Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

te veel bijverdiend: ook op IBG-lening van invloed?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 10:37

Goverman

not loaded

Topicstarter
Hoi allen,

Vandaag kreeg ik een jaaropgaaf van mijn stage terug, dat bedrag zat al met al boven de magische bijverdiengrens van de IB-groep. Ik had minder verwacht, maar kreeg meer. Niet onaardig, maar het heeft consequenties...

De boete voor het onterecht hebben van de OV (6 halve maanden van 68 euro's per stuk) is onontkoombaar: jammer maar helaas... Ik zit echter met de lening die ik heb. Als echte student ben ik de nominaliteitsgrens allang geleden gepasseerd, waardoor ik alleen nog maar leen. Heeft het (kennelijk dus onterecht) hebben van een lening nog consequenties? De foldertjes van de IB-groep en de reeds aanwezige topics alhier zeggen hierover eigenlijk niets, alleen dat de leenmaanden voor de OV wel meetellen. Maar goed, terugbetalen moet ik sowieso, dus eigenlijk lijkt het mij niet zo'n probleem.

Wat is raadzaam? Toch maar even bellen met de IB-Groep voor duidelijkheid, of wachten totdat de IB-groep mijn SOFI-nummer door de molen heeft gehaald en ziet dat ik over de grens ben gekomen?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34

Robtimus

me Robtimus no like you

Teveel verdienen heeft alleen invloed op de OV kaart en de prestatiebeurs. Deze moet je namelijk alleen maar terugbetalen als je a) teveel verdient, of b) niet op tijd afstudeert. Zijn deze twee punten niet van toepassing wordt het een gift.

De lening daarentegen is en blijft een lening, je moet deze dus hoe dan ook voor 100% (plus rente) terugbetalen. Het kan de IBG niets schelen hoeveel je verdient, ze krijgen het hoe dan ook wel terug. Tenzij je het in 15 jaar tijd niet terug kan betalen natuurlijk.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

van de IBgroep site
Gevolgen te veel bijverdienen

De IB-Groep wisselt achteraf op een later tijdstip gegevens uit met de Belastingdienst. Stel dat je in 2006 meer dan € 10.527,57 netto hebt verdiend en je hebt je studiefinanciering niet stopgezet. Wat gebeurt er dan?

* Het bedrag dat je hebt verdiend boven de grens van € 10.527,57 moet je terugbetalen aan de IB-Groep. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar aan beurs en aanvullende beurs hebt ontvangen.
* Had je in die periode de OV-studentenkaart in je bezit? Dan wordt er met terugwerkende kracht een boete van € 78,35 per halve kalendermaand berekend voor iedere maand dat je je OV-kaart in het bezit had.
* Over zowel de boete als het meerinkomen moet je rente betalen. Deze rente loopt vanaf het moment dat de IB-Groep je een Bericht stuurt dat je te veel hebt bijverdiend.

Weet je pas in 2007 dat je in 2006 meer hebt verdiend dan € 10.527,57?
Je hebt tot 1 april 2007 de tijd om met terugwerkende kracht de studiefinanciering over die maanden in 2006 in te laten trekken. Let wel, je moet dan over de maanden die je met terugwerkende kracht hebt ingetrokken zowel de studiefinanciering terugbetalen en een boete voor onterecht bezit van de OV-studentenkaart over die maanden. De boete voor onterecht kaartbezit over die maanden bedraagt € 68,00 per halve kalendermaand.
Wat ik me trouwens afvraag is hoe ze dat doen bij de volgende situatie.

Ik ben collectief verzekerd bij VGZ via mijn werk. De voorwaarde om mee te kunnen doen, was dat het geld dat ik maandelijks moet betalen via mijn loon gaat. Ik heb dan bij inhoudingen staan Spaarloon, Loonheffing. ZVW 6.5% en Premie Zorgverzekeraar. Nu krijg ik dus een lager netto loon op mijn rekening, maar ziet de IBG dit ook zo? Ik tel nu gewoon wat ik op mijn bank gestort krijg op bij elkaar om te kijken of ik erover heen ga.

