Toon posts:

Zelf bouwen van nieuwe PC, Hardware...feedback?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok,
deze avond heb ik dus definitief besloten om mijn nieuwe computer zelf te gaan bouwen.
Ik ben de hele avond al aan het zoeken en lezen aangezien ik wel goed voorbereid wil zijn...
Ik hoef geen 'high-end gaming PC' maar wil de huidige games wel een beetje fatsoenlijk kunnen spelen. Ook is mijn budget niet AL te groot, kan het niet echt op 1 bedrag vastzetten aangezien ik het spul niet persee allemaal in 1 keer hoef te kopen. Maar ga maar niet uit van bijv. een 8800GTS als VGA...
Met die instelling ben ik tot de volgende spullen gekomen (met behulp van de BBG threads);

Behuizing:
Antec Sonata Lifestyle II Zwart, 450W, 1 X 120 Mm
Lijkt me een prima ding voor mijn doeleinden, ook omdat er al voeding bij zit

Voeding:
In Behuizing

Moederbord:
GigaByte Moederbord GA-965P-DS3 socket 775(Intel)
Ben deze een paar keer tegengekomen gepaard met goeie ervaringen, heeft volgens mij ook alles wat ik nodig heb

CPU:
Intel Pentium D 945 3.4 GHz, 800 MHz
In het kader van 'Ik hoef geen high-end systeem maar wil wel een beetje performance' kwam ik op deze processor uit. Of is bijv. de E6400 die 100 euro meer dan dubbel en dwars waard? (hier val ik even terug op het woord 'Feedback' in de titel ;))

CPU Koeling:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Ook deze ben ik een aantal keren tegengekomen met alleen maar positieve reacties

Geheugen:
Kingston 1(/2)GB...
Hier heb ik een beetje hulp nodig. Ik denk wel dat het Kingston word --> is volgens mij het meest populaire merk en sowieso 1GB misschien 2GB maar dat zou altijd later nog kunnen. Alleen heb ik geen flauw idee welk type ik nodig heb (ja, DDR2) maar ik heb geen idee wat bij. ''PC6400'' inhoudt...

Videokaart:
Radeon X1650pro/X1950pro
Hier weer, geen super-deluxe kaart maar wel eentje die de meest recente games aardig kan trekken (dacht ik zo) Het word waarschijnlijk de X1950pro...

Harde Schijf:
Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Ook deze ben ik weer vaak tegengekomen, lijkt me goed genoeg voor wat ik zoek

DVD-R/+RW:
Samsung SH-S182M 18x
Goeie reviews gelezen, niet al te duur

Diskettestation:
10Euro ding, pluk ik wel ergens vandaan

Oh en dan nog een klein vraagje, ik heb nu een Dell PC, zou ik eventueel deze Harde Schijf eruit kunnen halen om vervolgens aan te sluiten op bovenstaande nieuwe systeem? Zouden al mijn bestanden dan ook nog gewoon toegankelijk zijn?
En hoe zit het met het opstarten nadat de PC helemaal in elkaar zit...Heb hier en daar wat gelezen over bootflops maar weet niet goed wat je precies moet doen als hij gebouwd is. Kan je niet gewoon meteen je Windows CD-rom erin pleuren en installeren? 8)7

Hopelijk kunnen jullie mij hier een beetje in sturen (ookal kan ik misschien begrijpen dat weer zo'n topic is...toch heb ik er vertrouwen in O-)
Als ik ergens een stomme fout heb gemaakt, of als er iets niet past ofzo laat me dat dan even weten.
Alvast bedankt:)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik zou die Pentium D sowieso vervangen. Hij heeft ten eerste een hoog energieverbruik, en hij is niet meer helemaal van deze tijd. Ik zou er een E6300 van maken :) . Lees ook maar eens review over de nieuwe Core 2 Duo's.

