Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opwarmcyclus auto

Pagina: 1
Acties:
  • 1.474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 17:02
Waarom dit topic? Nou, mijn werk is vlakbij de snelweg dus op de terugweg ga ik met een bijna volledig koude motor de snelweg op en ik hoorde dat het niet echt goed is om dan meteen 100-120 te rijden (bij mij al 3000-3500 toeren!). Dus ik doe het als volgt (benzinemotor):

Na de koude start probeer ik niet boven de 2.500 toeren uit te komen. In de 5e versnelling is dit bij mij ongeveer 80 km/u. Kan net op de snelweg. Na ongeveer 3 minuten begint het koelvloeistofmetertje zich te bewegen. Als het op ongeveer 50 graden staat ga ik naar 3.000 toeren. Zodra het metertje de 90 graden aantikt (bij mij de standaardwaarde bij bedrijfswarme motor) durf ik naar 4.000 rpm. Ik heb dan ongeveer 6 km gereden. Pas na 15-20 km gooi ik hem (indien nodig natuurlijk) open naar de hogere toerentallen.

Ik vroeg me af of dit de goede manier is of dat ik misschien (nog) iets voorzichtiger moet zijn of juist te voorzichtig ben. En hoe warmen jullie je auto op alvorens te gaan 'pacen'? ;)

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kun je niet eerst een stuk binnendoor rijden? Al is de aardigheid daarbij afhankelijk van de omgeving natuurlijk.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Ik schakel vast even door naar VV ;)

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:12
Je kan makkelijk 120 gaan rijden op de autobaan je moet gewoon auto starten even 2 min warm laten draaien en gewoon rustig doortrekken naar de 120 de motoren van tegenwoordig zijn niet meer zo gevoelig als het vroeger was

Je moet alleen niet starten en toeren trekken

• Bonkdoos
  • Laatst online: 13-11 17:02
FulmeN schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:15:
Je kan makkelijk 120 gaan rijden op de autobaan je moet gewoon auto starten even 2 min warm laten draaien en gewoon rustig doortrekken naar de 120 de motoren van tegenwoordig zijn niet meer zo gevoelig als het vroeger was

Maar in vele andere topics staat juist dat opwarmen door stationair te laten draaien heel slecht is ivm onvoldoende oliesmering?! Wat bedoel je precies met 'toeren trekken'?

[ Voor 3% gewijzigd door Bonkdoos op 06-01-2007 20:20 ]

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Verwijderd

Bonkdoos schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:05:
Ik vroeg me af of dit de goede manier is of dat ik misschien (nog) iets voorzichtiger moet zijn of juist te voorzichtig ben. En hoe warmen jullie je auto op alvorens te gaan 'pacen'? ;)
Ik denk dat je te voorzichtig bent. Wij (ik én mijn pa) reden met de Hyundai altijd vrijwel direct de snelweg op (en dat ging met véél meer toertjes gepaard) en die heeft de 70.000 km perfect gehaald (daarna was de auto kapot, was nog niets aan de motor), wat zeker in combinatie met ons "onderhoud" mooi is.

Auto stond altijd 2 weken stil in de garage, werd daarna buitengehaald, 1 km rijden en al op de snelweg en direct doortrekken tot 4a5000 toeren bij mijn vader, ik ging tot in het rood (6000+). Qua onderhoud 1 keer in maart, en voor de rest nooit naar omgekeken. Verder was 130 aanhouden met ons motortje al gelijk aan 4000 toeren draaien, dus die zat wat dat betreft met een koude motor (met olie die gezakt was) direct hoog in de toeren, wat zeker niet gezond kan zijn voor een motor... Aangezien wij nooit een stuk kapot gehad hebben aan die motor zelf, ga ik ervan uit dat dat zo slecht niet kan geweest zijn voor die motor.

Wij reden vroeger maar een 5a6000 km per jaar, sinds ik overgeschakeld ben van auto op OV/Taxi rijden we nog iets van een 3000km per jaar, maar ik gok erop dat het niet veel kwaad kan (aangezien onze onderhoudskosten niet duurder waren dan doorsnee)

edit; zelfs de nieuwe automaat trekt door tot iets over de 5000 toeren als de motor pas gestart is, en gaat pas na meer dan 10 km tot de 6000 toeren. Lijkt me dus dat tot de 5000 het perfect kan, anders zou het wel anders ingesteld zijn in die versnellingsbak?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 20:25 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bonkdoos schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:19:
[...]

Maar in vele andere topics staat juist dat opwarmen door stationair te laten draaien heel slecht is ivm onvoldoende oliesmering?!
Stationair op laten warmen is idd niet al te best voor je motor, hij slijt dan erg snel, idd om de reden die je zelf al geeft. Zoek ook maar eens op Internet (bijv http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,2608382)

Daarnaast kost het heel erg veel brandstof en dus geld (stationair verbruik is vrij hoog).
Wat bedoel je precies met 'toeren trekken'?
Dat je met een koude motor niet meteen zoveel gas moet geven dat de zuigers door de motorkap heen naar buiten vliegen. Met beleid gasgeven dus, niet te hoog in de toeren etc.

[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 06-01-2007 20:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Belangrijkste is in wezen het niet zwaar belasten van de motor. Probeer dus rustig toeren op te bouwen. Wat hogere toeren draaien is niet een heel erg groot probleem als het dus maar niet onder zware belasting is (optrekken). Een vaste snelheid aanhouden is dat niet.

.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
3a4k rpm is imho niet zo'n ramp met koude motor, zolang je de boel maar niet te zwaar belast. Dus gewoon lekker rustig rijden zolang het blok koud is.
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:22:
Ik denk dat je te voorzichtig bent. Wij (ik én mijn pa) reden met de Hyundai altijd vrijwel direct de snelweg op (en dat ging met véél meer toertjes gepaard) en die heeft de 70.000 km perfect gehaald (daarna was de auto kapot, was nog niets aan de motor), wat zeker in combinatie met ons "onderhoud" mooi is.
Wat jij beschrijft is wel degelijk slecht voor je blok, je merkt er misschien niks van maar reken er maar op dat de boel harder slijt dan normaal.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FulmeN schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:15:

dit is werkelijk het aller slechtste wat je kan doen met een automotor, hem onbelast koud stationair latendraaien, dat ding word dan slecht warm en blijft dus een heletijd in de koude olie staan malen die veel te slecht smeerd
@TS wat voor auto heb je? als het een beetje redelijk bemotoriseerd ding is van geen 100 jaar oud kun je gerust wel 100 rijden :) gewoon rustigaan accereleren. zolang je om 120 te rijden niet erg veel toeren maakt of vermogen vraagt van het dingetje maakt het niet zoveel uit
(om het voorbeeld op het huishouden waar ik in leef te terug te slaan, onze 98er galant 2.0 kan je wel rustigaan optrekken en 120 gaan rijden maar met onze 92er colt 1.3 75PK is het maar wat beter om een kleine honderd te rijden omdat dat beestje er bij 120 toch al aardig aan trekken moet wat voor de riantere 2liter een fluitje van een cent is)

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 06-01-2007 21:28 ]

Verwijderd

Ik merk bij onze auto (volvo 850) dat als je gaat rijden met een echt koude motor dat ie echt niet wilt, en als je net iets teveel gas geeft, dat je merkt dat ie "inhoudt", dit doet ie met warme motor niet. En met dat iets meer gas geven bedoel ik dat je echt niet boven de 3k rpm uit komt. Wel druk ik het pedaal dan iets verder in dan normaal, zou het daardoor komen? Ik heb dit verder nog nooit gemerkt bij een andere auto.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Ach, ik denk dat al die verhalen lichtjes overrated zijn...
Mijn pa liet vroeger in de winter (als we nog kouden winters hadden en je auto op straat durfde laten staan draaien zonder dat je hem kwijt was) altijd zijn auto stationair draaien voor een tiental mintuen. Lekker bakje koffie drinken en ontbijten en je kon in een verwarmde auto stappen... Nooit last gehad.

