Alex3305 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:02:
[...]@naftebakje, achteruitgang van Li-ion gaat sneller als je hem veel oplaad? Wat bedoel je hier precies mee? Ont- en opladen of gewoon aan de netstroom houden? Overigens lees ik ook wel dat je hem nou juist weer NIET te veel aan de netstroom moet houden ivm dat de accu moe/lui wordt...
Het opladen doet een Li-ion batterij verslijten, en dit is afhankelijk van de diepte van ontladen (hoe dieper ontladen, hoe meer de batterij verslijt van het opladen).
Doorgaans rekenen ze 500 ont- en oplaadcycli, dus na 500 keer volledig leeg laten lopen en weer volladen is hij "op" (ik weet niet exact hoeveel % van de oorspronkelijke capaciteit als "op" wordt gerekend), als je nu echter em maar 50% laat leeglopen en dan weer vollaad, kan je niet zoals je mss zou verwachten 1000 cycli halen, maar een flinke tik meer (1500 ofzo).
Wat met aan de spanning houden, wel, dan zal hij constant op 100% lading blijven, en moet er nauwelijks bijgeladen worden (in praktijk zal er dan om de X minuten een heel klein beetje bijgeladen worden), dus verslijt de batterij het minste terwijl je nog gemakkelijk de laptop op volledige batterijlading kan gebruiken (als je de batterij langdurig los wil bewaren doe je dat beter op 70% lading, maar dan ben je beperkt in tijd als je em zo wil gebruiken, onhandig dus), dit is dus erg gunstig.
Het nadeel van de batterij er constant in houden op netstroom, is dat je laptop wel eens flink warm kan worden, en dat de batterij daarvan verslijt, vandaar dat er vaak afgeraden wordt om de batterij in de laptop te houden als je op netstroom werkt, mijn persoonlijke mening is dat je daar een afweging in moet maken, ga je uren aan een stuk zware applicatie's uitvoeren (als je een richtlijn wil: langer dan je op een batterijlading kan werken) kan je beter de batterij er uit halen, en eenmaal je de laptop weer uitschakeld steek je gewoon de batterij weer terug en prik je de laptop weer in op het stopcontact.
Ik heb hier een oude 2e hands laptop liggen, PIII 1gHz, die ligt constant aan de netspanning, gemiddeld eens per maand ofzo wordt ie eens op batterij gebruikt, en die gaat nog altijd met gemak 3 uur mee op een batterijlading. Er zijn natuurlijk ook verschillen in kwaliteit tussen batterijen, maar blijkbaar heeft ie geen enkele last van constant aan de netspanning te hangen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.