Voor het geheugen heb je in principe maar PC4200 geheugen nodig(voor een cCore 2 Duo). PC6400 is alleen nodig als je je processor sneller wilt laten lopen. De FSB van een E6300 is 1066 Mhz. Als je 2 geheugenlatjes koopt, heb je voordeel van dual-channel, en hoef je maar de helft van 1066 Mhz te kopen(=533 Mhz). En 533 Mhz is dus pc4200 geheugen ;) . Meer heb je niet nodig.

Maar als je je pc op een FSB van bijvoorbeeld 1500 Mhz wilt laten draaien, heb je dus 2 latjes van 750 Mhz nodig. Dat is dus PC6000 geheugen, wat in de buurt komt van de door jou genoemde pc6400 geheugen.

Voor die Pentium D 945 heb je dus (800/2)*8=PC3200 geheugen nodig. Snap je het?

Ik zou als het even kan 2 GB geheugen kopen. Het is veel toekomstgerichter, en is handig om meerdere applicaties in te draaien. PC4200 is dus zoals eerder gezegd genoeg.

Het ligt er aan wat je budget toelaat, maar als het natuurlijk even kan zou ik een x1950pro kopen. Die is een stuk sneller. Maar een x1650pro zou volgens mij ook prima volstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door hello_moto op 07-01-2007 02:17 ]

• Armando15
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-03-2025
Helemaal eens met hierboven :) x1950pro is idd een hele aardige kaart, kan nog wel ff mee. erg veel waar voor je geld, ga die ook binnenkort hale.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 11:49
Armando15 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 02:06:
Helemaal eens met hierboven :) x1950pro is idd een hele aardige kaart, kan nog wel ff mee. erg veel waar voor je geld, ga die ook binnenkort hale.
ook ik stem er mee in , prima systeempje maar zou wel voor core2duo e6300 conroe gaan rede waren tikkeltje nieuwer en minder energie verbruikend , heb zelf de T7200 voor mobile werkt prima overgens

en video kaart zou ik ook de x1950 nemen

prijs is goed
met een zalman c700 ? ( nummer week niet zeker meer ) erop gaan met die banaan :)

stock cooler zou ik overgens wel vervangen als je een SAPHIRE neemt bv ( niet merk slecht is die de cooler erop zet maar volgens mij bezuinigen ze er wel op en dat is te merken ook daarom zei ik die zalman )

dan zou ik blij zijn met je systeempje :D :+

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Misschien ook leuk om te kijken naar een e4300, die is 60mhz langzamer dan een e6300 maar omdat ie een 800mhz fsb bus heeft. Maar met een kleine overklok is dat verschil ingehaalt, de e6600 haal je ook makkelijk in (behalve op cache gebied).

Verwijderd

CPU:
In het kader van 'Ik hoef geen high-end systeem maar wil wel een beetje performance' kwam ik op deze processor uit. Of is bijv. de E6400 die 100 euro meer dan dubbel en dwars waard? (hier val ik even terug op het woord 'Feedback' in de titel )

deze zal ik vervangen voor een e6400 (of het jouw 100euro meer waard is? ligt aan je budget denk ik)

Geheugen:
Kingston 1(/2)GB...
Hier heb ik een beetje hulp nodig. Ik denk wel dat het Kingston word --> is volgens mij het meest populaire merk en sowieso 1GB misschien 2GB maar dat zou altijd later nog kunnen. Alleen heb ik geen flauw idee welk type ik nodig heb (ja, DDR2) maar ik heb geen idee wat bij. ''PC6400'' inhoudt...

Voor mij geen kingston meer (dat is wel persoonlijk)
maak nu zelf gebruik van team elite 667mhz cl4-4-4-12 (2x512mb)
of twinmos geheugen die zijn ook erg goed .

CPU Koeling:
Ook deze ben ik een aantal keren tegengekomen met alleen maar positieve reacties

Hoef voor mij niet ding is groot en lomp en slecht afgewerkt. (ook persoonlijk)
Zal een zalman nemem de Zalman CNPS9500 Heatsink

Videokaart:
Radeon X1650pro/X1950pro
Hier weer, geen super-deluxe kaart maar wel eentje die de meest recente games aardig kan trekken (dacht ik zo) Het word waarschijnlijk de X1950pro...

