Toon posts:

IRQ settings (P4C800Deluxe)

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een X-fi Xtreme Music aangeschaft en wil deze graag een eigen IRQ
toewijzen, maar dit schijn ik niet voor me kaar te krijgen inde Bios. Door de kaart
een eigen IRQ toe te wijzen probeer ik het probleem van het kraken op te lossen.

systeem:
- P4C800Deluxe
- BIOS 1090
- windows XP sp2

De computer staat vermeld als 'ACPI multiprocessor' in apparaatbeheer.
Volgens windows is de geluidskaart toegewezen aan IRQ 20.
In BIOS kan ik per IRQ slechts kiezen uit AVAILABLE en RESERVERD, maar
ik kan vervolgens niet selecteren naar welk apparaat deze IRQ moet verwijzen.
En daar ligt het probleem.

Concreet: Ik wil de X-fi een eigen IRQ toewijzen, hoe doe ik dat?

(wat wel schijnt te werken is in BIOS de 'PLUG and PLAY OS' op enable te
zetten en dan vervolgens de ACPI anders instellen, maar dan zou ik windows
opnieuw moeten installeren; en dat probeer ik eerst nog even te mijden.)
(ook zou ik nog de BIOS kunnen update-en, maar dat gaf problemen, omdat
deze dan mijn RAID-array niet meer kon herkennen)

Alvast bedankt voor de reacties.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, kan je de IRQ's regelen in windows zelf. Apparaatbeheer en dan apparaten een IRQ aanwijzen. Weet niet of dit de oplossing is en of het uberhaupt werkt,,

Verwijderd

Topicstarter
ksi schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:47:
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, kan je de IRQ's regelen in windows zelf. Apparaatbeheer en dan apparaten een IRQ aanwijzen. Weet niet of dit de oplossing is en of het uberhaupt werkt,,
Jah dat kan alleen waneer de 'Plug and Play OS' aangezet is inde BIOS, en omdat deze
uitstaat zou ik windows opnieuw moeten installeren met de optie ingeschakeld. Ik heb
het al zonder herinstallatie geprobeerd maar dat mocht niet baten.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In je manual van het moederbord kun je zien hoe de PCI-sloten worden gedeeld v.w.b. de IRQ-settings.

Als je bijvoorbeeld geen 1394-aansluiting gebruikt, schakel die dan in het bios uit. Dan kun je PCI-slot 4 gebruiken voor de geluidskaart. (PCI-slot 4 wordt gedeeld met onboard 1394).

Ander voorbeeld:
laat PCI slot 5 leeg en gebruik PCI slot 1 (of andersom) omdat de PCI sloten 1 en 5 met elkaar worden gedeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Claude schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:39:
In je manual van het moederbord kun je zien hoe de PCI-sloten worden gedeeld v.w.b. de IRQ-settings.

Als je bijvoorbeeld geen 1394-aansluiting gebruikt, schakel die dan in het bios uit. Dan kun je PCI-slot 4 gebruiken voor de geluidskaart. (PCI-slot 4 wordt gedeeld met onboard 1394).

Ander voorbeeld:
laat PCI slot 5 leeg en gebruik PCI slot 1 (of andersom) omdat de PCI sloten 1 en 5 met elkaar worden gedeeld.
In mijn p4c800deluxe manual staat niets over de verdeling van PCI slots/IRQ's.
Ik heb oa de 1394, paralle/seriele poort uitgeschakeld; dat zou dus weer een aantal extra IRQ's
moeten opleveren. De X-fi zit momenteel in de 4e PCI-bus. Maar alsnog zegt windows dat de
kaart toegewezen is aan IRQ 20 :(
PCI 1 is ook leeg, ik gebruik alleen PCI 2 voor een 1394-kaartje.
Vervelend geouwehoer 8)7

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:22:
Maar alsnog zegt windows dat de kaart toegewezen is aan IRQ 20 :(
Volgens mij mis ik helemaal waarom jij IRQ 20 niet lief vind?

En waarom zou je je PC opnieuw moeten installeren zodra je het BIOS op PnP Capable OS zet? Het is niet alsof je ineens de ACPI weghaalt oid. Of althans daar heb ik hier een aparte optie voor, maar bij de meeste systemen staat dat soort gein default aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 08-01-2007 13:56 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 16:19
cybersteef schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:54:
[...]

Volgens mij mis ik helemaal waarom jij IRQ 20 niet lief vind?

En waarom zou je je PC opnieuw moeten installeren zodra je het BIOS op PnP Capable OS zet? Het is niet alsof je ineens de ACPI weghaalt oid. Of althans daar heb ik hier een aparte optie voor, maar bij de meeste systemen staat dat soort gein default aan.
Dat geeft hij toch aan in de startpost, om het gekraak van het geluid weg te halen door hem te dedicaten aan een eigen IRQ en sharing te voorkomen.

