Toon posts:

Warme pentium d830

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een vrij warme pentium d830 niets ge'OC ofzo..
Als ik het spel Trackmania nations speel valt de pc uit. als ik hem dan terug wil opstarten krijg ik het geluid van een sirene. Ik weet dat dit het geluid is voor oververhitting van de processor zoals hij dan ook aangeeft. Ik had het in de zomer ook al eens, maar dan was het wel warm buiten enzo.
Nu is het aan het regenen en hij wordt zelfs nu te warm.
Ook wou ik eens vragen of er een programma was van intel zelf om de temperaturen van de cpu enzo te checken.
Moet ik nu een andere fan kopen? (de originele staat er nog op)
Of koelt een waterkoeling beter?

Alvast bedankt

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:44
Probeer speedfan is :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb speedfan gedownload en ik lees net men cpu temp.
68°C zonder iets te doen( msn en internet)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

68 graden idle? Dan is het niet vreemd dat de processor bij belasting de bocht uit schiet.

Ik had een P4 530 (3 GHz) die idle 55 graden was, en bij belasting na 10 minuten "de geest" gaf met de standaard lawaaierige koeler. Vervangen door de Arctic Freezer 7 Pro (775 chipset), en nu 40 graden idle, 60 graden stressed, geen uitval meer.

Goedkoopste oplossing is dus de Arctic koeler. Verder kijken naar de koeling in je kast (casefans etc) om voor een optimale warmteafvoer te zorgen. Daar je helemaal niets over je systeem zegt (specs please, volgende keer gelijk doen: mobo, videokaart, kast, voeding, etc etc) is dat moeilijk in te schatten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het ding ook daadwerkelijk zo warm (kun je het koelblok nog wel aanraken). Het komt wel eens voor dat de tempsensor gewoon brak is (zo heb ik hier een bord waarbij de cpu altijd -169C is).
Wat voor mobo heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry:
Mobo : Intel 945 PSNLK
Processor : Intel Pentium D830 3.00GHz
Graka: ATi raseon Sapphire X800XL 256mb
Kast: Aopen Q50 (denkik)
Voeding weet ik niet

SP 2 is geinstalled...
Past de Arctic freezer 7 pro op mijn cpu? en kan ik dit zelf doen of laat ik dit beter doen?
Waar kan ik hem het beste bestellen?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:52:
Is het ding ook daadwerkelijk zo warm (kun je het koelblok nog wel aanraken). Het komt wel eens voor dat de tempsensor gewoon brak is (zo heb ik hier een bord waarbij de cpu altijd -169C is).
Wat voor mobo heb je?
Als de Pc vanzelf uitvalt wil dat toch zeggen dat hij veel te warm is he?
Als ik hem dan opstart na een halfuurtej krijg ik een zwart scherm met het bericht.
The computer was shut down due to thermal events(overheating).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:57:
[...]

Als de Pc vanzelf uitvalt wil dat toch zeggen dat hij veel te warm is he?
Als ik hem dan opstart na een halfuurtej krijg ik een zwart scherm met het bericht.
The computer was shut down due to thermal events(overheating).
Nee hoeft niet. Heb vaker wat Asus planken gezien (die hebben vaker gare tempsensors) die uitvielen omdat de shutdown temp in de bios op 80C stond. De sensor kwam uit op 80C en het systeem ging uit. Ik trek de koeler er direct af en pak de proc vast, ding was echt geen 80C (anders had ik zeker m'n handen wel verbrand).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga waarschijnlijk toch een arctic freezer 7 pro kopen dan hoor.
Maa rik heb alleen een fan vanachter in men kast die lucht uit de kast blaast.
Misschien moet ik nog een intake plaatsen ofzo voor de airflow?
Weet iemen misschien een soort fan die je in een vak voor cd/dvd kan zetten?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:55:
Sorry:
Mobo : Intel 945 PSNLK
Processor : Intel Pentium D830 3.00GHz
Graka: ATi raseon Sapphire X800XL 256mb
Kast: Aopen Q50 (denkik)
Voeding weet ik niet

SP 2 is geinstalled...
Past de Arctic freezer 7 pro op mijn cpu? en kan ik dit zelf doen of laat ik dit beter doen?
Waar kan ik hem het beste bestellen?
Ik ben onhandig en heb het gewoon zelf ingebouwd. Je mobo is 775 chipset, dus dan zou de koeler moeten passen. Hangt echter ook af van je kast, maar een standaard (mini)tower mag geen probleem zijn. Geen garanties natuurlijk.