Geen ati x1600pro aub zeer slechte kaart.
Ati x1950 is een leuke kaart.
nvidia 7900gto is ook een leuke kaart.
Misschien iets meer budget en een nvidia 8800gts nemen?

Moederbord:
Ben deze een paar keer tegengekomen gepaard met goeie ervaringen, heeft volgens mij ook alles wat ik nodig heb

Zal een anderen merk bekijken gigabyte is erg duur voor wat hij bied.
Een leuke abit \asus of msi zijn ook erg goed en goed koper (kan je weer meer bij je videokaart leggen)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 02:33:
CPU:
In het kader van 'Ik hoef geen high-end systeem maar wil wel een beetje performance' kwam ik op deze processor uit. Of is bijv. de E6400 die 100 euro meer dan dubbel en dwars waard? (hier val ik even terug op het woord 'Feedback' in de titel )

deze zal ik vervangen voor een e6400 (of het jouw 100euro meer waard is? ligt aan je budget denk ik)
Mee eens.
Geheugen:
Kingston 1(/2)GB...

Voor mij geen kingston meer (dat is wel persoonlijk)
maak nu zelf gebruik van team elite 667mhz cl4-4-4-12 (2x512mb)
of twinmos geheugen die zijn ook erg goed .
667Mhz == PC5300, meer als nodig dus. PC4300 is goedkoper en volstaat
Koop iig geen OCZ DDR2 geheugen, daar zijn atm veel problemen mee.
Kingston ben ik ook niet zo gek van.
Je hoeft er ook geen duur merk geheugen in te zetten als je niet overclocked, dus verder lijkt me het voldoende om elk ander merk te pakken.
CPU Koeling:

Hoef voor mij niet ding is groot en lomp en slecht afgewerkt. (ook persoonlijk)
Zal een zalman nemem de Zalman CNPS9500 Heatsink
Mwah tis een redelijk klein ding, kost geen drol, en koelt toch heel aardig voor wat je er voor betaalt. Lijkt mij wel OK dus. Die Zalman gevallen zijn duur, en overhyped. Er zijn betere oplossingen. Scythe Ninja/Mine kost ook wat, maar doet et ook veel beter, en more importantly: stiller.
Videokaart:
Radeon X1650pro/X1950pro

Geen ati x1600pro aub zeer slechte kaart.
Ati x1950 is een leuke kaart.
nvidia 7900gto is ook een leuke kaart.
Misschien iets meer budget en een nvidia 8800gts nemen?
X1650Pro is een hele degelijke kaart hoor. Trekt voorlopig echt nog wel wat games, en kost ook niet zo heel veel. Een aanrader op X16x0 gebied zijn de Ultimate edities van Sapphire. Die hebben een Zalman tostie-rooster achtige koeler, en zijn heerlijk stil.
8800's zijn extreem duur op het moment dus dat lijkt me echt geen optie. Plus dat de 8800 stroom zuipt, dus moeilijk koel te houden en je voeding moet ook echt heel stevig zijn.
Moederbord:

Zal een anderen merk bekijken gigabyte is erg duur voor wat hij bied.
Een leuke abit \asus of msi zijn ook erg goed en goed koper (kan je weer meer bij je videokaart leggen)
Nou, zoveel scheelt het ook weer niet dat je daar van een 8800 kan halen ofzo :P
Hooguit de brug tussen een X1650 en een X1950.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
gekozen processor is 149 euro
E4300 is 157
E6300 is 165
E6400 is 188
E6600 is 284

dus hoe kom je er in vredesnaam bij dat een c2d 100 euro duurder is?
Moederbord is voor alle processors geschikt, dus dat kan het ook niet zijn.
Qua prijs-kwaliteit lijkt de E6300 de beste keuze.
De E4300 is nauwelijk goedkoper, en volgens mij toch wel een stuk slechter.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Quacka schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:02:
gekozen processor is 149 euro
E4300 is 157
E6300 is 165
E6400 is 188
E6600 is 284