Ik let er op als het echt koud is en dat ik dan men motor start ofzo. Maar anders durf ik wel eens tot aan de redline te gaan in 1e versnelling nadat ik hem uit de oprit heb gereden (reden= rijd je onze straat uit zit je toch vast in het verkeer voor 10min, dus je moet je wel even afreageren :) ). Motor doet het nog perfect (enkel die kopellig die wat dood aan het gaan is :( )...

[ Voor 8% gewijzigd door jvvv op 06-01-2007 22:10 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ken het probleem: ik woon vrij dicht bij de snelweg en rijd ook met opwarmende motor de autosnelweg op. Ik heb dan een minuutje of 5-10 gereden en de temperatuur van het koelwater staat dan halverwege tussen koud en (te) heet. Koelwater is dan op temperatuur, maar de motorolie nog niet echt.

Als ik dan de autosnelweg opdraai trek ik heel rustig op richting 100 km/u en vanaf daar nog rustiger richting 120 km/u. Ik rijd dan bijna 4k rpm, maar als je dat gewoon allemaal rustig aanpakt zal het vast geen kwaad kunnen. Het zal ongetwijfeld op termijn beter zijn om netjes onder de 3k rpm te blijven, maar als je met beleid wat erboven komt zal dat vast niet zoveel uitmaken. Je moet natuurlijk niet tot de red line optrekken met koude motor, dat is gewoon oerstom en vragen om problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 07-01-2007 00:27 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:49
Ik rij hier altijd rustig weg met mijn Audi A3 1.6 benzine en schakel <3000 toeren. Nadat ik een km of 5 gereden heb (80 km weg) zit de temperatuur meestal wel rond de 90 graden. Dit alles zonder kachel aan. Zet ik de kachel op 22 graden (ideale temperatuur met climatronic) dan duurt het zeker 15 minuten voordat ik rond de 90 graden zit. Zet de kachel pas aan nadat de auto minimaal 70 graden is. Wel is wat discussie over gevoerd hier thuis; de auto is er voor comfort van de bestuurder. Bij mij krijgt de auto comfort boven mij :P Beslagen ramen? Ramen stukje open. Koud? Nee, heb bijna altijd mn jas aan :)

Van mn werk terug ga ik 9 vd 10x zonder temperatuur uitslag de snelweg op. Zolang deze niet minimaal 60/70 graden heeft rij ik niet harder dan 90. Zowiezo gaat dat niet harder vanwege de file mgoed. Hij draait dan ongeveer 2800 toeren in in de 5e versnelling. Gaat de temperatuur naar de 90 dan nog ga ik niet gelijk 120 rijden maar versnel dan langzaam over een km of 5. Zal vast een zeikerd hierin zijn maar met 140.000 km op de teller is er nog geen druppel olieverbruik.

Overigens heeft de auto van mn werkgever, een Opel Astra uit 2006, geen temperatuurmeter. Vindt dat maar niks :X

Whoop!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
marccom schreef op zondag 07 januari 2007 @ 02:16:
Overigens heeft de auto van mn werkgever, een Opel Astra uit 2006, geen temperatuurmeter. Vindt dat maar niks :X
Heb je ook niet nodig.

* Chevy454 rijdt altijd rustig aan voordat het gas open gaat.
Eerst stationair 2 minuten laten draaien, in de tussentijd controleren of alle lichten het nog doen.
Daarna rustig wegrijden rond de 3000rpm want de banden zijn nog koud en dan door het centrum cruisen.

Na 10km eens kijken of de bougies het nog doen door eventjes tot 6000rpm te trekken in de 3de en na 15km gaat het gas open tot 12000pm in de 2de :Y :Y :Y

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Bonkdoos schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:19:
[...]

Maar in vele andere topics staat juist dat opwarmen door stationair te laten draaien heel slecht is ivm onvoldoende oliesmering?! Wat bedoel je precies met 'toeren trekken'?
Dat is niet waar, beter laag toeren en geen gas bij het starten, je lagers hebben namelijk geen olie.

Je kunt zelfs met een flink eind onder je minpunt qua olie rijden, zolang je oliepomp maar voldoende kan pompen je je oliedruk niet zakt.

Niet alle auto's hebben alleen een olie-druk-meter.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik rij hier altijd rustig weg met mijn Audi A3 1.6 benzine en schakel <3000 toeren. Nadat ik een km of 5 gereden heb (80 km weg) zit de temperatuur meestal wel rond de 90 graden. Dit alles zonder kachel aan. Zet ik de kachel op 22 graden (ideale temperatuur met climatronic) dan duurt het zeker 15 minuten voordat ik rond de 90 graden zit. Zet de kachel pas aan nadat de auto minimaal 70 graden is. Wel is wat discussie over gevoerd hier thuis; de auto is er voor comfort van de bestuurder. Bij mij krijgt de auto comfort boven mij :P Beslagen ramen? Ramen stukje open. Koud? Nee, heb bijna altijd mn jas aan :)

Van mn werk terug ga ik 9 vd 10x zonder temperatuur uitslag de snelweg op. Zolang deze niet minimaal 60/70 graden heeft rij ik niet harder dan 90. Zowiezo gaat dat niet harder vanwege de file mgoed. Hij draait dan ongeveer 2800 toeren in in de 5e versnelling. Gaat de temperatuur naar de 90 dan nog ga ik niet gelijk 120 rijden maar versnel dan langzaam over een km of 5. Zal vast een zeikerd hierin zijn maar met 140.000 km op de teller is er nog geen druppel olieverbruik.

Ehm, ik denk dat je zwaar overdrijft hierin. Ik ga echt niet zelf in de kou zitten omdat dan mijn auto een halve minuut later op zijn ideale werktemperatuur zit. Misschien dat je hier voordeel uit kan halen als je nog 20 jaar met de auto wil doen, maar als dit niet het geval is dan heeft alleen de volgende eigenaar voordeel van jou gedrag (en hij zit waarschijnlijk lekker warm omdat hij wel de kachel aan zet).