Meestal heeft een moederbord 1 PCI slot die een dedicated IRQ heeft. Meestal is dit de onderste, maar lees je handleiding erop na om het zeker te weten..

Verder kan het inderdaad geen kwaad om je BIOS op PnP capable OS te zetten of eraf te halen, het kan juist een oplossing bieden: Namelijk dat je ineens wel de keuze hebt om in Windows een IRQ aan de soundcard te geven.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:58:
[...]

Dat geeft hij toch aan in de startpost, om het gekraak van het geluid weg te halen door hem te dedicaten aan een eigen IRQ en sharing te voorkomen.

Meestal heeft een moederbord 1 PCI slot die een dedicated IRQ heeft. Meestal is dit de onderste, maar lees je handleiding erop na om het zeker te weten..

Verder kan het inderdaad geen kwaad om je BIOS op PnP capable OS te zetten of eraf te halen, het kan juist een oplossing bieden: Namelijk dat je ineens wel de keuze hebt om in Windows een IRQ aan de soundcard te geven.
De handleiding vermeldt niets over een PCIslot welke een dedicated IRQ zou hebben :(
Maar ik heb de X-fi nu in de onderste PCI gezet en de drivers opnieuw geïnstalleerd, maar
dan is het gekraak nog niet over...

Ik heb ook de PnP OS aangezet in de BIOS, maar dan kan ik alsnog geen IRQ opgeven 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.ronniebauhaus.com/t_xfi.jpg

Ik moet toch zelf een IRQ kunnen opgeven?
De onboard soundcard had ook altijd al last van kraakjes (weliswaar in mindere mate dan de x-fi)
Maar ik dacht dat in dat geval aan het feit lag dat het een onboard kaart is, en dat
zou toch verholpen moeten zijn bij een pci-kaart. Tenminste wanneer ik deze een eigen
IRQ kan toewijzen |:(

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Volgens mij moet je de acpi uit zetten, dan kun je alles zelf wijzigen.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 17:00:
Volgens mij moet je de acpi uit zetten, dan kun je alles zelf wijzigen.
ACPI uitzetten? vereist dat geen nieuwe installatie van windows?
En het uitzetten van ACPI? bedoel je daarmee de computer in een andere
ACPI modus zetten?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 16:19
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 17:15:
[...]

ACPI uitzetten? vereist dat geen nieuwe installatie van windows?
Soms wel, soms niet. Dit is niet te voorspellen. Ik heb het zelf wel eens gedaan, Windows bootte dan gewoon en na het inloggen ging hij gewoon alle hardware opnieuw installeren. Echter zegt men dat het officieel een nieuwe installatie vereist.. de crash mogelijkheid is dus nogal groot.
En het uitzetten van ACPI? bedoel je daarmee de computer in een andere
ACPI modus zetten?
In je BIOS kun je het soms uitzetten, in Windows kun je het veranderen door naar device manager te gaan en daar bij de computer te kiezen voor een nieuwe driver. Er zal nu "ACPI compatible PC" ofzoiets staan, hier kan je standaard-pc van maken, dan word ACPI dus disabled.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:30:
[...]

Soms wel, soms niet. Dit is niet te voorspellen. Ik heb het zelf wel eens gedaan, Windows bootte dan gewoon en na het inloggen ging hij gewoon alle hardware opnieuw installeren. Echter zegt men dat het officieel een nieuwe installatie vereist.. de crash mogelijkheid is dus nogal groot.

[...]

In je BIOS kun je het soms uitzetten, in Windows kun je het veranderen door naar device manager te gaan en daar bij de computer te kiezen voor een nieuwe driver. Er zal nu "ACPI compatible PC" ofzoiets staan, hier kan je standaard-pc van maken, dan word ACPI dus disabled.
Ik heb de Plug and Play OS aangezet maar er veranderde weinig, totdat windows opeens niet
meer wilde opstarten en mijn raid-array verdwenen was; dus ook geen windows meer. uiteindelijk heb ik alles weer terug kunnen krijgen :)

Ik heb het dus niet voormekaar gekregen om de X-fi een eigen irq toe te wijzen maar!
de kraakjes zijn nu weg; door de optie 'afspelen met bitafstemming inschakelen' aan te vinken
in de audioconsole (tabblad: bitafstemming). Super verbaasd dat dit het probleem op kon lossen. :o
nu nog een windows herinstallatie met de plug-and-playOS optie aan :)
In ieder geval bedankt! _/-\o_
Pagina: 1