat je hem steeds zoveel mogelijk leeg moest laten gaan, alvorens op te laden.
Zoveel mogelijk in de oplader is idd de way to go met Li-ion, dat zoveel mogelijk leeg laten gaan is nog van uit de tijd van de Ni-Cd batterijtjes met het geheugeneffect (wat de Ni-MH ook hadden maar in mindere mate), geheugeneffect is voor een Li-ion onbestaande.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 07-01-2007 19:37 ]

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 09:40
naftebakje schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:05:
[...]
Dan moet ik een verkeerde gewoonte gaan afleren :X . Ik ga namelijk vaak thuis op de bank of in mijn bed nog een paar uurtjes surfen en meestal heb ik dan geen zin om die draad door de kamer te leggen (of te stoppen als hij half leeg is). Met als gevolg dat hij meestal bijna leeg is voor ik hem weer ga opladen.
Hij is nu ruim anderhalf jaar oud en ik kan op een volle accu nog 2.5 uur werken (dit was ruim 3 uur en een kwartier toen hij nieuw was). Is dit eigenlijk een normale slijtage voor een li-ion accu of kan dit al komen door hem te vaak bijna helemaal leeg (onder de 10%) te laten gaan?

PV Output

Verwijderd

Ik heb ooit de vriezer-truc gedaan. Dat was al weer een tijdje terug dus dat zal wel geen Li-ion accu zijn geweest. Ik had hem 24 uur (ofzo) in de vriezer gelegd, zo strak mogelijk in een plasticje, en vervolgens direct aan de lader. Het duurde even voordat hij begon op te laden overigens. Ik heb er bij gezeten met een rol keukenpapier en hem regelmatig los gehaald (zeker in het begin) om te kijken of er geen condensvorming ontstond. Ik had echter geen last van condens. Zat waarschijnlijk in een droge ruimte :)
De winst was van 1 minuut (te kort voor het opstarten) naar 1 uur. Het effect duurde ongeveer een maand. Daarna heb ik het niet nog een keer gedaan, omdat de laptop eigenlijk toch al een oudje was :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 12:39 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik zou het zelf nooit zo doen.. je kan de buitenkant wel afvegen maar condens aan de binnenkant kom je niet bij. Met die electriciteit erop... mazzel dat hij niet ontploft

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Jazzper schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:00:
ik zou het zelf nooit zo doen.. je kan de buitenkant wel afvegen maar condens aan de binnenkant kom je niet bij. Met die electriciteit erop... mazzel dat hij niet ontploft
daarom haalde ik van tijd tot tijd de accu los, om ook de contactpuntjes te bekijken. Kortsluiting ontstaat pas als de contactpunten door water met elkaar verbonden worden. Eerst moet het vochtig worden. Bij mij bleef het kurkdroog en daarom ging ik er mee door.

Verder is de hele accu in de vriezer geweest, dus zou condens volgens mij dan ook op de bovenkant moeten komen.

en de laptop is natuurlijk niet in de vriezer geweest :)

• naftebakje
Quincy5 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:34:
[...]Dan moet ik een verkeerde gewoonte gaan afleren :X . Ik ga namelijk vaak thuis op de bank of in mijn bed nog een paar uurtjes surfen en meestal heb ik dan geen zin om die draad door de kamer te leggen (of te stoppen als hij half leeg is). Met als gevolg dat hij meestal bijna leeg is voor ik hem weer ga opladen.
Hij is nu ruim anderhalf jaar oud en ik kan op een volle accu nog 2.5 uur werken (dit was ruim 3 uur en een kwartier toen hij nieuw was). Is dit eigenlijk een normale slijtage voor een li-ion accu of kan dit al komen door hem te vaak bijna helemaal leeg (onder de 10%) te laten gaan?
Je mag een ding niet vergeten: je laptop is er om gemakkelijk overal te gebruiken. Daarvoor heb je hem gekocht! Leg jezelf niet teveel beperkingen op, liever wat minder lang op een toffe manier gebruiken dan de batterij gewoon 70% opgeladen op de kast te leggen (zo bewaart ie het allerbest, maar na +- 3 jaar is die dan toch uit zichzelf op, das dan jammer dat je em niet hebt gebruikt).

Verwijderd

Ik had geluk, na een kleine drie jaar nam Dell alle accu's terug omdat ze mogelijk konden ontploffen. Nu zit er weer een nieuwe in.
Misschien heb jij ook wel zo'n beruchte accu, bijna elke fabrikant heeft er last van gehad 8)
Pagina: 1