Toon posts:

Stille pc, de ultieme oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ooit had ik een Atari ST, geen ventilator, geen HD, 100% stil.
Toen kreeg ik een HD en werd de stilte wreed verstoord.
Met alle PC's die erbij gekomen zijn is het niet beter geworden.
Voice over voor video bijna onmogelijk.

Is daar nou geen oplossing voor?
Jawel.

Alle pc's in een hok, mag het daar herrie maken.
PC's aan KVM
KVM aan KVM over UTP doos.
Firewire extender om digitale recorder op werkplek te houden.
USB 2.0 extenders voor cd/dvd brander.

En dan beeldscherm/kb/tekentablet aan kvm over utp doos.

100% stil.

Vicky

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:02:
Ooit had ik een Atari ST, geen ventilator, geen HD, 100% stil.
Toen kreeg ik een HD en werd de stilte wreed verstoord.
Met alle PC's die erbij gekomen zijn is het niet beter geworden.
Voice over voor video bijna onmogelijk.

Is daar nou geen oplossing voor?
Jawel.

PC's aan KVM

100% stil.

Vicky
En elke keer als ik een cd wil wisselen gezellig 20 meter lopen. Doe gewoon wat de proffesionals doen en bouw een stille pc in een enorm stille kast, tenzij je graag loopt natuurlijk, in dat geval doe eens wild.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waarom zo'n uberonhandige oplossing?
Er zijn veel makkelijkere manieren namelijk.
Extenders e.d. werken ook niet altijd, zeker als het om video gaat ben je dan al snel veel beeldkwaliteit kwijt en USB mag ook niet meer als 5 meter, anders krijg je datacorruptie.

Ik zou het volgende doen:
-Koop een degelijke systeemkast, desgewenst een beetje groot (Coolermaster Stacker, Antec P180, verschillende Chieftec modellen e.d.)
-Koop er degelijke koeling bij. Een Scythe Ninja als processorkoeler doet wonderen.
-Dus ook degelijke videokoeling. Arctic Silencers of Arctic Accelero X bijvoorbeeld.
-Koop stille fans (als je al extra fans nodig hebt)
-Koop harddisk silencers. Dat zijn van die dichte doosjes die je in een 5.25" slot propt, waar de harddisk dan in zit. Laagje er omheen == demping.
-Desgewenst een fanbus aanschaffen om ventilatoren zachter te laten draaien. Als je een Asus moederbord hebt, kan je ook QFan Control aan zetten om alles automagisch te laten gaan.

Maargoed, most of all: Koop hardware die niet teveel energie verbruikt. Hoe meer verbruik, hoe meer er uit komt als warmte. Hoe meer warmte, hoe harder je ventilators moeten draaien om het af te voeren.

Mocht je er echt heel erg graag geld tegenaan gaan gooien, dan kan je ook waterkoeling overwegen, Gezien je daar maar 1 hitte afvoerpunt hebt, heb je ook maar 1 of 2 ventilatoren nodig. Scheelt weer een stukje tov de "stille ventilators" optie, maar kost een hoop duiten meer.
Hell, er zijn zelfs passieve waterkoelingskits, die puur een radiator hebben, en helemaal geen ventilator meer.

edit: trouwens, als je al die KVM switches, extenders, USB dozen en USB CD drives/branders moet gaan kopen ben je misschien nog wel duurder uit als wanneer je waterkoeling neemt...
Als je een lijstje wil van wat je nodig hebt, wil et wel ff uitzoeken, maar dan moet je ff zorgen dat je een lijstje van je hardware hebt, dan kunnen we hier gewoon uitzoeken wat je nodig hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 06-01-2007 12:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Ultiem is deze zalman kast : http://www.zalman.co.kr/e...uct/view.asp?idx=64&code=

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/tnn_b_p.jpg

Deze kast is 1 grote heathpipe en kan iedere hedendaagse CPU en PSU pasief koelen.

