SATA wordt niet gezien en geen floppy

Pagina: 1
Acties:

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-02 14:26

hbsJR

All rounder

Topicstarter
Beste tweakers,

Huidig heb ik hier een klein probleempje. Gisteren heb ik keurig een Sata drive gehaald, een vriend had mijn moederbordje bekeken en kwam tot de conclusie dat sata totaal geen probleem is.

Nu heb ik al een IDE harddisk draaien en wil ik een sata bij prikken, maar ik krijg dat ding totaal niet werkend. Na het nalezen op tweakers en op vele andere fora behoor ik de drivers te instaleren via windows CD, F6 rammen, floppy erin en gaan met die banaan. Alleen ik heb totaal geen floppy's meer en ook geen drive. Dit komt mede door de verhuizing en ik niet had gedacht dat ik echt een floppy ooit nodig zal hebben.

Ik heb een K8N Nforce 3 moederbord. 1 IDE HD. de Sata hd is een WD Caviar SE16 320GB WD3200KS. Hij ziet mijn schijf totaal niet.

Kunnen jullie mij helpen?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Maak met n-lite een slipstreamed install op een andere pc, dus zet de benodigde drivers in het iso, brand die install op cd, en installeren maar... Heb het zelfde gehad op een Fujitsu laptop :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je windows dus opnieuw wilt installeren? Misschien een domme vraag, maar ik lees 'erbij prikken' wat net zo goed kan suggereren dat je hem als extra opslag op je huidige windows installatie wilt gebruiken. Dan is het gewoon een kwestie van de drivers installeren onder windows...

Wil je wel opnieuw installeren dan zou ik toch gewoon even een floppydrive van een tientje oid halen. Misschien dat een externe ook wel werkt. Of wachten tot Vista uit is, want die ondersteunt standaard al veel meer s-ata controllers.

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-02 15:56

DkF

Als je de SATA bij wil prikken, en dus Windows vanaf de gewone ATA schijf wil blijven draaien, dan moet het toch mogelijk zijn om via internet de drivers op te halen en de schijf aan de praat te krijgen...

Controller misschien nog even aanzetten in de BIOS?

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
Windows is al geinstalleerd.. ik wil een SATA disk erbij zetten. Er is geen herinstalatie nodig voor mij :) Had mijn moederbord CD gepakt en die heeft geen Sata driver installer :X

[ Voor 25% gewijzigd door hbsJR op 06-01-2007 12:12 ]

Verwijderd

Dan moet je gewoon ff kijken bij Local Disk Management. Daar zou je de schijf al moeten zien staan. Beetje tweaker krijgt de schijf dan wel werkend.

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
In schijfbeheer komt hij niet tevoorschijn. Zal nog wel even een instalatie van de geforce site vandaan toveren. Misschien hebben ze hem bij de laatste WHQL al geadd.. dus het moet mogelijk zijn om SATA werkend te krijgen zonder floppy gezeik?

[ Voor 70% gewijzigd door hbsJR op 06-01-2007 12:15 ]

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-02 15:56

DkF

Staat de controller wel gewoon in je apparaatbeheer?

• UltraSub
Oooow, er draait al een windows...
Naja, kijk of je de schijf ziet tijdens de post. Anders is het een kwestie van een controller aanzetten of zo in je bios. Zie je de schijf tijdens de post, dan drivers voor de controller installeren onder windows. Klaar :)

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
Ik lees straks nog even de handleiding door. Waarschijnlijk ben ik te lang bezig geweest om het chinees te vertalen. Ik dacht op basis van de google resultaten dat vaak je moederbord SATA niet ziet als er geen driver was geinstalled via windows of dergelijke.

How odd.. ik heb echt goed aangesloten lijkt mij, moet ik anders een foto posten?

Verwijderd

staat je sata controller wel aan in de bios? ?Bij sommige moerderborden kun je dit namelijk uitzetten/

• UltraSub
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:18:
staat je sata controller wel aan in de bios? ?Bij sommige moerderborden kun je dit namelijk uitzetten/
Inderdaad, zo ongeveer bij alle mobo's is dit uit te zetten. Check je bios. Zie je de disk niet tijdens de post, dan heeft het geen nut je probleem in windows te zoeken.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:45
Als je een sata schijf goed aansluit (dus niet met een molex, maar een sata-stroomaansluiting) is tie zelfs hot-swappable. Je zou 'm dus pas kunnen aansluiten als windows al draait, en dan kijken wat er gebeurt.

