Krijg geen Windows op Areca 1220LP geinstalled

Pagina: 1
Acties:

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn nieuwe set in elkaar geschroeft maar heb problemen met de Areca 1220LP(V2) 256MB.

Ik kan in McBios keurig mijn 2 schijven vinden op channel 1 en 2, worden keurig herkend etc. Ik heb er een RAID 1 array van gemaakt zonder problemen. In de moederbord bios krijg ik zelfs te zien dat er een SCSI RAID setup is bij HDD gedeelte. Maar dan komt het...

Ik stop de XP Pro cd erin, alles begint als standaart te lopen, F6 voor driver disk, prima, controller wordt herkend door setup alszijnde de Areca, dus verder met installeren. Dan krijg je de Windows melding "welkom bij setup" enter voor inst. XP, R repareren etc. En daar houd het op??? Ik kan op enter rammen wat ik wil, maar hij verroerd geen vin. Met geen mogelijkheid is er beweging in de instalatie te krijgen.

Ik heb het geprobeert met een enkele schijf op het moederbord, en dat werkte gewoon naar behoren.

Ik heb de controller in het PCI-e 16x slot geprobeerd ( SLI slot ) enin het PCI-e 16x ( wat op 8x snelheid werkt ) beide geen enkele reactie.

Specs:
Moederbord: Asus P5N32-SLI Premium. ( chipset 590 SLI edition )
CPU: Core2Duo E6400
2 x 512Mb Corsair DDR2 5400, cas4
HDD's : 2 x Maxtor Diamondmax 10, S-ATAII, 7200RPM, 16Mb cache
GPU: Asus 7600GT
Voeding: Zalman ZM 460
Controller: Areca 1220LP, 256Mb, 8 poorts.

Het is juist de bedoeling dat er vanaf de controller geboot gaat worden, en niet eerst Windows op losse HDD, en dan conroller installeren. ( Nee, ook niet geprobeerd, wat dat is niet bedoeling van deze setup )

Wie o wie heeft de gouden tip?

Making an ass of myself since the 70's

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Kijk even of je de goede driver installeert bij het f6 gedeelte. Ik heb namelijk de ervaring dat er verschillende drivers zijn voor de verschillende raidlevels. Zo heb je dus een driver voor raid 1 maar ook een driver voor b.v. raid 5.

Carpe Diem

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-02 16:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je hebt geen aparte drivers per RAID-level nodig, de driver heeft daar in principe namelijk niks mee te maken bij een hardwarematige RAID-controller. Als de juiste driver (voor het juiste type Areca-controller) wordt ingeladen tijdens het installeren van Windows het volume gewoon herkend moeten worden.

Weet je zeker dat je de juiste driver hebt gekozen (dus niet een driver van bijvoorbeeld een ARC-1210)?

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
had hetzelfde probleem om windows xp geinstalleerd te krijgen maar dan op een promise raidcontroller
win2003 installeerde wel zonder probleem en dus dat dan maar gedaan

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Femme schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 05:07:
Je hebt geen aparte drivers per RAID-level nodig, de driver heeft daar in principe namelijk niks mee te maken bij een hardwarematige RAID-controller. Als de juiste driver (voor het juiste type Areca-controller) wordt ingeladen tijdens het installeren van Windows het volume gewoon herkend moeten worden.

Weet je zeker dat je de juiste driver hebt gekozen (dus niet een driver van bijvoorbeeld een ARC-1210)?
Op de driver disk staan maar 4 drivers:

x86 32bit scsiport
x86 64bit scsiport
x86 32bit storeport
x86 64bit storeport

Ik gebruik de x86 32bit scsiportdrivers. Hij maakt keurig een bootfloppy aan. Als ik dan windows ga installeren en F6 druk, vindt hij idd de drivers. Hij leest de floppy voor een seconde mischien, gaat dan over naar windows drivers laden etc. en dan krijg je het scherm waar je Windows moet gaan installeren, herstellen of afbreken. En dan hangt hij!

Heel vaag. Ik zal het nog eens proberen met de storeport drivers, maar heb er een hard hoofd in. Zal eens kijken of ik hem onde Windows wel geinstaleerd krijg als dat niet werkt.
Eigenlijk werkt alles perfect totdat ik het "Druk enter voor instaleren Windows" krijg...

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb :)

Het moederbord geeft tijdens het bootscherm onderin 2 opties. "Del" voor BIOS en "F8" voor bootsecuence.
Nu blijkt dat ik in de BIOS alles gewoon volgend de normale regels had ingesteld.

* CD-rom
* HDD
* Floppy etc.

Als hij dat opsterte starte hij automatisch de XP cd op, ook zonder de melding "Druk op een toets om vanaf CD op te starten"
Nu heb ik eens op F8 gedrukt, en daar stonden keurig de array in, dvd branders etc. Nu heb ik op starten via de NEC 4571 gekozen ( wat hij via de BIOS automatisch doet! ) en wat schets mijn verbazing... "Druk op een toetsals u via cd wil opstarten" !!!
Dit gedaan, en ik kon daadwerkelijk verder in de setup en de array kiezen :)

Damn, hoe raar kan iets zijn. Ben nu even nieuwe RAID 1 aan het opzetten, en ga dan alles eens netjes opnieuw doen. Dan ff zeer binnenkort paar hdd's erbij gooien voor RAID 5.

Ik zal straks wel ff updaten hoe het gaat.

Toch raar probleem? iemand ooit van gehoord zo?

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Zo, laatste update...

Ik ben er eindelijk achter wat nu het probleem was...

Ik ben in het bezit van Win XP Pro met SP1 legaal etc. Nu bleek dat dit moederbord wel XP-SP1 kan installeren, maar alleen als de schijven ( S-ATA ) rechtstreeks op het mobo worden geprikt, en niet in RAID worden gezet ( zowel mobo RAID via chipset, als via de Areca )
Na erg veel proberen en het te pakken krijgen van XP met SP2 lukte het wel zonder problemen om direct Windows te instaleren op zowel het mobo ( ook met RAID ) als rechtstreeks op de Areca!.

Kennelijk heeft dit moederbord de ondersteuning van SP2 nodig om overweg te kunnen met een RAID configuratie bij een verse installatie om van te booten.
Ik had dit zo nog nooit meegemaakt, en er ook nog nooit in deze hoedanigheid van gehoord. Erg raar, mede omdat dit nergens staat aangegeven in een beschrijving.

Al met al ben ik dus drie dagen bezig geweest om erachter te komen dat ik "eigenlijk" alleen maar even Win XP pro met SP2 moest kopen... ( erg fijn als je een perfecte Win xp met SP1 hebt :( ) Ik heb het slipstreamen met SP2 geprobeerd, maar dit gaf een fout tijdens de installatie en mocht niet baten helaas.

Ach ja, zo leert men nog eens wat. Ik hoop dat iemand anders hier iets aan heeft om soortgelijke zaken tijdig de kop in te drukken.

Zo, maar nu maar even genieten van mijn nieuwe aanwinst :), damn wat draait zo'n ding fijn en snel _/-\o_

Pagina: 1