Kost maar 899,- en dat is goedkoper dan de gemiddelde KVM over ethernet oplossing.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cobra_Lup schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:32:
Ultiem is deze zalman kast : http://www.zalman.co.kr/e...uct/view.asp?idx=64&code=

[afbeelding]

Deze kast is 1 grote heathpipe en kan iedere hedendaagse CPU en PSU pasief koelen.

Kost maar 899,- en dat is goedkoper dan de gemiddelde KVM over ethernet oplossing.
Daar houd je een Prescott niet in koel, maar mocht het gaan om een Athlon64 of een Core2 dan is dat daarmee wel koel te houden. ;)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:53
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:07:
[...]

En elke keer als ik een cd wil wisselen gezellig 20 meter lopen. Doe gewoon wat de proffesionals doen en bouw een stille pc in een enorm stille kast, tenzij je graag loopt natuurlijk, in dat geval doe eens wild.
Er staat bij een USB extender met erbij een CD/ DVD brander.

Maar er zit hier wel wat in echter handig is het systeem niet. Ik zou dan meer naar een geruisloze oplossing gaa n (passief gekoeld). De kast van binnen bekleden met geluids/ trilling absoberend materiaal en de Harde schijf kan prima stil gemaakt worden tegenwoordig (je zou zelfs naar een laptopschijf kunnen kijken of Flash kaart. CD/ DVD zijn echt loopwerken die nog veel gebruikt worden. Een loopwerk maakt geluid naja je kunt hem deels inpakken al met absorbtie spul en ja als kan de klep ook groot deel doel (laagje van 5 mm ofzo) dat scheelt veel.

Zou dan wel een lamp erin bouwen die goed brand :) Mijn ouders hebben sinds kort een neiuwere pc en de oude maakte wel wat geluid (was al erg stil) alleen bij deze is dat geluid er dus niet meer (heerlijk stil dus eigenlijk) maar nu is dat lampje ook niet super fel van dat hij aanstaat en dus drukken me ouders een paar ker op dat knopje... (ben zelfs al paar keer gebeld omdat ze de pc niet aankregen) |:(

|:(

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Dit is dus niet de (ideale) oplossing.

Een beter oplossing zou zijn om alles passief of met water te koelen. Hardeschijven zijn ook aardig te dempen met harddisk silencers (aka rubberen dempers in een 5.5" slot). En natuurlijk opletten hoeveel dB de hardeschijf produceert.

Passive voeding, of misschien voor mensen met geld teveel, de Zalman TNN 500A.
The TNN 500A is the world's first absolutely noiseless computer case for high-end systems that has been developed with Heatpipe Technology, HSC (Heat Source Contact) Power Technology, a High Capacity Extrusion Technique, and FMS (Flexible Mounting Structure) Design Technology by ZALMAN Tech Co., Ltd. The TNN 500A package includes a high performance aluminum computer case with an absolutely noiseless cooling solution that does not require the use of a fan, making it suitable for storage servers, workstations, high-end home systems, and sound studio computer systems.
offtopic:
:o @ man met zalmancase boven me ergens, spuit11

[ Voor 5% gewijzigd door mimic op 06-01-2007 12:39 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cave_Boy schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:34:
[...]

Er staat bij een USB extender met erbij een CD/ DVD brander.

Maar er zit hier wel wat in echter handig is het systeem niet. Ik zou dan meer naar een geruisloze oplossing gaa n (passief gekoeld). De kast van binnen bekleden met geluids/ trilling absoberend materiaal en de Harde schijf kan prima stil gemaakt worden tegenwoordig (je zou zelfs naar een laptopschijf kunnen kijken of Flash kaart. CD/ DVD zijn echt loopwerken die nog veel gebruikt worden. Een loopwerk maakt geluid naja je kunt hem deels inpakken al met absorbtie spul en ja als kan de klep ook groot deel doel (laagje van 5 mm ofzo) dat scheelt veel.