dus hoe kom je er in vredesnaam bij dat een c2d 100 euro duurder is?
Moederbord is voor alle processors geschikt, dus dat kan het ook niet zijn.
Qua prijs-kwaliteit lijkt de E6300 de beste keuze.
De E4300 is nauwelijk goedkoper, en volgens mij toch wel een stuk slechter.
Ik ben in de war inderdaad, ik heb de hele tijd in mijn hoofd gehad dat de Pentium D945 95euro was :+
Ik heb het lijstje een beetje verandert;

Behuizing:

Voeding:
In Behuizing

Moederbord:
GigaByte Moederbord GA-965P-DS3 socket 775 (Intel)

CPU:
Intel Pentium Core 2 Duo E6400
Dan toch maar de E6400(i.p.v. de E6300) voor die paar extra MhZ. Scheelt toch niet zo gek veel

CPU Koeling:

Geheugen:
(Kingston) 2GB PC4200
Merk zal ik nog even naar kijken, waarschijnlijk toch wel gewoon Kingston

Videokaart:
Radeon X1950pro

Harde Schijf:

DVD-R/+RW:
Samsung SH-S182M 18x

Diskettestation:
Goedkoop ding

Denk dat dit hem zo ongeveer word, tenzij iemand mij een moederbord aan kan wijzen met dezelfde specs. maar stukken goedkoper..
En weet trouwens iemand hoe je hem precies op moet starten nadat hij helemaal gebouwd is?
En zou ik mijn oude harde schijf er ook in kunnen zetten om zo mijn bestanden te bewaren? (Heb er genoeg ruimte voor maar weet niet of dat zo makkelijk werkt als dat het klinkt...)
Bedankt in ieder geval voor alle reacties to nu toe! Erg leerzaam 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 10:48 ]

Verwijderd

http://www.asus.com/produ...3=307&slname=Intel%20P965

alle 965 modellen

http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=745&kind=1
http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=744&kind=1

msi 965 modellen.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/476
en hier kan je de prijzen opzoeken

trouwens een 945 chip kan je ook nemen om de prijs te drukken
als je niet overklokt kan je een asrock nemen (zijn kwa prijs de helft van msi asus en anderen merken)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:46:
Behuizing:

Voeding:
In Behuizing

Moederbord:
GigaByte Moederbord GA-965P-DS3 socket 775 (Intel)

CPU:
Intel Pentium Core 2 Duo E6400
Dan toch maar de E6400(i.p.v. de E6300) voor die paar extra MhZ. Scheelt toch niet zo gek veel

CPU Koeling:

Geheugen:
(Kingston) 2GB PC4200
Merk zal ik nog even naar kijken, waarschijnlijk toch wel gewoon Kingston

Videokaart:
Radeon X1950pro

Harde Schijf:

DVD-R/+RW:
Samsung SH-S182M 18x

Diskettestation:
Goedkoop ding

Denk dat dit hem zo ongeveer word, tenzij iemand mij een moederbord aan kan wijzen met dezelfde specs. maar stukken goedkoper..
En weet trouwens iemand hoe je hem precies op moet starten nadat hij helemaal gebouwd is?
En zou ik mijn oude harde schijf er ook in kunnen zetten om zo mijn bestanden te bewaren? (Heb er genoeg ruimte voor maar weet niet of dat zo makkelijk werkt als dat het klinkt...)
Bedankt in ieder geval voor alle reacties to nu toe! Erg leerzaam 8)
Nu ziet het er goed uit! Ik ben trouwens ook wel benieuwd of je zomaar je harde schijf kunt overplaatsen.

