Hdd Kapot?? of toch mem??

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 12:53
hello tweakers,

ik zit met een nieuw probleem. ik zal het geheel even uitleggen.
een weekje terug kwam ik thuis en strate ik de computer op. tot mijn verbazing kreeg ik het bericht dat bepaalde systeem bestanden gewoon wegwaren uit c:\windows\system32. nou ik dus denken het zijn maar een paar bestanden dus die gooi ik erbij en dan doet ie het. zo gezegd zo gedaan, maar ja daar kwam het dus elke keer waren en weer andere bestanden die er ook misten. van alles geprobeerd. en uiteindelijk maar een format gedaan en win XP opnieuw erop gegooid.
het rare is dat tijdens mijn zoektocht chkdsk zei dat er fouten waren en dat die hersteld waren (dos versie ervan die in de recovery console van winxp wordt geleverd)

goed hij heeft het hierna een weekje goed gedaan. en nu opeens kom ik vandaag thuis zet dat ding aan krijg nu te horen nog voordat windows boot dat ik ntldr mis en dat ik CTRL+ALT+DEL moet pressen om opnieuw te starten.

dit is nu dus de tweede keer dat ik bestanden op de schijf mis.. en heb dus erg sterk het vermoeden dat er iets met de HD aand e hand is. weet neit helemaal zeker of de fout nu ligt aan de HDD maar denkt het haast wel. gezien het feit dat het de tweede keer is binnen korte tijd dat ik bestanden mis op mn hdd. ben een beetje pissed want nog geen week geleden heb ik alles erop gedouwd.

iemand ideeen wat ik allemaal kan testen op welke manier om te kijken wat er precies defect is? want ik heb het vermoeden dat het misschien ook het geheugen kan zijn weet het alleen neit zeker... iemand ideeen? (vandaar dat ik de topic ook op complete systemen zet)

alvast bedankt

[ Voor 12% gewijzigd door dangerpaki op 07-01-2007 09:47 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Memtest draaien. S.M.A.R.T. aanzetten. En wat dacht je ervan om exacte foutmeldingen/vermiste bestanden aan te geven, en om informatie over je systeem te geven? Je post een lange tekst, maar verder dan vaag beschrjiven van je probleem kom je niet, er staat helemaal niets aan echte informatie in.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Even een paar dingen om voor jezelf te checken:

*Had je een virusscanner + antispyware scanner en scande je regelmatig?

*Heb je wel eens een dualboot (2 besturingssytemen) gehad?

*Maakt de Harddisk ook (vreemde) geluiden, die je nooit eerder hebt gehoord?

Persoonlijk lijkt mij het geheugen vrij sterk, dit is inderdaad of de HDD, maar wat ook heel goed mogelijk is, is een software-kwestie.

Misschien dat je eens wat meer informatie kan posten over hoelang je de laptop al hebt en of je er ook iets mee gedaan hebt wat misschien belangrijk is om te weten.

Succes ermee!

Verwijderd

Duw er ook eens een andere ide kabel op, of haal em los (op alle eindjes) en zet weer vast. Dit had ik met een kabel die net iets te strak zat en zichzelf langzaam lostrok.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 12:53
ok even een update en wat info.

ik heb via de windows xp recovery console geprobeerd:fixboot, fixmbr, en ook gekopieerd ntldr en ntdtect.com handmatig over te kopieren.
ik krijg nu het bericht "ntldr is compressed, press CTRL+ALT+ DEL to restart"

ik heb altijd en virusscanner gehad. (kaspersky)
geen dual boot gedraaid.
en voorzover ik weet heb ik geen gekke geluiden uit mn hd gehoord.

wat ik wel hoorde later is dat mn pa bezig was in windows en tijdens het browsen was er opeens een crash alles liep vast neits reageerde meer. toen heeft hij hem gewoon uitgedrukt omdat ie laatst ook al verrot was heeft ie hem verder met rust gelaten.

dat met die ide kabels ga ik proberen. ik weet namelijk dat die van mij inderdaad erg strak zitten in de kast doordat ik wat airflow wou creeren.

is er trouwens een dos applicatie die je kan gebruiken om smart uit te lezen want windows kom ik er niet in.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 14:45

DataGhost

iPL dev

dangerpaki schreef op zondag 07 januari 2007 @ 09:44:
ok even een update en wat info.

ik heb via de windows xp recovery console geprobeerd:fixboot, fixmbr, en ook gekopieerd ntldr en ntdtect.com handmatig over te kopieren.
ik krijg nu het bericht "ntldr is compressed, press CTRL+ALT+ DEL to restart"
Dan heb je niet goed genoeg gekopieerd :) Met de juiste instellingen wordt ntldr niet automatisch gecomprimeerd.
ik heb altijd en virusscanner gehad. (kaspersky)
geen dual boot gedraaid.
en voorzover ik weet heb ik geen gekke geluiden uit mn hd gehoord.

wat ik wel hoorde later is dat mn pa bezig was in windows en tijdens het browsen was er opeens een crash alles liep vast neits reageerde meer. toen heeft hij hem gewoon uitgedrukt omdat ie laatst ook al verrot was heeft ie hem verder met rust gelaten.
Zat hij nog op vage sites? Je kan zomaar van alles binnenhalen hoor, zelfs kaspersky is niet de ultieme scanner. Pas geleden had ik nog een virus dat ik zelf mooi mocht gaan opruimen. Dan nog is het zomaar uitzetten van een draaiende pc nooit the way to go, iets met schrijfcache enzo. Ja, je bestandssysteem kan hiervan corrupt of in ieder geval inconsistent raken.
dat met die ide kabels ga ik proberen. ik weet namelijk dat die van mij inderdaad erg strak zitten in de kast doordat ik wat airflow wou creeren.
:X Je kan ook met tie-wraps je kabels een beetje wegwerken zonder dat er veel spanning op komt te staan.
is er trouwens een dos applicatie die je kan gebruiken om smart uit te lezen want windows kom ik er niet in.
Onder DOS weet ik het niet, als je even een knoppix livecd pakt kan je met het commando 'smartctl' een heleboel doen, geloof ik. Als dit te lastig is kan je ook de harde schijf in een andere pc hangen en het dan met speedfan ofzo uitlezen.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Persoonlijk denk ik dat een verse Windows installatie het probleem zal oplossen.
Klinkt meer als een sofware probleem.
Btw heb je geen bad clusters?

[ Voor 11% gewijzigd door Strikie op 07-01-2007 10:08 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
ik kan me herinneren dat ik dit met een pc ook heb gehad.
Nooit achtergekomen wat het probleem was. Ik vond het niet zinnig om er veel aan te repareren.

Het was bij mij in elk geval niet de harde schijf. Die harde schijf heeft nog een jaar tot anderhalf jaar in een oudere pc gedraaid.
Ik heb zelf de schuld gelegd bij geheugen-moederbord-processor.
En met name geheugen of moederbord.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Lees de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door, omdat je voor de rest niet aangeeft wat je al geprobeerd hebt om dit probleem op te lossen en je ook niet post wat voor hardware je hebt kunnen we je niet goed helpen.

Post als je er niet uitkomt nog eens een nieuw topic in het juiste subforum, namelijk PMG :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.