Waarom PC even compleet uit bij reboot?

Pagina: 1
Acties:

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 18:19

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Core2Duo op een Asus P5B-E moederbord. Als ik bij dit moederbord in Windows op restart klik dan gaat tijdens de reboot mijn PC eventjes helemaal uit. Je hoort de HDD's en fans uit gaan. 2 tellen later start het systeem dan op. Al mijn vorige PC's deden dit niet.
Is hier een rede voor en is dit aan te passen zodat mijn systeem zichzelf niet compleet uitschakeld bij een reboot?

Ik heb gezoch op GoT en met Google maar kon niks vinden.

Mobo heeft trouwens de laatste (niet beta) BIOS.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-05 10:53
Mogelijk nodig om een geheel koude start te bewerkstelligen..

Verwijderd

Dit heb ik bij de laatste 2 of 3 Asus-borden gezien (verschillende typen, sommigen pas na een bios-update).
Waarschijnlijk doen ze dat omdat je PSU het fijner vindt als hij even rust krijgt, dan wanneer je meteen *boem* een cycle doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 00:29 ]

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 12:41
Ligt aan het moederbord, ik heb hier een P5WDG2-WS en die doet het ook als de FSB boven de 240 ligt. Is eerder een bug dan dat het ergens nuttig voor is. Eerder slecht, want je hdd's hebben weer een nieuwe start en stop cycle doorlopen. En voor de de belasting van de PSU is het ook niet, de PSU wordt juist meer belast als de hdd's, videokaart etc opnieuw moeten opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door twiekert op 07-01-2007 11:24 ]

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 18:19

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
twiekert schreef op zondag 07 januari 2007 @ 11:23:
Ligt aan het moederbord, ik heb hier een P5WDG2-WS en die doet het ook als de FSB boven de 240 ligt. Is eerder een bug dan dat het ergens nuttig voor is. Eerder slecht, want je hdd's hebben weer een nieuwe start en stop cycle doorlopen. En voor de de belasting van de PSU is het ook niet, de PSU wordt juist meer belast als de hdd's, videokaart etc opnieuw moeten opstarten.
Dit is dus ook mijn idee. Hopelijk is het opgelost in een nieuwe BIOS versie. Het is vooral vervelend als je je PC aan het testen bent vanwege de vele reboots.

Verwijderd

Het zal echt geen bug zijn, als de meest uiteenlopende Asus-borden allemaal precies hetzelfde doen.
Zou wel heel toevallig zijn als ze precies dezelfde bug in al die biossen hebben, en dat ze die nergens oplossen.
Ik ga toch voor de uitleg van ParkOverall en mijzelf...
Ze gooien de spanning er even vanaf om zeker te weten dat alles 'koud' gereset is, en de delay van een seconde of wat, is om de voeding wat rust te gunnen (misschien gooien ze ook niet de spanning ineens op alles, maar is de delay van bv de PCI-e sloten wat groter dan van de HDDs, om maar wat te noemen... zodat de belasting geleidelijk opgebouwd wordt).

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Veel laptops doen het ook, die gaan eerst even helemaal uit, en dan weer aan bij een reboot, het zal toch wel ergens goed voor zijn...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49

Haan

dotnetter

Ik heb het inderdaad ook met een Asus P5GD1 bord als ik meer dan iets van 10% overklok. Ik dacht zelf altijd dat het misschien door m'n voeding kwam, maar dat is dus blijkbaar niet zo :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 12:41
Het is echt een bug c.q. limitatie van de ICH8 (en ICH9 ook wel denk ik) chipset, Er staat zelfs iets over in de FAQ van Asus :)
http://support.asus.com/f...5FFCC7DA5&SLanguage=en-us

Het gebeurt dus alleen als je rommelt met de vcore / fsb / mem instellingen. Het is gewoon een workaround om de chipset een cold boot te geven, niets meer of minder :)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ik heb dit ook met mijn P5B.... alleen met std MB instellingen doet ie dit niet, maar ik zie geen problemen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Verwijderd

twiekert schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:50:
Het is echt een bug c.q. limitatie van de ICH8 (en ICH9 ook wel denk ik) chipset, Er staat zelfs iets over in de FAQ van Asus :)
http://support.asus.com/f...5FFCC7DA5&SLanguage=en-us

Het gebeurt dus alleen als je rommelt met de vcore / fsb / mem instellingen. Het is gewoon een workaround om de chipset een cold boot te geven, niets meer of minder :)
Zal niet een bug zijn, niet alle merken doen dit, en toch kun je daarmee ook overklokken. Zal eerder voorzorg zijn, en bevestigt wat wij al zeiden, een reset forceren.
Overigens heb ik het ook op een ICH7-bord gezien.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:31:
Het zal echt geen bug zijn, als de meest uiteenlopende Asus-borden allemaal precies hetzelfde doen.
Zou wel heel toevallig zijn als ze precies dezelfde bug in al die biossen hebben, en dat ze die nergens oplossen.
Ik ga toch voor de uitleg van ParkOverall en mijzelf...
Ze gooien de spanning er even vanaf om zeker te weten dat alles 'koud' gereset is, en de delay van een seconde of wat, is om de voeding wat rust te gunnen (misschien gooien ze ook niet de spanning ineens op alles, maar is de delay van bv de PCI-e sloten wat groter dan van de HDDs, om maar wat te noemen... zodat de belasting geleidelijk opgebouwd wordt).
niet alleen de asus mobo's al mijn msi mobo met C2D's doen dit ook

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Van mij deed hij het vroeger.(vanaf 2.7ghz). Nu ik het geheugen op 2.1 volt heb draaien(pc5300 twinmos) doet hij dat niet meer. (ook niet op 3.2 ghz). Als ik in de bios iets verander of opsla, doet hij het soms nog(als ik het voltage of fsb ineens drastisch verhoog, maar als ik 11 mhz meer fsb geef en 0.125 volt meer, doet hij het niet.) Ook windows heropstarten laat de pc niet meer uitslaan en ik ben er blij om: ik vond het niet zo gezond voor mijn harde schijf omdat ik nogal vaak heropstartte(bij het overclocken) Ik heb bios 0804 op een asus p5b met C2D E6600 @ 2.9 ghz(ben nog verder aan het testen, op 3.2 kreeg ik hem nog niet stabiel, kwam wrs door voltage oid)

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1