Ik houdt er ook wel rekening mee, en schakel ook voor de 3000 toeren naar een volgende versnelling (trouwens ook vaak met warme motor) en schakel ook een stuk rustiger het eerste stuk. Maar ik ga echt niet in de kou zitten met de ramen open. Dan kan je beter gaan fietsen, dat is nog beter voor je auto.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Idd, 3000 toeren kan best, een een turbo bij een turbomotor iets op laten spinnen ook, een turbo is namelijk al vrij snel heet... voel maar eens na 20 seconde ;)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
woon ook vlak bij de snelweg, maar heb het geluk dat mijn auto maar 3000toeren draait @ 120km
ff 10min 120 rijden en dan naar de 130/140 ofzo (nogsteeds maar 3400 toeren ofzo)

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
Ik heb ook een Audi A3 1.6 (de iets snellere versie). (FSI?) Maargoed.

Ik rij altijd best stevig. Op de snelweg 100 met koude motor. Met warme motor 120/140. Ik trek altijd ook best snel op (nee niet sjonny style piepende banden etc) tot 2.5/3k toeren en schakel over

Heb nu 2 ton op de teller staan en 't olieverbruik is niets meer dan normaal. Ik rij best een hoop kilometers. Kwa onderhoud aan de motor heb ik alleen distributieriem een x moeten vervangen, verdernog nooit onderhoud gehad (kreeg de auto bij 100k km). Dus ik denk dat de nieuwere auto's zowieso al iets minder "oliegevoelig" zijn. Olie komt al iets sneller omhoog als de oudere auto's dus kwa smering zal het allemaal wel mee vallen :)

5-6.000 hevig optrekken is geen goed idee denk ik. :D

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 21:12
Ik heb gelukkig een olietemperatuurmeter!
Ideaal :9

Als ik mijn werk verlaat zit ik na 1 minuut al op de snelweg.
Cruisecontrol op 120 (ik ga echt niet langzamer rijden op een snelweg) en wachten tot hij rond de 80 graden zit en dan kan het gas wel open.
Koelvloeistoftemperatuur zit dan al een hele tijd op 90c

Vervolgens als ik bijna thuis ben rustig aan rijden en geen toeren meer maken dit voor mijn turbo...

Ik heb een collega met een leaseauto die gaat de snelweg op, direct naar de linkerbaan en vervolgens doortrekken tot 200 km/h (Lees binair gaspedaal) |:(

Verwijderd

Yohost! schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:21:
Ik heb een collega met een leaseauto die gaat de snelweg op, direct naar de linkerbaan en vervolgens doortrekken tot 200 km/h (Lees binair gaspedaal) |:(
Dat kan ook wel best (met een leasewagen toch, dat ding moet maar 3/4 jaar leven), maar ik was gewoon verplicht zo te rijden (anders kon ik tegen het eind van de invoegstrook de 70a80km/uur niet halen en was invoegen gewoon gekkenwerk).

De motor verbruikte waarschijnlijk wel olie (moest 1 keer per 2 maand bijgevuld worden), maar daar ben ik niet zeker van aangezien die er ook onderaan uit lekte. Het kan dus ook zijn dat de olie gewoon langs onder verdween, maar wat ik me dan afvraag, wat is er slecht aan olie verbruiken (buiten het feit dat je meer moet bijvullen)?

Dat je olie in je benzinemengsel raakt betekent toch dat je zuigers omgeven moeten zijn van een oliefilm, anders kan die toch nooit in je mengsel terecht komen? En een oliefilm rond je zuigers lijkt me juist zeer goed voor de smering en dus voor minder slijtage?

Ons auto'tje blies er wel altijd een aardige blauwe wolk uit, maar dat was enkel de eerste 5a10km, daarna kwam er geen rook meer uit. Dat kan toch niet zo erg zijn, een oude diesel geeft een zwarte wolk, dus of ze nu blauw of zwart is...

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

volgens mij ben je idd wel heel voorzichtig. Een beetje moderne auto kan volgens mij zonder problemen zo koud de snelweg op en na de 120 toe zolang je maar niet echt ver boven de 4000 rpm gaat rijden. Mijn blok heeft als voordeel dat hij (zelfs in de winter) super snel op temperatuur is en ik derhalve ook meteen flink kan gassen :) wat ook weer niet nodig is want ik heb koppel genoeg bij lage toeren (stilo 2,4 5 pitter)

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat is er mis met rustig wegrijden
2000 rpm 1-2

35 in de 3

geen volgas, geen rare dingen.
Pas als de watertemperatuur normaal is geef ik meer gas totdat ik 15-20 km gereden heb, en dan pas gaat het pedaal naar de bodem :)

Snelweg: Gewoon rustig oprijden, niet volgas maar wel 120 rijden

Heeft ook een computer!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:35:
[...]

Dat kan ook wel best (met een leasewagen toch, dat ding moet maar 3/4 jaar leven), maar ik was gewoon verplicht zo te rijden (anders kon ik tegen het eind van de invoegstrook de 70a80km/uur niet halen en was invoegen gewoon gekkenwerk).

De motor verbruikte waarschijnlijk wel olie (moest 1 keer per 2 maand bijgevuld worden), maar daar ben ik niet zeker van aangezien die er ook onderaan uit lekte. Het kan dus ook zijn dat de olie gewoon langs onder verdween, maar wat ik me dan afvraag, wat is er slecht aan olie verbruiken (buiten het feit dat je meer moet bijvullen)?

Dat je olie in je benzinemengsel raakt betekent toch dat je zuigers omgeven moeten zijn van een oliefilm, anders kan die toch nooit in je mengsel terecht komen? En een oliefilm rond je zuigers lijkt me juist zeer goed voor de smering en dus voor minder slijtage?

Ons auto'tje blies er wel altijd een aardige blauwe wolk uit, maar dat was enkel de eerste 5a10km, daarna kwam er geen rook meer uit. Dat kan toch niet zo erg zijn, een oude diesel geeft een zwarte wolk, dus of ze nu blauw of zwart is...
slecht voor 't millieu, en als een blok een beetje ingereden is, is de smering al optimaal, bij olieverbruik lekt de olie d'r langs ;)

Verwijderd

Hier komen ze niet echt tot een unanieme conclusie ;)

Er wordt trouwens geopperd dat stationair laten warmdraaien niet goed is...
... voor het milieu, echter wel goed voor de motor zelf.

Wat is er trouwens dan niet goed aan stationair laten warm draaien: het feit dat de motor niet belast is of het feit dat de motor laag in toeren draait?
In het tweede geval zou je kunnen zeggen: is het dan wel goed als ik hem onbelast (stilstaand in neutraal) laat warm draaien maar met een beetje gas te geven zodat de motor op pakweg 2000 rpm draait (voor autos).

Moet er trouwens ook geen onderscheid gemaakt worden tussen:

diesel versus benzine
oude technologie versus nieuwe technologie
carburator versus injectie

Mijn ervaring met lesmotoren:

- Suzuki GS500 (carburator): vol choke motor aanzetten, draaide dan redelijk hoog in toeren (3k tot 4k), vervolgens zo even laten draaien, choke een beetje minderen, vervolgens paar minuutjes laten warmdraaien stationair, op een bepaald ogenblik begon de motor dan ineens spontaan in toerental verder omhoog te kruipen en moest je de choke afzetten (snel genoeg doen, want heb hem tot 6k toeren weten kruipen) en viel de motor terug in zijn normale stationair toerental (dikke 1000), en was hij klaar om te vertrekken. Als je eerder probeerde te vertrekken (op een normale manier) viel hij gewoon stil.

