Inconsequente ellende; moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-04 09:24
Hallo mensen,

De pc van mijn vriendin doet moeilijk. De enige oorzaak die ik kan bedenken is een kapot moederbord. Voor ik probeer een vervangend tweedehandsje op de kop te tikken zou ik graag jullie mening horen. Ik zal een zo kort mogelijk overzicht geven.

Systeem:
- Asus A7M266
- AMD TB 1400
- POV Radeon 8500
- 786MB DDR

Symptomen op chronologische volgorde:
- Het begon met constante reboots;
- Toen kon Windows opeens niet meer opgestart worden en kreeg ik een melding over een missend/corrupt bestand (o.i.d.)met het advies de recovery console van de cd op te starten;
- Windows kon opeens toch weer opgestart worden;
- Checkdisk uitvoeren leverde een waslijst aan beschadigde sectoren op, hierna liep het programma vast;
- Windows kan weer niet opgestart worden;
- Memtest86+ uitgevoerd; na 20% (zonder fouten) stopt het programma met een melding 'unexpected nogiets' en een hoop getallen.
- Computer lijkt op te starten, maar scherm blijft zwart;
- Computer start op, maar na één seconde krijg ik een zwart scherm met knipperende cursor;
- Computer start niet op (fans gaan wel draaien) en ik krijg de 'piepcode' die beduidt dat er geen geheugen gevonden is;
- Geen piepcodes meer, maar ook geen beeld;
- Piepcode die niet in de manual staat, maar nog het meest lijkt op die voor de videokaart.

En de onderste zes symptomen wisselen elkaar dan zo'n beetje af. Iedere keer opnieuw opstarten kan weer andere resultaten opleveren. Het lijkt met dat dit alleen een brak moederbord kan zijn, graag jullie mening.

Bij voorbaat dank.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Allerlei bad sectors? Zou je harde schijf kunnen zijn en/of een defecte controller op je moederbord inderdaad. Zal er eerst ook eens een ander diskje in hangen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Kijk eens of de condensatoren op het moederbord nog in goede staat zijn en niet lekken.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Probeer evt. nog een andere PSU, maar die kans acht ik klein.
Grote kans dat je mobo defect is, maar sluit de CPU niet uit. Zeldzaam maar aanwezig.

Verwijderd

voeding kan het ook zijn
een ide kabel van je harddisk ook.

Verwijderd

euhm hij heeft een memtest uitgevoerd en bij 20% gaf ie een fout.... zou het misschien iets met het geheugen kunnen zijn???

dit omdat als er iets verkeerd in het geheugen staat het verkeerd word weggeschreven op de harddisk, ook zou het wel opstarten niet opstarten hierdoor kunnen komen. ene keer word het wel goed in het geheugen geladen (op een ander adres ofzo) andere keer op het corrupte gedeelte...

ik weet verders niet precies de configuratie van het geheugen omdat hij gewoon wat weinig info geeft maar het gaat om meerdere geheugenbankjes dus zou hij kunnen proberen de geheugens in andere slots te testen en beide bankjes apart...

en dan nogmaals een memtest proberen... als je iig weer een werkend systeem heeft... ook zou je misschien een biosreset kunnen proberen...

verder zie ik niet veel eigen inzet dus ik wil het hier graag ff bij laten... probeer eerst bovenstaande maar eens uit...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het zou inderdaad aan het geheugen kunnen liggen maar dan vind ik het vreemd dat de computer soms nog niet eens een POST scherm geeft.

Ik denk eerder aan een kapotte chipset of iets anders op het moederbord. Ik zou ook eens kijken op het moederbord of je geen lekkende condensators vindt.

Wat je wel kan proberen:
- geheugen rondwisselen
- alle kabels nakijken
- BIOS resetten
- computer uit het stopcontact halen en een paar keer op de powerknop duwen
- ...

Ik weet niet wat je hebt geprobeerd, het zou handig zijn mocht je dit vermelden.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik zou idd eens ander geheugen proberen als je dat hebt of je geheugen van deze pc in een andere en dan ook memtest draaien.
Verder eenh dd met bad sectors kan toch ook een oorzaak zijn voor een hoop problemen, soms blijft zoiets hangen in de bios al, kun je die ook niet vervangen of iets anders proberen?

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 14:51
Zeer waarschijnlijk lekkende condensatoren of brak geheugen. (Zoals boven mij al veel gezegd is) Ik had hetzelfde probleem, moederbord vervangen en alles werkt weer normaal.
Pagina: 1