[ Voor 14% gewijzigd door tymiek op 06-01-2007 18:11 ]

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Verdienen gaat over het bruto loon voor zover ik weet.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

IceManX schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:28:
Verdienen gaat over het bruto loon voor zover ik weet.
Zie informatie een paar posts erboven! De IBG hanteert het nettoloon of het fiscaal loon en niet het bruto loon!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Ah, even gemist. Ze zijn dan iig wel een van de weinigen die netto gebruiken.

More than meets the eye
system specs

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Goverman schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:44:
Hoi allen,

Vandaag kreeg ik een jaaropgaaf van mijn stage terug, dat bedrag zat al met al boven de magische bijverdiengrens van de IB-groep. Ik had minder verwacht, maar kreeg meer. Niet onaardig, maar het heeft consequenties...

De boete voor het onterecht hebben van de OV (6 halve maanden van 68 euro's per stuk) is onontkoombaar: jammer maar helaas... Ik zit echter met de lening die ik heb. Als echte student ben ik de nominaliteitsgrens allang geleden gepasseerd, waardoor ik alleen nog maar leen. Heeft het (kennelijk dus onterecht) hebben van een lening nog consequenties? De foldertjes van de IB-groep en de reeds aanwezige topics alhier zeggen hierover eigenlijk niets, alleen dat de leenmaanden voor de OV wel meetellen. Maar goed, terugbetalen moet ik sowieso, dus eigenlijk lijkt het mij niet zo'n probleem.

Wat is raadzaam? Toch maar even bellen met de IB-Groep voor duidelijkheid, of wachten totdat de IB-groep mijn SOFI-nummer door de molen heeft gehaald en ziet dat ik over de grens ben gekomen?
Wachten natuurlijk, misschien checken ze het niet :P

Hoe zit het met die OV? "onterecht hebben" & "6 halve maanden" ?
Wanneer je teveel verdiend hebt moet je terug betalen vanaf het moment dat je erover heen bent gegaan dus waarschijnlijk geen 6 maanden. (Tenzij je er heel dik over heen zit)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
ALH schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:31:
[...]

Wachten natuurlijk, misschien checken ze het niet :P
Het zal allemaal behoorlijk automatisch gaan ;)

Verwijderd

We Are Borg schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:02:
[...]
Het zal allemaal behoorlijk automatisch gaan ;)
Ja inderdaad, ik was in 2003 over de grens gegaan (onbewust eigenlijk) en daarvan heb ik in 2006 de rekening van gekregen! :(

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
@ ALH: het zijn dus zes HALVE maanden, ofwel, drie hele maanden. Ik ben in oktober over de grens heen gegaan...

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
edit: ik moet eerst het topic lezen voor ik post ;)

[ Voor 78% gewijzigd door THIJZEL op 08-01-2007 01:52 ]

• luiekudtstudent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 10:47
Dit draadje is al een beetje oud, en ik moet me ervoor reggen als Tweakert (als echte /.er voel ik me nu wel smerig), maar wie weet helpt mijn reactie nog iemand.

In augustus vorig jaar zijn hierover vragen gesteld in de tweede kamer. In het kort komt het erop neer dat je pech hebt: OV-jaarkaart+eventuele stufi terugbetalen...

Echter, in http://www.minocw.nl/documenten/27987.pdf heeft de staatssecretaris het ook over een hardheidsclausule: hierdoor kun je (als je dit voor 1 april 2007 doet!) met terugwerkende kracht je OV-jaarkaart van 2006 voor enkele maanden in laten trekken. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat je niet voor het hele jaar, maar alleen voor 1 of 2 maanden je OV-jaarkaart (a 78 euro/maand) terug moet betalen. Hiervoor moet je wel een verzoek indienen bij de IB-groep. Dit kan je al snel heel wat zuurverdiende eurotjes schelen!

mvg, en lang leve de mazen in de wet!