- BMW F650GS (injectie): starten (elektrische starter mocht je ingedrukt houden ter ondersteuning van het draaien van de motor is mij gezegd geweest, nooit nodig geweest, nooit gedaan) en draait onmiddelijk is zijn normaal stationair toerental, eigenlijk niets aan te merken dat hij nog niet warm had en had ook direct genoeg vermogen om normaal mee te vertrekken, vervolgens paar minuutjes zitten warm rijden in eerste versnelling (rondjes rijden) waarna ik gewoon de baan opging.

Kortom, ik hoor veel tegengestelde berichten: de ene zegt stationair warmdraaien en de andere weerlegt dit en vice versa. Er worden wel technische argumenten aangehaald maar zover deze correct zijn is maar de vraag (en heb zelf niet genoeg kennis om dit te weten). Ben nog altijd benieuwd naar een goed geargumenteerde uitleg wat de beste methode is om warm te draaien (voor de motor, niet voor milieu) voor verschillende types motoren (zie hetgeen ik hierboven zeg over het onderscheid dat mogelijk dient gemaakt te worden) van iemand met voldoende technische achtergrond.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Weinig toeren is een onderdeel van het probleem. Hierdoor draait de oliepomp ook langzaam en het kan zijn dat de oliedruk te laag is om voldoende olie overal door het blok te pompen. Dit wordt verergerd doordat de olie nog koud en dus dik is.

Onbelast wordt een motor veel langzamer warm, hierdoor wordt de tijd dat de motor in koude toestand 'aanstaat' veel langer dan nodig. Als je rijdend de motor opwarmt wordt deze veel sneller warm (door de belasting).
Dit is natuurlijk geen optie met beslagen ruiten, want rijden met geen zicht is veel te gevaarlijk.

Mijns inziens het beste is om na het starten gelijk rustig weg te rijden en de toeren zo laag mogelijk te houden en zo min mogelijk gas geven. Uiteraard niet te langzaam rijden en het overige verkeer blokkeren.

Injectie/carburatie maakt hierin weinig verschil, deze laatste kunnen bevriezen als het koud is maar dat is een ander verhaal.

Als laatste, wel of geen kachel aan bij wegrijden. Dit maakt niet zo heel veel uit, er zit een thermostaat in die pas opengaat als het nodig is. Er wordt dus niet altijd koelvloeistof door de radiateur gepompt. Elektrische kachels, standkachels etc. zijn allemaal uitzonderingen, alsmede zwaardere belasting op de motor door elektrische apparatuur (dynamo).
Om alles mee te nemen wordt het veel te ingewikkeld en te onoverzichtelijk. ;)

Divide and conquer.

• Chevy454
  • Niet online
Hoe meer koud vermogen, hoe beter :Y
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:03:
Kortom, ik hoor veel tegengestelde berichten: de ene zegt stationair warmdraaien en de andere weerlegt dit en vice versa. Er worden wel technische argumenten aangehaald maar zover deze correct zijn is maar de vraag (en heb zelf niet genoeg kennis om dit te weten).
Ook al zou iemand een netjes onderbouwde post maken dan geloven ze het toch niet. De vele discussies over goede olie etc worden ook altijd in de kiem gesmoord door iemand met een opmerking zoals "ach, voor mijn auto zal het wel geen flikker uitmaken". En hoe specifieker het forum, hoe erger het wordt. Ieder moet voor zichzelf maar doen wat die denkt dat goed is.

Enkele punten waar rekening dient gehouden wordt:
cilinderkop - cilinderblok
aluminium zuiger vs stalen cilinder.
lagering van de nokkenas
uitzetten van de cilinderkop en kleppen

Hoe meer koud vermogen, hoe beter :Y

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 07-01-2007 15:17 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:39:
Ik merk bij onze auto (volvo 850) dat als je gaat rijden met een echt koude motor dat ie echt niet wilt, en als je net iets teveel gas geeft, dat je merkt dat ie "inhoudt", dit doet ie met warme motor niet. En met dat iets meer gas geven bedoel ik dat je echt niet boven de 3k rpm uit komt. Wel druk ik het pedaal dan iets verder in dan normaal, zou het daardoor komen? Ik heb dit verder nog nooit gemerkt bij een andere auto.
Heb ik met mijn golfje uit 1992 ook, als ik dat ding koud start en wegrijd, kan ik gewoon merken dat ie inhoudt. Als ik dan 5km gereden heb hoor ik ineens een klik uit de motorkap komen en wil ie wel gewoon trekken. Overigens heeft rijden op de temperatuurmeter totaal geen zin: dat ding meet de warmte van je koelwater. De temperatuur van je koelwater wil nog niet zeggen dat je olie ook die temperatuur ook heeft. Daarnaast is het bij mijn auto zo dat ik in de winter dat ding niet eens van de spijker afkrijg door de koude rijwind die door mijn radiateur blaast. Ik moet dat ding echt aan de kant zetten om dat pijltje van de spijker te krijgen. Uitzetten wil ook wel helpen: dan heeft je motor even de kans om al dat stilstaande water lekker heet te maken.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:25:
[...]

Heb ik met mijn golfje uit 1992 ook, als ik dat ding koud start en wegrijd, kan ik gewoon merken dat ie inhoudt. Als ik dan 5km gereden heb hoor ik ineens een klik uit de motorkap komen en wil ie wel gewoon trekken. Overigens heeft rijden op de temperatuurmeter totaal geen zin: dat ding meet de warmte van je koelwater. De temperatuur van je koelwater wil nog niet zeggen dat je olie ook die temperatuur ook heeft. Daarnaast is het bij mijn auto zo dat ik in de winter dat ding niet eens van de spijker afkrijg door de koude rijwind die door mijn radiateur blaast. Ik moet dat ding echt aan de kant zetten om dat pijltje van de spijker te krijgen. Uitzetten wil ook wel helpen: dan heeft je motor even de kans om al dat stilstaande water lekker heet te maken.
de spijker? :?

[edit] ah, het pinnetje waar je naaldjes op rusten in neutrale stand natuurlijk :P

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk op 07-01-2007 21:09 ]

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Ik heb een Alfa Romeo (een 2.0 16v 155, zo'n DTM type 8)7 ) en dat zijn alu blokjes die tot best wat toeren mogen gaan (7k). Belangrijk is dus dat ik niet met een koud blok ga scheuren. Dan vliegt de alumuniumpoeder de uitlaat uit.

Maar een nadeel van de 155 is dat de olie heel langzaam warm wordt. En dat ligt niet eens aan de thermostaat.

Wat ik dus doe: rustig de wijk uitrijden, moet ook wel met al die drempels, daarna de snelweg opdraaien. Daar ga ik tot en met 4k toeren rijden (140 km/u), na een tijdje is dat blok heus wel warm. Tegen de tijd dat ik ergens ben, kan ik op 2 wielen de bocht door ;)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• _JGC_
  • Nu online
G-PHREAK schreef op zondag 07 januari 2007 @ 21:09:
[...]

de spijker? :?