En met een paar handleidingen is die pc zomaar inelkaar gezet hoor, dat staat er vast wel allemaal duidelijk in beschreven.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan de harddisk wel mee nemen, maar dikke kans dat windows niet start.
Ik zou er dus wel een extra harddisk bij nemen en daarop windows installeren. Daarna kan je de data van je oude HDD wel kopieren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Quacka
1. Je kopieert al je bestanden die je wilt bewaren naar een aparte plek op je harde schijf, liefst op een aparte partitie, maar die zal je wel niet hebben. Dus bijv op "c:/oude pc"
Reden: Anders kan je problemen met rechten krijgen, dit voorkomt dus problemen
2. Plaats de schijf in je nieuwe pc
3. Installeer windows opnieuw op je pc zonder formateren
4. je kopieert de bestanden onder C:/oude pc naar de plekken die jij wilt

Ik zou je alleen aanraden om lekker een nieuwe schijf te kopen. Zet daar windows op en daarna sluit je alsnog die oude harde schijf aan op je systeem en ga je lekker bestanden kopieren.
Kan eventueel ook door de 2 pcs aan elkaar te sluiten via een netwerkje. Op die laatste manier doe ik het vrijwel altijd.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
hello_moto schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:59:
[...]

Nu ziet het er goed uit! Ik ben trouwens ook wel benieuwd of je zomaar je harde schijf kunt overplaatsen.

En met een paar handleidingen is die pc zomaar inelkaar gezet hoor, dat staat er vast wel allemaal duidelijk in beschreven.
Je harde schijf kan je er altijd als 2e bjihangen om gegevens over te zetten. Als jouw oude PC hetzelfde merk chipset heeft (Dell heeft meestal intel chipset), kan je zelfs gewoon van je oude schijf je oude windows booten, drivers installeren en gebruiken, maar dat is wat avontuurlijker.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die Artic Freezer vind ik zelf nogal tegenvallen wat geluid betreft. Ik moet hem echt tot onder de 75% terugschroeven, anders is hij de luidste component in m'n systeem. Nou ben ik een zeikerd over lawaai, en jij zegt er niks over, dus is het misschien geen punt.
Samsung fikkertje doet het hier lekker. Er is ook een SATA versie van, ben je meteen van de laatste flatcable af.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:28

aex351

I am the one

Volgens mij heeft de TS gewoon wat willekeurige onderdelen bij elkaar gestopt. Zelf een computer samenstellen is leuk maar dan moet je wel weten waar je het over hebt. En niet componenten selecteren omdat je ze ergens bent tegen gekomen met positive reacties :/ . Misschien dat je beter af bent met een kant en klaar PC ? waar opzich niets mis mee is. Of eerst meer kennis opdoen om daarna zelf een PC zelf samen te stellen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

Topicstarter
aex351 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:42:
Volgens mij heeft de TS gewoon wat willekeurige onderdelen bij elkaar gestopt. Zelf een computer samenstellen is leuk maar dan moet je wel weten waar je het over hebt. En niet componenten selecteren omdat je ze ergens bent tegen gekomen met positive reacties :/ . Misschien dat je beter af bent met een kant en klaar PC ? waar opzich niets mis mee is. Of eerst meer kennis opdoen om daarna zelf een PC zelf samen te stellen.
''Wat willekeurige onderdelen bij elkaar gestopt''? Ik ben een hele avond druk geweest met uitzoeken wat wel of niet past en of het zou werken voor mij. Als het goed is moet alles passen wat ik heb uitgezocht dus what's your problem? Je hoort mij ook niet zeggen dat ik al die onderdelen heb uitgezocht puur om het feit dat ik er goede dingen over heb gehoord? Heb eerst gekeken naar wat ik wou, en TOEN gezocht welke het beste zou zijn

Oh en ik denk dat ik dan toch gewoon mijn oude HD er later aan koppel om oude gegevens over te zetten, ik koop in ieder geval toch een nieuwe dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 19:16 ]

• aex351

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:14:
[...]