Zou dan wel een lamp erin bouwen die goed brand :) Mijn ouders hebben sinds kort een neiuwere pc en de oude maakte wel wat geluid (was al erg stil) alleen bij deze is dat geluid er dus niet meer (heerlijk stil dus eigenlijk) maar nu is dat lampje ook niet super fel van dat hij aanstaat en dus drukken me ouders een paar ker op dat knopje... (ben zelfs al paar keer gebeld omdat ze de pc niet aankregen) |:(

|:(
Ja dat soort taferelen heb ik ook wel eens mee te maken :+ Erg lollig :+
Tijdje terug nog een PC gemaakt die zo stil is. Echt onhoorbaar, kreeg ook meteen de vraag offie wel aan stond, dus ik wees maar naar het scherm :+
M'n eigen PC is ook zo stil. Krijg regelmatig commentaar dattie onhoorbaar is :+

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 13:42

Neus

www.zenaconsult.com

Koop een Mac Mini, die zijn pas stil :)

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Neus schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:41:
Tenzij je ze stevig aan het werk zet ja... Dan gaan ze janken.

Edit: met hier onder :+
Leuke machientjes hoor, daar niet van, maar er zit een laptop HDD in... Lijkt me verre van snel, en zeker niet snel genoeg voor video editting.

[ Voor 28% gewijzigd door McKaamos op 06-01-2007 12:46 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Neus schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:41:
:o Een mac mini voor videoeditting :+ humor...

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:23:
Waarom zo'n uberonhandige oplossing?
Ik wil een 100% stille oplossing
Er zijn veel makkelijkere manieren namelijk.
Extenders e.d. werken ook niet altijd, zeker als het om video gaat ben je dan al snel veel beeldkwaliteit kwijt en USB mag ook niet meer als 5 meter, anders krijg je datacorruptie.
De goede extenders, helaas ook de duurdere, halen wel kwaliteit.
USB/UTP conversie en dan kun je lange afstanden doen, dat is dus iets anders dan een usb repeater.
Dit soort oplossingen worden ook gebruikt in de av wereld, hdtv broadcast normen liggen nog veel hoger dan wat nodig is om een fatsoenlijk plaatje op de tft te krijgen.
Er bestaan dvi kvm switches, alleen ben ik nog geen 8 poorts tegen gekomen.

Alles wat je nodig hebt op je werkplek staat er, je moet alleen nog even naar het hok om de boel aan te zetten, maar ook daar zijn oplossingen voor.

Verwijderd

Topicstarter
Cobra_Lup schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:32:

[quote]
Dat is dus maar 1 pc.
Nu 4 pc's, dan is kvm over utp dus veel goedkoper.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Wat jij noemt heb ik in studio's ook al genoeg zien staan. Een prima oplossing!! Meestal plaatsen ze een luidruchtig werkstation dan bij het serverhok in. Een Vocal Booth voor voive over is trouwens nog beter. Inspreken in je editruimte blijft natuurlijk een low budget en verre van ideale oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door under-world op 06-01-2007 13:21 ]

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:08:
[...]

[quote]
Dat is dus maar 1 pc.
Nu 4 pc's, dan is kvm over utp dus veel goedkoper.
http://www.kvmware.nl/?id=25&ORDER=3&page_start=1

Prijzen starten pas bij zo'n 500 per PC en dan heb je nog niet eens je Firewire en USB extenders, denk niet dat het zo veel uit maakt. En als het niet veel uit maakt dan kies ik toch liever voor het gemak van mijn kast dicht bij.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

McKaamos schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:42:
[...]

Tenzij je ze stevig aan het werk zet ja... Dan gaan ze janken.

Edit: met hier onder :+
Leuke machientjes hoor, daar niet van, maar er zit een laptop HDD in... Lijkt me verre van snel, en zeker niet snel genoeg voor video editting.
hang je er een 7200rpm firewire drive aan.. klaar..

Macs zijn uberhaupt erg stil, naast mijn pc's heb ik ook een macbook en een mac mini en je hoort ze echt zelden geluid maken!