[edit] ah, het pinnetje waar je naaldjes op rusten in neutrale stand natuurlijk :P
Ja, die spijker :P
Datzelfde soort pinnetje waar het naaldje van mijn dieselmeter op ligt als er nog 2 liter in de tank zit, op dat moment heb je al 2 rode vakjes en een witte balk gehad.

Verwijderd

Niet roppen met koude motor okee, maar dit slaat echt alles... Zo'n Audi kan echt wel iets hebben hoor. Die wagens zijn niet van boter 8)7

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 23:36:
[...]

Niet roppen met koude motor okee, maar dit slaat echt alles... Zo'n Audi kan echt wel iets hebben hoor. Die wagens zijn niet van boter 8)7
Is maar goed ook, want dan zou het helemaal een probleem worden als ie warm wordt ;)

Gewoon niet als een gek wegraggen en gewoon rustig optrekken, gas niet tever open, langzaam snelheid maken tot je op 120 zit en er is geen enkel probleem. Als de motor echt koud is wil ie toch niet, trek ik op met ongeveer een kwart of een derde ingedrukt van het gaspedaal. Is ie warm, trek ik op met gaspedaal ingedrukt tot ik het pedaal zwaarder voel worden, wat ongeveer de helft of 2/3 zal zijn. Verder indrukken heeft toch geen zin bij mijn auto, het ding heeft geen turbo en ook geen kickdown functie voor een automaatbak die er niet in zit.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
Als je koelvloeistof warm is, wil dat toch niet zeggen dat je olie ook warm is? Dat is namelijk veel belangrijker afaik

Verwijderd

418O2 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 02:47:
Als je koelvloeistof warm is, wil dat toch niet zeggen dat je olie ook warm is? Dat is namelijk veel belangrijker afaik
Je water is zo aan het kookpunt, maar olie wil ook best warm worden hoor.

Men doet er altijd over alsof het stroop is dat niet uit de pot wil komen als je het op je Pannekoek wil.

Pannekoek, Pannekoek, Pannekoek in je onderbroek!!!

/me zal gaan slapen en geen bier meer drinken 8)

• Grrrrrene
  • Niet online
Eigenlijk zou iedere auto een 6-bak moeten hebben waarin de 6e versnelling ervoor zorgt dat je tot een snelheid van 130-140 km/u niet boven de 3k rpm uit komt :)

Verwijderd

Gewoon langzaam optrekken en voor de 2500 rpm schakelen. Ik vertrek ook smorgens en zit meteen op de snelweg, moet zelfs nog bergopwaarts en de invoegstrook is kansloos klein dus moet wel vol gas. Mijn auto heeft nog nooit moeilijk gedaan en zit toch al weer op de 210.000km.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:22:
[...]

Auto stond altijd 2 weken stil in de garage, werd daarna buitengehaald, 1 km rijden en al op de snelweg en direct doortrekken tot 4a5000 toeren bij mijn vader, ik ging tot in het rood (6000+). [..]
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:35:
[...]

Dat kan ook wel best (met een leasewagen toch, dat ding moet maar 3/4 jaar leven),[..]

Goh, dat vind je gek? :X

Edit: Oh ja, jij was die rare Belg die niet kon rijden en daarom een automaat wilde. TS, ik zou dat topic lezen voordat je de adviezen overneemt :P

[ Voor 9% gewijzigd door LoneGunman op 08-01-2007 09:00 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Sjongejonge, het is een leasebak dus je kunt hem wel lomp behandelen? Ik snap dat je met een wat andere gedachte achter het stuur zit, maar je auto zo lomp mishandelen is ook weer het andere uiterste. Ik wed dat je dat met je eigen auto niet zou doen, bovendien moet die lease auto wel langer mee dan 3-4 jaar, denk je dat dat ding daarna afgeschreven is? De volgende eigenaar zal je dankbaar zijn :X

Overigens... Blauwe rook is olie, toch?

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:27
Ik rijd altijd gelijk vol gas met mijn Daf, weet dat het niet goed is, maar ik heb motorblokjes op voorraad liggen :P (en in een uurtje of 2-3 werken ligt een nieuw blok er helemaal in)

• momania
  • Laatst online: 23:48

momania

iPhone 30! Bam!

Grrrrrene schreef op maandag 08 januari 2007 @ 08:54:
Overigens... Blauwe rook is olie, toch?
Onverbrande benzine dacht ik... Iig is de olie druk ook gigantisch hoog als je bij een koude motor het gas in trapt, dus zou ook best olie kunnen zijn. Ik weet nog van m'n corrado dat je zo op de 10 bar zat als je iets te onvoorzichtig weg reedt.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Onverbrandde benzine in het uitlaatsysteem zal leiden tot mooie klappen. >:) Blauwe rook is toch echt olie..

Divide and conquer.

Verwijderd

Te weinig toeren (in benzine onder de 2500 rpm) is net zo slecht als lomp roppen.
Je hele aandrijflijn staat dan te stressen...

• Chevy454
  • Niet online

Verwijderd

Grrrrrene schreef op maandag 08 januari 2007 @ 08:54:
Sjongejonge, het is een leasebak dus je kunt hem wel lomp behandelen?
Het is geen leasebak hoor.

Ik zeg dat je het met een leasebak zeker kan (daarmee zeg ik niet dat ik het zou doen, waarschijnlijk wel, maar ik behandel eigendom ook al op die manier) doen, lease-firma's calculeren dergelijk misbruik gewoon in. Als je er het bericht bijneemt waarop ik reageerde, zie je dat het over iemand ging die wel héél voorzichtig zijn motor "opwarmde".

Het beste zal inderdaad gewoon zijn om niet direct plankgas te geven en maar tot een 3500 toeren te gaan, niet elke auto kan dat gewoon. Duidelijkste bewijs is dat mijn vader ook tot/door de 4000 toeren reed, terwijl die normaal super kalm rijdt met de wagen (autosnelweg is 100 zijn gemiddelde snelheid). Verder moet ik mij daar ook geen zorgen om maken, zoals aangegeven rijdt de auto 5000 km per jaar, dus dat ding gaat nooit van zijn leven de 100.000km halen. Of de slijtage dan een pak hoger ligt of niet is niet van belang, hij is toch sneller kapot van roestvorming dan van slijtage. (wat ook de reden is om na de garantietermijn de onderhouden gewoon systematisch uit te schuiven. Voor de keuring even de lichten afregelen en hij kon weer een jaar verder)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 13:05 ]

• momania
  • Laatst online: 23:48

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:02:
[...]
lease-firma's calculeren dergelijk misbruik gewoon in.
Dat is dus puur gelul. Je tekent een contract waarin je staat dat je de auto normaal hoort te behandelen etc, etc...

Mocht jij binnen een jaar iets in de soep rijden, heb je grote kans dat je zelf voor de kosten kan op draaien ;)

[edit]
Tenminste, hier in NL dan...

[ Voor 4% gewijzigd door momania op 08-01-2007 13:13 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

momania schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:12:
[...]

