Computer boot niet na upgrade: wat is er defect?

Pagina: 1
Acties:

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 14:55
Ik heb mijn PC voor driekwart vervangen: de HD's, voeding en videokaart blijven en de rest is nieuw. De specs van mijn nieuwe systeem:

Moederbord: MSI P965 Platinum
Processor: C2D E6600
Koeler: AC Freezer 7 Pro
Geheugen: 2x OCZ 1GB PC-4200
Voeding: Spire Rocketeer V 500W
GraKa: MSI GF7900 GTO
HD's: 2x WD Raptor 740GD RAID0, 1x WD3200JS
DVD-fikker: NEC ND-3500

Alles in elkaar gezet en het werkte als een zonnetje. Leuke prestaties in 3DMark '06, CPU werd niet heter dan 45 graden en de GPU 55 graden. Het enige dat me niet lekker zat was het rare opstartgedrag: als ik op de powerknop drukte sloegen de fans heel even aan, dan twee seconden niets en daarna begonnen ze weer te draaien en startte de computer op. Vreemd, maar het zal wel.

Dat was op de eerste dag, de tweede dag echter begon de ellende: nul komma niks aan reactie als ik op de powerknop drukte, zelfs de fans sloegen niet aan. Ik heb op alle mogelijke manieren getest: minimale hardware aansluiten, reepjes geheugen één voor één in verschillende slots enzovoorts. De hele boot guide hier op GoT heb ik afgewerkt, ik heb zelfs alles overgebouwd naar een andere behuizing om zeker te weten dat het niet aan de knop lag of dat er ergens sluiting zat. Uiteindelijk blijkt dat als ik alle hardware aansluit op mijn voeding en hem dan start d.m.v. een startstekker alles prima werkt , maar zodra ik de voeding op het mobo prik is het een no-go.

Ik heb de winkel waar ik het mobo gekocht heb gebeld en na telefonisch overleg het moederbord RMA gestuurd. Uit hun testen blijkt echter dat het mobo in orde is. Alle hardware is inmiddels getest in een andere PC behalve de processor. Kan een defecte processor de oorzaak zijn of moet ik het toch ergens anders zoeken?

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Bij een defecte proccesor boot je pc nog wel, hij is het er zeker niet mee eens maar aan gaat ie wel.
Zou het niet kunnen dat je mobo je kast raakt? M.a.w dat je sluiting maakt met je kast? Gebruik je wel overal steuntjes onder je mobo en schoefjes?

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-03 22:57
Is de poweraansluiting wel goed aangesloten op MB ? Is de powerknop zelf wel okay? En belangrijkste (zeker wanneer de mb al getest is) kijk eens of de voeding 100% is. Tot slot, is er geen kortsluiting...

[ Voor 9% gewijzigd door appies op 06-01-2007 18:24 ]

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 13:27
Mocht de processor het probleem vormen zou je moederbord wel aangaan en dus ook de bijhorende fans, maar als het en het moederbord en ook niet de knop is dan moet je eens gaan kijken bij de voeding

• Kurgan
Bedankt voor de reacties. Zoals gezegd is alles getest in een andere behuizing en dus ook met een andere knop én met de onderdelen aangesloten in een andere computer. De voeding is gewoon in orde, de knop ook en de GraKa en HD's en zo ook, dat zit allemaal in de PC waar ik nu dit bericht op zit te schrijven dus het lijkt te werken. :) Het enige dat ik nog niet afzonderlijk heb kunnen testen zijn de processor en het geheugen, maar het lijkt mij sterk dat alletwee de geheugenreepjes defect zouden zijn. Hij zou toch op zijn minst met één van de reepjes op hebben moeten starten. Ik word er langzamerhand een beetje 7(8)7 van, ik had inmiddels al 3 weken op mijn nieuwe PC kunnen gamen als ik dit gedoe niet had gehad...

[ Voor 23% gewijzigd door Kurgan op 06-01-2007 18:30 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De CPU kun je uitsluiten, die veroorzaakt dit soort problemen niet. Ik zou t zoeken bij de PSU. Probeer eens een andere :)

• Kurgan
Exorcist schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 18:32:
De CPU kun je uitsluiten, die veroorzaakt dit soort problemen niet. Ik zou t zoeken bij de PSU. Probeer eens een andere :)
Zit ik ook over te denken, maar dat kost wel weer een aardige hap geld. Bovendien: hoe is het mogelijk dat hij het op een ander mobo prima doet? En dat hij het eerst prima deed, zelfs als ik 3Dmark '06 een uur continu heb laten draaien? Volgens de handleiding van de P965 heb ik een voeding van 450W of hoger nodig en ik zit op 500W (550W piekvermogen). Ik probeer daarom zoveel mogelijk andere oorzaken uit te sluiten voordat ik weer de knip moet trekken. Maar als het zover mocht komen, zou 600W dan voldoende zijn of zal ik maar gelijk voor 750W gaan?

[ Voor 13% gewijzigd door Kurgan op 06-01-2007 18:57 ]

• Kurgan
Okee, na alles getest te hebben uiteindelijk toch maar in de buidel getast en een nieuwe voeding gekocht. En wat denk je? Geen verschil. :( Het enige voordeel is dat de nieuwe voeding stiller is dan de oude dus dat is ten minste iets.

Als wanhoopsdaad dan ook maar een nieuw mobo gekocht, het "oude" mobo (wat dus pas een week oud was) is weliswaar nagekeken bij de verkoper maar je weet ten slotte maar nooit. En alweer, geen verschil. Het enige dat nu nog constant is gebleven is de processor, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat het probleem daar zou zitten. Dus, het hele proces van onderdeel voor onderdeel testen maar weer herhaald. En dan... (tromgeroffel graag) met twee reepjes geheugen krijg ik af en toe crashes, met het ene reepje gaat alles goed maar met het andere reepje wil de PC niet eens booten. EINDELIJK!!!! Het lek is boven! Waarom dezelfde test bij het andere mobo geen verschil maakte is mij een raadsel. Feit is wel dat met maar één geheugenbankje erin mijn PC nu al anderhalve week feilloos draait, ook onder zware belasting en geheugen-intensieve toepassingen.

Ik ben nu bezig om het geheugen omgeruild te krijgen maar de winkel waar het vandaan komt doet erg lastig. Ik kreeg te horen dat dit niet als DOA beschouwd wordt omdat ik niet binnen 8 dagen gereageerd heb - nou neem me niet kwalijk dat ik eerst zeker van mijn zaak wil zijn. Helaas (voor hen dan) staat er in de wet dat als een product binnen 6 maanden defect raakt, er dan verondersteld mag worden dat het defect van het begin af aan aanwezig was. Het is aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen!!!

Het eindresultaat is dat het nu dus wel als DOA behandeld wordt. Er is mij beloofd dat ze dit snel op zullen lossen, maar op hun website staat een levertijd tot 5 werkdagen voor het geheugen en we zijn nu al 7 werkdagen verder. Het zal mij benieuwen. Ik heb nu in elk geval een fucntionele computer, de rest is redelijk routinewerk. Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de adviezen! Hou de pricewatch in de gaten, waarschijnlijk komt er zeer binnenkort een spiksplinternieuw S775 mobo te koop! ;)

Pagina: 1