Aangaande waar te kopen: Pricewatch bekijken en zelf weer iets doen. Dat is namelijk de bedoeling, jij moet het werk doen. Ook je andere vragen vereisen nu dat je zelf gaat zoeken.

Enne: gebruik de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif)als je dingen wilt toevoegen aan een reactie, niet twee reacties achter elkaar geven.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 06-01-2007 14:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:02:
[...]

Nee hoeft niet. Heb vaker wat Asus planken gezien (die hebben vaker gare tempsensors) die uitvielen omdat de shutdown temp in de bios op 80C stond. De sensor kwam uit op 80C en het systeem ging uit. Ik trek de koeler er direct af en pak de proc vast, ding was echt geen 80C (anders had ik zeker m'n handen wel verbrand).
Ik denk dat het gewoon aan een heleboel stof ligt.
Je zoekt trouwens naar Intel TAT.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben naar de computerwinkel geweest en die werkt niet met arctic, maar hij heeft me deze aangeraden.

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/cpu/heatpipe-shootout-dec2k5/gt-ig5700mc.jpg

COOLER GLACIALTECH INTEL S775 PENTD 3.73 22DB IGLOO5700MC
GlacialTech Cooler for Intel P4 Socket 775 up to Pentium D 3.73GHz
Model: Igloo 5700 MC
Socket T 775
Specifications:
Intel CPU Clock Speed (max.):
- Pentium D 3.73 GHz (130 W)
- Prescott 3.8 GHz (115 W)
- Intel Core 2 Duo 2.66 GHz (65 W)
- Intel Core 2 Extreme 2.93 GHz (75W )
- All Celeron
- Pentium D processor 3.2 GHz (130 W)
- Celeron D processor 3.2 GHz (84 W)
Cooler Dimension (mm) 93 x 102 x 135
Cooler Weight (gram) 570
The most powerful and most silent cooler ever in history to cooling down CPU.
FAN:
Type 12 Volts / 1B1S
Dimension (mm) 92 x 92 x 25
Speed (RPM) 1400 ~ 3100 (±10%)
Airflow (CFM) 27.55 ~ 61.01 (±10%)
Noise (dBA) 18 ~ 36
Interface Material High Efficiency Thermal Compound
Limited warranty: 2 years

misschien iemand ervaring mee?
Kost 41 euro en zou de stilste en best koelende zijn.

En hoe kan ik het best stof uit de kast verwijderen? :)
Alle hulp of reacties op deze cijfers zijn zéér welkom ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou gewoon voor zo'n Arctic koeler gaan. Die zijn een stuk goedkoper en koelen ook voldoende. Let wel op dat je bij het monteren niet te veel koelpasta gebruikt aangezien dat een isolerend effect.

Voel trouwens ook eens aan je koeler nu. Als hij vrij koel aanvoelt moet je nog niet direct juichen want dat kan ook wijzen op een slecht contact tussen de processor en het koelblok. Dit kan je eigenlijk alleen nagaan door de koeler opnieuw te monteren met de juiste hoeveelheid koelpasta.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou eerst je koeler eens schoonmaken (waarschijnlijk zit er inderdaad een hoop stof op). Als dit niet helpt kan je altijd nog een nieuwe koeler kopen.
En hoe kan ik het best stof uit de kast verwijderen? :)
Alle hulp of reacties op deze cijfers zijn zéér welkom ;)
Stofzuiger en eventueel ventilatortje er even afschroeven en dat ook stofzuigen. Daarna kun je er nog eens met een theedoek oid overheen gaan die je een heel klein beetje nat maakt.