''Wat willekeurige onderdelen bij elkaar gestopt''? Ik ben een hele avond druk geweest met uitzoeken wat wel of niet past en of het zou werken voor mij. Als het goed is moet alles passen wat ik heb uitgezocht dus what's your problem? Je hoort mij ook niet zeggen dat ik al die onderdelen heb uitgezocht puur om het feit dat ik er goede dingen over heb gehoord? Heb eerst gekeken naar wat ik wou, en TOEN gezocht welke het beste zou zijn

Oh en ik denk dat ik dan toch gewoon mijn oude HD er later aan koppel om oude gegevens over te zetten, ik koop in ieder geval toch een nieuwe dus :)
Je vraagt feedback en ik geef je die. Wanneer ik de begin post lees dan zie ik gewoon dat je weinig kennis hebt over de computer onderdelen. Daar is opzich niets mis mee maar ga dan niet in de defense mode met het argument dat je één avond er druk mee bezig bent geweest. Iedereen kan een computer samenstellen maar waar het om gaat is dat je de afwegingen die je moet maken begrijpt. En dat kan je alleen wanneer je elke specifiek onderdeel kent.

Je vraag over je afweging tussen de Intel Pentium D vs de C2D zal menig tweaker van zijn stoel doen vallen. Je kiest het geheugen gebasseerd op merk. Moederbord omdat andere goede ervaringen ermee hebben evenals de CPU cooler en de HDD. Het enige wat ik nu mis is de reden waarom jij voor deze onderdelen hebt gekozen.

Dus er zijn 2 opties. 1) Je gaat je erin verdiepen door op techsites reviews te lezen en producten te volgen waar best veel tijd in kan gaan zitten 2) Je koopt een kant en klaar PC

[ Voor 3% gewijzigd door aex351 op 07-01-2007 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
aex351 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:59:
[...]

Je vraag over je afweging tussen de Intel Pentium D vs de C2D zal menig tweaker van zijn stoel doen vallen. Je kiest het geheugen gebasseerd op merk. Moederbord omdat andere goede ervaringen ermee hebben evenals de CPU cooler en de HDD. Het enige wat ik nu mis is de reden waarom jij voor deze onderdelen hebt gekozen.
Ik zat met een verkeerde prijs van de Pentium D 945 in mijn hoofd, zodoende dacht ik dat dat een aardige CPU was voor die prijs. Ik ben er nu ook over uit dat het sowieso een E6400 word.
Over het geheugen heb je gelijk, dat heb ik ook op merk gekozen. Simpelweg door het feit dat ik er weinig vanaf wist. Juist DAAROM vraag ik hier feedback voordat ik het allemaal aan ga schaffen ;)
Het moederbord heb ik ook nog niet met 100% zekerheid gekozen, ik kijk nu wat specifieker en heb nu de 'Asrock 775XFIRE-eSATA2, i945PL (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) ' op het oog. Toch alweer 30 euro goedkoper

• Quacka
aex351 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:59:
Dus er zijn 2 opties. 1) Je gaat je erin verdiepen door op techsites reviews te lezen en producten te volgen waar best veel tijd in kan gaan zitten 2) Je koopt een kant en klaar PC
Wat een gelul.
Ik bouwde mijn eerste pc, terwijl ik echt niet zoveel hardware-kennis had.
Ik ging toen puur uit van prijzen.
Ik wist wat ik had in mijn pc en wat in de pc van mn ouders zat.
Pc bouwen ging prima en hij draaide ook prima.

Natuurlijk gaat de TS ook inschattingsfouten maken. Maar wees eerlijk: die kan jij ook maken. Ik kan die ook nog steeds maken, ondanks dat ik veel meer weet over hardware en er veel over lees.

Sterker nog: Zonder zelf mn pc's te bouwen had ik nooit geleerd wat ik nu weet. Had ik nooit de moeite genomen om zoveel over hardware te leren.