Dat is dus puur gelul. Je tekent een contract waarin je staat dat je de auto normaal hoort te behandelen etc, etc...

Mocht jij binnen een jaar iets in de soep rijden, heb je grote kans dat je zelf voor de kosten kan op draaien ;)

[edit]
Tenminste, hier in NL dan...
Ik ken zo'n verhaal van een man die zijn XJ90 met een sleepband/ketting aan een Touareg V10 koppelde en vrolijk ging kijken wie het sterkste was.

De automaat draaide in elkaar en de man ging vrolijk naar de Volvo-dealer die het opmerkelijk vond maar de auto uiteraard repareerde.

De klant kreeg de auto terug, deed het nogmaals, ging weer naar de dealer, maar de dealer zei... goh meneer... nu mag u fijn zelf betalen :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 14:41:
Ik ken zo'n verhaal van een man die zijn XJ90 met een sleepband/ketting aan een Touareg V10 koppelde en vrolijk ging kijken wie het sterkste was.

De automaat draaide in elkaar en de man ging vrolijk naar de Volvo-dealer die het opmerkelijk vond maar de auto uiteraard repareerde.

De klant kreeg de auto terug, deed het nogmaals, ging weer naar de dealer, maar de dealer zei... goh meneer... nu mag u fijn zelf betalen :+
Dit is wel héél iets anders dan wat harder optrekken waardoor er meer slijtage veroorzaakt wordt hoor, dit is doelbewust die bak kapot trekken.

Aangezien onze automaat anders schakelt naargelang het aantal kilometers dat afgelegd is, ga ik er gewoon van uit dat tot waar die automaat schakelt niet héél schadelijk gaat zijn voor de auto. Meer slijtage kan best zijn, maar als ze er een systeem in steken zodat hij vroeger schakelt als hij koud staat dan als hij warm staat, dan kunnen ze het systeem maar direct goed afregelen en hem zo instellen dat de motor een beetje gespaard wordt.
En aangezien hij met koude motor direct 5000 toeren draait (anders is het er dik 6000), ga ik er gewoon vanuit dat tot 5000 toeren er niet al te veel extra slijtage op kan zitten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:47:
[...]

Dit is wel héél iets anders dan wat harder optrekken waardoor er meer slijtage veroorzaakt wordt hoor, dit is doelbewust die bak kapot trekken.
Dit sloeg even op het lease-verhaal.

• Chevy454
  • Niet online
En aangezien hij met koude motor direct 5000 toeren draait (anders is het er dik 6000), ga ik er gewoon vanuit dat tot 5000 toeren er niet al te veel extra slijtage op kan zitten.
Dat is een merkwaardige redenering :)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Als ik met de lease van mijn pa rijd, let ik daar ook totaal niet op. Ik zie niet waarom ik er op zou moeten letten. Men pa knalt 50k per jaar met die kar en let er ook totaal niet op. De paar k's die ik er mee rijd gaan dat ding echt niet beter maken...
Al die lease karren gaan toch richting Oostblok en boeit me niet echt of één of andere Pool of Slovaak na 25k met een kapotte motor langs de weg ligt...

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Aangezien onze automaat anders schakelt naargelang het aantal kilometers dat afgelegd is, ga ik er gewoon van uit dat tot waar die automaat schakelt niet héél schadelijk gaat zijn voor de auto. Meer slijtage kan best zijn, maar als ze er een systeem in steken zodat hij vroeger schakelt als hij koud staat dan als hij warm staat, dan kunnen ze het systeem maar direct goed afregelen en hem zo instellen dat de motor een beetje gespaard wordt.
Ik vermoed dat je plankgas optrekt? Anders schakelt een automaat echt niet pas bij dik 6000 toeren met een warme motor. Wat dat betreft is het puur schadebeperking dat hij met koude motor niet hoger dan 5k wil... Ding doet gewoon braaf wat de bestuurder wil: vol optrekken met koude motor.

Verwijderd

jvvv schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:17:
Als ik met de lease van mijn pa rijd, let ik daar ook totaal niet op. Ik zie niet waarom ik er op zou moeten letten. Men pa knalt 50k per jaar met die kar en let er ook totaal niet op. De paar k's die ik er mee rijd gaan dat ding echt niet beter maken...
Al die lease karren gaan toch richting Oostblok en boeit me niet echt of één of andere Pool of Slovaak na 25k met een kapotte motor langs de weg ligt...
Nou dat gaan ze dus niet , de meeste blijven gewoon in nederland en worden tegen een gunstig tarief verkocht . En niet alle ex lease wagens zijn afgeragt zoals die van jou vader er zijn ook mensen die normaal met een auto om kunnen gaan , ondanks dat dit een lease wagen is ... Stukje normen en waarden denk ik .

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:49
Waarom zou je een leasebak af moeten raggen? Snap dat niet helemaal... Het ding is niet van jezelf? Is het de gemakzucht wanneer er iets stuk is van "dat maken ze wel ff"? Het zal allemaal wel bij een leaseprijs inbegrepen zitten mgoed snap niet helemaal dat je een ander zn spullen opzettelijk afragt?

Mn werkgever heeft ook een leasebak waar ik wel is in rij. Ding behandel ik echt niet minder dan dat ik met mijn auto doe hoor... Mn werkgever is zelf niet zo van het onderhoud van het ding. Rijdt rustig rond zonder ruitensproeier vloeistof en te lage bandenspanning. Toen ik er pas mee reed even wat ruitensproeier vloeistof erbij gedaan en de banden op de juiste spanning gezet. Dat doe ik met mijn auto ook. Waarom zou ik dat met de auto van mijn werkgever, van de leasemaatschappij, niet doen?

Whoop!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 03:19:
[...]

Je water is zo aan het kookpunt, maar olie wil ook best warm worden hoor.

Men doet er altijd over alsof het stroop is dat niet uit de pot wil komen als je het op je Pannekoek wil.

Pannekoek, Pannekoek, Pannekoek in je onderbroek!!!

/me zal gaan slapen en geen bier meer drinken 8)
Hangt er helemaal vanaf welke olie en hoe oud het is. Je auto om 4 uur 's middags op de brug zetten met lekbak eronder en de volgende ochtend om 8:30 terugkomen om te zien dat er nog steeds een oliesliertje uitloopt noem ik toch echt stroop die niet op je pannekoek wil :P

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 01:15:
[...]

Hangt er helemaal vanaf welke olie en hoe oud het is. Je auto om 4 uur 's middags op de brug zetten met lekbak eronder en de volgende ochtend om 8:30 terugkomen om te zien dat er nog steeds een oliesliertje uitloopt noem ik toch echt stroop die niet op je pannekoek wil :P
Dat is altijd wel zo... olie laat namelijk een film achter.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

Mijn vader heeft een C5 diesel automaat, en dat ding schakelt ook anders: geen lock-up, omdat dat niet werkt met een koude motor. Ding is zwaar ondergemotoriseerd, dus onder de 2200rpm is er met een koude motor niets thuis = trillen, brommen enzo (merk je als hij te vroeg toch de lockup doet). Dus als ik plankgas geef met een koude motor in die auto gaat hij vrolijk naar de 4000rpm , omdat de automaat daar niets aan kan doen. Wil niet zeggen dat het niet slecht is. Ik houd hem dan altijd rond de 2200rpm (dat is al iets langzamer dan normaal wegrijden).
Als het minder koud is pakt hij bijna direct de lockup, en dan geef ik half-3/4 gas (beetje zuinig op die turbo). Dat is dus de eerste kilometer ofzo, maar ik laat hem nooit meer dan 2500rpm zien (nergens voor nodig, genoeg koppel in dat gebied).