[ Voor 50% gewijzigd door Marzman op 16-01-2007 20:01 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga hem zowieso laten monteren in de winkel zelf dus die zou het normaalgezien wel goed moeten doen he...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:00:
Ik ga hem zowieso laten monteren in de winkel zelf dus die zou het normaalgezien wel goed moeten doen he...
Je kan een koeler van 40 euro kopen en als je nog jaren met je computer wilt doen heb je daar veel plezier van. Ik heb zelf voor een koelertje van 12 euro gekozen (aangezien mijn pc al 5 jaar oud is en ik niet verwacht er nog jaren mee te zullen doen). Dat koelertje van 12 euro is ook stil en koelt ook goed, maar op de lange termijn zal het vast wat eerder problemen geven/herrie gaan maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk toch dat ik die Glacialtech ga kopen.
Nu is men pc rond de 70 °C met internet...
Volgens mij is deze cooler wel betrouwbaar maar ik kan niet uit aan die cijfers dat er staan.
Is de airflow goed, de noise, ..

Maar vooral heeft er iemand al een gebruikt of gehoord van iemand die hem gebruikt heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Kheb gisteren de galiactech gaan bestellen en hij wordt er seffens opgezet, rond 6 uur post ik het resultaat wel ff.
Nu is de cpu volgens speedfan 81°C
En volgens everest 82°C
Hopelijk haalt de nieuwe cooler de temp wat naar beneden...

Verwijderd

81 tot 82°C voor een 830d?
Das idd wel erg hoog 8)7
Waar staat je kast trouwens ergens? Heeft ie wel genoeg ruimte om zich heen om de warme lucht weg te blazen en ondertussen afgekoelde lucht binnen te laten? En wanneer je het taakvenster opent staan er nergens programma's die 80% van je CPU belasten ofzo? Want 81°C is wel erg gaar :X
Ik ben benieuwd naar de resultaten met je nieuwe koeler, hopelijk zijn die iets beter, anders zou 'k toch deze 2 mogelijkheden eens onderzoeken.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
draait de fan wel? :Y)

Verwijderd

Topicstarter
lol de fan draait inderdaad maar de cooler is nog niet binnengekomen in de winkel.
Zaterdag zou hij geinstalleerd worden...
Ondertussen heb ik al een beetje stof weggehaald onder de ventilator van de cpu,
resultaat = momenteel 55 à 60 °C

scheelt vrij veel he! Maar tijdens het gamen wordt hij nog altijd een 75 °C en dat is nog behoorlijk warm.
Dus hopelijk zie ik zaterdag een beetje verschil

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

mijn D830 was 43 graden idle met waterkoeling! Dat ding wordt echt verschrikkelijk warm! Gebruikt ook zo'n 130 watt ;) Full load ongeveer 50 graden. Ik heb nu de E6300 en die is (stock) 26 graden idle! Die oude pentiums zijn echt straalkachels helaas ;(

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

ik ben eens op zoek gegaan naar een review waar die Glacialtech IGLOO 5700MC in word getest en vond een hele mooie waarin een heel hoop HIGH-END coolers worden getest waaronder ook die IGLOO... wat blijkt... hij komt vrij middelmatig uit de test (ok de test is al wat ouder, maar zover ik weet is die Scythe Ninja nog steeds niet verslagen... het is trouwens ook met wat oudere hardware maar dat doet niet toe aan de testresultaten natuurlijk)

http://www.digit-life.com...hootout-dec2k5-part1.html

nu kan je al een scythe ninja hebben voor 34,95 volgens de pricewatch
pricewatch: Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1000P (Socket 478/775/754/939/940/AM2)

kan je evt. van het geld dat je overhoud het bij jouw eigen computerboer laten inbouwen of als je het zelf doet deftige thermalcompound (Artic Silver of Ceramic, mijn mening) er tussen smeren

