Toon posts:

Een (beter) alternatief voor ZyXEL P2602H-D1A op Tiscali net

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ca. 1,5 maand de ZyXEL P2602H-D1A met een Tiscali abo + telefonie en ondertussen al een behoorlijke lijst met klachten over dit modem inzake VoIP.
Tot mijn verbazing zijn een aantal van deze klachten al meer dan 1,5 jaar bekend (bij Tiscali) en men heeft ze eenvoudig nog niet opgelost of kunnen oplossen. Ik verwacht dan ook niet dat ze op korte termijn verholpen worden en ga zelf maar eens kijken of er niet een beter alternatief is voor een VoIP-modem op het Tiscali netwerk. Ik wil wel eens normaal kunnen bellen.
Daarom mijn vraag:

Wie heeft goede ervaringen met een ander VoIP ADSL2+ modem op het Tiscali netwerk.
Dit modem moet zo mogelijk dezelfde functionaliteiten hebben als de ZyXEL, maar dan werkend graag ! Liefst heeft het modem life-line support.
In ieder geval moet het modem geen last hebben van de volgende problemen:

- Tijdens het telefoneren valt het geluid regelmatig weg of zelfs de hele verbinding.
- Na het kiezen van een nummer komt de verbinding vaak maar eenzijdig tot stand,
- Tijdens het spreken hoor ik mijn eigen stemgeluid niet terug in de hoorn (alsof je in een bodemloze put praat).
- Bij te hard praten gaat het geluid spetteren. Je hoort dan ineens wel je eigen stemgeluid, maar dan met horten en stoten en erg luid.
- De (kunstmatig toegevoegde) achtergrondruis mag niet overheersend zijn.
- Het bandbreedte management moet per afzonderlijk IP-adres in te stellen zijn (optioneel).

Wie heeft goede tips ?!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 03:39:
- Tijdens het telefoneren valt het geluid regelmatig weg of zelfs de hele verbinding.
Zet de logging eens uit en vooral de functie om logs te laten mailen. Haal de vakjes ook leeg netjes (dus smtp server, mail from en mail to adres) en zet hem op None.

Heb je het dan nog?

Welke klacht heb je het over die je al 1,5 jaar hebt? Dit type modem is er pas een paar maanden.

[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 07-01-2007 10:37 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het wegvallen van het geluid en het eenzijdig tot stand komen van de verbinding zijn klachten die al 1,5 jaar bestaan, ook bij de oudere ZyXEL modems. Dat van die logging lees ik ook net op het Tiscali forum. Ga ik eens proberen, maar het is wel lastig dat je dan geen log meer hebt. Helaas is er nog geen oplossing voor de andere klachten, voor zover ik weet. Gezien de traagheid waarmee e.e.a. wordt opgelost overweeg ik sterk om zelf maar een ander modem aan te schaffen, want het kost me te veel tijd (en ergernis) om iedere keer maar weer dingen te gaan uitproberen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 12:56 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Stiltes in gesprek - Ik heb hier de log aan staan, maar het mailen van de logs alle velden leeg gemaakt en op 'none' gezet.

Eenzijdig gesprek - Zou interessant zijn om te testen of dat nu bij het modem of misschien bij Tiscali ligt.

Jezelf ook horen - Dat is typisch iets van een modem die functionaliteit. Je zou een Speedtouch 706/716v5/780 of een AVM Fritz!box 7050/7140 ofzo kunnen overwegen om eens te proberen.

Ikzelf heb die laatste klacht helemaal niet. Juist bij VoIP wordt audio onderdrukt als er niets gezegd wordt. Dan lijkt het soms net inderdaad of het 'stil valt', maar stoor mij er niet aan.

[ Voor 19% gewijzigd door bjck op 07-01-2007 13:20 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Je zou misschien kunnen overwegen om ipv een nieuwe router een losse VoIP-telefoonadapter te kopen, en voor het bandbreedtemanagement er een tweede router aan te hangen die dit ondersteunt (mijn WL500g heeft met DD-WRT een functie die hier sterk op lijkt iig)
Alleen de lifeline moet dan nog, maar daar is misschien zelf iets voor te bouwen.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:17:Eenzijdig gesprek - Zou interessant zijn om te testen of dat nu bij het modem of misschien bij Tiscali ligt.
Zou inderdaad ook kunnen.
Ikzelf heb die laatste klacht helemaal niet. Juist bij VoIP wordt audio onderdrukt als er niets gezegd wordt. Dan lijkt het soms net inderdaad of het 'stil valt', maar stoor mij er niet aan.
Dat is niet het probleem. Bij analoge telefonie wordt expres een gedeelte van het microfoongeluid teruggevoerd naar de luidspreker om een natuurlijker geluid te krijgen. Als je een hoorn gebruikt die je oor afsluit van het omgevingsgeluid en je hoort dan je eigen stemgeluid niet dan heb je het idee dat je in het niets zit te praten. Als ik te hard praat hoor ik het geluid ineens wel in de luidspreker, maar dan alleen de stukjes die te hard zijn.

Verwijderd

Topicstarter
@DarthPlastic

Ik heb er hier al een tweede router en accesspoint aan hangen voor een subnet. Het worden zo wel erg veel losse kastjes, maar zo'n VoIP adapter is misschien wel een idee.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 13:48 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:41
We weten in dit geval niet wat TS aan programma's op de achtergrond heeft draaien. Zo is bijvoorbeeld QoS op een modem geen harde garantie dat er ook bandbreedte vrijgemaakt wordt op de DSL interface als er bijvoorbeeld Bittorrent of andere P2P-applicaties gedraaid worden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat soort oorzaken is al uitgesloten door uitvoerige testen.
Het gaat mij in dit topic niet om de problemen op te lossen (daar lopen al andere topics over), voor zover dat al mogelijk is, maar om een alternatief voor het betreffende modem waarbij op voorhand dit soort problemen niet bestaan.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 00:21 ]

Verwijderd

Geen alternatief, maar beschik je toevallig al over de onderstaande beta firmware?
http://operations2.tiscal...telefonie/340AJZ2b1-2.bin
Bron : http://forum.tiscali.nl/viewtopic.php?t=3097

Interferenties
Brandalarm-, chipknip-, fax-, p2p interferenties, dan zou er geen alternatief voor je zijn.

Echo's
M.b.t. echo's gebruik een vast toestel en zet de volume lager of test het eens met een ander toestel.

Alle Loggins uitvinken

Zover ik zie is er geen vervangende apparaat die voldoet om de specifieke problemen op te lossen(wellicht kan het ook een een examplarisch probleem zijn?).
M.b.t. bandbreedte deling heeft geen nut, als men namelijk Upload van je server(bijvoorbeeld p2p) dan is dit NIET in te stellen omdat je ADSL lijn geen QoS(Quality of Service) heeft.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 11:52 ]

Verwijderd

vraag hier nog eens rond, het blijft vaak lang mensen bezig houden
http://tiscali.gebruikers.eu/forum/index.php
Pagina: 1