De C2 (1.1 benzine, handbak) schakel ik met een (echt) koude motor op 2000rpm, daaronder zit genoeg kracht om normaal weg te rijden. Normaal, als het warmer dan 10 graden is, schakel ik rond de 2500rpm. Ik geef dan vaak wel volgas, omdat je daar al vrij snel zit. Ik merk wel dat hij, zolang de koelvloeistof koud is, bij 2500rpm inhoudt. Mijn moeder niet, magoed, ik ben braaf O-) (totdat hij warm is >:))

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:03
Volgens mij is het ook niet zo erg om gelijk de snelweg op te gaan, misschien zelfs beter voor het opwarmen.
Als je gewoon rustig optrekt naar 120, en de motor draait dan 3000-3500 rpm, volgens mij word ie dan gewoon netjes opgewarmd zonder overbelast te worden.
Lijkt mij beter dan in de stad, stoppen en optrekken, lijkt mij veel slechter.

Bij mijn Alfa met aluminium motor durf ik als ie koud is trouwens ook amper gas te geven, moet je altijd voorzichtig bij zijn, bij die Alfa's. :p Maar ik zou er wel de snelweg mee opdurven als ie nog koud is (en hij warmt al niet zo snel op).

Volgens mij is het ook niet zo erg om in koude toestand toeren te maken, zolang je de motor maar niet als te veel belast. Dat wil zeggen in zijn 5 bij 1500 rpm volgas gaan, dat is pas écht slecht. Je voelt ook gewoon wanneer de auto het niet leuk vind, dan bokt en bromt ie, dat betekend dat je toch echt even terug moet schakelen. :p

[ Voor 22% gewijzigd door eX0duS op 10-01-2007 09:37 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

wat ik geleerd heb in de afgelopen jaren is dat je best met een koude motor hard kan rijden, zolang je de druk maar laag houdt, dus niet als een achterlijke meteen in je 1e versnelling naar 6500/7000 tpm en dan pas schakelen...

gewoon netjes en normaal schakelen en je kan rustig 3 a 3500tpm 120 gaan rijden hoor :) gewoon bij de 3500 toeren schakelen en er is niets aan het handje :)

verder vind ik het van lease-rijders erg naief dat je geen ruk geeft om de auto waar je in rijdt "want hij staat toch wel in onderhoud bij een bedrijf" .

die kosten zijn namelijk voor je werkgever ;) en als die het zat is, ben jij je auto kwijt :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Grrrrrene schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:31:
Ik vermoed dat je plankgas optrekt? Anders schakelt een automaat echt niet pas bij dik 6000 toeren met een warme motor. Wat dat betreft is het puur schadebeperking dat hij met koude motor niet hoger dan 5k wil... Ding doet gewoon braaf wat de bestuurder wil: vol optrekken met koude motor.
Dat is inderdaad plankgas, anders wordt er wel wat vroeger geschakeld hoor. Je zegt zelf dat het schadebeperking is dat hij iets vroeger schakelt, dus als ze de moeite en de kost doen om er een schadebeperkend systeem in te steken, dan ga ik er ook vanuit dat ze het systeem zodanig ingesteld hebben dat hij zichzelf niet kapot rijdt. Aangezien het verschil tussen doortrekken tot 5 of 6000 voor hij schakelt niet echt merkbaar is (het trekt voor mij alletwee behoorlijk snel op), zou ik het logischer vinden dat ze hem dan bij 4000 toeren begrenzen als het slecht zou zijn hoger te gaan.

Verder staat onze auto nooit echt "koud", hij staat altijd binnen dus blijft hij rond de 20° hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 14:44 ]

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
KatirZan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:36:
wat ik geleerd heb in de afgelopen jaren is dat je best met een koude motor hard kan rijden, zolang je de druk maar laag houdt, dus niet als een achterlijke meteen in je 1e versnelling naar 6500/7000 tpm en dan pas schakelen...

gewoon netjes en normaal schakelen en je kan rustig 3 a 3500tpm 120 gaan rijden hoor :) gewoon bij de 3500 toeren schakelen en er is niets aan het handje :)

verder vind ik het van lease-rijders erg naief dat je geen ruk geeft om de auto waar je in rijdt "want hij staat toch wel in onderhoud bij een bedrijf" .

die kosten zijn namelijk voor je werkgever ;) en als die het zat is, ben jij je auto kwijt :)
en die kosten betaal je uiteindelijk zelf toch weer omdat het leasebedrijf ook niet gek is, dat onderhoud wordt wel weer doorberekent in het leasebedrag van de volgende auto's denk ik zo ;)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

3p0x schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:44:
[...]

en die kosten betaal je uiteindelijk zelf toch weer omdat het leasebedrijf ook niet gek is, dat onderhoud wordt wel weer doorberekent in het leasebedrag van de volgende auto's denk ik zo ;)
Ja, precies :) Dus kan je beter zuinig zijn op je leasebak en regelmatig de onderhoudsbeurten in de gaten houden (wordt ook door de leasemij. gedaan).

Kennis van mij heeft zijn leasebak total gereden, zijn schuld, betaald nu een 2,5 keer zo'n hoog bedrag aan de leasemij. voor dezelfde type auto ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

* Falcon :S

Ik stap meestal de auto (peugeot 206 sw diesel) in en rij meteen weg. 5 minuten later zit ik op de snelweg met 120

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:43:
[...]

Dat is inderdaad plankgas, anders wordt er wel wat vroeger geschakeld hoor. Je zegt zelf dat het schadebeperking is dat hij iets vroeger schakelt, dus als ze de moeite en de kost doen om er een schadebeperkend systeem in te steken, dan ga ik er ook vanuit dat ze het systeem zodanig ingesteld hebben dat hij zichzelf niet kapot rijdt. Aangezien het verschil tussen doortrekken tot 5 of 6000 voor hij schakelt niet echt merkbaar is (het trekt voor mij alletwee behoorlijk snel op), zou ik het logischer vinden dat ze hem dan bij 4000 toeren begrenzen als het slecht zou zijn hoger te gaan.

Verder staat onze auto nooit echt "koud", hij staat altijd binnen dus blijft hij rond de 20° hangen.
Dat verklaart al een hoop. 20 graden is een stuk minder erg dan 0 graden. Is een vrij fors verschil, bij 20 graden draait mijn moeders C2 direct stationair, als het 0 graden is eerst 1500rpm. Verklaart direct waarom je motor nog niet kapot is.