-edit-
ow besef me net dat je misschien met bezorgkosten zit... maar dan nog lijkt mij dit een goede deal...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 04:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok de glacialtech igloo 5700 mc staat erin
vrijdag werdt de processor een 60°C idle en 75°C stressed(had een beetje stof verwijdert).
Nu 40-45°C idle en stressed moet ik nog ff zien. Stressed wordt hij dus 55°C
tot dusver al goede resultaten :)

Ben dus zeer tevreden met de temps ;)

O ja er zit nu vooraan in de kast een knop waarmee je de fan speed kan regelen, die staat nu zowat op de helft van zijn capaciteit

Kwa stilte is hij zeer goed. Hoor er minder van dan de boxed cooler.
ik edit dit bericht zo meteen wel als ik wat gegamed heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net nog een goed effect gevonden van een nieuwe cooler.
Al mijn spelletjes gaan nu een pak sneller, zelfs op Highest level of detail etc. Zoals bij FEAR, eerst was het zo'n 15 fps gemiddeld. Nu zon 35 !!!
En dan nog altijd 54°C....

Wat is het leven toch mooi met een goed gekoelde computer.... _/-\o_

Verwijderd

Tja...

De warmte problemen hier beschreven ken ik.

MAAR ZONDER DE JUISTE KOELPASTA KOM JE DUS NERGENS.

En dat is net het probleem met de standaard intelkoelers. Na verloop van tijd, loopt het
teflon-padje gewoon tussen de CPU en de Koeler uit. En weg is je THERMAL emmision.

Ik heb zelf nu een Zalman Cooler, en die is idle nu 42 graden, en stressed 65.
Ik heb dan wel een kachel (prescott) en die worden nog iets warmer.

maar inderdaad, je ASUS board, of ander, valt uit, als die te warm is.
Dat gebeurt VOORDAT je processor doorbrand. Doe dit dus niet te lang.

Suc6.

P.s. ArticSilver doet wonderen.....

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:00:
Tja...

En dat is net het probleem met de standaard intelkoelers. Na verloop van tijd, loopt het
teflon-padje gewoon tussen de CPU en de Koeler uit. En weg is je THERMAL emmision.

Suc6.

beetje overdreven dunkt me, mijn 820 loopt rustig overgeclocked niet warmer dan 60 graden stressed. Ik gebruik de standaard intel stock cooler met thermal pad. M`n airflow is niet super (alleen 1 outtake fan) en toch is m`n procje nu idle 44 graden met 1020RPM.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:00:
Tja...

Suc6.

Dit is dus echt onzin.
wij hebben hier pc's in de shop met een williamete core (OUD JA ;) ) die nog gewoon met dat thermal padje op de cooler zaten geen enkel probleem. gewone pasta heeft inderdaad last van uit drogen en dat soort dingen maar de thermal pad juist NIET omdat die letterlijk uit een stripje alu een soort van gel / pasta (die niet loopt zelfs niet bij 120 graden + ) en nog een laagje alu.

puur op houdbaarheid gelet is een thermal strip velen malen beter als de gemiddelde pasta. dat de gemiddelde oc' er zo vaak zijn cooler er af haalt dat hij nooit eens last heeft van opgedroogde pasta is wat anders ;)
Admiral Freebee schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:48:
Er tussen uitlopen heb ik ook nog nooit gezien. Wel met een Wilamette dat de koelpasta echt keihard was geworden waardoor de koeler muurvast zat.
is ook niets mis mee doet letterlijk NIETS met de prestaties die toch al niet geweldig zijn. stof (ultra fijne stof meestal) is de veroorzaker van de meeste problemen. die stof kan je dan ook niet weg zuigen of blazen maar zal je weg moeten vegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Shunt op 22-01-2007 12:04 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er tussen uitlopen heb ik ook nog nooit gezien. Wel met een Wilamette dat de koelpasta echt keihard was geworden waardoor de koeler muurvast zat.
Pagina: 1