[Simulatie] FX5200 => 7600GS Silent

Pagina: 1
Acties:

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik ben nou de "trotse" eigenaar van een Geforce FX5200. Ik heb besloten deze te vervangen omdat
  1. de ventilator op de kaart stuk is en dan ook tering herrie maakt
  2. Ik voor school het programma Nolimits moet draaien
Dit programma draait op mijn oude kaart dus met 0 fps in de simulatie. Wat ik ook probeer, hoger dan 2 wil die niet.

Om nou de twee dingen te combineren heb ik bij Salland een nieuw kaart besteld, een GigaByte VGA GeForce 7600GS Silent Pipe 256 MB. Ik wil persé een silent kaart en zit met deze PC vast aan AGP.

Ik speel nauwelijks games waar mijn PC moeite mee heeft. Zelf wil ik nog wel een Age of Empires 2 uit de kast halen en mijn broertje is verslaafd aan Theme Hospital en Roller Coaster Tycoon1. Deze vereisen nauwelijks enige power, dus hiervoor hoef ik geen dikkere kaart te kopen. In mijn budget van € 140 euro (ongeveer) heb ik dus voor deze kaart gekozen.

Nou vroeg ik me dus ook twee dingen af.
  1. Is deze kaart een verstandige keus
  2. Is deze kaart voldoende om Nolimits soepel te draaien (> 30 fps)
  3. Is het verbruik van de 7600GS veel hoger dan dat van de FX5200? Ik kan namelijk nergens vinden hoeveel deze laatste verbruikt en heb het geld niet om een meter ervoor te kopen.

Verwijderd

1) Moet je je dit soort dingen niet afvragen voordat je iets koopt? ;)
2) Ik heb het programma even geïnstalleerd (maf progje overigens) en met mijn licht overgeklokte 7600GT trok hij alles op 1280 * 1024, alle settings op maximaal, een constante 60 fps, wat duidelijk begrensd werd door de resfreshrate van mijn monitor op die resolutie. Op 1024 * 768 (alle settings nog steeds max) constant 85 fps, wederom de max refresh rate van mijn CRT.
Hoewel een GS natuurlijk wat minder snel is dan een GT, haal je die 30 fps makkelijk
3) De 7600GS is een erg zuinige kaart. Ik denk zelfs zuiniger dan je FX!
Edit: hier staat wat info!
Edit (again :p): hieruit (nauwkeuriger gemeten dan hierboven) blijkt een verbruik van 27 W maximaal!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 22:15 ]

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Mooi, Hij moet de 30 fps met 1280*1024 dan iig makkelijk halen :)

Zelf had ik hiernaar gekeken en natuurlijk was ik na 16 pagina's te lui om de 17e ook goed te lezen. Ik dacht dus dat dit (in het grafiekje) het verbruik van de kaart zelf was. Het was dus het verbruik van het hele systeem. Ter verdediging van mezelf wil ik zeggen dat grafix kaarten me niet boeien en je altijd hoort hoeveel die kaarten wel niet zuipen.

Verder moet ik voor mijn profielwerkstuk (onderwerp achtbanen) dit programma gebruiken (van mijn leraar). Zelf vind ik het wel grappig, hoewel het met 1 fps niet echt geheel duidelijk is hoe je achtbaan verloopt.

iig hartstikke bedankt!

Verwijderd

Vaak wordt het verbruik van een videokaart inderdaad aangegeven als verbruik van het hele systeem, want onderling vergelijken kun je dan wel goed.
Het verbruik van videokaarten neemt inderdaad steeds toe, maar dan vooral de high-end kaarten. De mid/low-end kaarten hebben meestal (gelukkig) een verbruik dat, op de schaal van een heel systeem, erg klein is.

Verder, geniet van je PWS (niet alleen maar serieus bezig zijn ;)) en maak er wat leuks van!
Dat probleem met 1 fps kan ik me voorstellen ja :+