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dadj schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:27:
[...]
Macs zijn uberhaupt erg stil, naast mijn pc's heb ik ook een macbook en een mac mini en je hoort ze echt zelden geluid maken!
Dus 2 prive ervaringen maken iets "stil". Op mijn werk heb ik tientallen Dell PCs gezien, allemaal stil (omdat ze nooit echt zwaar belast worden). Dus Dell is stil, als ik jouw redenering volg. Maar de Dell van mijn moeder maakt wel wat geluid, och, dat is de uitbijter.

Nofi: Fanboy zijn is geen probleem, maar om nou algemene statements te maken gebaseerd op een losse ervaring?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
under-world schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:20:
Wat jij noemt heb ik in studio's ook al genoeg zien staan. Een prima oplossing!! Meestal plaatsen ze een luidruchtig werkstation dan bij het serverhok in. Een Vocal Booth voor voive over is trouwens nog beter. Inspreken in je editruimte blijft natuurlijk een low budget en verre van ideale oplossing.
Maar voor amateur video is het goed genoeg. Tussen twee vliegtuigen inspreken als je dicht bij schiphol woont ;)

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:02:

PC's aan KVM

100% stil.

Vicky
En waarom niet een "professionele" oplossing?

PC zet je inderdaad in een hok, 15" CRT scherm er aan, fossiele I/O er in prikken en vervolgens een thin client er op prikken? Doet exact hetzelfde als KVM (over UTP), maar is minder foutgevoelig.
Is met nieuwere clients ook moeiteloos over een draadloze verbinding te doen.

Geen Ping, wel Pong

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:12
Dan heb je ook nog de (fanloze) zalman reserator watercooling set, flashHDD's, het underclocken van je processor, passieve voeding enzovoorts.

Echter een 'onhoorbare' fan blijft soms toch onmisbaar voor de nodige frisse lucht voor alle passieve onderdelen: mobo (NB koelblok, condensatoren), hdd's, voeding, alles met koelribben. Veel hardwarefabrikanten gaan er nu eenmaal vanuit dat er enige airflow in de kast is.

Wat een mooie middenoplossing is tussen jouw oplossing en een normale pc is de (niet té lawaaierige) pc aan de aan de andere kant van de muur. Veel goedkoper omdat je alle normale aansluitingen kan gebruiken, je moet alleen wel de mogelijkheid hebben in je huis voor deze truuk :)

Verwijderd

Topicstarter
Baggio666 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:53:
Wat een mooie middenoplossing is tussen jouw oplossing en een normale pc is de (niet té lawaaierige) pc aan de aan de andere kant van de muur. Veel goedkoper omdat je alle normale aansluitingen kan gebruiken, je moet alleen wel de mogelijkheid hebben in je huis voor deze truuk :)
Dat zou bij mij dus de slaapkamer zijn. :(

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pong schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:51:
[...]

En waarom niet een "professionele" oplossing?

PC zet je inderdaad in een hok, 15" CRT scherm er aan, fossiele I/O er in prikken en vervolgens een thin client er op prikken? Doet exact hetzelfde als KVM (over UTP), maar is minder foutgevoelig.
Is met nieuwere clients ook moeiteloos over een draadloze verbinding te doen.
Dat gaat voor video edit waarschijnlijk niet werken, overlay's die via de videokaart gemaakt worden. Vrees dat clients dat niet over kunnen pakken. Bovendien is de framerate vaak gelimiteerd bij kvm over ip.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:31:
[...]

Dat gaat voor video edit waarschijnlijk niet werken, overlay's die via de videokaart gemaakt worden. Vrees dat clients dat niet over kunnen pakken. Bovendien is de framerate vaak gelimiteerd bij kvm over ip.
Dit is geen KVM over UTP maar een Remote desktop. Mits de videokaart van de "server" eentje is die aan jouw eisen voldoet, zie ik geen problemen. In de thin clients zit een ROM chip waar je OS op staat (meestal Windows CE), en daarmee kan je een RDP sessie opstarten.
Even vooruitlopend op eventuele beperkingen van RDP: Als je deze als commandline opstart, kan dat ook via 'mstsc /console'. Daarmee (/console) simuleer je een console sessie; alsof je achter de PC zelf zit.
Vanzelfsprekend kan je ook een simpele PC muisstil maken en deze als veredelde thin client gerbruiken, zolang er maar Windows op staat.....