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
Als ik in mijn bios kom zie ik niks staan dat lijkt op sata.
ik zie PRIMARY IDE - en dan mijn 160 gig IDE drive
en dan DISABLED of iets in die richting. Daarna komt mijn Aus dvd speler. ik zoek zo even de handleiding van mijn bios erbij, want ik vind het vreemd dat ik nergens iets van sata zie.

Molex.. die vent zei: ohh geen probleem :/ ik heb hier gelukkig wel een extension cord om van SATA voeding naar molex te gaan. Of maakt het dan niet uit?

Ik gaat even mijn pc razendsnel openen, nieuwe cord erin rammen. Paar foto's zodat ik eventueel alle fouten kan wissen. Heb een tft dus kan ook van mijn bios foto's maken :X

[ Voor 37% gewijzigd door hbsJR op 06-01-2007 12:25 ]

• junkbuster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 14:06

junkbuster

Try 2 Hack Me...

Bij de primary IDE en secondary IDE zul je hem niet vinden, want dat zijn de platte kabels. De SATA-drive zal verderop herkend moeten worden. Ga eerst eens je BIOS in en probeer uit te vogelen of de SATA-controller uitgeschakeld staat. Want in dat geval zal ook Windows de SATA-disk niet vinden. Soort voedingsplug (Molex of SATA-voedingsplug) zou niet uit moeten maken.

[ Voor 11% gewijzigd door junkbuster op 06-01-2007 12:29 ]

Verwijderd

junkbuster schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 12:27:
Bij de primary IDE en secondary IDE zul je hem niet vinden, want dat zijn de platte kabels. De SATA-drive zal verderop herkend moeten worden. Ga eerst eens je BIOS in en probeer uit te vogelen of de SATA-controller uitgeschakeld staat. Want in dat geval zal ook Windows de SATA-disk niet vinden. Soort voedingsplug (Molex of SATA-voedingsplug) zou niet uit moeten maken.
het kan ook nog het volgende zijn: In mijn moederbord zitten de sata aansluitingen op een raid controller, dus ik moet dus de raid controller aanzetten. Je kunt zon controller ook gewoon gebruiken zonder de raid functie. Zoek daar eens naar in je bios.

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie geweldige support. Na het lezen van jullie tips heb ik het lef gehad om wat verder te kijken in mijn bios.

(als iemand het probleem tegen komt, even del smashen van je toetsenbord)
plots vond ik SATa.. ik deed hem aan en hij doet het...

Stiekem hou ik heel erg van jullie...

• UltraSub
Kijk.. en weer een blije tweaker :)

Verwijderd

hbsJR schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:00:
Bedankt allemaal voor jullie geweldige support. Na het lezen van jullie tips heb ik het lef gehad om wat verder te kijken in mijn bios.

(als iemand het probleem tegen komt, even del smashen van je toetsenbord)
plots vond ik SATa.. ik deed hem aan en hij doet het...

Stiekem hou ik heel erg van jullie...
Kijk weer iemand blij.

Waar kan ik de rekening naar toe sturen? tis maar 50 euro per bericht ;) :+ /flauw

nou veel plezier me je pc dan :P

• hbsJR

hbsJR

All rounder

Topicstarter
ik weet, het is een stomme vraag. Maar met een nieuwe schijf is het toch zeer verstanding om formateren aan te zetten dan Snel formateren? of is dit een vorm van gebrek aan inzet?

ik ga even de handleiding lezen.. f1 he ;)

[ Voor 13% gewijzigd door hbsJR op 06-01-2007 14:43 ]

Verwijderd

hbsJR schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:40:
ik weet, het is een stomme vraag. Maar met een nieuwe schijf is het toch zeer verstanding om formateren aan te zetten dan Snel formateren? of is dit een vorm van gebrek aan inzet?
Volledige format is wel aan te raden ja.
Pagina: 1