Een echte luie kudt-student

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:26
Voor de goede orde, een hardheidsclausule is een wettelijke voorziening, geen maas in de wet.

Catch a smile out there!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
hmmm, nu word ik toch weer argwanend, immers:
[te veel verdiend]
* Had je in die periode de OV-studentenkaart in je bezit? Dan wordt er met terugwerkende kracht een boete van € 78,35 per halve kalendermaand berekend voor iedere maand dat je je OV-kaart in het bezit had.
Zijn dat 24 halve kalendermaanden (hele jaar dus...), of zes halve kalendermaanden (in oktober kwam ik boven de grens uit). Weet iemand hier een antwoord op, of moet ik toch ff de IBG bellen om de stufi achteraf stop te laten zetten? 't Is best een fors verschil: 470,10 euro of 1880,40 euro...

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:48
Hallo,
Ik wil mij hierbij aansluiten,
ik heb 20 december ongeveer 1500 euro salaris gehad waardoor ik waarschijnlijk net boven de nettogrens ga uitkomen. Dit salaris gaat over de maand december. Moet ik dan een hele maand ov betalen (2x 68 euro) of een halve maand omdat het pas na de 15e is gestort?
Wil wel graag zekerheid van te voren, zodat ik niet na een paar jaar ineens 2000 euro kan gaan dokken ;-)
groet en bedankt

• tymiek

tymiek

Wat ik me afvraag is hoe ze precies kijken. Zoals ik al eerder aan gaf ben ik via mijn werk verzekerd voor mijn ziektenkosten...nu heb ik eindelijk mijn jaaropgaaf, dus kan ik wat beter rekenen. Doen zij bij de IBG Loon ZVW - Ingehouden loonheffing of iets anders?

En hoe telt de post Ingehouden nominale permie ZVW mee?(dat is dus die collectieve verzekering)

Nu hebben ze voor 2006 de boete voor je OV weer aanpast in ons voordeel :P Snel de folder opslaan.
Gevolgen te veel bijverdienen

De IB-Groep wisselt achteraf op een later tijdstip gegevens uit met de Belastingdienst. Stel dat je in 2006 meer dan € 10.527,57 netto hebt verdiend en je hebt je studiefinanciering niet stopgezet. Wat gebeurt er dan?

* Het bedrag dat je hebt verdiend boven de grens van € 10.527,57 moet je terugbetalen aan de IB-Groep. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar aan beurs en aanvullende beurs hebt ontvangen.
* Had je in die periode de OV-studentenkaart in je bezit? Dan wordt er met terugwerkende kracht een boete van € 78,35 per kalendermaand berekend voor iedere maand dat je je OV-kaart in het bezit had.
* Over zowel de boete als het meerinkomen moet je rente betalen. Deze rente loopt vanaf het moment dat de IB-Groep je een Bericht stuurt dat je te veel hebt bijverdiend.

[ Voor 72% gewijzigd door tymiek op 18-02-2007 15:28 ]

• Fault
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:06
Volgens mij bestaan er twee situaties, vandaar de berekening met halve- en kalendermaanden:

1. Als je in een jaar teveel verdient en je studiefinanciering niet stopzet op het moment dat je teveel ging verdienen, wordt het teveel verdiende tot een maximum van het totaal aan ontvangen stufi (exclusief lening) teruggevorderd. Je OV wordt hierbij voor € 78 per kalandermaand dat je deze in bezit had in de berekening betrokken.
Voorbeeld: je hebt een nullening, maar wel een ov-kaart. Je kunt nu maximaal een bedrag van 12 * € 78 als boete opgelegd krijgen, mits je bijverdiensten hoger zijn dan dit bedrag.

