Trustix 3.0.5 Traag netwerk

Pagina: 1
Acties:

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Sinds een paar weken ben ik bezig om een eigen server data servertje thuis op te zetten.
Binnenkort ga ik op stage bij een berdijf dat alleen werkt met Trustix als distrobutie. Dus vandaar dacht ik kan ook eigenlijk gelijk een beetje leren hoe trustix nou werkt. Na een beetje prutsen had ik de server naar mijn wensen aan het draaien(Trustix 2.2 met kernel 2.4). Alleen ik wou geen 100mbit netwerk hebben maar 1gbit netwerk

dus zo gezegt zo gedaan er een realtek(chip 8169) netwerk kaartje er in gestop maar ik kreeg hem onder geen geval aan het werk met de 2.4 kernel. Dus ik moest eigenlijk over naar de 2.6 kernel(daar zit de driver er standaart in). Trustix 3.0.5 beta 3 heeft kernel 2.6.19.1-2tr. Dus ik heb trustix 3.0.5 geinstealleerd en daar zat indd de goede driver wel in voor die gbit kaart. Na alles weer een beetje te hebben geconfugireerd ging ik kijke wat de snelheid was van ftp bijv. en wat blijkt het is ERG traag (hij begint met 2mb dan gaat de snelheid terug naar 80kb/s en dan weer naar 2mb en dan weer naar 90 bijv gemiddelde snelheid ligt onder de 1000kb/s) Bij Samba precies het zelfde probleem

ik heb de oude netwerk kaart er ook nog inzitten en daar haal ik precies de zelfde snelheden mee.

wie weet waar dit aan ligt?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Trustix ?? :? never heard of 8)7
Ik denk dat je het bedrijf, waar je stage loopt, eens moet adviseren om over te stappen naar wat anders. Kies voor debian/ubuntu, slackware of openbsd.

Je moet nooit snelheden gaan benchen met samba, want de oorzaak kan ook liggen bij de socket options die je hebt ingesteld, of de SO_RCV en SO_SND buffers. Als het met ftp ook traag is, wil dat zeggen dat het aan het systeem ligt. Kopier je wel wat van/naar disken met DMA enabled? Dat kun je checken met
code:
1
hdparm -d /dev/sdx

Als het niet enabled is, kun je het aanzetten met de "-d1" optie.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• CodeConnected
Dit is wat ik krijg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@Fileserver ~# hdparm -d /dev/hda

/dev/hda:
 using_dma    =  0 (off)
root@Fileserver ~# hdparm -d1 /dev/hda

/dev/hda:
 setting using_dma to 1 (on)
 HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
 using_dma    =  0 (off)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

CodeConnected schreef op zondag 07 januari 2007 @ 11:11:
Dit is wat ik krijg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@Fileserver ~# hdparm -d /dev/hda

/dev/hda:
 using_dma    =  0 (off)
root@Fileserver ~# hdparm -d1 /dev/hda

/dev/hda:
 setting using_dma to 1 (on)
 HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
 using_dma    =  0 (off)
Je chipset-driver zit blijkbaar niet in je kernel gecompileerd, je bagger transfer-snelheid heeft dus niets met Samba/je ethernetkaart te maken.

0.0

• CodeConnected
klopt ik heb het ook al gevonde nou alleen nog effe goed zoeke hoe ik de driver er ik kan gooien.
deze driver heb ik

code:
1
2
3
4
5
00:04.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06) (prog-if 8a [Master SecP PriP])
        Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. Unknown device 80e7
        Flags: bus master, stepping, medium devsel, latency 32
        I/O ports at d800 [size=16]
        Capabilities: [c0] Power Management version 2

[ Voor 67% gewijzigd door CodeConnected op 07-01-2007 11:41 ]