Verwijderd

aex351 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:42:
Wat een onzin... Ik word juist doodmoe van die zogenaamd 'goede/goed doordachte' keuzes die weer leiden tot een kopie systeem met een standaard E6400/E6600 en PB5/deluxe of niet etc. samenstelling. Bij die topics krijg ik meer het gevoel "je kopieert maar wat de meeste mensen roepen" i.p.v. dat ze samenstellen wat ze zelf nodig hebben, wat deze TS juist wel doet.
(hoewel het uiteindelijke systeem vast wel weer 'standaard' wordt :) )

En volgens mij kiest 99% van de mensen die wel tech-reviews etc. lezen de produkten die die 'positieve reacties' krijgen, lijkt mij niet meer dan logisch...

* humbly apologises for the off-topic *

• aex351

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:15:
Wat een onzin... Ik word juist doodmoe van die zogenaamd 'goede/goed doordachte' keuzes die weer leiden tot een kopie systeem met een standaard E6400/E6600 en PB5/deluxe of niet etc. samenstelling.

Bij die topics krijg ik meer het gevoel "je kopieert maar wat de meeste mensen roepen" i.p.v. dat ze samenstellen wat ze zelf nodig hebben, wat deze TS juist wel doet.

En volgens mij kiest 99% van de mensen die wel tech-reviews etc. lezen de produkten die die 'positieve reacties' krijgen, lijkt mij niet meer dan logisch...

* humbly apologises for the off-topic *
Niemand vraagt je die topics door te lezen. Dus dat je er doodmoe van word wanneer mensen doordachte keuzes proberen te maken is jouw probleem. Tevens implementeer je dat iedereen die doordachte keuzes maakt toch weer uitkomt bij dezelfde systeem P5B/Deluxe en die reviews onnodig zijn. Pure onzin. Mensen die weten wat ze kiezen die kiezen hetgene om wat het is en niet om wat het zou kunnen zijn. Mensen die niet weten wat ze kiezen of denken te weten wat ze kiezen, kiezen juist op feit dat het systeem iets zou kunnen zijn wat het later mogelijk niet is.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:29

drooger

Falen is ook een kunst.

Het is idd een standaardsysteem voor deze tijd, maar dat wil niet zeggen dat ´t verkeerd is. Als de TS een pc wil hebben die niet opvalt, zijn keuze.
Zo doet volgens mij iedereen het in dit subforum. De een wil in 1 avond al beslist hebben wat voor systeem hij wil hebben en de ander twijfelt een paar weken over de onderdelen.(zoals ik dus)

Ik zie trouwens geen budget staan, is misschien wel makkelijker voor de volgende keer.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04-2025
Ik ben mijn pc in elkaar een het zetten met dit moederbord van Foxconn.
http://www.foxconnchannel...tail.aspx?ID=en-us0000170
Met C2D 6600 erop en geheugen van Kingston KVR667D2N5/1G dit 2x is dus pc5300

Het bord kost mij 110,- en het geheugen bij elkaar 222,-

Nu weet ik dat Foxconn niet bekent is in nederland maar ze schijnen 1 van de grootste ,
van de wereld tezijn .
Zij leveren veel aan OEM klanten.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik ben mijn pc in elkaar een het zetten met dit moederbord van Foxconn.
http://www.foxconnchannel...tail.aspx?ID=en-us0000170
Met C2D 6600 erop en geheugen van Kingston KVR667D2N5/1G dit 2x is dus pc5300

Het bord kost mij 110,- en het geheugen bij elkaar 222,-

Nu weet ik dat Foxconn niet bekent is in nederland maar ze schijnen 1 van de grootste ,
van de wereld tezijn .
Zij leveren veel aan OEM klanten.
En het punt is...?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Ik doe wat? :) Misschien bedoel je insunieer?
aex351 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 22:33:
[...]
...dat iedereen die doordachte keuzes maakt toch weer uitkomt bij dezelfde systeem P5B/Deluxe en die reviews onnodig zijn. Pure onzin.
Hhmmm... volgens mij zet ik er "zogenaamd" voor en zet "goed doordachte keuzes" ook nog eens tussen ' ', dus je herhaalt precies mijn standpunt...