2. Als je teveel ging verdienen en je studiefinanciering hebt stopgezet, maar je OV-kaart niet op tijd hebt ingeleverd (ik meen de eerste maandag van de maand), wordt € 68 per halve kalendermaand dat je deze onterecht in je bezit had, als boete opgelegd. Dit geldt ook wanneer je je studiefinanciering met terugwerkende kracht stop zet, dan had je namelijk ook je OV-kaart onterecht in bezit.
Voorbeeld: op 1 december constateer je dat je in november reeds teveel hebt verdiend. Je beeindigt op 1 december je studiefinanciering met terugwerkende kracht tot 1 november en levert je OV-kaart in. Er wordt nu een boete opgelegd van 2 * € 68 voor het onterecht OV-bezit in de maand november, je bijverdiensten voor de maanden november en december zullen echter niet in de berekening worden betrokken.

Mbt de vraag 'wat behoort tot het nettoloon', heeft de IB-groep een folder uitgegeven. Samengevat op de website http://www.ib-groep.nl/pa...en_in_loondienst_2007.asp.
Ik zou ervan uitgaan dat ingehouden nominale premies Ziektekosten behoren bij nettoloon (dezelfde status als ingehouden bijdragen personeelsvereniging) en derhalve bij je loon moeten worden opgeteld.

• tymiek

tymiek

Voor 2006 is het met terugwerkende kracht ook.
Weet je pas in 2007 dat je in 2006 meer hebt verdiend dan € 10.527,57? Je hebt tot 1 april 2007 de tijd om met terugwerkende kracht de studiefinanciering over die maanden in 2006 in te laten trekken. Let wel, je moet dan over de maanden die je met terugwerkende kracht hebt ingetrokken zowel de studiefinanciering terugbetalen en een boete voor onterecht bezit van de OV-studentenkaart over die maanden. De boete voor onterecht kaartbezit over die maanden bedraagt € 78,35 per kalendermaand.
alleen in 2007 zijn ze blijkbaar strenger aan het worden?
Ik heb nu ook mail verzonden met de vraag hoe ze van mijn jaaropgaaf een nettoloon maken, dus als ik het antwoord heb zal ik het wel posten.

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
een kleine update:

Ik heb zojuist met de IB-groep gebeld. Daar zeiden ze het volgende:

Als je teveel hebt bijverdiend en je zet achteraf je stufie stop, dan moet je per halve maand 68 euro betalen. (is 408 euro in mijn geval, omdat ik in oktober over de grens ben gegaan)

Als je teveel hebt bijverdiend en je zet achteraf je stufie NIET stop, dan moet je 12 * 78,35 euro betalen (940,20 euro).

Let wel: dit is alleen voor het gebruik van de OV, eventuele studiebeurs moet je dan ook nog terugbetalen.

Ofwel: als je teveel hebt bijbetaald, meld het voor april en je bespaar jezelf aanzienlijk veel coins!!!

[ Voor 9% gewijzigd door Goverman op 19-02-2007 09:25 ]

• tymiek

tymiek

Ik heb een reactie gekregen voor het netto loon.
Nettoloon bereken je als volgt. Fiscaalloon minus ingehouden loonheffing minus de werkgevers bijdrag ZVW.
De belastingdienst was van mening dat je de bijdrage ZVW niet hoefde af te trekken, maar de IBGroep dus wel. Mag ik toch fijn een maandje boete betalen :( Maar na bellen met de IBGroep weet ik iig dat de OV boete toch echt 78,35 per maand is omdat het nou eenmaal zo op de site staat...Voro de zekerheid maar even een printscreen gemaakt, want je weet maar nooit.

Verwijderd

Het is trouwens ook mogelijk om met je werkgever af te spreken dat je loonheffting dusdanig hoog is, dat je niet over de grens komt en dit wel in het volgende jaar terug kan vragen.

Maar voor iedereen die van deze regeling, studentje pesten, slachtoffer is geweest of zal worden: voor eind 2007 zal de bijverdiengrens zeker sneuvelen.

Hierover houd ik jullie geinformeerd :-)
Pagina: 1