Geen Ping, wel Pong

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
http://inventgeek.com/Projects/IonCooler/Overview.aspx

Een PC met een airflow van > 100CFM, maar maakt geen gebruik van ventilators en zou ook geruisloos moeten zijn. (dat weet ik niet helemaal, misschien hoor je nog wel de lucht stromen, al is dat behoorlijk stil).

Maar het lijkt een leuk zelfbouwprojectje :D

Verwijderd

Je kunt ook gewoon en fatsoenlijke microfoon kopen voor je voiceover. Een microfoon wat alleen geluid vangt van geluidsbronnen tien centimeter voor de microfoon.

Verder kun je ook van het geluid andere frequenties wegfilteren op de stemfrequentie na.

Lawaai blijft, maar het hindert niet meer je voice-over werkzaamheden.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-02 21:13
Thas schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:38:
http://inventgeek.com/Projects/IonCooler/Overview.aspx

Een PC met een airflow van > 100CFM, maar maakt geen gebruik van ventilators en zou ook geruisloos moeten zijn. (dat weet ik niet helemaal, misschien hoor je nog wel de lucht stromen, al is dat behoorlijk stil).

Maar het lijkt een leuk zelfbouwprojectje :D
Ja hoor, bij dat project gebruiken ze een RAID-0 Gigabyte I-ram oplossing als harde schijven.

Leuk, maar tel je maar eens uit wat je kwijt bent voor 2 I-rams en 8 DDR geheugenmodules van 1 GB of groter.

Ik kan TS een tip geven, je kunt aan het geluidsniveau van je pc werken, maar als je hem echt stil wilt hebben dan loop je op den duur ergens tegenaan.

Ik heb hier nu mijn servertje staan, passief gekoeld en al, enige wat je nog hoort is de Samsung 250 GB harde schijf in de Silentmaxx harddisk silencer en piepjes en dergeljke van de electronica.

Op het moment dat flashdisks gaan komen zal het geheel nog wat stiller worden maar het zal altijd geluid blijven maken en je zult je er altijd op ergeren als je een stille pc wenst. Je pc via een UTP kabel aan monitor, toetsenbord en muis koppelen is leuk, maar naar mijn mening alleen interessant voor servers en dergelijke.

Mijn tip, laat je pc gewoon staan waar je hem nodig hebt, maak hem stil maar stel jezelf vooral een realistisch doel. Helemaal stil gaat je niet lukken, maak er liever onhoorbaar op als je er 2 meter vanaf zit of iets dergelijks, dat is haalbaar.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:45
Pong schreef op zondag 07 januari 2007 @ 19:00:
[...]

Dit is geen KVM over UTP maar een Remote desktop. Mits de videokaart van de "server" eentje is die aan jouw eisen voldoet, zie ik geen problemen. In de thin clients zit een ROM chip waar je OS op staat (meestal Windows CE), en daarmee kan je een RDP sessie opstarten.
Even vooruitlopend op eventuele beperkingen van RDP: Als je deze als commandline opstart, kan dat ook via 'mstsc /console'. Daarmee (/console) simuleer je een console sessie; alsof je achter de PC zelf zit.
Vanzelfsprekend kan je ook een simpele PC muisstil maken en deze als veredelde thin client gerbruiken, zolang er maar Windows op staat.....
LoL Windows CE?? Na de oorlog niet meer buitengeweest?? :+
Nee op de TC draaid meestal Windows XPe
Staat meestal een voledige XP op zonder alle onodige meuk. 512MB flash kaartje, 1 gig mem.

Je kan er ook een tux distro overheen plempen.
Ik heb hier thuis een windows CE bakkie van Compac staan.. doet het goed als internet bakkie.
Ook RDP is perfect. maar voor video edit PS gammen. nee dat gaat niet lukken kan je beter KVM nemen

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1