[banden] Het verschil tussen R en ZR?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 14:11

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Hoi allen,
ik zoek me rot op internet, maar kan het niet vinden.

Ik ben aan het zoeken naar banden en ik zie dan twee op het oog dezelfde types, maar verschillende prijs. Blijkt dat bij de duurdere band er een Z extra staat. En een andere max. snelheid, maar dat is toch hoog genoeg.

Dus:
205/45 ZR16 83W vs. 205/45 R16 83V

Oftwel:
205 = breedte band
45 = verhouding tussen de bandhoogte en bandbreedte in %
ZR16/R16 = Radiaalbanden van 16 inch
83W/83V = 487 kg per band en respectievelijk maximaal 270 en 240 km per uur (hard zat :P )

Maar nu kom ik niet uit 1 ding:

Wat is het verschil tussen ZR16 en R16?

Het is dus niet de maximale snelheid (op internet komen ze niet verder dan dat 8)7 ), maar wat dan wel? Want anders neem ik de band zonder die msterieuze "Z", scheelt weer 4x7 euro.

PS: Dit is niet merkspecifiek, ben het al frustrerend vaak tegengekomen

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Meer dan 99% van alle autobanden zijn radiaalbanden.
Een radiaalband wordt aangeduid met de letter R.
ZR banden zijn radiaalbanden geschikt voor snelheden boven de 240 km/h.
Vrij zinloze aanduiding icm de snelheidsindex dus 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 06-01-2007 00:49 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

GaMeOvEr

Is een hork.

Iedere radiaal band is R. die andere letter is de snelheidsindicatie, als in, tot hoe hard je met die band mag gaan, wat Grrrrrené ook al zegt. :)

Compleet lijstje:

M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR >240

Hm, wacht, bij jou staat de notitie anders. Da's raar. In dat geval weet ik het ook niet. :P

[ Voor 59% gewijzigd door GaMeOvEr op 06-01-2007 01:12 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39

Klippy

Still Game

De ZR heeft een W, de R een V dus zal toch wel kloopen wat Grrrrrene schrijft.
Autobanden maken ze altijd ingewikkelder dan het is, van mij mogen ze die hele letters gewoon afschaffen. Volgens mij is het nog goedkoper om maar 2 soorten te maken. Maarja :P
Gewoon de R kopen dus :+

Over welke band gaat het eigenlijk? Moet dit jaar denk ik ook nog banden in precies die maat :P

[ Voor 19% gewijzigd door Klippy op 06-01-2007 01:28 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

GaMeOvEr

Is een hork.

ZR is sowieso al een beetje een uitzondering in het lijstje, aangezien die als enige uit 2 letters bestaat, en nogal "generiek" is, als in, harder dan 240. Ja, hoeveel dan? 260? 280? 300? 350? :P

Misschien dat je die daarom ook in de notitie anders gebruikt ofzo. Of dat alle banden die over de 240 mogen per definitie "ZR" zijn, met daarna nog de exacte indicator (in dit geval W) nog stammend uit de tijd dat men niet voorzag dat er veel productieauto's zouden komen die aanzienlijk harder dan 240 zouden gaan. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door GaMeOvEr op 06-01-2007 01:33 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:39

Klippy

Still Game

GaMeOvEr schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 01:30:
[..]

Misschien dat je die daarom ook in de notitie anders gebruikt ofzo. Of dat alle banden die over de 240 mogen per definitie "ZR" zijn, met daarna nog de exacte indicator (in dit geval W) nog stammend uit de tijd dat men niet voorzag dat er veel productieauto's zouden komen die aanzienlijk harder dan 240 zouden gaan. ;)
Wat ik zo snel zie wel ja.
Alle banden met een snelheidsaanduiding W of Y heten ZR en de andere R.

Maar ik zie ook banden met ZR zonder verdere snelheidsaanduiding. Achja zo hard kan ja waarschijnlijk toch niet :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 14:11

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Waarom staat die ZR dan op de plek van de bandsoort? Staat het voor ZuperRadial ofzo?

Want zodra er ZR staat is de snelheidsindex overbodig geworden?

Lekker eenduidig :+

Maar goed, zoals ik begrijp is het dus een soort dominantere snelheidsaanduiding. Niks aan het handje dan.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 01:30:
ZR is sowieso al een beetje een uitzondering in het lijstje, aangezien die als enige uit 2 letters bestaat, en nogal "generiek" is, als in, harder dan 240. Ja, hoeveel dan? 260? 280? 300? 350? :P

Naja, in mijn linkje (en de quote) staat dat ZR gewoon betekent dat het een Radiaalband (R dus) is die harder dan 240km/u mag, nogmaals: vrij zinloos aangezien de band ook een snelheidsindex heeft die aangeeft hoe hard je nou exact mag, maar goed... Z staat dus voor > 240 km/u

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ostrobites
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11-2023
ZR betekent dat de band geschikt is voor hogere snelheid dan 240km/u.
De ZR aanwijzing omvat de snelheidindicaties V (240km/u>), W (270km/u>) en Y(300km/u>).

Vóór 1990, gebruikten de fabrikanten de notatie ZR om een high performance band te bestemmen want de indicaties W en Y niet bestonden...
ZR is een verouderd aanteking maar we kunnen het nog in de fabrikanten brochures en bij de banden verkopers zien.

Een band met een R structuur en met een V, W of Y snelheid aanwijzing is per definitie een ZR band.
Het indicatie "ZR" is niet altijd op de zijwand van de band.
De enige aanwijzing die moet uw aandacht verdienen is de snelheidindicatie (V, W of Y).
Pagina: 1