Die limiet zit er denk ik alleen maar in net als de toerenbegrenzer: als je er voorbij gaat is hij sowieso stuk, dus laten we dat maar begrenzen. Dat wil nog niet zeggen dat als je eronder blijft het altijd goed is voor je motor :X

Weet je wat je dan eens moet doen: auto in z'n 1 zetten, gas geven, en zo een kilometertje rijden. Daarmee ga je niet voorbij je toerenbegrenzer (do'h) maar je auto is na 5 min echt wel stuk. Die toerenbegrenzer is dus niet heilig, als je eronder blijft is het niet zeker dat je auto heel blijft. Zelfde geldt voor plankgas wegrijden met een koude motor. Wat is je kenteken? Dan weet ik welke ik niet moet kopen :X

• Chevy454
  • Niet online
Toerenbegrenzer dient ervoor dat je onder andere geen oliedrukverlies hebt langs je smallend omdat de rek van de zuiger dan te groot is. Bij mij begint het rood bij 9500 en bij 11500 is het oppassen geblazen want dan lekt de olie weg langs het dan ovaal gevormde zuigerpengat van de zuiger / drijfstang.

* Chevy454 heeft geen toerental begrenzer. Ook niet nodig, is alleen maar hinderlijk.

* Chevy454 zal nooit een leasewagen kopen. Tenzij die zo laag geprijsd dat een revisie van het motorblok mogelijk is tov een goede 2de handse :P

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 10-01-2007 16:10 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:43:
[...]

Nou, dan doet hij toch wat hij moet doen: schade beperken. Jij wil vast geen systeem dat zowel het gaspedaal wat minder intrapt als vroeger opschakelt, dan is je auto ineens erg traag voor je gevoel, terwijl je wel zo zou moeten rijden met een koude motor. Ook al schakel je vroeg op, dan nog is plankgas geven niet zo handig. Maar goed, het is jouw auto :P

Verwijderd

MBV schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:59:
Weet je wat je dan eens moet doen: auto in z'n 1 zetten, gas geven, en zo een kilometertje rijden. Daarmee ga je niet voorbij je toerenbegrenzer (do'h) maar je auto is na 5 min echt wel stuk. Die toerenbegrenzer is dus niet heilig, als je eronder blijft is het niet zeker dat je auto heel blijft. Zelfde geldt voor plankgas wegrijden met een koude motor. Wat is je kenteken? Dan weet ik welke ik niet moet kopen :X
Belgische wagen, kenteken is van een persoon en niet van een voertuig. Je kan best een paar uurtjes je motor op 5000 toeren houden hoor, we zijn 1 keer snel naar zwitersland moeten gaan om mijn zus af te halen, en die heeft zonder problemen van luxemburg tot de zwitserse grens op 155km/u gezeten (sneller wou hij gewoon niet).

Een auto kan echt wel langer dan 5 minuten in zijn 1ste rijden zolang je niet boven die 5000 toeren begint te gaan, een vroegere vriendin van me heeft met die auto (vorige, zonder begrenzer) leren rijden en die heb ik kilometers laten rijden in 1ste, omdat het gewoon superlang geduurd heeft voor ze kon aanzetten (en ze altijd zo blij was dat hij toch na 4 keer proberen niet afgeslaan was dat ze er even een sprintje mee trok en daarna terug stopte om te herbeginnen). Nooit last gehad met die auto

Verder bestaat er geen kans dat die in 2dehands gaat, de auto's worden hier zelf opgereden.

@Grrrrrene: eigenlijk zou ik dat wel liever hebben. Dat is ook de reden waarom ik een automaat gekocht heb, zelf er niet meer moeten op letten en hem gewoon plankgas kunnen duwen en gewoon niets moeten doen. Als hij nu de eerste 10km inhoudt en ik weet dat dat voor die auto wat te sparen is vind ik dat niet erg. Liever dat hij het voor mij doet dan dat ik er moet aan denken. ik = beetje lui ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 20:40 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

wildhagen schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:27:
[...]

Stationair op laten warmen is idd niet al te best voor je motor, hij slijt dan erg snel, idd om de reden die je zelf al geeft. Zoek ook maar eens op Internet (bijv http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,2608382)

Daarnaast kost het heel erg veel brandstof en dus geld (stationair verbruik is vrij hoog).
Jij hebt een auto zonder oliepomp?
Zodra je de motor start wordt de olie gewoon door het hele blok heen gepompt dus dat je dan onvoldoende smering hebt is imho onzin. Wat wel zo is is dat het lang duurt voor de auto op temperatuur is (en de olie dus wat dikker is). Mensen die met grotere machines werken beschouwen het als doodzonde om een motor niet eerst op bedrijfstemperatuur te laten komen alvorens ze ermee gaan werken (belasten) want dat is het ergste wat je een motor aan kunt doen: belasten met onvoldoende smering, das nog slechter dan stationair lopen met wat minder goede smering.

gewoon auto starten, even laten lopen (olie even blok door laten lopen) en dat hoeft geen 2 minuten te zijn natuurlijk , en dan gewoon rustig rijden, je mag best wat meer toeren maken , het gaat om de belasting die je op de motor geeft, daar valt bv hard optrekken onder. Het is dus niet heel erg om de snelweg op te duiken en dan 3000 toeren te draaien als je maar niet constant gas zit te geven :+

voor de motorolie op temperatuur is ben je overigens wel een km of 20 verder. Dus dan is de smering pas optimaal.

:)

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 11-01-2007 11:31 ]

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:37:
[...]

Belgische wagen, kenteken is van een persoon en niet van een voertuig. Je kan best een paar uurtjes je motor op 5000 toeren houden hoor, we zijn 1 keer snel naar zwitersland moeten gaan om mijn zus af te halen, en die heeft zonder problemen van luxemburg tot de zwitserse grens op 155km/u gezeten (sneller wou hij gewoon niet).
Dat is iets totaal anders: als je 50km/u rijdt is je belasting te laag voor je toerental, en zit je dus continue in je toerenbegrenzer. Ook raakt je motor oververhit omdat je geen rijwind hebt.
Verder bestaat er geen kans dat die in 2dehands gaat, de auto's worden hier zelf opgereden.
Ik zal nooit een auto oprijden, ben ik te zuinig voor. Nou ok, na 20 jaar is een auto echt op, maar met dat soort fratsen is hij wel heel snel op.
Chevy454 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:03:
Toerenbegrenzer dient ervoor dat je onder andere geen oliedrukverlies hebt langs je smallend omdat de rek van de zuiger dan te groot is. Bij mij begint het rood bij 9500 en bij 11500 is het oppassen geblazen want dan lekt de olie weg langs het dan ovaal gevormde zuigerpengat van de zuiger / drijfstang.

* Chevy454 heeft geen toerental begrenzer. Ook niet nodig, is alleen maar hinderlijk.

* Chevy454 zal nooit een leasewagen kopen. Tenzij die zo laag geprijsd dat een revisie van het motorblok mogelijk is tov een goede 2de handse :P
Bij auto's heb je toch een toerenbegrenzer om zwevende kleppen te voorkomen? Mijn vader had ook geen toerenbegrenzer in z'n kever, stond hij mooi aan de kant met een motor naar de filistijnen (long, long time ago ;))
Pagina: 1