Om niet nog een keer alleen maar off-topic bezig te zijn:

Behuizing + voeding:
Je zou kunnen kijken naar een Silentium T3 PRO (500 watt voeding), meestal iets goedkoper dan de Antec.

Moederbord:
GigaByte Moederbord GA-965P-DS3 socket 775 (Intel) zou ik voor gaan, hoewel ik ook nog op zoek ben naar een goedkoper equivalent (waarvan je er zelf ook al een post).

CPU:
6300/6400 zelf beslissen budget tegen prijs

CPU koeling/Geheugen/DVD-R/+RW:
no clue, your choice

Videokaart:
Ben zelf geheel voor NVidia door persoonlijke ervaring, dus zou voor 7900GT of zo gaan, uitvoeringen van 450 t/m 650 MHZ, dus even goed kijken bij vergelijken.

Tom's hardware vergelijking (SM3.0)

Kies bij bovenstaande link ook de andere vergelijkingsopties! Dan is de ATI af en toe zelfs beter. Zoals gezegd, NVidia is m'n persoonlijke voorkeur.

Succes verder :)

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Om ook maar even on-topic te reageren:

Behuizing + voeding:

Meer eigen keuze van wat je zelf mooi vindt. Gewoon eens google gebruiken en kijken welke kasten je mooi vindt, wat de prijzen zijn en reviews lezen. Het verschil tussen de kasten is vooral het uiterlijk. Je moet je niet blindstaren op 'de reviews' waarin staat dat 'die en die' de beste kasten atm zijn, maar wat je zelf wil. Vind het zelf al zo vreemd waarom 9/10 mensen allemaal dezelfde kast nemen.

Moederbord:

Asus p5, gigabyte, msi p965. Zelf heb ik gekozen voor een asus p5 deluxe wifi-ap, omdat ik draadloos internet op m'n kamer heb. Eigenlijk zijn alle drie de kaarten/merken wel goed, je moet vooral kijken welke aansluitingen je wilt/nodig hebt.

CPU:

Mijn voorganger zegt 6300/6400. Aangezien ik nergens een budget heb gezien, weet ik ook niet wat ik het beste kan aanraden. De E6600 heeft 2mb meer cache, maar kost wel 90 euro meer. Het schijnt een verschil van 10% te maken. De vraag is dan ook, is 10% die € 90,- voor jou waard?

CPU koeling:

Bijna iedereen tegenwoordig neemt een arctic freezer 7 pro, vanwege prijs/kwaliteits-verhouding. Je kan natuurlijk ook de stockkoeler gebruiken, of een mooie scythe ninja o.i.d. nemen.

Geheugen

1 of 2 gb van een A-merk (corsair, kingstone, G.E.I.L., G-skill, etc.) Minstens 4200 nemen, als je wilt overclocken o.i.d. 6400 nemen.

Videokaart:

Als je geen budget hebt een 8800 gts/gtx of de nieuwe ATI die in februari uitkomt. Anders een x1950 pro/xt/xtx.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze laatste 2 replies!
Ben weer een stukje verder, ga ook eens kijken naar de Silentium T3 PRO. Heb hier en daar ook al gelezen dat de Antec toch wel erg krap is.
CPU word toch de 6400, die 10% is mij geen 90 euro waard...aangezien ik geen ultieme high-end PC hoef.
Geheugen ga ik op de dag dat ik het geheugen bestel uitzoeken, ligt maar net aan de prijzen

Verwijderd

waarom perse kingston geheugen, corsair is ook prima hoor....
Daar heb ik zelf de beste ervaringen mee.
ik zou dan een PC5300 2gb corsair geheugen nemen (door de prijs beter dan de kingston)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:04:
waarom perse kingston geheugen, corsair is ook prima hoor....
Daar heb ik zelf de beste ervaringen mee.
ik zou dan een PC5300 2gb corsair geheugen nemen (door de prijs beter dan de kingston)
Yep, ben er nu zelf ook achter dat het niet persee Kingston hoeft te zijn ;)
En is het verschil tussen PC4200 en PC5300 erg groot?
Pagina: 1